Nytt HCP-system från 2020

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

KENO skrev: 06 mar 2020, 15:34
svingit skrev: 05 mar 2020, 10:09
BackaHans skrev: 05 mar 2020, 09:46

Jag kan tycka att det nya systemet slår lite underligt i vissa lägen. Om vi tar "Svingit's" rundor som exempel, så har hans rundor 15-20 ingen inverkan på hcp. Om han (mot förmodan) hamnar i en svacka, kan han registrera sex katastrofrundor utan att något händer med hcp. Det är först efter 7:e rundan (när runda 14 faller bort) som det händer något med hcp.
Lite konstigt tycker jag...
Som jag förstått det så ändras hcp varje natt när man registrerat en runda.
Ja och nej.

Ja, det är först när kl slagit 24:00 som alla dagens rundor sammanställs och utgör grunden för hur svår eller lätt banan spelats just denna dag och som du efter det kan se vad som hände med ditt hcp dvs att du kanske höjde dig på 37 poäng eller sänkte dig om du hade 35 poäng. Allt beroende på hur dina poäng jämfördes med alla andra rundor den dagen.
Nej, det behöver inte betyda att ditt hcp ändrades.

Om sedan, säg dina 35 poäng (som faktiskt blev en sänkning beroende på att ni spelade i snö och drivis och du blev kungen med 35 p på den banan och den dagen och dessa 35p omräknas till motsvarade säg 38p dvs så svårt var det på den banan den dagen) så jämförs dessa 38 p med dina senaste 8 rundor som ligger till grund för ditt nuvarande hcp och hade du då som sämst en 37p så byts den ut mot 38 poängaren och du sänker dig och får ett ny hcp.
Om den äldsta 20e rundan erätts av denna runda och blir en av dina 8 bästa rundor som utgör ditt nuvarande hcp så ändras inte ditt hcp.

Enkel förklarat...
Att mitt hcp skulle baseras på hur andra spelat den dagen har jag svårt att se. Jag har läst igenom all info på Golf.se om nya världshandikappet och inte sett en enda text som säger att min hcp-förändring baseras på hur alla andra har spelat den dagen. Det du beskriver låter som PCC som tar hänsyn till banförhållanden, väderförhållanden samt banuppsättning.

PCC:
Systemet jämför spelarnas resultat den dagen med deras exakta handicap. Skiljer det sig mycket görs en justering på alla spelares handicapresultat på den banan den dagen med mellan -1 och +3. Ska mycket till för att PCC ska vara annat än 0. Det var CBA i gamla systemet. CBA har jag varit med om att det ändrats en gång och det var under en tävling där buffertzonen sänktes till 32-33.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev:
Att mitt hcp skulle baseras på hur andra spelat den dagen har jag svårt att se. Jag har läst igenom all info på Golf.se om nya världshandikappet och inte sett en enda text som säger att min hcp-förändring baseras på hur alla andra har spelat den dagen. Det du beskriver låter som PCC som tar hänsyn till banförhållanden, väderförhållanden samt banuppsättning.

PCC:
Systemet jämför spelarnas resultat den dagen med deras exakta handicap. Skiljer det sig mycket görs en justering på alla spelares handicapresultat på den banan den dagen med mellan -1 och +3. Ska mycket till för att PCC ska vara annat än 0. Det var CBA i gamla systemet. CBA har jag varit med om att det ändrats en gång och det var under en tävling där buffertzonen sänktes till 32-33.
PCC grundas som du skriver på hur alla har spelat på banan den dagen.

Som några av er varit inne på, ja, vissa rundor kommer inte ge skillnad i ditt HCP just den dagen. Det är nytt. Men det kommer påverka långsiktigt. Vad jag kan läsa här är det som Claes på SGF säger ”Du behöver inte förstå exakt hur de kommit fram till din siffra, registrera rundorna och det kommer bli bra.”



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Snaphook69
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 mar 2020, 08:21

MaxP skrev: 07 mar 2020, 07:57 PCC grundas som du skriver på hur alla har spelat på banan den dagen.

Som några av er varit inne på, ja, vissa rundor kommer inte ge skillnad i ditt HCP just den dagen. Det är nytt. Men det kommer påverka långsiktigt. Vad jag kan läsa här är det som Claes på SGF säger ”Du behöver inte förstå exakt hur de kommit fram till din siffra, registrera rundorna och det kommer bli bra.”

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Någon som har sett något annat än PCC 0 bland sina rundor? Har man gjort det enkelt för sig eller är det så sjukt svårt att få till något annat än PCC 0? Jag spelade en företagsgolftävling den 11 september i full storm och regn. Nästan hälften klev av och med 29 poäng blev jag 3a om jag minns rätt. Det fanns andra som provade lyckan både innan och efter vår tävling men med 30 års erfarenhet från golfen kan jag garantera er att det var de värsta förutsättningarna som jag någonsin har spelat golf i. Spelade dessutom grymt bra. MEN.... PCC 0

Mycket märkligt.

Ps. Inte så att jag vill ha varken högre eller lägre hcp än vad jag fick utan snarare förvånad att samtliga 25 varv förra året har PCC 0 i min lista. Hur ser det ut för er andra?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Snaphook69 skrev: 19 mar 2020, 14:24Någon som har sett något annat än PCC 0 bland sina rundor?
Hade en runda för 2 veckor sedan på Kungsängen Queens med PCC +2.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Snaphook69 skrev:
MaxP skrev: 07 mar 2020, 07:57 PCC grundas som du skriver på hur alla har spelat på banan den dagen.

