Vi måste prata om...

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Pkgolf skrev: 07 sep 2021, 11:35 Slår man ut på sin bokade tee-tid eller slår man innan den om framförvarande boll är långt fram?

För min del är det solklart. Du slår på din bokade tid.
Är lite kluven!

Tycker det är grymt skönt att kolla mot första tee och se att bollen som skulle gå tex kl 10:00 redan slagit ut och därmed gått före sin starttid.
Då vet man att det bara är att glida upp och slå ut på sin egen tid 10:10.

Om alla är redo att slå ett par minuter innan kl 10:10 och bollen före är långt bort ser jag inga som helst problem med det.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Folk som inte bokat tid och bara går ut precis innan ens egen bokade tid börjar. Eller för den delen går ut på ens bokade tid utan att bokat in sig i bollen.
Sådant stör jag mig på som fan. Speciellt om det är fler än en spelare som ska slå ut och sen behöver leta boll. Har hänt flertalet gånger.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

svingit skrev: 08 sep 2021, 12:17 Folk som inte bokat tid och bara går ut precis innan ens egen bokade tid börjar. Eller för den delen går ut på ens bokade tid utan att bokat in sig i bollen.
Sådant stör jag mig på som fan. Speciellt om det är fler än en spelare som ska slå ut och sen behöver leta boll. Har hänt flertalet gånger.
Det är ett big no-no och bör rapporteras till klubben!
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

svingit skrev:Folk som inte bokat tid och bara går ut precis innan ens egen bokade tid börjar. Eller för den delen går ut på ens bokade tid utan att bokat in sig i bollen.
Sådant stör jag mig på som fan. Speciellt om det är fler än en spelare som ska slå ut och sen behöver leta boll. Har hänt flertalet gånger.
Detta är ett stort problem på Eslöv. Eftermiddagar är det sällsynt med folk som bokar i jämförelse med hur många som faktiskt spelar ut.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Är Trackman pålitlig på metern? Förstår att det måste ske en kalibrering etc men vi räknar med att den är rätt.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Pkgolf skrev: 14 feb 2022, 18:52 Är Trackman pålitlig på metern? Förstår att det måste ske en kalibrering etc men vi räknar med att den är rätt.
Inte inomhus har jag för mig? Ute ska det väl vara det. Läser man denna förstår man att det är omöjligt för den att vara exakt inomhus:

https://blog.trackmangolf.com/full-ball ... l-picture/

Radarn läser bollen tills den landar. Men det fanns siffror då för exaktheten utomhus. Kan alltså vara en halvmeter fel.
Hcp: ~12
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Niklas skrev: 15 feb 2022, 10:46
Pkgolf skrev: 14 feb 2022, 18:52 Är Trackman pålitlig på metern? Förstår att det måste ske en kalibrering etc men vi räknar med att den är rätt.
Inte inomhus har jag för mig? Ute ska det väl vara det. Läser man denna förstår man att det är omöjligt för den att vara exakt inomhus:

https://blog.trackmangolf.com/full-ball ... l-picture/

Radarn läser bollen tills den landar. Men det fanns siffror då för exaktheten utomhus. Kan alltså vara en halvmeter fel.
Den är ändå såpass tillförlitlig. Grymt!
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Intressant.
Jag har ett visuellt riktmärke på rangen som är enkelt avläst. En sten 122m från mattan.
Jag slår ofta j9 och carrar efter lätt uppvärmning före/efter stenen. Rent krasst ca. 5–10m i diff. På bana har jag bara 2-5m i diff och aldrig över 125m carry (på lyckade slag, bör medges).
Ergo…. Om man ska öva in och checka av en längd så bör man slå från ett underlag som motsvarar det man får på banan. Huruvida Trackman mäter korrekt på metern är alltså ett i-landsproblem i sammanhanget. :roll:

Egon
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Egon skrev: 15 feb 2022, 23:34 Intressant.
Jag har ett visuellt riktmärke på rangen som är enkelt avläst. En sten 122m från mattan.
Jag slår ofta j9 och carrar efter lätt uppvärmning före/efter stenen. Rent krasst ca. 5–10m i diff. På bana har jag bara 2-5m i diff och aldrig över 125m carry (på lyckade slag, bör medges).
Ergo…. Om man ska öva in och checka av en längd så bör man slå från ett underlag som motsvarar det man får på banan. Huruvida Trackman mäter korrekt på metern är alltså ett i-landsproblem i sammanhanget. :roll:

Egon
Det måste vara väldigt befriande att alltid spela i vindstilla förhållanden ;) .

Ärligt så har nog min j9 gått allt från 90 till 150 meter på bana på likartade träffar beroende på väder och vind.

Med det sagt håller jag med dig i din poäng annars. Det man vill ha är ju det man ser proffsen ha. En Trackman uppställd på en gräsrange utomhus med riktiga bollar. Jag hade betalat ganska bra för den möjligheten bara en gång faktiskt.
Hcp: ~12
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Niklas skrev: 16 feb 2022, 07:39
Egon skrev: 15 feb 2022, 23:34 Intressant.
Jag har ett visuellt riktmärke på rangen som är enkelt avläst. En sten 122m från mattan.
Jag slår ofta j9 och carrar efter lätt uppvärmning före/efter stenen. Rent krasst ca. 5–10m i diff. På bana har jag bara 2-5m i diff och aldrig över 125m carry (på lyckade slag, bör medges).
Ergo…. Om man ska öva in och checka av en längd så bör man slå från ett underlag som motsvarar det man får på banan. Huruvida Trackman mäter korrekt på metern är alltså ett i-landsproblem i sammanhanget. :roll:

Egon
Det måste vara väldigt befriande att alltid spela i vindstilla förhållanden ;) .

Ärligt så har nog min j9 gått allt från 90 till 150 meter på bana på likartade träffar beroende på väder och vind.

Med det sagt håller jag med dig i din poäng annars. Det man vill ha är ju det man ser proffsen ha. En Trackman uppställd på en gräsrange utomhus med riktiga bollar. Jag hade betalat ganska bra för den möjligheten bara en gång faktiskt.
Ska vi prata om enbart vind eller addera pissnldig, alkoholhalt och ny vs gammal handske.

Jag pratar träning och om en Trackman visar x meter fel är en piss i bilen jämfört med en släpduff på matta som i verkligheten blir en råduff eller en skopad flier.

Mickelson har i nån intervju förklarat ing. vad som sker med längden i ett fö vindstilla förhållande. Det är 5 off och on ber. på en massa saker vi hackers inte ens registrerar.

Träning från matta handlar om att nöta in en rörelse med bollträff som mål. Längd och definitivt dispersion är inget som är med på kartan

Egon
Skriv svar