"Nya" golfvarumärken

Här snackar vi allmänt om golf...
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 25 apr 2022, 11:37 ”Likadan som en pro v1” säljer tydligen. :roll:

Egon
Och det är den ju säkerligen inte.
Det är ju olika skal till att börja med om jag tolkar det rätt, och bara den parametern ger ju en annan känsla av bollen antar jag?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 25 apr 2022, 12:06
Egon skrev: 25 apr 2022, 11:37 ”Likadan som en pro v1” säljer tydligen. :roll:

Egon
Och det är den ju säkerligen inte.
Det är ju olika skal till att börja med om jag tolkar det rätt, och bara den parametern ger ju en annan känsla av bollen antar jag?
Nu tittade jag inte så noga… men det var principen jag tänkte på. När folk och tom. företagens reklam riktar in sig på en jämförelse med ett dyrare/populärt märke, så drar jag öronen åt mig.

Själv köpte jag nyss en boll med gjutet urethanskal. 3-dels 60 comp. 299:-
Matchar v1 bra men det var inte därför jag köpte. Det fanns inga v1 hemma och jag behövde nya bollar. Sen ville jag testa detta välkända märke och den teoretiska prestandan dög … go figure.
Bollen överstiger mina förväntningar än så länge.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 25 apr 2022, 16:26
Själv köpte jag nyss en boll med gjutet urethanskal. 3-dels 60 comp. 299:-
Matchar v1 bra men det var inte därför jag köpte. Det fanns inga v1 hemma och jag behövde nya bollar. Sen ville jag testa detta välkända märke och den teoretiska prestandan dög … go figure.
Bollen överstiger mina förväntningar än så länge.

Egon
Taylor made V3 Urethane?
Edit: den hade 70 såg jag nu...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 26 apr 2022, 07:57
Egon skrev: 25 apr 2022, 16:26
Själv köpte jag nyss en boll med gjutet urethanskal. 3-dels 60 comp. 299:-
Matchar v1 bra men det var inte därför jag köpte. Det fanns inga v1 hemma och jag behövde nya bollar. Sen ville jag testa detta välkända märke och den teoretiska prestandan dög … go figure.
Bollen överstiger mina förväntningar än så länge.

Egon
Taylor made V3 Urethane?
Edit: den hade 70 såg jag nu...
Wilson professional.
Funkar bra men och jag är tillräckligt säker i min golfighet att jag kan bortse från alla som tror att Wilson bara gör skräp.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 26 apr 2022, 08:15

Wilson professional.
Funkar bra men och jag är tillräckligt säker i min golfighet att jag kan bortse från alla som tror att Wilson bara gör skräp.

Egon
Ahh, personligen är jag i den tron att ett märke inte finns på marknaden lääääänge om det inte finns något som attraherar, och det gör skitgrejjer sällan.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 26 apr 2022, 09:04
Egon skrev: 26 apr 2022, 08:15

Wilson professional.
Funkar bra men och jag är tillräckligt säker i min golfighet att jag kan bortse från alla som tror att Wilson bara gör skräp.

Egon
Ahh, personligen är jag i den tron att ett märke inte finns på marknaden lääääänge om det inte finns något som attraherar, och det gör skitgrejjer sällan.
Wilson är ju den enda överlevande från förr. De som gjorde allt från varuhus-skräp till elit-utrustning. Slazenger, Dunlop och lite mer golfiga Top-flite lever ju idag i en borttynande tillvaro. Kan addera Ram, spalding och säkert en räcka till.

Det folk inte alltid förstår är att kvalitet kostar och att t.ex dussinvaror från Wilson är bättre än nåt nonames dussinvaror.
En wilson staff golfboll är ju mil ifrån ett wilson staff järnset.

Nåja, vi behöver inte gå in för långt på det… undantag och ”det beror på” kommer ändå vara för abstrakt för de flesta som läser.

Wilson professional är inte samma som Wilson tour. Den är, tekniskt och materialmässigt sett, jämförbar med premium men claimar inte stämpeln. Jag litar på Wilson ur tillverkningssynpunkt.
Det gör jag inte riktigt när det gäller Callaway trots att de, sen länge, köpt upp top-flite (en annan bra tillverkare). Debhar inte, i mitt tycke, lyckats med en enda tour-boll och deras chrome soft har ju visat sig vara ocentrerade vid ituklippningar.

Där har jag däremot ett annat tips (som inte har lika ”svår” kärna att centrera) dvs. ”nya” Diablo tour. Surlyn, 3-dels för 199:-/dussin.

