Svårt att skruva bollen från ruffen?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Måste erkänna att det inte är något jag tänkt på tidigare eftersom mitt mål under alla år varit att slå rakt.
För ett par veckor sedan ändrade jag min sving lite och försöker alltid att slå en draw om det är möjligt.

I går på ett inspel från ruffen startade bollen höger och gick spikrakt.
Svor och sa det klassiska "vart fan tog drawn vägen" när min kompis säger att det är svårt att skruva bollen från ruffen.

När jag tänker efter borde de stämma eftersom det kommer en massa gräs mellan klubba och boll.
Är detta ett allmänt känt faktum som jag helt missat?
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Sandstream skrev:Måste erkänna att det inte är något jag tänkt på tidigare eftersom mitt mål under alla år varit att slå rakt.
För ett par veckor sedan ändrade jag min sving lite och försöker alltid att slå en draw om det är möjligt.

I går på ett inspel från ruffen startade bollen höger och gick spikrakt.
Svor och sa det klassiska "vart fan tog drawn vägen" när min kompis säger att det är svårt att skruva bollen från ruffen.

När jag tänker efter borde de stämma eftersom det kommer en massa gräs mellan klubba och boll.
Är detta ett allmänt känt faktum som jag helt missat?
Japp, både backspin och sidospin blir lidande från ruffen iom att det blir gräs mellan klubba och boll.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

joakim.pekkari skrev: 15 jul 2020, 13:51Japp, både backspin och sidospin blir lidande från ruffen iom att det blir gräs mellan klubba och boll.
Tackar! :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 15 jul 2020, 12:21 Måste erkänna att det inte är något jag tänkt på tidigare eftersom mitt mål under alla år varit att slå rakt.
För ett par veckor sedan ändrade jag min sving lite och försöker alltid att slå en draw om det är möjligt.

I går på ett inspel från ruffen startade bollen höger och gick spikrakt.
Svor och sa det klassiska "vart fan tog drawn vägen" när min kompis säger att det är svårt att skruva bollen från ruffen.

När jag tänker efter borde de stämma eftersom det kommer en massa gräs mellan klubba och boll.
Är detta ett allmänt känt faktum som jag helt missat?
Som Joakim är inne på, slag från ruffen sänker spinnen i bollen och då påverkar det hur mycket bollen kommer att svänga.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 15 jul 2020, 18:56Som Joakim är inne på, slag från ruffen sänker spinnen i bollen och då påverkar det hur mycket bollen kommer att svänga.
Känns ju rätt självklart när man tänker efter så jag känner mig lite korkad nu! :lol:
Skriv svar