Dresscode

Här snackar vi allmänt om golf...
Albatross
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

Ptja... Det ser mycket bättre ut när man har tröja med krage.
På tourerna har de ju dresscode, långbyxa och tröja med krage.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Intressant att höra att så många tycker att en dresscode, inofficiell eller inte kan skada golfen eller gör att man känner sig uttittad. Personligen är det som det är i min syn vad gäller dresscodes - dock är jag ju av avsikten att antingen har en bana en dresscode och jobbar aktivt med den, alternativt tillåter allt.

Men att det skulle skada sporten har jag svårt att se. Vi som utövare har ju alla golfen gemensamt och varför skulle vi då inte kunna enas om att när vi utövar sporten vi så många älskar klä oss någorlunda liknande (vad gäller val av kläder, inte mönster eller färger)? Jag tycker själv att det är något speciellt med att "tillhöra" eller känna att man tillhör en grupp människor på det sättet. Lite liknande att du som fotbollsspelare tränar eller spelare i liknande dress som ditt lag.
Albatross
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

Skadar sporten tror jag nog inte att det gör heller.
Men det är väl ett sätt för oss lite konservativa behålla den snobbstämpel som golf en gång hade =)

Vissa klubbar är ju hårdare än andra.

Spelade t ex på PGA National för något år sen och då var det en på parkeringen som fick tillsägelse att parkera om bilen då den hade opassande reklam på sig. Vill minnas att det var en målarfirma eller nåt. Detta var nog höjden av skitnödighet =)
Filip
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 maj 2014, 19:47

Jag tycker också att diskussionen är väldigt intressant. Golfen är väl inne i någon typ av generationsväxling där dresscoden hamnar i mitten mellan de lite mer konservativa, klassiska golfarna och de lite nyare golfarna.

Exempelvis är du och jag, Albatross, av helt olika åsikt verkar det som då jag mer än gärna skuller vilja tvätta bort snobb-/överklasstämpeln som golfen har.

Personligen tror jag att om man tar bort alla dresscodes och liknande från golfen kommer den kännas mer öppen och inbjudande för nybörjare än vad den gör idag. Mina vänner som inte spelar golf säger att golfvärlden känns väldigt sluten och lite som en hemlig klubb.

När man tagit bort dresscodes och "vett och etikett" kan man fortsätta med att exempelvis rekrytera utlandsfödda till golfen. Den klubb som blir först med Gröna-kortet-kurser på ett annat språk kommer jag mer än gärna stödja. Allt för att "öppna upp golfen", vilket jag tror behövs för att fortsätta nyrekryteringen.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Inför ifjol spelade jag alltid i "normala kläder", alltså jeans, vanliga shorts, t-shirts. Men ifjol tog jag tag i det och började köpa bermuda shorts och golfpikéer. Och det känns så skönt att när man är på banan har man sina golfkläder och när man är hemma så har man sina vanliga kläder.

Att lira i långbyxor när det är varmare än 15grader utsätter jag mig inte för. Visst det kan se stilfullt ut men vem i världen kommer komma ihåg att jag hade långbyxor och gick och svettades dag ut och dag in?
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Filip skrev:När man tagit bort dresscodes och "vett och etikett" kan man...
Jag tror att golfen kommer att tappa i attraktionsvärde om man tar bort dresscodes och "vett och etikett". Att folk klär sig helt och rent och vet hur man uppträder på banan av respekt för andra är A och O. Börjar man tumma på det kommer det att bli "High Chaparall".
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Filip skrev:Jag tycker också att diskussionen är väldigt intressant. Golfen är väl inne i någon typ av generationsväxling där dresscoden hamnar i mitten mellan de lite mer konservativa, klassiska golfarna och de lite nyare golfarna.

Exempelvis är du och jag, Albatross, av helt olika åsikt verkar det som då jag mer än gärna skuller vilja tvätta bort snobb-/överklasstämpeln som golfen har.

Personligen tror jag att om man tar bort alla dresscodes och liknande från golfen kommer den kännas mer öppen och inbjudande för nybörjare än vad den gör idag. Mina vänner som inte spelar golf säger att golfvärlden känns väldigt sluten och lite som en hemlig klubb.

När man tagit bort dresscodes och "vett och etikett" kan man fortsätta med att exempelvis rekrytera utlandsfödda till golfen. Den klubb som blir först med Gröna-kortet-kurser på ett annat språk kommer jag mer än gärna stödja. Allt för att "öppna upp golfen", vilket jag tror behövs för att fortsätta nyrekryteringen.
Det är många goda idéer måste jag säga. Men jag är trots en ung ålder en av de konservativa enligt din definition och jag har en liten annan bild på det hela.

Golfen är på sätt och vis en väldigt anrik och traditionell sport, den har förändrats väldigt lite regelmässigt och utförandemässigt under de senaste tvåhundra åren. Visst ändras några regler var tredje år men i grund och botten har det alltid gått ut på samma sak och gjorts på samma sätt. Teknik som Ben Hogan använde anses även idag vara en av de bästa någonsin. Bobby Jones samma sak. Det finns ett arv inom golfen helt enkelt. Därifrån härstammar detta med dresscodes, 18 hål och allt vad det är, inget snack om den saken och visst kan det ge en snobbstämpel (vi kan även diskutera vad som är snobbigt med det?). Men jag och många med mig anser att detta är just en del av golfen.

