Custom fitting Stockholm

Här snackar vi allmänt om golf...
Frank
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 jun 2014, 19:42

God kväll gott folk! Jag skulle vilja ha några goda råd och tips om var jag hittar ett bra (bästa ;)) stället för en customfitting (järnset) i Stockholmsområdet, eller inte allt för långt därifrån. Kunnigt, hjälpsamt folk och att man får slå bollen ut på en range så man får se bollflykten osv. Har ni några bra erfarenheter? Tacksam för svar!

(Har varit till en dormybutik men det var inget som tilltalade mig så mycket. Slå in i ett nät i någon skrubb och nån junior som stod och gissade vad som kunde tänkas vara rätt. :D)

Mvh Frank
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Har ingen erfarenhet av det i sthlm men många gillar Alecs golf i tyresö. Sen kan man få bra hjälp på många dormybutiker också, du kanske fick en praktikant ;)

Sen finns Teeview i täby som jag hört mycket gott om.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Frank
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 jun 2014, 19:42

Jaja, haka inte upp dig på ett skämt nu. Säkert är dom duktiga. ;) Tyckte inte det kändes riktigt bra inomhus bara. Tycker inte man får någon uppfattning om hur det känns "på riktigt" när man inte ser bollflykten bara.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev:
Frank skrev:God kväll gott folk! Jag skulle vilja ha några goda råd och tips om var jag hittar ett bra (bästa ;)) stället för en customfitting (järnset) i Stockholmsområdet, eller inte allt för långt därifrån. Kunnigt, hjälpsamt folk och att man får slå bollen ut på en range så man får se bollflykten osv. Har ni några bra erfarenheter? Tacksam för svar!

(Har varit till en dormybutik men det var inget som tilltalade mig så mycket. Slå in i ett nät i någon skrubb och nån junior som stod och gissade vad som kunde tänkas vara rätt. :D)

Mvh Frank
Låter lite väl sågande. Skrubb är det ju inte. Rejält stor filmduk och i en riktig studio. Sedan junior? Nej. Krävs grundlig utbildning och mycket kunnande av den som kör custom fitting inom Dormy.

Dom åker på samma utbildningar som PGA utbildade tränare och tillverkarnas egna custom fitting personal.
Men som Frank nämner är och förblir det faktum att du inte ser bollflykten ett stort negativ för Dormys del. Kompetensen hos personen när det gäller klubbdelen är det säkert inte någonting att säga om.
Frank
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 jun 2014, 19:42

Ok, tack för att du konstaterar att dormy är duktiga, hursomhelst, jag vill som sagt gärna slå bollarna på riktigt. Så någon som har något förslag? Ska kolla upp alecs golf som mizunomade föreslog.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Frank skrev:Ok, tack för att du konstaterar att dormy är duktiga, hursomhelst, jag vill som sagt gärna slå bollarna på riktigt. Så någon som har något förslag? Ska kolla upp alecs golf som mizunomade föreslog.
Utan att veta vilken nivå av golfare du är så är ju frågan om du letar efter en klubbmakare/custom fitter för där du är. Eller om du vill ha en tränare som gör det där det kanske ingår lite instruktion?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev:
Frank skrev:God kväll gott folk! Jag skulle vilja ha några goda råd och tips om var jag hittar ett bra (bästa ;)) stället för en customfitting (järnset) i Stockholmsområdet, eller inte allt för långt därifrån. Kunnigt, hjälpsamt folk och att man får slå bollen ut på en range så man får se bollflykten osv. Har ni några bra erfarenheter? Tacksam för svar!

(Har varit till en dormybutik men det var inget som tilltalade mig så mycket. Slå in i ett nät i någon skrubb och nån junior som stod och gissade vad som kunde tänkas vara rätt. :D)

Mvh Frank
Trackman 4 visar bollflykten? Visst det blir inte som att stå ute. Men det är till 99% säkert återgivande som att stå ute.

När det kommer till kunskap är dom bättre än dom flesta, tro mig. Det är inte för inte många av dom blir headhuntade av tillverkarna före annat folk inom branschen.

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
TrackMan visar bollflykten uträknad från ett par meter av densamma. Som spelare är det inte i närheten av samma feedback som att verkligen se bollen flyga.

Diskussionen om kunskap är som sagt inte mycket att säga om.
Frank
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 jun 2014, 19:42

Ja, som sagt. Jag ville ha tips på ett testcenter där man får slå bollarna utomhus/ut på en range. Sen om jag fast spelar på +5 är rätt oviktigt. Men det verkar va krångligt utan att det ska komma nån bror Duktig och prata om allt annat. Men tack för ditt engagemang. :D
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Kista Golfcenter har en "utomhusstudio" men jag vet inte hur duktiga den/de är som sköter fittingen.
Vet dock att de bygger dina klubbor om du vlll eftersom de även har en verkstad.
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

Kista golf som nämnt har en studio och han som bygger klubbor där "Tony Guelli" är riktigt kunnig inom det han gör. Finns någon ingen bättre range i Stockholmsområdet (som jag hittat iaf) Bokar du tid med honom får du köra på tills du är nöjd dvs inte helt hållen till 1h fitting etc. Hans priser är också relativt bra. Länk till hans sida - http://www.golfperformance.se/
Han har byggt flertalet av mina klubbor!

Skulle annars tipsa om Bro Hof ifall du vill slå taylormade klubbor. Trackman används vid deras fitting och enda nackdelen är väl att det endast finns Taylormade.
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
Skriv svar