Dresscode

Här snackar vi allmänt om golf...
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Hur många golfklubbar har krav på klädstil?

Vad jag menar är att detta är väl knappast något krav på varje klubb, det gäller väl främst äldre/berömdare klubbar?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Filip skrev:När jag skriver att jag tycker man ska ta bort vett och etikett menar jag kanske inte att man ska ta bort sunt förnuft, speciellt inte på banan. Men för mig är det ofattbart hur en klubb kan ha en regel mot att bära keps inomhus år 2014.
Det kan jag hålla med om, att kepsreglen är larvig, men sunt förnuft betyder olika saker för olika människor. Därför är det bra att det finns vett och etikett inom golfen som alla kan följa.
Filip skrev:Visst ska golfen ha kvar sina hörnstenar och sitt arv, men jag kan inte se varför det skulle betyda att golfen inte kan vara öppen för förändring. Det måste väl finnas en lösning där befintliga golfare inte behöver ändra sig om man inte vill. Bär gärna pikétröja - men titta inte snett på dom som inte gör det.
Resonerar du likadant i andra sammanhang? På jobbet, på en begravning, en fest?

Filip skrev:Köper inte detta resonemanget. Om jag aldrig bär krage på tröjan i mitt vanliga liv, varför ska jag då vara tvungen att göra det på golfbanan? Kan jag inte vara intresserad av spelet om jag inte gillar krage på tröjan?
Så du kommer alltid klädd i det du själv föredrar, tex till jobbet, begravningen, bröllopet, festen osv?
Filip skrev:Missförstå mig rätt. Jag älskar golf och jag tycker man ska bete sig som en god medmänniska på och omkring golfbanan. Men för mig känns det bara onödigt att människor struntar i att börja spela golf för att kulturen känns skrämmande. Därför tycker jag inte att man ska behöva en viss klädkod på golfbanan, utan istället bör man få komma precis som man är.
Vad är det som är skrämmande med att folk klär sig i snygga kläder avsedda för golf?
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

Personligen tycker jag att så länge man har rena och hela kläder så ska man få bära vilka kläder som helst. Det viktigaste är väl att spelaren själv är bekväm i kläderna.
Jag spelar t.ex alltid i shorts under sommarhalvåret, ser inga problem i det.
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
Filip
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 maj 2014, 19:47

Sandstream skrev:Det kan jag hålla med om, att kepsreglen är larvig, men sunt förnuft betyder olika saker för olika människor. Därför är det bra att det finns vett och etikett inom golfen som alla kan följa.
Här tror jag vi är på samma spår. Kepsregler och dylikt är larvigt, men man ska bete sig som en normal medmänniska runt golfbanan. Precis som på bussen, baren, jobbet eller andra platser i samhället.
Vad är det som är skrämmande med att folk klär sig i snygga kläder avsedda för golf?
Jag vet inte. Jag skräms inte av det. Men jag tycker att jag ofta hör människor som inte vill börja spela golf på grund av att det finns en viss kultur kring golfen med exempelvis klädkoder och ”snobberi". Det tycker jag är tråkigt och är personligen redo att tona ner sådana regler om det betyder att fler människor hittar till golfen. Nu är det inte lika strikt längre, tack och lov.

Om jag vänder på frågan: varför är det viktigt för dig vad någon annan har på sig på golfbanan?
Så du kommer alltid klädd i det du själv föredrar, tex till jobbet, begravningen, bröllopet, festen osv?
Nej. Och jag förstår egentligen inte vad det har med diskussionen att göra. Det vi pratar om är väl om golfen behöver en klädkod eller inte? Begravningar, arbetsplatser etc. behöver väl sina klädkoder. Men behöver golfen en klädkod? Om ja, varför? Jag tycker att golfens klädkoder känns förlegade och ganska pretentiösa.

Och återigen, jag tycker givetsvis man ska böra krage på tröjan om man trivs i det. Men jag tycker också man ska kunna bära t-shirts och avklippta jeans om det är vad man trivs i.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Filip skrev:Men behöver golfen en klädkod? Om ja, varför? Jag tycker att golfens klädkoder känns förlegade och ganska pretentiösa.

Men finns det ens en klädkod? Hur många klubbar i sverige har en klädkod som måste följas?
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Filip skrev:Om jag vänder på frågan: varför är det viktigt för dig vad någon annan har på sig på golfbanan?
Av precis samma anledning som när jag går på en bättre restaurang. Jag vill inte se halvnakna människor där både det ena och andra hänger ut ur smutsiga vardagskläder. Golf för mig är något speciellt som skiljer sig från vardagen och då klär man sig därefter. Det har inget med snobberi att göra.