Ta bort alla dresscodes som du säger. SGF vill införa snabbare golf för 4-5 timmar är för lång tid. Det finns personer som vill ha musik och party på golftävlingar istället för den seriösare tonen som är idag. Du sa det bra "för att öppna upp golfen" - men min stora fråga blir då, VARFÖR ska vi som golfare eller sporten golf i sig anpassa sig efter de som inte spelar golf? Anser du dig inte ha tid att lägga 4 timmar på en 18håls runda en eller två gånger i veckan anser jag inte att problemet är golfen i sig utan att du helt enkelt inte vill prioritera den. Om du vill spela golf, men kravet på att du har krage på tröjan gör att du inte vill spela, då kanske du inte är så intresserad i sporten som sig?

Jag är helt för din idé om att erbjuda utbildning på flera språk och jag är väl medveten om att nyrekrytering just nu är ett måste men jag anser att det är fel om vi ska anpassa oss efter nya golfare.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Amen!
linys
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:04

KinG-NothinG skrev:
Filip skrev:Jag tycker också att diskussionen är väldigt intressant. Golfen är väl inne i någon typ av generationsväxling där dresscoden hamnar i mitten mellan de lite mer konservativa, klassiska golfarna och de lite nyare golfarna.

Exempelvis är du och jag, Albatross, av helt olika åsikt verkar det som då jag mer än gärna skuller vilja tvätta bort snobb-/överklasstämpeln som golfen har.

Personligen tror jag att om man tar bort alla dresscodes och liknande från golfen kommer den kännas mer öppen och inbjudande för nybörjare än vad den gör idag. Mina vänner som inte spelar golf säger att golfvärlden känns väldigt sluten och lite som en hemlig klubb.

När man tagit bort dresscodes och "vett och etikett" kan man fortsätta med att exempelvis rekrytera utlandsfödda till golfen. Den klubb som blir först med Gröna-kortet-kurser på ett annat språk kommer jag mer än gärna stödja. Allt för att "öppna upp golfen", vilket jag tror behövs för att fortsätta nyrekryteringen.
Det är många goda idéer måste jag säga. Men jag är trots en ung ålder en av de konservativa enligt din definition och jag har en liten annan bild på det hela.

Golfen är på sätt och vis en väldigt anrik och traditionell sport, den har förändrats väldigt lite regelmässigt och utförandemässigt under de senaste tvåhundra åren. Visst ändras några regler var tredje år men i grund och botten har det alltid gått ut på samma sak och gjorts på samma sätt. Teknik som Ben Hogan använde anses även idag vara en av de bästa någonsin. Bobby Jones samma sak. Det finns ett arv inom golfen helt enkelt. Därifrån härstammar detta med dresscodes, 18 hål och allt vad det är, inget snack om den saken och visst kan det ge en snobbstämpel (vi kan även diskutera vad som är snobbigt med det?). Men jag och många med mig anser att detta är just en del av golfen.

Ta bort alla dresscodes som du säger. SGF vill införa snabbare golf för 4-5 timmar är för lång tid. Det finns personer som vill ha musik och party på golftävlingar istället för den seriösare tonen som är idag. Du sa det bra "för att öppna upp golfen" - men min stora fråga blir då, VARFÖR ska vi som golfare eller sporten golf i sig anpassa sig efter de som inte spelar golf? Anser du dig inte ha tid att lägga 4 timmar på en 18håls runda en eller två gånger i veckan anser jag inte att problemet är golfen i sig utan att du helt enkelt inte vill prioritera den. Om du vill spela golf, men kravet på att du har krage på tröjan gör att du inte vill spela, då kanske du inte är så intresserad i sporten som sig?

Jag är helt för din idé om att erbjuda utbildning på flera språk och jag är väl medveten om att nyrekrytering just nu är ett måste men jag anser att det är fel om vi ska anpassa oss efter nya golfare.
Håller med dig!
Filip
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 maj 2014, 19:47

När jag skriver att jag tycker man ska ta bort vett och etikett menar jag kanske inte att man ska ta bort sunt förnuft, speciellt inte på banan. Men för mig är det ofattbart hur en klubb kan ha en regel mot att bära keps inomhus år 2014.

Visst ska golfen ha kvar sina hörnstenar och sitt arv, men jag kan inte se varför det skulle betyda att golfen inte kan vara öppen för förändring. Det måste väl finnas en lösning där befintliga golfare inte behöver ändra sig om man inte vill. Bär gärna pikétröja - men titta inte snett på dom som inte gör det.

Om du vill spela golf, men kravet på att du har krage på tröjan gör att du inte vill spela, då kanske du inte är så intresserad i sporten som sig?
Köper inte detta resonemanget. Om jag aldrig bär krage på tröjan i mitt vanliga liv, varför ska jag då vara tvungen att göra det på golfbanan? Kan jag inte vara intresserad av spelet om jag inte gillar krage på tröjan?

Missförstå mig rätt. Jag älskar golf och jag tycker man ska bete sig som en god medmänniska på och omkring golfbanan. Men för mig känns det bara onödigt att människor struntar i att börja spela golf för att kulturen känns skrämmande. Därför tycker jag inte att man ska behöva en viss klädkod på golfbanan, utan istället bör man få komma precis som man är.
Skriv svar