Som några av er varit inne på, ja, vissa rundor kommer inte ge skillnad i ditt HCP just den dagen. Det är nytt. Men det kommer påverka långsiktigt. Vad jag kan läsa här är det som Claes på SGF säger ”Du behöver inte förstå exakt hur de kommit fram till din siffra, registrera rundorna och det kommer bli bra.”

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Någon som har sett något annat än PCC 0 bland sina rundor? Har man gjort det enkelt för sig eller är det så sjukt svårt att få till något annat än PCC 0? Jag spelade en företagsgolftävling den 11 september i full storm och regn. Nästan hälften klev av och med 29 poäng blev jag 3a om jag minns rätt. Det fanns andra som provade lyckan både innan och efter vår tävling men med 30 års erfarenhet från golfen kan jag garantera er att det var de värsta förutsättningarna som jag någonsin har spelat golf i. Spelade dessutom grymt bra. MEN.... PCC 0

Mycket märkligt.

Ps. Inte så att jag vill ha varken högre eller lägre hcp än vad jag fick utan snarare förvånad att samtliga 25 varv förra året har PCC 0 i min lista. Hur ser det ut för er andra?
PCC appliceras inte bakåt i tiden vad jag förstått.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev: 19 mar 2020, 17:41
Snaphook69 skrev:
MaxP skrev: 07 mar 2020, 07:57 PCC grundas som du skriver på hur alla har spelat på banan den dagen.

Som några av er varit inne på, ja, vissa rundor kommer inte ge skillnad i ditt HCP just den dagen. Det är nytt. Men det kommer påverka långsiktigt. Vad jag kan läsa här är det som Claes på SGF säger ”Du behöver inte förstå exakt hur de kommit fram till din siffra, registrera rundorna och det kommer bli bra.”

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Någon som har sett något annat än PCC 0 bland sina rundor? Har man gjort det enkelt för sig eller är det så sjukt svårt att få till något annat än PCC 0? Jag spelade en företagsgolftävling den 11 september i full storm och regn. Nästan hälften klev av och med 29 poäng blev jag 3a om jag minns rätt. Det fanns andra som provade lyckan både innan och efter vår tävling men med 30 års erfarenhet från golfen kan jag garantera er att det var de värsta förutsättningarna som jag någonsin har spelat golf i. Spelade dessutom grymt bra. MEN.... PCC 0

Mycket märkligt.

Ps. Inte så att jag vill ha varken högre eller lägre hcp än vad jag fick utan snarare förvånad att samtliga 25 varv förra året har PCC 0 i min lista. Hur ser det ut för er andra?
PCC appliceras inte bakåt i tiden vad jag förstått.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Stämmer bra. Är bara nya rundor efter 1 mars som PCC beräknas på.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
ecksbocks
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 aug 2017, 08:13

Hej!

Får detta meddelande efter att igår ha registrerat runda:

”Det finns en rond som inte hanterats korrekt av systemet.
Något gick fel med din senaste registrering.
Vi bearbetar den fortfarande. När det är klart syns den i rondlistan”


Gissar att fler har haft samma problem och undrar om det ger med sig eller om man faktiskt behöver regga rundan igen?

Tack!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

ecksbocks skrev: 29 mar 2020, 13:49 Hej!

Får detta meddelande efter att igår ha registrerat runda:

”Det finns en rond som inte hanterats korrekt av systemet.
Något gick fel med din senaste registrering.
Vi bearbetar den fortfarande. När det är klart syns den i rondlistan”


Gissar att fler har haft samma problem och undrar om det ger med sig eller om man faktiskt behöver regga rundan igen?

Tack!
Fick samma fel men nu syns rundan.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Det här med att man kan se sitt nya hcp efter midnatt verkar inte riktigt stämma.

Reggade en 36 poängs runda i fredags och på lördagen stod det att PCC varit -1 för dagen så jag gick då +1 mot mitt hcp.
Reggade två rundor till i helgen, som inte påverkade hcp, och när jag kollade dem i dag så hade PCC ändrats för fredagen till 0 vilket innebar att jag gick på mitt hcp.
Rundan påverkade även mitt hcp som nu var 0.1 lägre.

Gissar att PCC påverkas så länge folk registrerar rundor för den aktuella dagen och det kan ju ta ett par dagar för folk att göra det.
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Sandstream skrev: 30 mar 2020, 12:20 Det här med att man kan se sitt nya hcp efter midnatt verkar inte riktigt stämma.

Reggade en 36 poängs runda i fredags och på lördagen stod det att PCC varit -1 för dagen så jag gick då +1 mot mitt hcp.
Reggade två rundor till i helgen, som inte påverkade hcp, och när jag kollade dem i dag så hade PCC ändrats för fredagen till 0 vilket innebar att jag gick på mitt hcp.
Rundan påverkade även mitt hcp som nu var 0.1 lägre.

Gissar att PCC påverkas så länge folk registrerar rundor för den aktuella dagen och det kan ju ta ett par dagar för folk att göra det.
Jag reggade en 35 poängare i lördags som tydligen tog sig in bland mina 8 bästa och skickade mig från 0,5 till 0,2 :shock:
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Skriv svar