Vi måste prata om...

Här snackar vi allmänt om golf...
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Mikaelanstad skrev: 17 maj 2022, 07:28
Niklas skrev:Skämdes lite över hemmabanan i söndags när GF-gästerna vi spelade med betalade 700 kronor för att spela på en bana med genomusla greener, varav fyra döda och de inte hade ens fått information om det. Visst det går inte att göra något åt vädret vi haft, men hur kan man ta lika mycket betalt som mitt på sommaren när banan är i perfekt skick förstår jag inte. De kommer nog inte betala GF där igen. Det skulle jag inte ha gjort. Pinsamt... I allmänhet tycker jag det är för dåligt med information med skick på banor så det är ju lotteri att betala GF. För mig är 700 kronor mycket pengar.
Var dem inne innan rundan/ringde dit innan och frågade om skicket på banan? Och påpekade dem något efter rundan?

Visst tycker jag en bana borde ge mer information om banans skick, men de slår sig själva med att göra det oxå då ingen kommer boka Greenfee om det står klart och tydligt att banan är dålig. Men när jag själv spelat har jag alltid frågat innan och alltid fått raka svar om banans skick. Sen tagit mitt beslut där efter BildBild




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag är lite kluven, för en golfbana kan aldrig vara i kanonskick året runt, och på vårarna innan den vuxit till sig så är det inte samma sak som på sommaren. Så, förväntar man sig en bana i kanonskick i mitten av Maj, då lurar man sig själv.
Å andra sidan, lite beroende på HUR "dålig" banan är, oberoende på säsong BÖR nog klubbarna vara lite mer vakna för att reducera GF.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Vi måste prata on grafitskaft i järnen. Blir det allt mer vanligt eller tror ni stålen hänger kvar ett tag till?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Pkgolf skrev: 15 jun 2022, 19:40 Vi måste prata on grafitskaft i järnen. Blir det allt mer vanligt eller tror ni stålen hänger kvar ett tag till?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Då vikten numera krupit under 100g på stålskaft … på ett rimligt tekniskt sätt, så finns det ingen större förtjänst, prestandamässigt, med grafit.
Förstå mig rätt… grafitskaft kan göras bättre än stålskaft men kostnaden blir därefter.

Spelmässigt så erbjuder det ”döda” i grafit mindre vibrationer till händerna. Det gynnar personer med artrit.

Jag har nyligen bytt till 65g grafit för att utvärdera om det ger mig något. Rent fysiskt så ger det några hål till/18 som svingen håller någorlunda. Utan dessa problem hade jag inte testat.
Jag märker dock att det ”lätta” gör att tajmingen blir mer viktig.

För mig så tar det en halv hink innan jag träffar bollen ordentligt med 110g stålskaft. Jag har fortfarande en längdåkning runt samma antal bollar men med lätta grafitskaft så träffar jag bra direkt.

Nästa steg för mig är sub 50g på driver. Möjligen CB också men det får framtiden utvisa.

Den som tror att grafit ökar längden på slagen mha. nån magisk kick el.l … är ute och cyklar. Klubbhastighet Rules och många får fortfarande högre klubbhastighet med 100-120g stålskaft.

Egon
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Egon skrev:
Pkgolf skrev: 15 jun 2022, 19:40 Vi måste prata on grafitskaft i järnen. Blir det allt mer vanligt eller tror ni stålen hänger kvar ett tag till?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Spelmässigt så erbjuder det ”döda” i grafit mindre vibrationer till händerna. Det gynnar personer med artrit.

Jag har nyligen bytt till 65g grafit för att utvärdera om det ger mig något. Rent fysiskt så ger det några hål till/18 som svingen håller någorlunda. Utan dessa problem hade jag inte testat.
Detta är det som intresserar mig mest med materialet. Jag orkar väl ett gäng hål nu, men hade faktiskt inte skadat med någonting som är lätt på kroppen. Jag vill ju kunna klämma in 36 hål vissa dagar utan att bli begränsad.

Egon skrev: För mig så tar det en halv hink innan jag träffar bollen ordentligt med 110g stålskaft. Jag har fortfarande en längdåkning runt samma antal bollar men med lätta grafitskaft så träffar jag bra direkt.
Intressant. Varför tror du att det är så här?
Egon skrev: Den som tror att grafit ökar längden på slagen mha. nån magisk kick el.l … är ute och cyklar. Klubbhastighet Rules och många får fortfarande högre klubbhastighet med 100-120g stålskaft.

Egon
Detta med hastighet är nog det som jag bryr mig allra minst av. Jag är inte på den nivån att jag ska bry mig om sånt nu.
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Jag har varit inne på om man skulle byta ut stålskaft mot grafit.

Har lite problem med 3 nerver i min vänstra arm som gör att jag får rätt ont/trötthet i armen. Ska operera om armen i höst. Opererade två av dem för 3 år sen. O nu ska dessa två opereras om sen ska ännu en nerv opereras.

Har inte riktigt vågat slå till o faktiskt byta, men just dessa vibrationer man får av stål vid en dålig träff kan göra riktigt ont i armen.

Skulle grafit hjälpa nått för tex mig?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Mikaelanstad skrev:Jag har varit inne på om man skulle byta ut stålskaft mot grafit.

Har lite problem med 3 nerver i min vänstra arm som gör att jag får rätt ont/trötthet i armen. Ska operera om armen i höst. Opererade två av dem för 3 år sen. O nu ska dessa två opereras om sen ska ännu en nerv opereras.

