Fördelar/nackdelar med nya HCP-systemet

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Här luftar vi för och nackdelar med nya systemet.

Har hört att flera tidigare låg-hcp:are har klagat på att många fler numera ligger runt scratch och därmed tar upp startplatser i tävlingar. Men när de nya scratch-spelarna kommer till tävlingen skjuter de inte alls likt en scratch-spelare då de fått sitt nya låga HCP genom att nöta hemmabanan och spela 9/12/18-hålsrundor.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1382
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Själv ser jag inga nackelar med det nya. Man får ett mer rättvist hcp genom att ta snittet från på fler spelade rundor. Ju fler rundor man reggar ju mer rättvist hcp får du. JAg reggade många rundor förra året som mitt hcp i början av säsongen baserades på. I år har jag reggat 32 rundor av 71 spelade. Då jag spelar en del rundor själv, då jag ofta spelar på kvällen samt att vi inte är mer än 430 medlemmar i klubben. I år har jag haft en fantastisk utveckling då jag kunat lägga myket mer tid på golfen då jag jobbat hemifrån från mitten på mars pga corona. Vinterns träning i simulator har givetvis ckså givit mig bättre förutsättningar att göra 2020 till en bra säsong. Att låghandicapparre gnäller på att folk som blir scratchspelare genom att nöta hemmabanan. Är ju inte så att folk är gjorda av pengar så dom kan åka runt och spela massa banor och betala höga greenfee avgifter. Att som låghandicapare regga 9 och 12 hålsrundor tycker jag är förkastligt. Är man låghandicapare så ska man spela fulla 18 hålsrundor om man har möjlighet till det så klart. Jag själv skulle aldrig regga 9 och 12 hål rundor. Spelar jag bara 9 eller 12 hål så är det i träningssyfte. Att man sen som scratch/låghandicapare inte lyckas prestera på tävling är inget konstigt heller. I år så hade jag planerat att spela 10 tävlingar på hemmaklubben. men 10 blev bara 4 tävlingar. Två av dom har jag framför mig i september. Höstslaget och Klass KM (Scratch och HCP). Som föredetta friidrottare (paralympier) så vet jag att det inte alltid går som man tänkt på tävling och all tid man lagt på träning och förberedelser känns bortkastat. För min del har dom två tävlingar jag splat i år varit katastrofala ur både att jag haft problem med att sätta bollen i spel pga samt spelat chansartad golf för att jag tänkt att nu måste jag ta igen dubbelbogeyn på förra hålet. Jag måste scora par eller bättre för att ha en chans att komma ifatt. Har också på varje tävling börjat övertänka varje slag oh alltid vill så det perfekta slaget och när slaget då blir skit. kan vara ett inspel som blir kort så kommer dom negativa tankarna och då även tempramentet. När det händer så har jag förlorat rundan på ett hål. Det är mer en mental grej att kunna skaka av sig och gå vidare. Det är någogt jag själv vet om att jag borde träna mer på. Men alla vet att det är inte bara när det gäller det mentala spelet. Såg något youtubekipp med Kjell Enhager där han illustrerade just detta med att ta upp ett exempel där en fotbollsspelare lägger en straff och precis vid bollträffen halkar till och missar mål. Nästa gång spelaren ska lägga en straff så gick han in i sig själv och såg hur han missade straffen vid förra tillfället. Vips så hade han missat straffen 600 ggr innan han ens hunnit lägga straffen. Har man inte det mentala spelet på plats så kommer man inte kunna prestera när det verkligen gäller. Oavsett vilken nivå spelaren är på. Och i ärlighetens namn, hur många av oss lägger ner tid på det mentala spelet både på och av banan?

Det mentala spelet skulle kunna bli en helt egen tråd då det är ett intressant ämne och väldigt stor. [mention]JohanAdministratör[/mention]
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Obstacle1
Inlägg: 87
Blev medlem: 23 aug 2016, 17:40

Jag tycker nog att man bör införa en liknande gräns som fanns förut där man inte kan sänka sig under en viss gräns på sällskapsrundor. Håller med om att det kan blir problem när hcp används för att kunna kvala in till tävlingar.

Annars gillar jag nya systemet.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Instagram: frer1985

Driver: Callaway Rogue sub zero
Spoon: Callaway XR
Järn: Titleist AP2
Wedgar: Callaway MD4 S grind
Putter: Scotty Cameron Select Newport 2.5
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1382
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Obstacle1 skrev:Jag tycker nog att man bör införa en liknande gräns som fanns förut där man inte kan sänka sig under en viss gräns på sällskapsrundor. Håller med om att det kan blir problem när hcp används för att kunna kvala in till tävlingar.

