Boka in sig i andras bollar?

Här snackar vi allmänt om golf...
Markus88
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 maj 2019, 14:29

Jag hoppas verkligen att folk inte stör sig på att man bokar in sig i deras boll, men jag är lite nojig att så kanske är fallet speciellt när man är rätt ny till golf och bollarna inte alltid hamnar där man vill. Det är också rätt fullbokat, så ska jag spela måste jag boka in mig i annan boll.
Senaste gången jag bokade in mig i en tre boll var det mycket trevligt, men de spelarna var på ungefär samma nivå som mig.
Chipp treputt
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 sep 2020, 15:38

Golfplayer321 skrev: 21 sep 2018, 13:29 Jag har för tillfället inte så många att spela golf med, så ofta blir det att jag går ut själv på banan.
Har provat att boka in mig i andras bollar, men jag kan fortfarande inte komma ifrån den där känslan av att man tränger sig på.
Så hur känner ni? Hur känns det när någon utomstående bokar in sig i er boll? Besvärande? Trevligt? Stelt? Störande? Eller kvittar det?
Kom med era åsikter! =)
Låt mig först klargöra en sak, det finns inget som heter andras bollar när det gäller bokning och spelrätt. Du har precis lika stor rätt att spela en viss tid som de som bokar före dig förutsatt det finns plats och oavsett handicap. Trots detta finns det rötägg som tror sig äga bollen bara för att de bokar först och blir sura när de inte får gå själva. Jag har alltid sagt att vill du gå själv boka hela bollen och betala för dig annars ser jag gärna att du som vanligt hälsar, är på bra humör och önskar lycka till på första tee. Att boka in sig för att spela en viss tid är precis som att köpa en biobiljett, du vet inte vilka som kommer sitta bredvid dig men alla förutsätter att du uppträder med stil annars stanna hemma. Så jag förstår precis hur du känner och har tyvärr vid ett par tillfällen råkat ut för dessa rötägg som surat hela rundan uppträtt arrogant och nödigt just för att de tror sig äga bollen och det är ofta personer som också tror sig vara mer riktiga golfare än andra och ha mer rätt att spela än andra vilket förpestar luften för hela golfsverige.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Chipp treputt skrev: 29 sep 2020, 18:49
Golfplayer321 skrev: 21 sep 2018, 13:29 Jag har för tillfället inte så många att spela golf med, så ofta blir det att jag går ut själv på banan.
Har provat att boka in mig i andras bollar, men jag kan fortfarande inte komma ifrån den där känslan av att man tränger sig på.
Så hur känner ni? Hur känns det när någon utomstående bokar in sig i er boll? Besvärande? Trevligt? Stelt? Störande? Eller kvittar det?
Kom med era åsikter! =)
Låt mig först klargöra en sak, det finns inget som heter andras bollar när det gäller bokning och spelrätt. Du har precis lika stor rätt att spela en viss tid som de som bokar före dig förutsatt det finns plats och oavsett handicap. Trots detta finns det rötägg som tror sig äga bollen bara för att de bokar först och blir sura när de inte får gå själva. Jag har alltid sagt att vill du gå själv boka hela bollen och betala för dig annars ser jag gärna att du som vanligt hälsar, är på bra humör och önskar lycka till på första tee. Att boka in sig för att spela en viss tid är precis som att köpa en biobiljett, du vet inte vilka som kommer sitta bredvid dig men alla förutsätter att du uppträder med stil annars stanna hemma. Så jag förstår precis hur du känner och har tyvärr vid ett par tillfällen råkat ut för dessa rötägg som surat hela rundan uppträtt arrogant och nödigt just för att de tror sig äga bollen och det är ofta personer som också tror sig vara mer riktiga golfare än andra och ha mer rätt att spela än andra vilket förpestar luften för hela golfsverige.
En mycket bra poäng och årets BUMP! 8-)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Chipp treputt skrev: 29 sep 2020, 18:49Låt mig först klargöra en sak, det finns inget som heter andras bollar när det gäller bokning och spelrätt. Du har precis lika stor rätt att spela en viss tid som de som bokar före dig förutsatt det finns plats och oavsett handicap. Trots detta finns det rötägg som tror sig äga bollen bara för att de bokar först och blir sura när de inte får gå själva. Jag har alltid sagt att vill du gå själv boka hela bollen och betala för dig annars ser jag gärna att du som vanligt hälsar, är på bra humör och önskar lycka till på första tee. Att boka in sig för att spela en viss tid är precis som att köpa en biobiljett, du vet inte vilka som kommer sitta bredvid dig men alla förutsätter att du uppträder med stil annars stanna hemma. Så jag förstår precis hur du känner och har tyvärr vid ett par tillfällen råkat ut för dessa rötägg som surat hela rundan uppträtt arrogant och nödigt just för att de tror sig äga bollen och det är ofta personer som också tror sig vara mer riktiga golfare än andra och ha mer rätt att spela än andra vilket förpestar luften för hela golfsverige.
Well said! :)
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Golfplayer321 skrev: 21 sep 2018, 13:29 Jag har för tillfället inte så många att spela golf med, så ofta blir det att jag går ut själv på banan.
Har provat att boka in mig i andras bollar, men jag kan fortfarande inte komma ifrån den där känslan av att man tränger sig på.
Så hur känner ni? Hur känns det när någon utomstående bokar in sig i er boll? Besvärande? Trevligt? Stelt? Störande? Eller kvittar det?
Kom med era åsikter! =)
Jag ser egentligen bara ett "problem", om någon bokar in sig i en boll som blir 4 och det bara är tvåbollar runtomkring.
Annars har jag inga problem med att spela med okända, så länge de inte säger: "bra slag" hela tiden...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

