I dag.

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Just nu är jag på väg till Golfverkstan för att träffa Jakob Wallin. Ska prova järnskaft från bland annat Wishon. Sen ska lie och loft ändras. Mer upright och mer loft är tanken.

Om det hinns med så ska jag testa Wisconsin nya wedgar och ge min åsikt om dom.

Ska även limma om en driver. Skaftet hade lossnat i hoseln märkte jag, då greppet hade roterat. Tur huvudet inte flög av under träning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

svingit skrev:Just nu är jag på väg till Golfverkstan för att träffa Jakob Wallin. Ska prova järnskaft från bland annat Wishon. Sen ska lie och loft ändras. Mer upright och mer loft är tanken.

Om det hinns med så ska jag testa Wisconsin nya wedgar och ge min åsikt om dom.

Ska även limma om en driver. Skaftet hade lossnat i hoseln märkte jag, då greppet hade roterat. Tur huvudet inte flög av under träning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

På nya Cobra Drivern?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Mikaelanstad skrev:
svingit skrev:Just nu är jag på väg till Golfverkstan för att träffa Jakob Wallin. Ska prova järnskaft från bland annat Wishon. Sen ska lie och loft ändras. Mer upright och mer loft är tanken.

Om det hinns med så ska jag testa Wisconsin nya wedgar och ge min åsikt om dom.

Ska även limma om en driver. Skaftet hade lossnat i hoseln märkte jag, då greppet hade roterat. Tur huvudet inte flög av under träning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

På nya Cobra Drivern?




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Nej. Skaftet i min Wishon driver lossnade.

Bild



Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag var jag till Golfverkstan för att träffa Jakob Wallin. Vi gick igenom mina klubbor och ändrade lie och loft. Jag testade även ett Pro TFW TS (78g) skaft i min Cobra driver. Resultatet var minst sagt chockerande både när det gäller träffbilden i klubbhuvudet, och när det kom till spridningen av slagen.

Så här såg träffbilden samt spridningen ut med mitt egna skaft. Tensei White 75X. (77g). Väldigt mycket tåträffar. Samt hela 29,9 meter vänster i spridning.

Bild

Så här såg det ut med Xcaliber Pro TFW TS (78g). Här är träffbilden mycket mer tight. Endast 3 mm häl. Samt så är spridningen bara 12,9 meter vänster. Hela 17 meter mindre. Det är strax utanför fairway.

Bild


Alla järn genomgick lieförändringar. Järn 5:an loftades upp till 25 grader från. 24 grader.

Lie:
J5, J6 = 63°.
J7-J9 = 62°.
PW-LW = 61,5°.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

svingit skrev:Idag var jag till Golfverkstan för att träffa Jakob Wallin. Vi gick igenom mina klubbor och ändrade lie och loft. Jag testade även ett Pro TFW TS (78g) skaft i min Cobra driver. Resultatet var minst sagt chockerande både när det gäller träffbilden i klubbhuvudet, och när det kom till spridningen av slagen.

Så här såg träffbilden samt spridningen ut med mitt egna skaft. Tensei White 75X. (77g). Väldigt mycket tåträffar. Samt hela 29,9 meter vänster i spridning.

Bild

Så här såg det ut med Xcaliber Pro TFW TS (78g). Här är träffbilden mycket mer tight. Endast 3 mm häl. Samt så är spridningen bara 12,9 meter vänster. Hela 17 meter mindre. Det är strax utanför fairway.

Bild


Alla järn genomgick lieförändringar. Järn 5:an loftades upp till 25 grader från. 24 grader.

