Nytt HCP-system från 2020

Här snackar vi allmänt om golf...
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 27 apr 2020, 10:30
Niklas skrev: 24 apr 2020, 22:51Kollade nu när jag spelade på eftermiddagen. De tomma scorekorten har fortfarande par 71. Slopetabellen som sitter uppe är gammal och ger inte samma värde som om man använder SGF widget för att beräkna slag. Idag hade jag ingen aning om hur många slag jag hade för receptionen hade stängt när vi kom dit. Jag skrev in alla slag och mitt hcp i min golf och fick 41 poäng. Jag skulle alltså ha 22 slag på mitt hcp (14.7) men när jag fick ett scorekort utskrivet förra gången fick jag 20 slag med 0.1 lägre i hcp. Mycket som inte stämmer nu...

Får ju bara så mycket poäng nu för jag registrerat varenda runda i halv storm så ingen wow-runda eller något.
Det är en sanslös röra på Kungsängen!
Jag fick 19 slag enligt det utskrivna scorekortet, 18 slag enligt slopen på sidan av klubbhuset och 17 slag på slopen nere vid tee.

Känns aningen oseriöst av Golfstar att inte kunna hålla reda på en sån enkel sak som hur många slag man ska ha.
Jag kollade på fel tee insåg jag senare, men det blev fortfarande olika överallt. Otroligt.
Hcp: ~12
CarlT
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 okt 2019, 20:36

Sandstream skrev:
Niklas skrev: 24 apr 2020, 22:51Kollade nu när jag spelade på eftermiddagen. De tomma scorekorten har fortfarande par 71. Slopetabellen som sitter uppe är gammal och ger inte samma värde som om man använder SGF widget för att beräkna slag. Idag hade jag ingen aning om hur många slag jag hade för receptionen hade stängt när vi kom dit. Jag skrev in alla slag och mitt hcp i min golf och fick 41 poäng. Jag skulle alltså ha 22 slag på mitt hcp (14.7) men när jag fick ett scorekort utskrivet förra gången fick jag 20 slag med 0.1 lägre i hcp. Mycket som inte stämmer nu...

Får ju bara så mycket poäng nu för jag registrerat varenda runda i halv storm så ingen wow-runda eller något.
Det är en sanslös röra på Kungsängen!
Jag fick 19 slag enligt det utskrivna scorekortet, 18 slag enligt slopen på sidan av klubbhuset och 17 slag på slopen nere vid tee.

Känns aningen oseriöst av Golfstar att inte kunna hålla reda på en sån enkel sak som hur många slag man ska ha.
Det är samma på min lokala bana. Får ett slag för lite av någon anledning..


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Nu går jag bara på andras rapporter men fortsätter alltså problemen fortfarande?
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

MaxP skrev:Nu går jag bara på andras rapporter men fortsätter alltså problemen fortfarande?
Inte för mig, bättre efter uppdateringen.
Snabbare svar om nytt hcp och det med Cap var bra och solklart för mig i alla fall


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 27 apr 2020, 15:28 Nu går jag bara på andras rapporter men fortsätter alltså problemen fortfarande?
Rundan jag reggade i söndags var inte klar på måndag förmiddag. Fick upp det vanliga "Något har gått fel..."-meddelandet men senare under dagen var rundan inne i systemet.
Jey
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 sep 2019, 09:48

I lördags spelade jag till mig 38 poäng och tänkte få se ett nytt hcp inom någon dag, nu har det gått 4 dagar och fortfarande ett felmeddelande........någon som fått vänta så länge innan hcp blivit uppdaterat? samt gick en runda över förväntan igår som jag vill få in men den lär ju också dröja :roll: :twisted:
PoHe16
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 maj 2020, 09:45

Jey skrev:I lördags spelade jag till mig 38 poäng och tänkte få se ett nytt hcp inom någon dag, nu har det gått 4 dagar och fortfarande ett felmeddelande........någon som fått vänta så länge innan hcp blivit uppdaterat? samt gick en runda över förväntan igår som jag vill få in men den lär ju också dröja :roll: :twisted:
Innan dem gjorde sitt underhållsarbete så kunde det ligga där någonstans, men mina senaste tre rundor så har det tagit 1-2 dagar.

Hoppas dem får ordning på det snart, man blir ju ivrig när man lägger in dem bra rundorna Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jey
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 sep 2019, 09:48

PoHe16 skrev: 06 maj 2020, 10:04
Jey skrev:I lördags spelade jag till mig 38 poäng och tänkte få se ett nytt hcp inom någon dag, nu har det gått 4 dagar och fortfarande ett felmeddelande........någon som fått vänta så länge innan hcp blivit uppdaterat? samt gick en runda över förväntan igår som jag vill få in men den lär ju också dröja :roll: :twisted:
Innan dem gjorde sitt underhållsarbete så kunde det ligga där någonstans, men mina senaste tre rundor så har det tagit 1-2 dagar.

Hoppas dem får ordning på det snart, man blir ju ivrig när man lägger in dem bra rundorna Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Jag tröttnade efter 5 dagar så kontaktade hemmaklubben och dom tog bort rundan, sedan provade jag lägga in den igen och då tog det ca 2 minuter att få den reggad och klar, samma med nästa runda som åkte in :D
FreF
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:55

Hej alla!


Jag tycker inte att jag blir riktigt klok på det nya systemet!

Men om jag har fattat det hela rätt(?!?) så innebär det att om jag spelar två rundor på 36p nu, så kommer min HCP att gå ner då mina två rundor på 21hcp kommer att försvinna?

Har jag fattat det hela rätt då?

Ligger på 18.8 i HCP sedan igår!

Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
PoHe16
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 maj 2020, 09:45

FreF skrev:Hej alla!


Jag tycker inte att jag blir riktigt klok på det nya systemet!

Men om jag har fattat det hela rätt(?!?) så innebär det att om jag spelar två rundor på 36p nu, så kommer min HCP att gå ner då mina två rundor på 21hcp kommer att försvinna?

Har jag fattat det hela rätt då?

Ligger på 18.8 i HCP sedan igår!

Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Ja det stämmer! Hcp beräknas ju i ett snitt av dina 8 bästa rundor från dina 20 senaste. Så gör du en runda som är bättre än din sämsta av dina 8 bästa så sjunker ju ditt hcp.

Även om du skulle göra en runda på 35 poäng så bör ditt hcp sjunka. Då 35 poäng för dig bör motsvara ca 20 i hcp, vilket är lägre än dina sämsta rundor som är beräknade till 21, så någon av dem räknas ju bort i den totala kalkylen.

Jag sänkte mig på en 34 poängs runda vilket som ovan kändes jättekonstigt när man inte riktigt var nöjd med rundan.

Samtidigt har en 10,5 runda som ligger och skvalpar så när jag har spelat ut den blir det väl tokhöjning Bild ligger på 16,3 i skrivande stund


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar