GolfStar

Här snackar vi allmänt om golf...
Niklas
Inlägg: 1095
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Går det att få golfklubbar att gå med vinst i Sverige där ett medlemskap inte får kosta mer än max 10.000 på en vanlig bana? De klubbar som går bra verkar gå exakt jämnt ut. Jämför man med klubbar utomlands har de helt andra priser på både medlemskap och greenfee. Har inte undersökt så noggrant men reagerat lite när jag sett priser på medlemskap i Spanien till exempel.

Jag förstår ju varför Golfstar snålar in på saker som nätet på en driving range. Ska det drivas som ett företag och måste gå i vinst så kan det inte finnas några marginaler någonstans? Jag antar att de förlitar sig helt på framtida bostadsaffärer på marken intill banorna annars går det inte ihop.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev: 18 mar 2021, 07:18 Går det att få golfklubbar att gå med vinst i Sverige där ett medlemskap inte får kosta mer än max 10.000 på en vanlig bana? De klubbar som går bra verkar gå exakt jämnt ut. Jämför man med klubbar utomlands har de helt andra priser på både medlemskap och greenfee. Har inte undersökt så noggrant men reagerat lite när jag sett priser på medlemskap i Spanien till exempel.

Jag förstår ju varför Golfstar snålar in på saker som nätet på en driving range. Ska det drivas som ett företag och måste gå i vinst så kan det inte finnas några marginaler någonstans? Jag antar att de förlitar sig helt på framtida bostadsaffärer på marken intill banorna annars går det inte ihop.
Ekvationen generellt just nu är ju lite problematisk på många klubbar i Sverige - för låg kostnad för medlemmar och greenfeespelare men höga krav på klubben när det kommer till bankvalité och annat. Många spelare vill att deras bana blir bättre/erbjuder mer men är inte villiga att betala mer.
Niklas
Inlägg: 1095
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

MaxP skrev: 18 mar 2021, 08:12
Niklas skrev: 18 mar 2021, 07:18 Går det att få golfklubbar att gå med vinst i Sverige där ett medlemskap inte får kosta mer än max 10.000 på en vanlig bana? De klubbar som går bra verkar gå exakt jämnt ut. Jämför man med klubbar utomlands har de helt andra priser på både medlemskap och greenfee. Har inte undersökt så noggrant men reagerat lite när jag sett priser på medlemskap i Spanien till exempel.

Jag förstår ju varför Golfstar snålar in på saker som nätet på en driving range. Ska det drivas som ett företag och måste gå i vinst så kan det inte finnas några marginaler någonstans? Jag antar att de förlitar sig helt på framtida bostadsaffärer på marken intill banorna annars går det inte ihop.
Ekvationen generellt just nu är ju lite problematisk på många klubbar i Sverige - för låg kostnad för medlemmar och greenfeespelare men höga krav på klubben när det kommer till bankvalité och annat. Många spelare vill att deras bana blir bättre/erbjuder mer men är inte villiga att betala mer.
Jag tillhör nog en ganska liten skara som lätt skulle kunna tänka mig betala betydligt mer i årsmedlemskap (20.000 skulle inte vara ett problem), men vill inte lägga mycket kapital i en osäker aktie (Bro Hof, Svartinge, Ullna). Vad jag vet finns det inga sådana klubbar i Sverige.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev: 18 mar 2021, 08:29
MaxP skrev: 18 mar 2021, 08:12
Niklas skrev: 18 mar 2021, 07:18 Går det att få golfklubbar att gå med vinst i Sverige där ett medlemskap inte får kosta mer än max 10.000 på en vanlig bana? De klubbar som går bra verkar gå exakt jämnt ut. Jämför man med klubbar utomlands har de helt andra priser på både medlemskap och greenfee. Har inte undersökt så noggrant men reagerat lite när jag sett priser på medlemskap i Spanien till exempel.

