I dag.

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Igår var jag till Dormy och provade ut skaft till min nuvarande driver. provade lite olika skaft. Men det som i slutändan passade bäst var MMT 70X. Riktigt stabilt skaft som jag kände jag kunde gå efter bollen med utan att det kändes okontrollerat.

Mitt nuvarande skaft. Aldila rogue 110 MSI 60.3-8-S RIP/IO känns väldigt mycket styvare pga kick pointen sitter högre upp.

Nuvarande skaft
---
Launch = 9.4 deg.
Spinn = 2613 rpm.
Höjd = 84.6 ft (25.8 m)
Carry = 247 m.
Total = 270 m.
Club speed: 111.7 mph.
Ball speed 163.9 mph.


MMT 70X
---
Launch = 14 deg.
Spinn = 2200 rpm.
Höjd = 31.5 m.
Carry = 245 m.
Total = 275 m.
Club speed: 107 mph.
Ball speed 157 mph.


Jag kände mig inte 100% i kroppen. Lite träningsvärk och trött efter veckans alla löppass. Så kommer bli intressant när jag köpt skaftet och testat lite mer grundligt.
Sen att jag behöver ta lite driverlektioner är en annan sak. Nu var missarna inte mer än 20 meter i sidled åt båda håll. Min typiska miss är vänster. Har att göra med att jag har en för neutral club path och iböand stänger klubbhuvudet lite mycket.

Men är nöjd med vad jag såg i övrigt. Målet var att få upp launchen och ner med spinnen samt få upp höjden till 30-32 m.
Senast redigerad av svingit den 29 nov 2021, 22:58, redigerad totalt 1 gånger.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Ojoj… nu blir det att hålla tungan rätt i mun.

Först så vill jag säga att jag inte dissar byte av skaft och de skillnader man kan få ut… inte alls
Men:

LA består till 75-85% av dynamiskt loft.
Dyn.loft ökar inte i flera grader via skaftets ”kickpunkt”.
Ergo… en skillnad på drygt 4grader i LA beror på statisk loftskillnad samt sving.

Det intressanta i hela skaftdjungeln är att skaft benämns som low-mid-high trajectory och i verkligheten är det i oerhört få fall som man kan se någon nämnbar skillnad.
Allt lika, förstås, och där har vi pudelns kärna. Det blir aldrig lika i sving/release eller transition när man ändrar en så känslig del som skaftet.
Så… slutsatsen folk drar är att ett 60g R med låg kick går högre än ett 70g S med med. kick.
Sanningen är ofta flipp men även speed och sen beräknar en ”LM” en längd som aldrig stämmer irl.
Sen står folk på rangen/banan och ballongar med sina R eller får knuckleballs med sina S.

Spinn är krångligare.
En styv tip hjälper till men om du inte matchar erhållen LA med ”bra” AoA så sticker spinnen i höjden. Loft har den största påverkan på spinn så det är lite svårt att ”smälta” 4 grader mer i loft och lägre spinn.

Btw. Jag tar för givet att du testat samma huvud och inte ett likadant eller så!?

Egon
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Egon skrev: 29 nov 2021, 22:30 Ojoj… nu blir det att hålla tungan rätt i mun.

Först så vill jag säga att jag inte dissar byte av skaft och de skillnader man kan få ut… inte alls
Men:

LA består till 75-85% av dynamiskt loft.
Dyn.loft ökar inte i flera grader via skaftets ”kickpunkt”.
Ergo… en skillnad på drygt 4grader i LA beror på statisk loftskillnad samt sving.

Det intressanta i hela skaftdjungeln är att skaft benämns som low-mid-high trajectory och i verkligheten är det i oerhört få fall som man kan se någon nämnbar skillnad.
Allt lika, förstås, och där har vi pudelns kärna. Det blir aldrig lika i sving/release eller transition när man ändrar en så känslig del som skaftet.
Så… slutsatsen folk drar är att ett 60g R med låg kick går högre än ett 70g S med med. kick.
Sanningen är ofta flipp men även speed och sen beräknar en ”LM” en längd som aldrig stämmer irl.
Sen står folk på rangen/banan och ballongar med sina R eller får knuckleballs med sina S.

Spinn är krångligare.
En styv tip hjälper till men om du inte matchar erhållen LA med ”bra” AoA så sticker spinnen i höjden. Loft har den största påverkan på spinn så det är lite svårt att ”smälta” 4 grader mer i loft och lägre spinn.

Btw. Jag tar för givet att du testat samma huvud och inte ett likadant eller så!?