långryggen skrev: 08 okt 2020, 12:46
Golfplayer321 skrev: 21 sep 2018, 13:29 Jag har för tillfället inte så många att spela golf med, så ofta blir det att jag går ut själv på banan.
Har provat att boka in mig i andras bollar, men jag kan fortfarande inte komma ifrån den där känslan av att man tränger sig på.
Så hur känner ni? Hur känns det när någon utomstående bokar in sig i er boll? Besvärande? Trevligt? Stelt? Störande? Eller kvittar det?
Kom med era åsikter! =)
Jag ser egentligen bara ett "problem", om någon bokar in sig i en boll som blir 4 och det bara är tvåbollar runtomkring.
Annars har jag inga problem med att spela med okända, så länge de inte säger: "bra slag" hela tiden...
Spelade med två supertrevliga personer i lördags och det var lite kul för en av dem frågade när man får säga bra slag. Han hade lärt sig att man inte kan säga till det någon med lägre hcp som kanske gör ett bra slag men ändå har en missad green exempelvis. Jag har inget att spela med främlingar som senast och det var trevligt, men vissa personer som bokar in sig saknar lite taktkänsla. Som exempelvis kommenterar ens puttning, sving eller peghöjd (!) på ett negativt sätt och/eller ska ge tips. Jag gör inte ens det till de jag känner när vi är ute på banan. Fanns ett roligt klipp förut där det var något hur kvinnor på golfbanan enkelt kan spara 10 slag per runda. Det var att tejpa för munnen på mannen hon spelade med.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

långryggen skrev: 08 okt 2020, 12:46Jag ser egentligen bara ett "problem", om någon bokar in sig i en boll som blir 4 och det bara är tvåbollar runtomkring. Annars har jag inga problem med att spela med okända, så länge de inte säger: "bra slag" hela tiden...
Eller så är man lite ödmjuk och tänker att för dem så kanske de flesta av dina slag faktiskt är bra.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Niklas skrev: 08 okt 2020, 13:19
långryggen skrev: 08 okt 2020, 12:46
Golfplayer321 skrev: 21 sep 2018, 13:29 Jag har för tillfället inte så många att spela golf med, så ofta blir det att jag går ut själv på banan.
Har provat att boka in mig i andras bollar, men jag kan fortfarande inte komma ifrån den där känslan av att man tränger sig på.
Så hur känner ni? Hur känns det när någon utomstående bokar in sig i er boll? Besvärande? Trevligt? Stelt? Störande? Eller kvittar det?
Kom med era åsikter! =)
Jag ser egentligen bara ett "problem", om någon bokar in sig i en boll som blir 4 och det bara är tvåbollar runtomkring.
Annars har jag inga problem med att spela med okända, så länge de inte säger: "bra slag" hela tiden...
Spelade med två supertrevliga personer i lördags och det var lite kul för en av dem frågade när man får säga bra slag. Han hade lärt sig att man inte kan säga till det någon med lägre hcp som kanske gör ett bra slag men ändå har en missad green exempelvis. Jag har inget att spela med främlingar som senast och det var trevligt, men vissa personer som bokar in sig saknar lite taktkänsla. Som exempelvis kommenterar ens puttning, sving eller peghöjd (!) på ett negativt sätt och/eller ska ge tips. Jag gör inte ens det till de jag känner när vi är ute på banan. Fanns ett roligt klipp förut där det var något hur kvinnor på golfbanan enkelt kan spara 10 slag per runda. Det var att tejpa för munnen på mannen hon spelade med.
Bra! (och klippet var med Matz Evensson)
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 09 okt 2020, 09:05
långryggen skrev: 08 okt 2020, 12:46Jag ser egentligen bara ett "problem", om någon bokar in sig i en boll som blir 4 och det bara är tvåbollar runtomkring. Annars har jag inga problem med att spela med okända, så länge de inte säger: "bra slag" hela tiden...
Eller så är man lite ödmjuk och tänker att för dem så kanske de flesta av dina slag faktiskt är bra.
Jo så skulle man ju iofs kunna tänka, men det blir inte så lite irriterande efter några slag som man inte är vidare nöjd med. Man har ju sett de mest remarkabla slag som fått kommentaren "bra slag" fast man VET att det inte var det. Men visst... ;)
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
FreF
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:55

Många bra poänger här! Själv så bokar jag nästan alltid in mig i med andra i ”vår” boll. Det är ju inte deras boll som vi konstaterat innan i tråden!

Har tänkt på en sak som kanske skulle göra det lite lättare? Borde det inte kunna stå ålder också intill ditt HCP i GIT och bokningen. Då skulle man mer kunna matcha in sig jämnt i ålder. Tror faktiskt att det skulle matcha bättre än HCP. Då finns fler gemensamma nämnare och skulle kunna bidra till att alla hittar fler golfvänner.

För hur trevligt jag än har med ngn som är 30-40år äldre, så kanske jag inte kommer föreslå att hänga på till helgen eller liknande!

Skriv svar