Annars gillar jag nya systemet.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Eller så inför man kvalrunda inför större tävlingar så har man löst problemet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mitt inlägg från den andra tråden:

Förstår inte riktigt kritiken mot det nya hcp-systemet då jag anser att det är bland det bästa som hänt golfen på flera år.
Att ett lite fåtal som tävlar på diverse undertourer med hcp får problem är ju enkelt löst genom att titta på tidigare tävlingsresultat.
Det är ju bara att använda snittscoren på tävlingarna istället för hcp när man ska anmäla sig.

Har kompisar som ligger runt 0-2 och det drabbar ju bara dem själva när vi spelar sällskapsrundor.
Obstacle1
Inlägg: 87
Blev medlem: 23 aug 2016, 17:40

svingit skrev:
Obstacle1 skrev:Jag tycker nog att man bör införa en liknande gräns som fanns förut där man inte kan sänka sig under en viss gräns på sällskapsrundor. Håller med om att det kan blir problem när hcp används för att kunna kvala in till tävlingar.

Annars gillar jag nya systemet.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Eller så inför man kvalrunda inför större tävlingar så har man löst problemet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hur ska man avgöra vilka som ska få spela kvalet? Genom hcp?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Instagram: frer1985

Driver: Callaway Rogue sub zero
Spoon: Callaway XR
Järn: Titleist AP2
Wedgar: Callaway MD4 S grind
Putter: Scotty Cameron Select Newport 2.5
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

svingit skrev: 14 aug 2020, 12:33
Obstacle1 skrev:Jag tycker nog att man bör införa en liknande gräns som fanns förut där man inte kan sänka sig under en viss gräns på sällskapsrundor. Håller med om att det kan blir problem när hcp används för att kunna kvala in till tävlingar.

Annars gillar jag nya systemet.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Eller så inför man kvalrunda inför större tävlingar så har man löst problemet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Finns ju dock redan på de flesta större tävlingar, måndagskval är en klassiker.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Det nya hcp-systemet är väldigt bra. Dock är det ett problem med att det går att sänka sitt hcp hur mycket som helst på sällskapsrundor när det används som kvalifikation till tävlingar. Jag tänker framförallt på juniorer nu som kommer spela 9-hålsrundor och registrera de bra rundorna endast. Svårlöst dock när hcp ska byggas på ett snitt. Antar att man kollar tävlings-resultat för sådana saker som college-ansökningar eller?

Om vi är lite ärliga mot oss själva nu och tänker hur vi själva hade gjort som juniorer för att komma med i tävlingar, hur hade ni gjort? Jag har spelat med några juniorer som har haft suspekt lågt hcp med deras spelstandard. VIsst, kan svingen vara off en dag, men det syns mest på närspelet hur bra någon är.

Nej, det får nog bli andra krav att komma in i tävlingar, så som tidigare tävlings-resultat.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1382
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Obstacle1 skrev:
svingit skrev:
Obstacle1 skrev:Jag tycker nog att man bör införa en liknande gräns som fanns förut där man inte kan sänka sig under en viss gräns på sällskapsrundor. Håller med om att det kan blir problem när hcp används för att kunna kvala in till tävlingar.

Annars gillar jag nya systemet.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Eller så inför man kvalrunda inför större tävlingar så har man löst problemet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hur ska man avgöra vilka som ska få spela kvalet? Genom hcp?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Ha som idag på tävling, begränsat antal platser. Låt den som vill och tror att den har en chans att klara av kvalet till den riktiga tävlingen anmäla sig. Spela kvaltävling på måndagen och sen är riktiga tävlingen på helgen sen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1382
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Niklas skrev:Det nya hcp-systemet är väldigt bra. Dock är det ett problem med att det går att sänka sitt hcp hur mycket som helst på sällskapsrundor när det används som kvalifikation till tävlingar. Jag tänker framförallt på juniorer nu som kommer spela 9-hålsrundor och registrera de bra rundorna endast. Svårlöst dock när hcp ska byggas på ett snitt. Antar att man kollar tävlings-resultat för sådana saker som college-ansökningar eller?

Om vi är lite ärliga mot oss själva nu och tänker hur vi själva hade gjort som juniorer för att komma med i tävlingar, hur hade ni gjort? Jag har spelat med några juniorer som har haft suspekt lågt hcp med deras spelstandard. VIsst, kan svingen vara off en dag, men det syns mest på närspelet hur bra någon är.

Nej, det får nog bli andra krav att komma in i tävlingar, så som tidigare tävlings-resultat.
Fast nu finns det ju sällan en hcp gräns för tävling på klubbnivå. Oftast delas man i hcp klasser i tävlingen. Att bara regga bra rundor gjordes även med det gamla systemet. Skillnaden är när man reggade en dålig runda så höjdes man vara 0,1 som singel handicapare och hade man då spelat en supertunna och sänkt sig med 2,0 så tog det sen 20 dåliga rundor att komma upp igen. Det nya systemet är mer rättvist på det sättet att en dålig runda kan påverka väldigt mycket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Skriv svar