I dag.

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1382
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag var jag till Dormy, Arninge och hade en CF för test av skaft till järnen. Ville se om det fanns något bättre än det jag redan har. Slutade ändå med att mina regna grejor var nära perfektion. värdena med min egen J7:a som är 2 grader weakloftad (36 grader) var riktigt bra. Jag slog den lika bra som den 34 grader JPX 921 som vi använde för att testa olika skaft. Det jag kunde göra för att få ner spinnen och höjden lite var att göra tippen styvare på egna skaften. Det som var närmast mitt eget var DG R300 som jag då kunde kapa tippen på, så det blev ett R+.

Min egen 7:a på 36 grader och 0.5" kortare. (JPX 919 Tour med KBS $-Taper 120 Stiff).
Skulle tip trimmas eller hard step för att få S+ ish utan att öka vikten.
Bild

testklubban J7:a på 34 grader (JPX 921 Tour). Detta skaft var det so var närmast mitt eget och som då skulle tip trimmas 0.5" för att bli ett R+.
Bild
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

svingit skrev: 13 dec 2020, 20:07 Idag var jag till Dormy, Arninge och hade en CF för test av skaft till järnen. Ville se om det fanns något bättre än det jag redan har. Slutade ändå med att mina regna grejor var nära perfektion. värdena med min egen J7:a som är 2 grader weakloftad (36 grader) var riktigt bra. Jag slog den lika bra som den 34 grader JPX 921 som vi använde för att testa olika skaft. Det jag kunde göra för att få ner spinnen och höjden lite var att göra tippen styvare på egna skaften. Det som var närmast mitt eget var DG R300 som jag då kunde kapa tippen på, så det blev ett R+. Min egen 7:a på 36 grader och 0.5" kortare. (JPX 919 Tour med KBS $-Taper 120 Stiff).Skulle tip trimmas eller hard step för att få S+ ish utan att öka vikten.
Du är ju sjukt nördig! Känner mig som värsta amatören :lol:
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1382
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Sandstream skrev: 14 dec 2020, 10:01
svingit skrev: 13 dec 2020, 20:07 Idag var jag till Dormy, Arninge och hade en CF för test av skaft till järnen. Ville se om det fanns något bättre än det jag redan har. Slutade ändå med att mina regna grejor var nära perfektion. värdena med min egen J7:a som är 2 grader weakloftad (36 grader) var riktigt bra. Jag slog den lika bra som den 34 grader JPX 921 som vi använde för att testa olika skaft. Det jag kunde göra för att få ner spinnen och höjden lite var att göra tippen styvare på egna skaften. Det som var närmast mitt eget var DG R300 som jag då kunde kapa tippen på, så det blev ett R+. Min egen 7:a på 36 grader och 0.5" kortare. (JPX 919 Tour med KBS $-Taper 120 Stiff).Skulle tip trimmas eller hard step för att få S+ ish utan att öka vikten.
Du är ju sjukt nördig! Känner mig som värsta amatören :lol:
Hahaha. Gillar att nörda ner mig i saker. Det är intressant och lärorikt.
Vägen till perfektion är en snårig väg att vandra 😂
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Minns jag tillbaka till när jag intervjuade Lee Westwood under Nordea Masters på Hofen 2016...

https://fb.watch/2R5T_uulLt/


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sandstream skrev: 14 dec 2020, 10:01
svingit skrev: 13 dec 2020, 20:07 Idag var jag till Dormy, Arninge och hade en CF för test av skaft till järnen. Ville se om det fanns något bättre än det jag redan har. Slutade ändå med att mina regna grejor var nära perfektion. värdena med min egen J7:a som är 2 grader weakloftad (36 grader) var riktigt bra. Jag slog den lika bra som den 34 grader JPX 921 som vi använde för att testa olika skaft. Det jag kunde göra för att få ner spinnen och höjden lite var att göra tippen styvare på egna skaften. Det som var närmast mitt eget var DG R300 som jag då kunde kapa tippen på, så det blev ett R+. Min egen 7:a på 36 grader och 0.5" kortare. (JPX 919 Tour med KBS $-Taper 120 Stiff).Skulle tip trimmas eller hard step för att få S+ ish utan att öka vikten.
Du är ju sjukt nördig! Känner mig som värsta amatören :lol:
Kul!
Vet inte om jag förstått rätt men du ska verkligen inte tippa befintliga skaft och spela dem kortare.

Om det är spinnen du ”lider av” så finns det annat att göra. Loft har stor påverkan på spinn men även utgångsvinkel så frågan är bara om du även mår bra av lite lägre launch?
Isf. lofta ner.... och jag tycker nog att det är lite konstigt om inte det dök upp som åtgärd.

