Höjning

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Regelfråga kring höjning:

Jag har registrerat 18 rundor i år där jag haft under 33 poäng. Alla var inte föranmälda sällskapsrundor men en handfull av dem var det. Det har mest handlat om sällskapsspel med polare. Men OM rundorna hade varit föranmälda allihop innebär det att jag borde ha höjt mitt HCP med 0,1 per runda? Alltså 1,8 uppåt? Vilket iofs låter väldigt vettigt då jag lirat på 10 i HCP snarare än 6,6 som jag haft...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Nu är det ju inte regler i sig utan snarare det HCP-system som SGF använder. Men det korta svaret är ja, du hade varit tvungen att registrera samtliga.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Så då borde man egentligen regga samtliga rundor för säsongen som föranmälda.
strutsboa
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:30

JohanSGF skrev:Så då borde man egentligen regga samtliga rundor för säsongen som föranmälda.
Jag känner att jag har lite dålig koll i det här ämnet och vore tacksam om någon kunde förklara för mig. Är det någon skillnad med föranmälda rundor förutom att man måste rapportera in ett resultat efteråt?

Jag brukar nämligen inte föranmäla mina rundor, dels för att kompisar ibland bokar in mig och dels för att jag ibland går ut på kvällstid när det inte är bokningsbara tider. Men om jag registrerar in alla mina rundor, är det ändå någon skillnad mellan att föranmäla eller inte?

Om det är någon skillnad så ska jag bli bättre på det.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag föranmäler aldrig mina rundor. De gånger jag spelat i närheten av mitt hcp så reggar jag en höjning/sänkning då man kan fylla i allt manuellt om man vill.

Tycker inte det är någon idé att regga 22 poäng om man haft en skitdag eftersom hcp:et bara går upp 0.1.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Nu är det väl så att om man ska sänka eller höja sig så ska man föranmäla sin runda från och med 2012. Antingen med knappen "FS" vid bokningen eller att man säger att detta är en föranmäld sällskapsrond till polarna innan man slår ut på första tee. Dessutom ska man även anmäla om man ska gå 9hål eller 18.
Och när man spelar en FS så får man ju inte ge bort 30cm puttar utan då är det att håla i som gäller, och följa reglerna dvs. inga mulligans på första tee, precis som vid tävling.
Så egentligen är det inte många som borde ha sänkt eller höjt sig då inte många spelar efter reglerna.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Climber
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 aug 2016, 07:42

Erikxson har rätt när det gäller tillvägagångssättet. Jag föranmäler och registrerar i princip alla rundor. Då blir handicapet rätt och, tycker jag, golfen roligare. Och det räcker som sagt att meddela ronden som förregistrerad vid första tee.
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Va jag vet så spelar det väl ingen roll om man föranmäler eller ej när det gäller hcp.
Det enda är väl att när du ska justera hcp så är det smidigare om man har föranmält rundan. Då får man ju upp allt direkt så som bana tid och medspelare!!
Så man slipper bläddra.
Och glömmer man gå in och registrera rundan, så ligger den kvar tills nästa gång du ska registrera. Har hänt några ggr att man har glömt mobilen hemma och man inte registrerar rundan direkt. Så glömmer man bort det. Så nästa gång man har spelat å ska registrera den så kommer den gamla rundan upp först. Då får man minns den rundan eller makulera den, så kommer nästa runda upp.
Ibland så är jag ute ensam å spelar, men då anmäler jag inte den rundan eftersom man ska ha en markör.
Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Skriv svar