Har inte riktigt vågat slå till o faktiskt byta, men just dessa vibrationer man får av stål vid en dålig träff kan göra riktigt ont i armen.

Skulle grafit hjälpa nått för tex mig?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Nu vet ju jag ingenting, men läst en del om detta i närtid då jag jagar ett nytt järnset.

Det verkar ju främst vara pga det du beskriver som andra golfare skiftar. Läst på varenda forum hur folk mår mycket bättre efter 18/36 hål sedan dom bytte till grafitskaft. Det har varit ett par inlägg där folk inte kunnat spela båda dagarna för att på måndagen är dom trasiga, men nu var det möjligt igen.

All sån information får mig att vilja testa grafit i det beg. järnset jag tänkte köpa. Passar det inte så blir det stål igen om ett par år när jag lärt mig golf.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Pkgolf skrev: 16 jun 2022, 12:27
Mikaelanstad skrev:Jag har varit inne på om man skulle byta ut stålskaft mot grafit.

Har lite problem med 3 nerver i min vänstra arm som gör att jag får rätt ont/trötthet i armen. Ska operera om armen i höst. Opererade två av dem för 3 år sen. O nu ska dessa två opereras om sen ska ännu en nerv opereras.

Har inte riktigt vågat slå till o faktiskt byta, men just dessa vibrationer man får av stål vid en dålig träff kan göra riktigt ont i armen.

Skulle grafit hjälpa nått för tex mig?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Nu vet ju jag ingenting, men läst en del om detta i närtid då jag jagar ett nytt järnset.

Det verkar ju främst vara pga det du beskriver som andra golfare skiftar. Läst på varenda forum hur folk mår mycket bättre efter 18/36 hål sedan dom bytte till grafitskaft. Det har varit ett par inlägg där folk inte kunnat spela båda dagarna för att på måndagen är dom trasiga, men nu var det möjligt igen.

All sån information får mig att vilja testa grafit i det beg. järnset jag tänkte köpa. Passar det inte så blir det stål igen om ett par år när jag lärt mig golf.
Blir lite långt svar men vill täcka in alla baser.

Jag, 85-90mph mha driver:
Har ont i ryggen pga. oidentifierade orsaker förutom stillasittande och ålder. Kan gå ner på gymmet och marka tungt men svinga golf är en rörelse som blir stel och okontrollerad.

Bytte från 95-115g stål till 65g grafit.
Svingen blev enklare att få till sådär från början men tot. sett inte bättre avs. resultat.
Skiftade huvud för att få en korrekt jämförelse och det skilde inte.

Pro grafit: Lättare och bättre för armar/händer.
Con… Svårt att behöva skapa fart och tajma allt.

Jag tog tag i svingandet.
Lite bakgrundsfakta behövs kanske där och det som främst beskriver mig är att jag absolut vet hur man ska/kan svinga för att få de resultat man behöver. Utförandet är dock inte lika enkelt. Jag spelade t.ex för nåt år sedan med ett kasst knä och ryggskott och lyckades, genom att stå på bakfoten och bara vifta med armarna, att slå längre än någonsin.

Så, tillbaka till att ta tag i svingandet:
Ni har säkert läst om hur höften startar nedsvingen och hur man endera bumpar och/eller roterar. Jag gör inget av detta uttalat. I praktiken så sker det… men jag ”gör” det inte medvetet. Det bara blir. Jag står nästan lojt hängande över bollen, lyfter armarna och låter sen höften följa med. Det blir ingen stress på ryggslutet, klubbans tyngd gör jobbet och kroppen följer bara med.
Visst höften måste vara lite med/före händerna men det är inget överdrivet.

Nåja, ovan insikt går inte att få till med en lätt vikt på klubban. Jag skulle kunna vikta om till en mer huvudtung klubba för att behålla grafitskaft men då blir det än mer tajmingberoende.

Så… för mig blev det inte bra med lätta grafitskaft.
Lägg värderingen på vikten och inte materialet i avs. hur klubborna passar. Har man problem med armar/axlar/händer så är grafit troligen mer humant men vikten på klubban är ändå det viktiga för resultatet.

65g som jag testade är mer för 70mph svingare. Ligger man över 80 och uppåt så behöver man minst 90-95g skaft oavsett material.

Egon
Bigmac
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 jun 2020, 09:02

Jag bytte till grafit, för att skona mina armbågar. Helt klart värt det för mig, har en svinghastighet på 105-108 Mph med drivern och runt 87 mph med järn 7. Jag har Recoil smackwrap 780 ES 87g.
Kan träna säkert dubbelt så mycket utan att få ont.
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Klubbtävling med handicap. Brukar det förekomma regler om X registrerade rundor senaste säsongen eller liknande för att få delta?

Är sugen på att tävla till nästa säsong men mitt handicap är ju vad det är eftersom jag spelar ensam och alltså inte registrerar någonting.
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Pkgolf skrev:Klubbtävling med handicap. Brukar det förekomma regler om X registrerade rundor senaste säsongen eller liknande för att få delta?

Är sugen på att tävla till nästa säsong men mitt handicap är ju vad det är eftersom jag spelar ensam och alltså inte registrerar någonting.
Brukar väl vara 3-4 reggade rundor om man spelar HCP klass



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Skriv svar