Utöver det. Wokigare klubbor har högre launch/loft och därtill blir då även spinnen lägre. Det är ju därför som wokar går längre även för de med låg ss.

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1382
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Egon skrev: 17 jan 2021, 14:52
Sandstream skrev: 14 dec 2020, 10:01
svingit skrev: 13 dec 2020, 20:07 Idag var jag till Dormy, Arninge och hade en CF för test av skaft till järnen. Ville se om det fanns något bättre än det jag redan har. Slutade ändå med att mina regna grejor var nära perfektion. värdena med min egen J7:a som är 2 grader weakloftad (36 grader) var riktigt bra. Jag slog den lika bra som den 34 grader JPX 921 som vi använde för att testa olika skaft. Det jag kunde göra för att få ner spinnen och höjden lite var att göra tippen styvare på egna skaften. Det som var närmast mitt eget var DG R300 som jag då kunde kapa tippen på, så det blev ett R+. Min egen 7:a på 36 grader och 0.5" kortare. (JPX 919 Tour med KBS $-Taper 120 Stiff).Skulle tip trimmas eller hard step för att få S+ ish utan att öka vikten.
Du är ju sjukt nördig! Känner mig som värsta amatören :lol:
Kul!
Vet inte om jag förstått rätt men du ska verkligen inte tippa befintliga skaft och spela dem kortare.

Om det är spinnen du ”lider av” så finns det annat att göra. Loft har stor påverkan på spinn men även utgångsvinkel så frågan är bara om du även mår bra av lite lägre launch?
Isf. lofta ner.... och jag tycker nog att det är lite konstigt om inte det dök upp som åtgärd.

Utöver det. Wokigare klubbor har högre launch/loft och därtill blir då även spinnen lägre. Det är ju därför som wokar går längre även för de med låg ss.

Egon
Wokigare klubbor?

Jag gillar mina loft då jag alltid favoriserat traditionell loft. Spinnen lider jag inte av, den tycker jag är bra. Medelspinn på 6646 RPM (6430-7100 RPM/slag) och medel launch på 21.2* (Lägst 19.7-23.3*) med J7 (36*) i trackman senast jag var och gjorde en CF för att se om det fanns något bättre skaft.

Det jag vill är få lite styvare och hårdare i tippen utan att öka vikten i skaftet. Men får se nu hur jag gör när mina ersättningsklubbor kommer. Får ett nytt set med JPX 921 Tour då färgen/ytterlagret på baksidan av klubbhuvudena på J8 och J9 sprack.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 17 jan 2021, 15:33
Wokigare klubbor?

Jag gillar mina loft då jag alltid favoriserat traditionell loft. Spinnen lider jag inte av, den tycker jag är bra. Medelspinn på 6646 RPM (6430-7100 RPM/slag) och medel launch på 21.2* (Lägst 19.7-23.3*) med J7 (36*) i trackman senast jag var och gjorde en CF för att se om det fanns något bättre skaft.

Det jag vill är få lite styvare och hårdare i tippen utan att öka vikten i skaftet. Men får se nu hur jag gör när mina ersättningsklubbor kommer. Får ett nytt set med JPX 921 Tour då färgen/ytterlagret på baksidan av klubbhuvudena på J8 och J9 sprack.
(Wok, stekpanna, SGI = lägre center of gravity = högre launch per loft.)

Det som styr vilken spinn du får är naturligtvis klubbans design och din sving. Om den sen är vad man kallar en konstant så ditt dynamiska loft variabeln.

Att du vill ha styvare skaft i tippen är en sak... men vill du ha det för att hålla ner launch och minska spinn så bör du förstå varför det isf. ger den effekten.
Med styvare tip, allt annat lika, så får du lägre dynamiskt loft vid träff. Detta ber. på att skaftet inte böjer sig lika mycket, återigen, allt annat lika.

Så... Vad är skillnaden på att tippa skaft eller bocka ner loft. Avs. dynamiskt loft.... ingen alls.
Därav att jag undrade hur tippning kom på tal för lofta om. Lite att krångla till ett järnspett. ;)

Sen ang. det här med loft öht. så är det bara en fitting parameter. Om man testar ut klubbor och får allt att kännas bra, så fixar man till ev. problem/önskemål i bollflykt genom att bocka loft.
Har man låg launch och hög spinn så har man valt fel huvuddesign.

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1382
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Egon skrev: 17 jan 2021, 17:51
svingit skrev: 17 jan 2021, 15:33
Wokigare klubbor?

Jag gillar mina loft då jag alltid favoriserat traditionell loft. Spinnen lider jag inte av, den tycker jag är bra. Medelspinn på 6646 RPM (6430-7100 RPM/slag) och medel launch på 21.2* (Lägst 19.7-23.3*) med J7 (36*) i trackman senast jag var och gjorde en CF för att se om det fanns något bättre skaft.