Lie:
J5, J6 = 63°.
J7-J9 = 62°.
PW-LW = 61,5°.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men du har väl precis gjort en fitting på Drivern med det skaftet du har i den? Du slog den väl bra på fittingen? Dvs olika dagar har man olika bra dag med svingen? ”Dina värden är ju inte riktigt samma idag som din fitting” Bild

Kommer du upprepa detta test där du kanske går in med känsla att du inte ska testa andra skaft samma dag? Utan ena dagen ska du bomba den du har. En annan dag ett annat skaft för att se om det verkligen är bättre än det du faktiskt köpte efter fitting? Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Mikaelanstad skrev:
svingit skrev:Idag var jag till Golfverkstan för att träffa Jakob Wallin. Vi gick igenom mina klubbor och ändrade lie och loft. Jag testade även ett Pro TFW TS (78g) skaft i min Cobra driver. Resultatet var minst sagt chockerande både när det gäller träffbilden i klubbhuvudet, och när det kom till spridningen av slagen.

Så här såg träffbilden samt spridningen ut med mitt egna skaft. Tensei White 75X. (77g). Väldigt mycket tåträffar. Samt hela 29,9 meter vänster i spridning.

Bild

Så här såg det ut med Xcaliber Pro TFW TS (78g). Här är träffbilden mycket mer tight. Endast 3 mm häl. Samt så är spridningen bara 12,9 meter vänster. Hela 17 meter mindre. Det är strax utanför fairway.

Bild


Alla järn genomgick lieförändringar. Järn 5:an loftades upp till 25 grader från. 24 grader.

Lie:
J5, J6 = 63°.
J7-J9 = 62°.
PW-LW = 61,5°.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men du har väl precis gjort en fitting på Drivern med det skaftet du har i den? Du slog den väl bra på fittingen? Dvs olika dagar har man olika bra dag med svingen? ”Dina värden är ju inte riktigt samma idag som din fitting” Bild

Kommer du upprepa detta test där du kanske går in med känsla att du inte ska testa andra skaft samma dag? Utan ena dagen ska du bomba den du har. En annan dag ett annat skaft för att se om det verkligen är bättre än det du faktiskt köpte efter fitting? Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
En fitting för mig är att bara hitta rätt huvud och ett skaft som är någorlunda rätt. Som surdeg så med den styvare tippen på Xcaliber skaftet så fick jag en bättre träffbild och en bollflykt som gick åt ett håll.

Sen så kändes Xcaliber skaftet betydligt stabilare och kontrollerat rent generellt.

Roliga är också att Xcaliber skaftet kostar 1100 kr. Medans Tensei White 75x kostar 3000+ kr. Vill jag sen ha TX (Tour stiff) i Tensei så kostar det 4000+ kr.

Jag får nästan 4 Xcaliber skaft för priset av ett Tensei i TX.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Mikaelanstad skrev:
svingit skrev:
Men du har väl precis gjort en fitting på Drivern med det skaftet du har i den? Du slog den väl bra på fittingen? Dvs olika dagar har man olika bra dag med svingen? ”Dina värden är ju inte riktigt samma idag som din fitting” Bild

Kommer du upprepa detta test där du kanske går in med känsla att du inte ska testa andra skaft samma dag? Utan ena dagen ska du bomba den du har. En annan dag ett annat skaft för att se om det verkligen är bättre än det du faktiskt köpte efter fitting? Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
En fitting för mig är att bara hitta rätt huvud och ett skaft som är någorlunda rätt. Som surdeg så med den styvare tippen på Xcaliber skaftet så fick jag en bättre träffbild och en bollflykt som gick åt ett håll.

Sen så kändes Xcaliber skaftet betydligt stabilare och kontrollerat rent generellt.

Roliga är också att Xcaliber skaftet kostar 1100 kr. Medans Tensei White 75x kostar 3000+ kr. Vill jag sen ha TX (Tour stiff) i Tensei så kostar det 4000+ kr.

Jag får nästan 4 Xcaliber skaft för priset av ett Tensei i TX.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rakt i eller tippat?

Min åsikt;
Tensei är inte bra. Allmänt helt ok dvs. det funkar hyfsat för många men aldrig riktigt bra för någon.

Jag kan ändå inte se att skillnaden du visar är sanningsenlig i långa loppet. Dina högersläpp med tensei är inte tekniskt skaftrelaterat avs. hur skaftet levererar huvudet till bollen.

