I dag.

Här snackar vi allmänt om golf...
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

långryggen skrev: 18 jan 2023, 12:37
Pkgolf skrev: 18 jan 2023, 10:26 Ägnar man återigen lite tankeverksamhet till hemmaklubbsbyte.

Vad är det viktigaste ni kollar efter när eller om ni ska byta hemmaklubb?
Närhet, tillgänglighet.
Lite samma, men jag har offrat närhet till förmån för tillgängligheten. Spelar ingen roll att det är nära om det är fullbokat hela tiden och 5-timmarsrundor. Då går det snabbare att köra 20 minuter extra någonstans där det går på absolut max 4 timmar. Det dessutom går lite hand i hand med hur enkelt det är att få en starttid. Egentligen har jag roligare bana närmare som jag gärna hade varit medlem på men kollar jag på helgerna är det konstant fullbokat med 4-bollar på de banorna.
Hcp: ~12
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Pkgolf skrev:Ägnar man återigen lite tankeverksamhet till hemmaklubbsbyte.

Vad är det viktigaste ni kollar efter när eller om ni ska byta hemmaklubb?

Jag bytte i år, själva banan kanske inte håller samma toppskick som min gamla hemmabana. Dock mer utmanande med mycket vattenhinder/skog m.m
Och den är många 1000 lappar billigare och har väldigt många samarbetsbanor där man kan spela för priset av en lunch.

Så för mig så bytte jag hemmaklubb för att jag får mer för pengarna. Kan spela mycket fler banor och känner att jag får ut mer av golfen då Bild

Sen har dem bara 1/3 del av medlemmar mot förra klubben. Dvs betydligt enklare att få bra tider på banan Bild

Gamla hemmabanan är 10 minuters gång till. Eller 1 min med bil. ”Jag ser nästan banan hemifrån” jag kan ju fortfarande träna på den banan.

Den andra är påvägen hem ifrån mitt arbete och typ 12 minuter med bil hemifrån.

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Niklas skrev:
långryggen skrev: 18 jan 2023, 12:37
Pkgolf skrev: 18 jan 2023, 10:26 Ägnar man återigen lite tankeverksamhet till hemmaklubbsbyte.

Vad är det viktigaste ni kollar efter när eller om ni ska byta hemmaklubb?
Närhet, tillgänglighet.
Lite samma, men jag har offrat närhet till förmån för tillgängligheten. Spelar ingen roll att det är nära om det är fullbokat hela tiden och 5-timmarsrundor. Då går det snabbare att köra 20 minuter extra någonstans där det går på absolut max 4 timmar. Det dessutom går lite hand i hand med hur enkelt det är att få en starttid. Egentligen har jag roligare bana närmare som jag gärna hade varit medlem på men kollar jag på helgerna är det konstant fullbokat med 4-bollar på de banorna.
Detta är problemet på klubben jag lämnar. Ligger fem minuter med bil och har iofs bra tillgänglighet på kvällar, men smockfullt all annan tid och extrema rondtider med folk som letar boll precis överallt. Försökte spela en förmiddag i somras och då stod jag och vänta på fyrans tee och hade spelat tre hål på en timme...

Nu lutar det åt en klubb som ligger norrut om man utgår hemifrån. Problemet med det är att jag jobbar söderut. Finns klubbar som intresserar mig mellan jobb och hem också men priset sticker iväg.