Jag förstår ju varför Golfstar snålar in på saker som nätet på en driving range. Ska det drivas som ett företag och måste gå i vinst så kan det inte finnas några marginaler någonstans? Jag antar att de förlitar sig helt på framtida bostadsaffärer på marken intill banorna annars går det inte ihop.
Ekvationen generellt just nu är ju lite problematisk på många klubbar i Sverige - för låg kostnad för medlemmar och greenfeespelare men höga krav på klubben när det kommer till bankvalité och annat. Många spelare vill att deras bana blir bättre/erbjuder mer men är inte villiga att betala mer.
Jag tillhör nog en ganska liten skara som lätt skulle kunna tänka mig betala betydligt mer i årsmedlemskap (20.000 skulle inte vara ett problem), men vill inte lägga mycket kapital i en osäker aktie (Bro Hof, Svartinge, Ullna). Vad jag vet finns det inga sådana klubbar i Sverige.
Samma här!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 18 mar 2021, 08:29Jag tillhör nog en ganska liten skara som lätt skulle kunna tänka mig betala betydligt mer i årsmedlemskap (20.000 skulle inte vara ett problem), men vill inte lägga mycket kapital i en osäker aktie (Bro Hof, Svartinge, Ullna). Vad jag vet finns det inga sådana klubbar i Sverige.
Om populariteten för golf håller i sig tror jag att värdet på aktierna kommer att öka, eller iaf inte minska.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sandstream skrev:
Niklas skrev: 18 mar 2021, 08:29Jag tillhör nog en ganska liten skara som lätt skulle kunna tänka mig betala betydligt mer i årsmedlemskap (20.000 skulle inte vara ett problem), men vill inte lägga mycket kapital i en osäker aktie (Bro Hof, Svartinge, Ullna). Vad jag vet finns det inga sådana klubbar i Sverige.
Om populariteten för golf håller i sig tror jag att värdet på aktierna kommer att öka, eller iaf inte minska.
Precis som GS som gjort rekordår ;)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Niklas
Inlägg: 1095
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 18 mar 2021, 10:41
Niklas skrev: 18 mar 2021, 08:29Jag tillhör nog en ganska liten skara som lätt skulle kunna tänka mig betala betydligt mer i årsmedlemskap (20.000 skulle inte vara ett problem), men vill inte lägga mycket kapital i en osäker aktie (Bro Hof, Svartinge, Ullna). Vad jag vet finns det inga sådana klubbar i Sverige.
Om populariteten för golf håller i sig tror jag att värdet på aktierna kommer att öka, eller iaf inte minska.
Många som köpte spelrätter i början och mitten av 2000-talet som inte är värda en krona idag och de som har värde kvar har det halverats minst, så det är en total chansning att lägga så mycket pengar på ett bolag. Går nog inte att se det som en investering. Jag skulle aldrig lägga så mycket pengar i en enda aktie i övrigt så kommer inte göra det för en golfklubb.

Ingen glömmer väl 2008: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pris ... -till-golf. 175.000 kronor på Kungsängen. 0 kronor idag. Om fem år spelar väl alla padel istället för golf så helt omöjligt att veta vad som händer. Eller så är de värda dubbelt.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1380
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Man borde ju kunna skapa något liknande prenumerationstjänster som finns idag som Spotify, Netflix osv. 500-600 kr/månad/klubb eller bana. För inte skulle jag pröjsa 20 000 kr/år för att spela golf. Blir det så i framtiden så kommer många att sluta och det blir bara dom som har råd kvar. Vill säga golfen får tillbaka sin stämpel som rikemanssport.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

svingit skrev: 18 mar 2021, 16:16 Man borde ju kunna skapa något liknande prenumerationstjänster som finns idag som Spotify, Netflix osv. 500-600 kr/månad/klubb eller bana. För inte skulle jag pröjsa 20 000 kr/år för att spela golf. Blir det så i framtiden så kommer många att sluta och det blir bara dom som har råd kvar. Vill säga golfen får tillbaka sin stämpel som rikemanssport.
Finns väl en hel del klubbar som erbjuder abbonemang numera? Om inte annat så kan man ju delbetala sitt medlemskap med More Golf-kortet om man så önskar. Sen ska man ju vara medveten om att det man betalar i medlemsavgift i 99% fallen även återspeglas i vilka typer av krav man kan ställa på skick.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

joakim.pekkari skrev: 18 mar 2021, 17:26
svingit skrev: 18 mar 2021, 16:16 Man borde ju kunna skapa något liknande prenumerationstjänster som finns idag som Spotify, Netflix osv. 500-600 kr/månad/klubb eller bana. För inte skulle jag pröjsa 20 000 kr/år för att spela golf. Blir det så i framtiden så kommer många att sluta och det blir bara dom som har råd kvar. Vill säga golfen får tillbaka sin stämpel som rikemanssport.
Finns väl en hel del klubbar som erbjuder abbonemang numera? Om inte annat så kan man ju delbetala sitt medlemskap med More Golf-kortet om man så önskar. Sen ska man ju vara medveten om att det man betalar i medlemsavgift i 99% fallen även återspeglas i vilka typer av krav man kan ställa på skick.
Golfstar har iaf haft så tidigare. Du signar upp dig för x antal år och sedan betalar du en månadsavgift året runt, typ som en avbetalning.
Skriv svar