Custom fitting Stockholm

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

biles_3 skrev:Skulle annars tipsa om Bro Hof ifall du vill slå taylormade klubbor. Trackman används vid deras fitting och enda nackdelen är väl att det endast finns Taylormade.
Hade tänkt tipsa om Hofen också men begränsningen med Taylormade gör det kanske inte aktuellt för alla.

Där tycker jag att Dormy har en stor fördel, de har de flesta märkena.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Frank skrev:Ja, som sagt. Jag ville ha tips på ett testcenter där man får slå bollarna utomhus/ut på en range. Sen om jag fast spelar på +5 är rätt oviktigt. Men det verkar va krångligt utan att det ska komma nån bror Duktig och prata om allt annat. Men tack för ditt engagemang. :D
Jag har bra tips till dig.

1. Golfcenter Danderyd. De har hjälpt mig i år med att custom fitta mina nya Taylor Made men har alla stora varumärken. Det är en stor fördel. http://www.golfcenterdanderyd.se/

2. Bro Hof och deras Taylor Made-studio. Förutsatt att du vill lira TM?
http://www.brohofslott.se/taylor-fitting-center/

3. Kista Golfcenter / Golf performance som håller till där.
http://www.kistagolf.se/klubbor-verkstad / http://www.golfperformance.se/

4. Träffade nyligen på Conny från Teeview på Täby GK. Han verkade väldigt kunnig.
http://www.teeview.se/
Frank
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 jun 2014, 19:42

Tack ska ni ha! Tänker mig att jag vill ha möjligheten till att testa olika märken och utomhus. Så Danderyd golfcenter och Alecs låter bra. Såg att Danderyd hade srixon som inte Alecs hade. Men det kanske man klarar sig utan. :) . Någon som har någon annan invändning, bra eller illa, mot någon av dom?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Frank skrev:Tack ska ni ha! Tänker mig att jag vill ha möjligheten till att testa olika märken och utomhus. Så Danderyd golfcenter och Alecs låter bra. Såg att Danderyd hade srixon som inte Alecs hade. Men det kanske man klarar sig utan. :) . Någon som har någon annan invändning, bra eller illa, mot någon av dom?
Jag kan bara hylla Danderyd. Gustaf och Klangen som jobbar där ute är riktigt bra att ha att göra med. Klangen har jobbat med fitting i 100 år typ haha. Han hittade specs till mig som är grymma som inte någon av representanterna från klubbmärkena lyckades med..
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

JohanAdministratör skrev:
Frank skrev:Tack ska ni ha! Tänker mig att jag vill ha möjligheten till att testa olika märken och utomhus. Så Danderyd golfcenter och Alecs låter bra. Såg att Danderyd hade srixon som inte Alecs hade. Men det kanske man klarar sig utan. :) . Någon som har någon annan invändning, bra eller illa, mot någon av dom?
Jag kan bara hylla Danderyd. Gustaf och Klangen som jobbar där ute är riktigt bra att ha att göra med. Klangen har jobbat med fitting i 100 år typ haha. Han hittade specs till mig som är grymma som inte någon av representanterna från klubbmärkena lyckades med..
Du LÄR ju uppdatera signaturen Johan!! :lol:
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

biles_3 skrev:
Du LÄR ju uppdatera signaturen Johan!! :lol:
Det måste jag verkligen
Wedgie
Inlägg: 17
Blev medlem: 01 apr 2015, 18:51

Jag kan instämma om Conny på TeeView. Har skaftat om järn, samt byggt en driver, och han är väldigt kunnig och trevlig.
Driver Titleist 915D3 8.5* Veylix Rome Roughneck S, tipped 1''
Spoon Adams 4060 14.5 Aldila NV S
Hybrid Adams A2ts Aldila Voodoo SNV8 S
Järn Epon AF-Tour 5 - PW KBS C-taper S
GW ska köpas
SW Titleist SM5 58*
Putter Scotty Cameron Phantom Futura
Nio noll
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2019, 19:41

Någon som har gjort fitting på Österåker? Erfarenheter? Är sugen på Mizunojärn. Performance Centers för Mizuno i Sthlm är Österåkers GK och Golfcenter i Danderyd enligt Mizunos hemsida.

