Dresscode

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Imorgon går Scottish Open igång och när jag surfade in på Royal Aberdeens hemsida så fanns en tydlig underrubrik i menyn - Dresscode. Så här stod det:

Dress Code

Please note shorts or cargo style trousers, jeans, trainers and tee shirts are UNACCEPTABLE on the Course and in the Clubhouse. Hats should be removed before entering the Clubhouse. Mobile phones are not permitted in the Clubhouse (apart from the phone area), Professional's shop and anywhere on the Club grounds.

Du får alltså inte ha på dig shorts på banan! Jeans, gympadojor och t-shirt går också fetbort.

Jag har själv varit i Skottland och lirat och hade då en i bollen som blev tvungen att köpa en piké i shopen eftersom den piké han hade på sig hade ett Manchester United- emblem.

Vad kör ni själva med för dresscode?

Själv lirar jag t.ex alltid i piké, aldrig jeans eller jeansshorts eller t-shirt på banan. Däremot om jag bara står på rangen kan det bli lite vad som helst.




Skickas från min iPhone via Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Spelat en del banor som är väldigt stränga på det där. Minns när jag var med familjen i USA för snart tio år sen och skulle lira en bana vi bodde på hotell vid. Kvällen innan var vi inne i Shopen och kikade tänkte vi. Det första personen i kassan sa var att om vi ville vara kvar där var det klädbyte som gällde - då var det T-shirt, shorts eller kjol med liknande som vi hade på oss. Kul att varit med om men lite väl gravallvarligt.

Själv är det alltid långbyxor och piké som gäller både på och utanför jobbet på alla banor. Visst blir det varmt som idag när det är 25 grader plus. Men jag är van och anser att det är omöjligt att göra ett proffsigt intryck i shorts.

Är personligen inte emot spelare med shorts utan tycker det mesta funkar. T-shirt på banan för herrar och linne utan krage för damer och herrar tycker jag är lite svårsmält. Men det kanske bara är jag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
strutsboa
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:30

Personligen är den här "inofficiella dresscoden" någonting som jag ogillar inom golfen. Nu kör jag själv nästan alltid i piké eller en stilig tjocktröja, men är det lite värme så spelar jag definitivt i shorts. Jag tycker att man ska få klä sig som man själv vill utan att man ska behöva känna sig uttittad av andra.

Självklart finns det väl gränser, men på samma sätt som att jag inte bryr mig om någon vill spela i rutiga knästrumpor, basker och hela golfkitet, så hoppas jag att folk inte stör sig om jag skulle spela i shorts och t-shirt.

Nu har jag inte känt mig uttittad någon gång, men bara att diskussionen finns tycker jag är ett dåligt tecken.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Jag tycker att man "måste" eller "ska" ha vissa kläder är så jävla löjligt, det är något som har fastnat från förr. Jag kan till och med ärligt säga att folk som går runt i golfkläder exempelvis rutiga jeans/tröjor är otroligt fult.

Något jag märkte häromdan var att jag såg 1-2 personer som hade långbyxor på sig, resten hade shorts.
Filip
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 maj 2014, 19:47

strutsboa skrev:Personligen är den här "inofficiella dresscoden" någonting som jag ogillar inom golfen. Nu kör jag själv nästan alltid i piké eller en stilig tjocktröja, men är det lite värme så spelar jag definitivt i shorts. Jag tycker att man ska få klä sig som man själv vill utan att man ska behöva känna sig uttittad av andra.
+1 på den.

Den oskrivna regeln inom golf med klädkoder hit och dit tror jag enbart missgynnar golfen som idrott.
Många som inte spelar golf ser bara sporten som en överklassaktivitet där man måste bära rutiga byxor.

Skulle man kunna få bort den stämpeln tror jag man skulle locka väldigt mycket fler människor att vilja börja spela golf. Kanske till och med några Södermalmhipsters skulle kunna tänka sig att parkera fixie-cykeln för att testa spela golf, så länge de får bära sotarmössa medan de spelar?
Albatross
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

Shorts är ok tycker jag så länge man har tröja med krage.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det viktigaste är som någon säger att man själv känner sig bekväm.
Igår när det var 27 grader och sol kändes min bomullspiké som en blöt filt över kroppen. Längtade då till mina löpartröjor av mer funktionsmaterial. Måste kika efter golfkläder som funkar bättre i värmen!

Den inofficiella dresscoden som strutsboa nämner tror jag är på väg bort. Den sitter i min ryggrad helt enkelt för att jag började golfa för 20 år sedan med gubbar som var riktigt konservativa inom golfen. Det var alltid skotsktrutigt som gällde och piké. Men de som börjar golfa idag kikar nog mer på Ricky Fowler än 80-åriga skottar och chansen är nog större att de sätter på sig en basebollkeps än rutiga brallor.

Fast jag själv tycker inte det är snyggt med basebollkepsen a Ricky Fowler.
Albatross
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 maj 2014, 18:05

Köp riktiga golfpikéer. Stor skillnad!
Filip
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 maj 2014, 19:47

Albatross skrev:Shorts är ok tycker jag så länge man har tröja med krage.

Av ren nyfikenhet: varför tycker du att man bör ha tröja med krage?

Jag spelar ofta i vanlig t-shirt och har svårt att se varför det skulle påverka någon annan.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

E man bara hel å ren så tycker jag det räcker långt.
Sen gillar jag själv att byta om inför en golfrunda. Känner att då "blir det seriöst å går in i spelet mer. Lättare för mig att fokusera på uppgiften.
Men som jag sa så att så länge du ehel å ren så ha på dig vad du vill.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Skriv svar