Egon
Självklart var det med mitt huvud. Annars hade det varit meningslöst att ha en bag/retro fitting. Huvudet i fråga är ett callaway BB Alpha 816 DBD. Som är satt till 8 grader och gravity core i tån med tyngden neråt.
MMT 70X kändes mer levande trotts att det borde varit hårdare än mitt Aldila Rogue 110 MSI 60-3.8-S RIP/IO. Fittern förklarade att kickpunkten på mitt skaft satt högre upp och därav också känslan av att det var hårdare.
MMT 70X kändes mjukare vid impact än mitt egna skaft. Om det gör att man levererar huvudet genom bollen annorlunda så är de ju skaftets egenskaper som får mig att svinga bättre.

Fast om kickpunkten sitter lägre så kickar ju skaftet mer och det i sig producerar ju en annan leverans av klubban genom bollen.
Att känslan i MMT skaftet var bättre gjorde säkert att jag levererade klubban annorlunda vid impact än med mitt egna skaft. Vilket då gör att jag fick bättre värden.

Här har du data från en av mina tidigare Trackman sessioner. Huvudet var inställt exakt samma där som under fittingen igår. 8*, gravity core i tån och neråt och neutral lie.
https://christher.se/data-fran-senaste- ... a-drivern/

Skillnaden är dock en svingvikt på nästan 3.5 mer med MMT 70X pga 10 gram mer vikt och 0.25" längre skaft. Från D4.5 till D8 enligt vad svingviktsvågen visade.
Men pga det längre skaftet kändes det inte som D8. Vilket påverkar svingen.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svingit skrev: 29 nov 2021, 23:07
Egon skrev: 29 nov 2021, 22:30 Ojoj… nu blir det att hålla tungan rätt i mun.

Först så vill jag säga att jag inte dissar byte av skaft och de skillnader man kan få ut… inte alls
Men:

LA består till 75-85% av dynamiskt loft.
Dyn.loft ökar inte i flera grader via skaftets ”kickpunkt”.
Ergo… en skillnad på drygt 4grader i LA beror på statisk loftskillnad samt sving.

Det intressanta i hela skaftdjungeln är att skaft benämns som low-mid-high trajectory och i verkligheten är det i oerhört få fall som man kan se någon nämnbar skillnad.
Allt lika, förstås, och där har vi pudelns kärna. Det blir aldrig lika i sving/release eller transition när man ändrar en så känslig del som skaftet.
Så… slutsatsen folk drar är att ett 60g R med låg kick går högre än ett 70g S med med. kick.
Sanningen är ofta flipp men även speed och sen beräknar en ”LM” en längd som aldrig stämmer irl.
Sen står folk på rangen/banan och ballongar med sina R eller får knuckleballs med sina S.

Spinn är krångligare.
En styv tip hjälper till men om du inte matchar erhållen LA med ”bra” AoA så sticker spinnen i höjden. Loft har den största påverkan på spinn så det är lite svårt att ”smälta” 4 grader mer i loft och lägre spinn.

Btw. Jag tar för givet att du testat samma huvud och inte ett likadant eller så!?

Egon
Självklart var det med mitt huvud. Annars hade det varit meningslöst att ha en bag/retro fitting. Huvudet i fråga är ett callaway BB Alpha 816 DBD. Som är satt till 8 grader och gravity core i tån med tyngden neråt.
MMT 70X kändes mer levande trotts att det borde varit hårdare än mitt Aldila Rogue 110 MSI 60-3.8-S RIP/IO. Fittern förklarade att kickpunkten på mitt skaft satt högre upp och därav också känslan av att det var hårdare.
MMT 70X kändes mjukare vid impact än mitt egna skaft. Om det gör att man levererar huvudet genom bollen annorlunda så är de ju skaftets egenskaper som får mig att svinga bättre.

Fast om kickpunkten sitter lägre så kickar ju skaftet mer och det i sig producerar ju en annan leverans av klubban genom bollen.
Att känslan i MMT skaftet var bättre gjorde säkert att jag levererade klubban annorlunda vid impact än med mitt egna skaft. Vilket då gör att jag fick bättre värden.

Här har du data från en av mina tidigare Trackman sessioner. Huvudet var inställt exakt samma där som under fittingen igår. 8*, gravity core i tån och neråt och neutral lie.
https://christher.se/data-fran-senaste- ... a-drivern/

Skillnaden är dock en svingvikt på nästan 3.5 mer med MMT 70X pga 10 gram mer vikt och 0.25" längre skaft. Från D4.5 till D8 enligt vad svingviktsvågen visade.
Men pga det längre skaftet kändes det inte som D8. Vilket påverkar svingen.
Som du ser, många andra parametrar har ändrats av skaftbytet. Vi skulle kunna stanna där och låta saken bero… men hur kul är det? ;)

Gott så, debatten handlar inte om skaftet ändrat ditt resultat utan VAD det är som ändrats.
Jag skriver alltså under på att skaftbytet gjort sitt... men inte att det är nån gimmick som ”kick” som ska tillskrivas de avgörande värdena. Gimmick var kanske lite att svära i kyrkan men just ”kick” är så oerhört överdrivet.
Med rätt bend och olika kick så skiljer det mindre än en grad i dyn.loft. Med mjukaste bend och lägsta kick vs styvaste och högsta så kanske 1-2 grader. Mer är det inte och med 85% av det ut i LA… go figure. Skillnaden är liten (allt lika).