Med det sagt, i en enkel värld så ger man skaftet all cred. Det har jag inga problem med. Det man bör veta (och det här vet de flesta fitters) är att det är vad skaftet/klubban gör med svingen som är nyckeln till framgång.
Förstår man det så inser man det viktiga i att en bra fitter tittar mer på spelaren än på data.

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Egon skrev:
Mikaelanstad skrev:
svingit skrev:
Men du har väl precis gjort en fitting på Drivern med det skaftet du har i den? Du slog den väl bra på fittingen? Dvs olika dagar har man olika bra dag med svingen? ”Dina värden är ju inte riktigt samma idag som din fitting” Bild

Kommer du upprepa detta test där du kanske går in med känsla att du inte ska testa andra skaft samma dag? Utan ena dagen ska du bomba den du har. En annan dag ett annat skaft för att se om det verkligen är bättre än det du faktiskt köpte efter fitting? Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
En fitting för mig är att bara hitta rätt huvud och ett skaft som är någorlunda rätt. Som surdeg så med den styvare tippen på Xcaliber skaftet så fick jag en bättre träffbild och en bollflykt som gick åt ett håll.

Sen så kändes Xcaliber skaftet betydligt stabilare och kontrollerat rent generellt.

Roliga är också att Xcaliber skaftet kostar 1100 kr. Medans Tensei White 75x kostar 3000+ kr. Vill jag sen ha TX (Tour stiff) i Tensei så kostar det 4000+ kr.

Jag får nästan 4 Xcaliber skaft för priset av ett Tensei i TX.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rakt i eller tippat?

Min åsikt;
Tensei är inte bra. Allmänt helt ok dvs. det funkar hyfsat för många men aldrig riktigt bra för någon.

Jag kan ändå inte se att skillnaden du visar är sanningsenlig i långa loppet. Dina högersläpp med tensei är inte tekniskt skaftrelaterat avs. hur skaftet levererar huvudet till bollen.

Med det sagt, i en enkel värld så ger man skaftet all cred. Det har jag inga problem med. Det man bör veta (och det här vet de flesta fitters) är att det är vad skaftet/klubban gör med svingen som är nyckeln till framgång.
Förstår man det så inser man det viktiga i att en bra fitter tittar mer på spelaren än på data.

Egon
Xcaliber skaftet var inte tippat. Men jag fick en bättre känsla med det skaftet. Så tippen kändes hårdare och stabilare än mitt Tensei.

Ska även testa Wishon S2S Black 85g när min klubbmakare får in dom. Wishon själv rekommenderade mig ett 85S 1” tippat.

Har ett Black 65S i min Wishon 919 som känns lika mjukt i tippsektionen som mitt Tensei.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

*igår testade jag DeWiz för första gången och fick en aha-upplevelse när det kommer till tempo.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 29 jan 2023, 10:27 Xcaliber skaftet var inte tippat. Men jag fick en bättre känsla med det skaftet. Så tippen kändes hårdare och stabilare än mitt Tensei.

Ska även testa Wishon S2S Black 85g när min klubbmakare får in dom. Wishon själv rekommenderade mig ett 85S 1” tippat.

Har ett Black 65S i min Wishon 919 som känns lika mjukt i tippsektionen som mitt Tensei.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lite överkurs kanske, men rätt viktigt i sammanhanget.

Det man ”känner” av skaftet i en sving består till största del av de övre 2/3-delarna. Den sista 1/3-delen dvs. tip section handlar mer om hur huvudet ”behöver” levereras till bollen.
Detta ger alltså dyn.loft, fa, spin och allt det där.

Så.. när du wagglar klubban så känner du tippen.
Om den är soft, som i beskrivningen benämns ge high launch/high spin, så kan du möjligen känna mer böj/rörelse ”på huvudet”. Tensei white är inte soft.

I de flesta fall (och i ditt) så handlar det mer om var styvheten ligger och hur förhållandet är. Tippen på tensei white är stiff och lär inte skilja mycket från xcaliber utan det är alltså butt och mid som är ”fel” för dig.
Btw. Det var därför jag frågade om de tippat skaftet. ;)

Egon
Skriv svar