Det jag vill är få lite styvare och hårdare i tippen utan att öka vikten i skaftet. Men får se nu hur jag gör när mina ersättningsklubbor kommer. Får ett nytt set med JPX 921 Tour då färgen/ytterlagret på baksidan av klubbhuvudena på J8 och J9 sprack.
(Wok, stekpanna, SGI = lägre center of gravity = högre launch per loft.)

Det som styr vilken spinn du får är naturligtvis klubbans design och din sving. Om den sen är vad man kallar en konstant så ditt dynamiska loft variabeln.

Att du vill ha styvare skaft i tippen är en sak... men vill du ha det för att hålla ner launch och minska spinn så bör du förstå varför det isf. ger den effekten.
Med styvare tip, allt annat lika, så får du lägre dynamiskt loft vid träff. Detta ber. på att skaftet inte böjer sig lika mycket, återigen, allt annat lika.

Så... Vad är skillnaden på att tippa skaft eller bocka ner loft. Avs. dynamiskt loft.... ingen alls.
Därav att jag undrade hur tippning kom på tal för lofta om. Lite att krångla till ett järnspett. ;)

Sen ang. det här med loft öht. så är det bara en fitting parameter. Om man testar ut klubbor och får allt att kännas bra, så fixar man till ev. problem/önskemål i bollflykt genom att bocka loft.
Har man låg launch och hög spinn så har man valt fel huvuddesign.

Egon
Det jag är ute efter är en styvare känsla i tippen. Jag kommer först bara hardsteppa en klubba, J7 för att testa. Handlar helt enkelt om att hitta det där lilla extra i känslan. Det är definitivt inte fel huvud jag valt. Jag är nöjd med mina JPX 919 Tour huvuden. Trotts min traditionella loft så har jag näst intill lika dynamiska loft som när klubborna hade standardloft. Så ingen större skillnad på 34* och 36* J7 förutom det visuella med än mindre offset. Vilket jag gillar.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Egon
Inlägg: 882
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 17 jan 2021, 18:51
Det jag är ute efter är en styvare känsla i tippen. Jag kommer först bara hardsteppa en klubba, J7 för att testa. Handlar helt enkelt om att hitta det där lilla extra i känslan. Det är definitivt inte fel huvud jag valt. Jag är nöjd med mina JPX 919 Tour huvuden. Trotts min traditionella loft så har jag näst intill lika dynamiska loft som när klubborna hade standardloft. Så ingen större skillnad på 34* och 36* J7 förutom det visuella med än mindre offset. Vilket jag gillar.
Absolut, och jag skriver bara för att förklara, inte för att klaga. Jpx 919 är det inget fel på.

Då undrar jag fortfarande om du tänker rycka skaften, kapa i tippen och montera?
Då kommer ju klubban bli kortare!
Rent praktiskt så fuckar du då upp svingvikten och tot.sett gör det att klubban spelas ännu styvare.

Bara för att vara lite extra säker, har du taper eller parallell? Rent tekniskt är det skillnad och 0.5” i tippen på taper blir inte detsamma som i parallell.

Stepping är det som det kallas när man flyttar ett redan tiptrimmat skaft till ett annat huvud. Taper är ju redan tiptrimmade från fabrik för ett visst huvud/järn/siffra och där finns bara den möjligheten vs parallell som kommer i en längd till alla järn.
Stepping utförs i 1 eller 2 hopp och hoppar du 3 steg har du nått ett helt flex. (0.3ish cpm/steg)
Det finns fördelar med både soft/hard-step och att vikten ändras, tvärtom mot vad du skrev, är en.
Give or take 1-2g/step, soft lättare och hard tyngre.

Så.. vad du gör med den här infon är din sak. Jag tycker inte du ska krångla med stepping och befintliga skaft, def. inte om duvtänker spela dem kortare. Även om det går att få dem rätt i längd mha. skaftförlängare och ett nytt grepp så blir det alltid en halvmesyr av det och 0.5” äkta butt vs en skaftförlängare gör mer än vad man tror i performance.

Egon
Användarens profilbild
Sullanos
Inlägg: 149
Blev medlem: 25 nov 2016, 09:31
Ort: Västerås (Boden)
Kontakt:

Idag såg jag klart Tiger dokumentären. Otroligt bra!! Nu vill jag grotta ner mig i Phil Michelson, finns det någon bra dokumentär om hans liv månne???


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Cobra F9 Smoke 6,0
Fairwaywood/hybrid: Mizuno JPX 900
Järn: Callaway X Forged 18 (4-PW)
Wedge: TaylorMade Hi Toe 50 & 56
Putter Toulon
Boll: TP5x
Instagram: Sullanos
Skriv svar