Egon
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 26 apr 2022, 11:33 Där har jag däremot ett annat tips (som inte har lika ”svår” kärna att centrera) dvs. ”nya” Diablo tour. Surlyn, 3-dels för 199:-/dussin.

Egon
Synd att jag har lite svårt för callawaybollar... ;)

Ska man se på det lite mer öppet så kan jag spela på de flesta bollar utan att känna direkta obehag, iallafall om man går på en 3-dels eller 4-delsboll.
Jag är egentligen inte så kinkig, men om jag skulle få välja ett dussin valfritt så ligger TM TP5 eller Pro V1 bra till.
Z-star är trevllig, TM tour preferred och ett gäng till ligger inte långt efter.

Skulle jag gå efter lite budget så finns det väl egentligen ännu fler alternativ som funkar bra, och dessutom ofta bra deals på det stora golfvaruhuset.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
daniel.hermansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 10 apr 2019, 16:55
Kontakt:

Egon skrev: 23 apr 2022, 08:26
MaxP skrev: 23 apr 2022, 06:03
JohanAdministratör skrev: 22 apr 2022, 06:32 hitpin.com - bollar för den coola golfaren
I vilket fall som helst är jag imponerad av företagen som ger sig in i bollbranschen. Du behöver gott självförtroende för att utmana de största leverantörerna där.
Alla produkter som inte har nån copyright eller patent över sig kan tillverkas och brandas helt lagligt.

Jag gjorde min research runt millennieskiftet och kom i kontakt med personer som sålde kloner.
Det gick så långt att jag skapade kontakter i Kina och kunde trycka på knappen för 100 set av mina ”egendesignade” klubbor.
Priset då låg runt 150 kronor/set.

De som ”ger sig in” i boll-branchen idag lär inte ha så stora marginaler men inte heller en tiondel av risken. Det är en websida, reklam via plattformar och sen går de till sin lokala ”Ica” och skickar paketen.
Jag skulle gissa på min. 500 dussin och en prisbild runt 1/3-del av försäljningspris.
Golfare är faktiskt så ”dumma” att om någon säger ”samma som” och håller priset under Pro-v1, så köper folk även om det står något okänt på bollen.

Sugen Max?
Bra namn på en boll! ;)

Egon
https://www.svenskgolf.se/artiklar/utru ... marknaden/
– För mig personligen ser jag ett stort värde i att få starta ett företag som faktiskt möjliggör för unga och människor som inte har så starka resurser, att spela en riktigt bra golfboll som inte kostar skjortan, berättar Johan Ronnestam.
Så Johan har tyckt att det ska finnas en riktigt bra boll som unga spelare har råd att spela. Han hittar en boll från Vice och får iden att göra någon liknande själv. Han tar fram en "riktigt bra boll" som tillverkas i Kina och säljer för precis samma pric som Vice (444kr/dussin) för "bästa bollen/pro v1-klonen". Både Vice och Hitpin erbjuder en 4-delsboll med uretanskal med unikt mönster 336 dimples.

Jag har likt Egon gjort en del grävande men i skidtillverkning i mitt fall och känner till märken som gör så och suttit med motsvarande knapp för att beställa mina egna designade skidor/snowboard från en fabrik i Taiwan för 150-400kr (säljs för 6000kr+ i butik i Europa). Snokar jag bland de leverantörerna så finns det 4-dels uretanbollar med "unika" 336-dimples för ca 3-5kr/styck vid köp av en större mängd.

Jag gissar att om man klipper isär bollar från Vice och Hitpin kommer de se väldigt lika ut på insidan. Och är det verkligen rätt att kalla detta för "ny svensk golfboll" i rubriken i artikeln?
Strävar mot att aldrig behöva slå ett tråkigt golfslag
Användarens profilbild
ola.ström
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 jul 2020, 21:47
Ort: Gävle
Kontakt:

Snubblade över ett svenskt märke jag inte sett förr här om dagen på Instagram, Capra Golf Sweden, som gör golfhandskar i en lite modernare tappning.

Någon som provat dom?

https://capragolf.com/


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Hemmaklubb: Högbo GK
HCP: 11.7
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

ola.ström skrev:Snubblade över ett svenskt märke jag inte sett förr här om dagen på Instagram, Capra Golf Sweden, som gör golfhandskar i en lite modernare tappning.

Någon som provat dom?

https://capragolf.com/


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Har inte provat dem, hade inte heller hört talas om dem tidigare. Men kollade in hemsidan och det var alldeles för mycket färg på dem i mitt tycke. Dessutom skulle man inte använda dem när det regnar!
/ HE
Skriv svar