Jag tog jämförelsen med andra sociala sammanhang eftersom flera av dem har sin egen inofficiella klädkod. Man går inte till jobbet i avklippta shorts och t-shirt om klädkoden är kostym.

Att golfen är snobbig är en kvarleva från förr och det räcker med att åka till i princip vilken klubb som helst för att inse att så inte är fallet. Snobberistämpeln är satt och vidhållen av dem som saknar egen erfarenhet.

Kan erkänna att jag själv upplevde golf som snobbigt och att spelarna ansåg sig själva vara lite förmer de få gånger jag var i närheten av den lokala klubben. Men när jag själv började spela och såg att min lokale bilmekaniker, målare, snickare, spolbussåkare var medlemmar och inte ett dugg snobbiga ändrade jag mina föruppfattade meningar.
Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 108
Blev medlem: 04 jun 2014, 13:43
Ort: Sollentuna

Erikxson skrev:
Filip skrev:Men behöver golfen en klädkod? Om ja, varför? Jag tycker att golfens klädkoder känns förlegade och ganska pretentiösa.

Men finns det ens en klädkod? Hur många klubbar i sverige har en klädkod som måste följas?
Upp till varje enskild klubb... Vet dock ingen i sverige som har en strikt klädkod. Själv kör jag piké och bekväma byxor. Bild Typ :)
Albatross
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

Tycker det är skoj med de "anrika" snobbiga klubbarna typ Falsterbo där ALLT är och vilar på traditioner. Kliv in där med avklippta jeans om du törs :)

Off topic: Kanske borde dra igång en tråd om bästa klubbhusen i Sverige.
Filip
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 maj 2014, 19:47

Erikxson skrev:Men finns det ens en klädkod? Hur många klubbar i sverige har en klädkod som måste följas?
Inte många klubbar har en klädkod men jag menar mer den inofficiella klädkoden. Exempelvis verkar ju många golfare här inne tycka att man bör bära tröja med krage på golfbanan. Själv bryr jag mig inte ett skvatt om någon annan skulle vilja spela i badbyxor och linne.

Sandstream skrev:Kan erkänna att jag själv upplevde golf som snobbigt och att spelarna ansåg sig själva vara lite förmer de få gånger jag var i närheten av den lokala klubben. Men när jag själv började spela och såg att min lokale bilmekaniker, målare, snickare, spolbussåkare var medlemmar och inte ett dugg snobbiga ändrade jag mina föruppfattade meningar.
Håller med dig. Hade samma bild av golfen som mina bekanta har nu innan jag började spela. Att det var en snobbsport, moderatbandy etc. Men blev positivt överraskad när jag själv började. Och det är den bilden jag skulle vilja ändra överlag om golfen, mer öppen och inbjudande - som den faktiskt är när man väl börjar spela.

Får nöja oss där kanske och acceptera att vi inte har exakt samma åsikt om klädsel på banan :)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Härligt med diskussion!

Hittade det här på Golf.se från Nordea Tour - alltså den svenska proffstourens ordningsregler.


Klädsel

HERRAR

Klädseln skall vara vårdad. Skjorta skall ha krage eller hals (polo eller turtle). Spelaren får inte bära kortbyxor, blå-jeans, träningsoverall eller t-shirt. Skorna skall vara rena. Spelare eller caddie får ej bära hatt eller mössa i klubbhuset. Undantagtag: Under inspelsrond som sker före ProAm-dagen/arna är det dock tillåtet att bära kortbyxor, i övrigt gäller dessa regler hela tävlingsveckan.

Vårdad klädsel gäller vid ProAm-middag.

>Om ordningsregeln bryts kan TD ålägga spelaren böter på 1000 kr, inkl. moms.

DAMER

Klädsel skall vara vårdad. Blus bör ha krage eller hals (polo eller turtle) samt ärm. Shorts skall ej vara för korta. Sunt förnuft gäller! Spelare får ej bära träningsoverall, blå-jeans eller t-shirt. Skorna skall vara rena. Detta gäller hela tävlingsveckan.

Vårdad klädsel gäller vid ProAm-middag.

>Om ordningsregeln bryts kan TD ålägga spelaren böter på 1000 kr, inkl. moms.
Skriv svar