Har bara varit på Gc i Danderyd en gång, då för att boka lektion med en tränare jag jobbat med tidigare. Den äldre mannen som jobbade i butiken var butter och ganska dryg så om det är han som är Klangen så kör jag hellre på Österåker.

Tony G på Kista, som nämndes ovan, är jäkligt duktig men säljer inte Mizuno. Han fanns med på en lista över världens top 100 bästa klubbyggare för några år sen. Har svårt att hitta något som slår de iBlades han byggde åt mig men man måste ju försöka!

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

Nio noll
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2019, 19:41

Jag kan verkligen rekommendera Klangen på Golfcenter Danderyd. Väldigt kunnig och supertrevlig plus att man slår ut över rangen. Har nyligen testat ut ett Mizunoset hos honom.
Fun fact, gjorde custom fitting på Dormy för ett år sedan på samma klubbor. Dormys erfarne fitter utgick från Mizunos skaftväljare (men slutvalet blev inget av de 3 första alternativen) medan Klangen provade sig fram. Resultatet blev exakt samma skaft från de två utprovningarna. Ingen "skaftväljare" är bättre än en duktig custom fitter, än så länge.
Frank skrev:God kväll gott folk! Jag skulle vilja ha några goda råd och tips om var jag hittar ett bra (bästa ;)) stället för en customfitting (järnset) i Stockholmsområdet, eller inte allt för långt därifrån. Kunnigt, hjälpsamt folk och att man får slå bollen ut på en range så man får se bollflykten osv. Har ni några bra erfarenheter? Tacksam för svar!

(Har varit till en dormybutik men det var inget som tilltalade mig så mycket. Slå in i ett nät i någon skrubb och nån junior som stod och gissade vad som kunde tänkas vara rätt. :D)

Mvh Frank
Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

MaxP skrev: 01 maj 2016, 19:41
Getinthehole skrev:
Frank skrev:God kväll gott folk! Jag skulle vilja ha några goda råd och tips om var jag hittar ett bra (bästa ;)) stället för en customfitting (järnset) i Stockholmsområdet, eller inte allt för långt därifrån. Kunnigt, hjälpsamt folk och att man får slå bollen ut på en range så man får se bollflykten osv. Har ni några bra erfarenheter? Tacksam för svar!

(Har varit till en dormybutik men det var inget som tilltalade mig så mycket. Slå in i ett nät i någon skrubb och nån junior som stod och gissade vad som kunde tänkas vara rätt. :D)

Mvh Frank
Låter lite väl sågande. Skrubb är det ju inte. Rejält stor filmduk och i en riktig studio. Sedan junior? Nej. Krävs grundlig utbildning och mycket kunnande av den som kör custom fitting inom Dormy.

Dom åker på samma utbildningar som PGA utbildade tränare och tillverkarnas egna custom fitting personal.
Men som Frank nämner är och förblir det faktum att du inte ser bollflykten ett stort negativ för Dormys del. Kompetensen hos personen när det gäller klubbdelen är det säkert inte någonting att säga om.
Kände att jag borde kommentera detta.
En del personer är MacGyver’s och kan fixa allt med små medel. Med det sagt så är det ändå kunden som behöver förstå/inse att klubban/orna. är rätt för dem.

Utomhus:
Vilken wanker som helst kan se skillnad på en bollflykt och sen snacka smörja om varför klubba x är bättre än klubba y.

Meh… vad är bäst!?
Inget eller allt, det beror helt enkelt på vad som behövs och vem som står bakom tolkandet av värdena.

Det många söker är endast en passande klubba som inte stjälper svingen/spelet. Det kan jag o många med mig göra helt inkognito via några enkla frågor via email. Inget svårt alls.
En fitting däremot utesluter vissa modeller och skaft med hänsyn till data i TM eller visuellt på en utomhusrange. Även optimering av bollflykt kan då göras (läs, loft upp/ner eller mittemellan flex).

Jag ber om ursäkt men det sistnämnda är pärlor för svin om man inte har ett spel eller en sving som det jobbas med. En vanlig ”CF” är bara ett försäljningsargument för att få bogeyspelare att hosta upp cash för nya klubbor.

Obs!
Val av grepp, skaftflex och lie är inte mer än att du säger vilken byxstorlek du har. Expediten tar då fram byxa x i 34/32 och sen kollar ni om det sitter bra. Lite korta… ok, 34/34 blir nog bra.

Egon
Skriv svar