GolfStar

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 18 mar 2021, 13:52Många som köpte spelrätter i början och mitten av 2000-talet som inte är värda en krona idag och de som har värde kvar har det halverats minst, så det är en total chansning att lägga så mycket pengar på ett bolag. Går nog inte att se det som en investering. Jag skulle aldrig lägga så mycket pengar i en enda aktie i övrigt så kommer inte göra det för en golfklubb.

Ingen glömmer väl 2008: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pris ... -till-golf. 175.000 kronor på Kungsängen. 0 kronor idag. Om fem år spelar väl alla padel istället för golf så helt omöjligt att veta vad som händer. Eller så är de värda dubbelt.
Känner att jag behöver utveckla mitt svar!

Nu vet jag inte hur det ser ut på de andra klubbarna men på Bro Hof är målsättningen att alla medlemmar ska ha en aktie från och med 2023.
Det kommer med andra ord att vara ett måste att äga en aktie för att få spela och det kommer att finnas ett begränsat antal aktier.
Det är då jag tror att värdet på aktierna kan gå upp.
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Jag har ärligt talat lite svårt att förstå hur det kan gå så dåligt för klubbarna. Med det sagt har jag närapå noll insyn i driftkostnaderna, men intäktssidan går ju att estimera.

Den korta tid jag spelat så har jag snarare förvånats över hur hög aktivitet det är på banorna, även mitt i veckorna. Ser jag till min närmaste omgivning så är det extremt sällsynt med folk som spelar 100 rundor per år osv, vilket säger att det går många medlemskap (vi glömmer green fees för en stund) på 1000 spelade rundor.

Green fees verkar ha minskat över tid, åtminstone enligt de klubbar jag lärt känna. Men jag undrar hur mkt medelgolfaren lade på det per år innan om skillnaden är så enorm?

Så var brister det egentligen? För bollarna verkar ha en hyfsad beläggningsgrad, det verkar också finnas många individer (och inte en liten grupp som spelar 10 rundor per vecka) och kreditförlusterna måste kunna räknas nära noll.

Är det sponsorerna som svikit? Kostnaderna som skenat? Spelade folk mängder med green fee-rundor förut?

Vad är förändringen?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

stevvee skrev:
Sandstream skrev:
Niklas skrev: 18 mar 2021, 08:29Jag tillhör nog en ganska liten skara som lätt skulle kunna tänka mig betala betydligt mer i årsmedlemskap (20.000 skulle inte vara ett problem), men vill inte lägga mycket kapital i en osäker aktie (Bro Hof, Svartinge, Ullna). Vad jag vet finns det inga sådana klubbar i Sverige.
Om populariteten för golf håller i sig tror jag att värdet på aktierna kommer att öka, eller iaf inte minska.
Precis som GS som gjort rekordår ;)
GolfStar är ju inte en aktie av det slaget som Ullna och Hofen säljer.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

De flesta klubbar är ju föreningar utan vinstsyfte. GolfStar är en kommersiell aktör av helt annan karaktär. Det är ingen klubb.

Ni måste se GolfStar som SkiStar.
GolfStar är inte Sälens Idrottsförening som är aktiva på SkiStars anläggningar.

GolfStar har mer gemensamt med Stockholm Globe Arena än Djurgården IF som spelar hockey där.

MEN med ovan sagt så snurrar de till det i är genom att ”låtsas vara klubb” genom att anmäla lag som ska representera de olika anläggningarna i seriespel.
Det är som om att Globen skulle ha ett lag och Tele2 ett annat.




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

McRuff skrev: 18 mar 2021, 18:19Är det sponsorerna som svikit? Kostnaderna som skenat? Spelade folk mängder med green fee-rundor förut?
Vad är förändringen?
@JohanAdministratör har betydligt bättre koll än mig på det här men en sak som i princip försvann förra året var företagstävlingar.
De ska vad jag har förstått vara en stor inkomstkälla för många klubbar då de kan ta rätt bra betalt för att stänga banan och låta diverse företag anordna tävlingar för sina kunder.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sandstream skrev: 19 mar 2021, 09:19
McRuff skrev: 18 mar 2021, 18:19Är det sponsorerna som svikit? Kostnaderna som skenat? Spelade folk mängder med green fee-rundor förut?
Vad är förändringen?
@JohanAdministratör har betydligt bättre koll än mig på det här men en sak som i princip försvann förra året var företagstävlingar.
De ska vad jag har förstått vara en stor inkomstkälla för många klubbar då de kan ta rätt bra betalt för att stänga banan och låta diverse företag anordna tävlingar för sina kunder.
Jag rekommenderar det här avsnittet av Pitch för mer förståelse för golfens ekonomi.
https://golf.se/om-golfsverige/verksamh ... n-ekonomi/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

JohanAdministratör skrev:De flesta klubbar är ju föreningar utan vinstsyfte. GolfStar är en kommersiell aktör av helt annan karaktär. Det är ingen klubb.

Ni måste se GolfStar som SkiStar.
GolfStar är inte Sälens Idrottsförening som är aktiva på SkiStars anläggningar.

GolfStar har mer gemensamt med Stockholm Globe Arena än Djurgården IF som spelar hockey där.

MEN med ovan sagt så snurrar de till det i är genom att ”låtsas vara klubb” genom att anmäla lag som ska representera de olika anläggningarna i seriespel.
Det är som om att Globen skulle ha ett lag och Tele2 ett annat.




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Och just detta tycker jag är otydligt från GS, vad det verkligen är för något. Globen går inte ut och promotar sig själv utan mer event osv. Golfstar promotar sig själva hela tiden och rätt kraftigt. Deras banor gör exakt samma sak och ser dessutom väldigt lika ut. Allt flyter ihop.

Sen är jag ju emot hur man hanterar vissa banor så det finns ju en besvikelse över vad GS gjort. Kanske blir det bra till slut men det är lååååångt kvar.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Skriv svar