Bend profile är en verklighet och därom behövs det inte trätas, men skillnaden i performance beror på hur skaftet tillåter spelaren att svinga och inget annat.

Den bistra sanningen är att low vs high kick bara kan utnyttjas av de som har en väldigt sen och aktiv release. Det är inte ens många proffs som faller inom den kat. Men… Även där pratar vi max nån grad i skillnad på dyn. loft så svaret finns inte där.

Enda orsaken till att jag skriver är att du ger ett ex. där man kan tro att ”reklamen” stämmer. Problemet är att den inte gör det och det kan vara svårt att greppa när man hör om folk som får vitt skilda resultat när de bytt skaft.
Allt beror, som sagt, på hur du svingar med det nya vs det gamla.

Det sistnämnda är vad fitting handlar om i grunden. Siffror hjälper men att läsa profiler och tro sig veta vad det gör för spelare x, är ren spekulation. Kul, intressant och jävligt tillfredställande när man träffar rätt även i praktiken… men ändå bara teori.

Btw.
Jag rättar mig själv lite och erbjuder en annan inställning. Filosofiskt sett är det bara skaftets förtjänst. Problemet är att det tekniskt inte finns något i skaftet som styrker resultatet. Det behövs en variabel till och det är den mänskliga faktorn. I den utsträckning som man kan mekanisera svingen så kan man göra anslyser. Till syvende och sist är, tyvärr, människan så oförutsägbar att det inte går att säga med säkerhet om skaft x funkar förrän man testat.

Egon
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Idag blev det att testa nya järnklubborna och träna utslag. Allt är nytt i bagen just nu förutom Drivern så blev mycket utslag med J3/J4 och hybriden.

IMG_4665.JPG
IMG_4665.JPG (195.29 KiB) Visad 1769 gånger

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag var jag och provade nya järn.

J4 i T200 med AMT White S300 skaft. 2 grader flat.
J5-AW i Titleist T100S med AMT White S300 skaft. 2 grader flat.

En Vokey SM8 56/08 som kommer böjas ner till 54/06 och 2 grader flat med ett S200 spinner skaft.

Taylormade 300 mini driver på 11,5 grader.

Ping Putter
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

har jag bokat kl 21-22 hos Indoor Golf Uppsala. Ska köra Eureka Golf Swing med J7 idag samt testa Paul Wilson Golf The Body Swing för drivern.

WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Idag har jag varit på rangen och slagit med lite feedback från Trackman. Kul att se längden på sina slag. Rekommenderas till alla som är nya.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Slog bollar igår. Utomhus i solen. Jag har svårt för inomhusgolf så blev första gången jag slog bollar sedan oktober. Det gick lång över förväntan. Slog en bit över hundra bollar så känner mig lite mörbultad idag. Framförallt träningsvärk i magmusklerna. Blev ju svettig utan jacka i 7 grader så blev ju som ett träningspass. Vädret ser bra ut framöver så hoppas med lite fler pass innan säsongen börjar.
Hcp: ~12
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Niklas skrev: 07 mar 2022, 09:12 Slog bollar igår. Utomhus i solen. Jag har svårt för inomhusgolf så blev första gången jag slog bollar sedan oktober. Det gick lång över förväntan. Slog en bit över hundra bollar så känner mig lite mörbultad idag. Framförallt träningsvärk i magmusklerna. Blev ju svettig utan jacka i 7 grader så blev ju som ett träningspass. Vädret ser bra ut framöver så hoppas med lite fler pass innan säsongen börjar.
Ledsen om jag koncentrerar mig på smådetaljer här men…. Jag har de senaste helgerna slagit 140 bollar/dag och mina magmuskler känns fine. Har iofs tränat på gym men då mest vikt och inte uthållning. Brukar krampa runt 15/20 situps.

I min (begränsade?) värld kommer frågan … hur bär du dig åt?

Btw. Håller med om att utomhus slår inomhus med råge. Har kompisar som spelar ”dataspel” med sina klubbor och tror att verkligheten är densamma. Hårt uppvaknande för dem i vår.

Egon
Skriv svar