Det har blivit betydligt svårare att välja klubb än vad jag trodde det skulle vara.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Vad är era tankar om grupplektioner? Var på en igår och jag har mina funderingar över konceptet. Alltså, när det inte är en nybörjarkurs.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Niklas skrev:Vad är era tankar om grupplektioner? Var på en igår och jag har mina funderingar över konceptet. Alltså, när det inte är en nybörjarkurs.
Beror på vilken nivå alla är på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

svingit skrev: 25 jan 2023, 07:33
Niklas skrev:Vad är era tankar om grupplektioner? Var på en igår och jag har mina funderingar över konceptet. Alltså, när det inte är en nybörjarkurs.
Beror på vilken nivå alla är på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Exakt. Jag kände mig mest lite irriterad när tränarna skulle gå igenom saker jag redan vet, men tror de flesta i gruppen behövde det. Varför jag var irriterad är att de hade en lång föreläsning nästan som tog tid där jag fick ut något av det. Nu var det väldigt billigt via jobbet och 5 minuter hemifrån så gör ingenting. Men grupplektioner mår nog bäst om alla är runt samma nivå kanske?
Hcp: ~12
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Niklas skrev:
svingit skrev: 25 jan 2023, 07:33
Niklas skrev:Vad är era tankar om grupplektioner? Var på en igår och jag har mina funderingar över konceptet. Alltså, när det inte är en nybörjarkurs.
Beror på vilken nivå alla är på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Exakt. Jag kände mig mest lite irriterad när tränarna skulle gå igenom saker jag redan vet, men tror de flesta i gruppen behövde det. Varför jag var irriterad är att de hade en lång föreläsning nästan som tog tid där jag fick ut något av det. Nu var det väldigt billigt via jobbet och 5 minuter hemifrån så gör ingenting. Men grupplektioner mår nog bäst om alla är runt samma nivå kanske?

Vet där jag brukar shoppa golfklubbor ”grannklubben” så har han lektioner, han delar in grupperna efter HCP.Nu har ju alla styrkor och svagheter men tycker ändå det kanske är rätt väg att ha i gruppträning.

Minns inte om det var 0-5 / 6-10 eller om det var 0-10 / 11-20 osv men vet att han är fullbokad hela sommaren med dessa träningar Bild



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Sen så har jag en god vän som gick på gruppträning i en annan klubb, där var dem 15-20st och det var rätt många träningstillfällen. Tror runt 10st. Där tränarna skulle börja ändra hans sving osv på gruppträning. Vilket i slutändan blev att han kunde inte träffa en boll knappt.

Dvs de 2-3minuterna de skulle ändra och hålla på gav honom absolut inget och han avbröt träningen i slutändan och näst intill slutat spela golf.

Så det är säkert skitbra på olika sätt, men det kan nog bli katastrof oxå om man under grupptränings ska ändra saker där man inte förklarar under en längre stund vad som faktiskt är tanken med det

Och som inlägget innan, denna PRO värderar inte pengarna, han ser hellre att han faktiskt gör nytta och hjälper. ”Han gör mycket saker utan vinst för att dem som golfar ska ha bra saker på banan”

De jag skrivit om i detta inlägg där är nog tyvärr pengarna mer prio.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Träning i grupp är svårt oavsett hur man lägger upp det.

Det finns alltid den där tränaren/pron som har svaret. Det är något elitistiskt över det hela och och det handlar om att hitta de där med pedagogisk ådra och förståelse.

Den bästa tränaren jag råkat på var en ass. pro med hcp.5. Efter det har jag träffat flera (utan att träna hos dem) som verkat oerhört kapabla.
Synonymt med alla bra är deras egen golfsituation. Runt 2-5 i hcp. inga egna proffsambitioner och sina tillkortakommanden i det egna spelet.

Folk som letar tränare tittar ofta efter en hjälte inom spelet. Någon som kan/har kunnat spela på toppnivå. Detta ses som en garant och det är tyvärr ofta precis tvärtom.

Egon
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Igår var man förbi hos grannklubben för att köpa en ny spoon.

Passade även på att ändra lite loft på mina I210 och insåg att man faktiskt måste kolla över både loft och lie oftare. Jag kollar detta minst en gång om året.

Mina järn kollades i slutet av Juli och min J9 hade ändrat sig ifrån 41 till 42 grader. Inte undra på att jag tyckt J9 går kortare mot vad den gjorde i sommras.




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Skriv svar