Vi måste prata om...

Här snackar vi allmänt om golf...
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Mikaelanstad skrev:
Pkgolf skrev:Klubbtävling med handicap. Brukar det förekomma regler om X registrerade rundor senaste säsongen eller liknande för att få delta?

Är sugen på att tävla till nästa säsong men mitt handicap är ju vad det är eftersom jag spelar ensam och alltså inte registrerar någonting.
Brukar väl vara 3-4 reggade rundor om man spelar HCP klass



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
3-4 registrerade rundor pågående säsong?
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Pkgolf skrev: 06 sep 2022, 19:56
Mikaelanstad skrev:
Pkgolf skrev:Klubbtävling med handicap. Brukar det förekomma regler om X registrerade rundor senaste säsongen eller liknande för att få delta?

Är sugen på att tävla till nästa säsong men mitt handicap är ju vad det är eftersom jag spelar ensam och alltså inte registrerar någonting.
Brukar väl vara 3-4 reggade rundor om man spelar HCP klass



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
3-4 registrerade rundor pågående säsong?
4 stycken registrerade rundor totalt denna säsong och förra. Har man inte det brukar man kunna vara med ändå men inte tävla om pris. Då får man iaf en till registrerad runda, så anmäl dig hursomhelst.
Hcp: ~12
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Niklas skrev:
Pkgolf skrev: 06 sep 2022, 19:56
Mikaelanstad skrev: Brukar väl vara 3-4 reggade rundor om man spelar HCP klass



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
3-4 registrerade rundor pågående säsong?
4 stycken registrerade rundor totalt denna säsong och förra. Har man inte det brukar man kunna vara med ändå men inte tävla om pris. Då får man iaf en till registrerad runda, så anmäl dig hursomhelst.
Tack för informationen, Niklas. Bild
Användarens profilbild
Jugz
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 okt 2015, 22:09

PCC! Vad är er uppfattning om Playing Conditions Calculation? Min är att det bara fungerar åt ena hållet. Samtliga rundor där PCC applicerats i år har försämrat mitt resultat.

Varför? Troligen för att bra rundor reggas direkt/samma dag medan många (iaf i min golfkrets) dröjer med att regga ett sämre resultat.

Är det en inneboende svaghet i systemet?
Hcp: 7.2
Driver: Ping G
Järn: Wilson Staff FG Tour V2 (4-pw)
Hybrid: Cobra 19°
Wedgar: Wilson 52° 56° 60˚
Putter: Ping Karsten
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jugz skrev: 17 sep 2022, 17:57 PCC! Vad är er uppfattning om Playing Conditions Calculation? Min är att det bara fungerar åt ena hållet. Samtliga rundor där PCC applicerats i år har försämrat mitt resultat.

Varför? Troligen för att bra rundor reggas direkt/samma dag medan många (iaf i min golfkrets) dröjer med att regga ett sämre resultat.

Är det en inneboende svaghet i systemet?
Reagerat likadant som dig och tror det beror på att folk helt inte reggar efter de spelat i halvstorm så finns kanske inte ens 8 registrerade rundor en sådan dag.
Hcp: ~12
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Niklas skrev: 23 sep 2022, 06:24
Jugz skrev: 17 sep 2022, 17:57 PCC! Vad är er uppfattning om Playing Conditions Calculation? Min är att det bara fungerar åt ena hållet. Samtliga rundor där PCC applicerats i år har försämrat mitt resultat.

Varför? Troligen för att bra rundor reggas direkt/samma dag medan många (iaf i min golfkrets) dröjer med att regga ett sämre resultat.

Är det en inneboende svaghet i systemet?
Reagerat likadant som dig och tror det beror på att folk helt inte reggar efter de spelat i halvstorm så finns kanske inte ens 8 registrerade rundor en sådan dag.
Rent teoretiskt, om man jämför med fältet, så har jag betydligt lägre hcp när det är svåra förhållanden.
Det finns ju då ytterligare en aspekt och det är att folk inte vill regga ronder under 25p.

Jag har en rätt klar bild över hur de flesta tolkar och använder hcp.-systemet. Jag kan väl säga som så att 75% av alla ronder som reggats inte borde få reggas .. Och det gäller både nu och då (läs, även med gamla systemet).

Det är bara att inse att hcp.-golf är en lek med klubba och boll.. och inget annat.

Egon
Användarens profilbild
Jugz
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 okt 2015, 22:09

Niklas skrev: 23 sep 2022, 06:24
Jugz skrev: 17 sep 2022, 17:57 PCC! Vad är er uppfattning om Playing Conditions Calculation? Min är att det bara fungerar åt ena hållet. Samtliga rundor där PCC applicerats i år har försämrat mitt resultat.

Varför? Troligen för att bra rundor reggas direkt/samma dag medan många (iaf i min golfkrets) dröjer med att regga ett sämre resultat.

Är det en inneboende svaghet i systemet?
Reagerat likadant som dig och tror det beror på att folk helt inte reggar efter de spelat i halvstorm så finns kanske inte ens 8 registrerade rundor en sådan dag.
Jepp, så är det nog. Lite synd, för jag gillar PCC i teorin.
Hcp: 7.2
Driver: Ping G
Järn: Wilson Staff FG Tour V2 (4-pw)
Hybrid: Cobra 19°
Wedgar: Wilson 52° 56° 60˚
Putter: Ping Karsten
Användarens profilbild
Jugz
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 okt 2015, 22:09

Egon skrev: 23 sep 2022, 20:24
Niklas skrev: 23 sep 2022, 06:24
Jugz skrev: 17 sep 2022, 17:57 PCC! Vad är er uppfattning om Playing Conditions Calculation? Min är att det bara fungerar åt ena hållet. Samtliga rundor där PCC applicerats i år har försämrat mitt resultat.

Varför? Troligen för att bra rundor reggas direkt/samma dag medan många (iaf i min golfkrets) dröjer med att regga ett sämre resultat.

Är det en inneboende svaghet i systemet?
Reagerat likadant som dig och tror det beror på att folk helt inte reggar efter de spelat i halvstorm så finns kanske inte ens 8 registrerade rundor en sådan dag.
Rent teoretiskt, om man jämför med fältet, så har jag betydligt lägre hcp när det är svåra förhållanden.
Det finns ju då ytterligare en aspekt och det är att folk inte vill regga ronder under 25p.

Jag har en rätt klar bild över hur de flesta tolkar och använder hcp.-systemet. Jag kan väl säga som så att 75% av alla ronder som reggats inte borde få reggas .. Och det gäller både nu och då (läs, även med gamla systemet).

Det är bara att inse att hcp.-golf är en lek med klubba och boll.. och inget annat.

Egon
Du menar att 75% av alla rundor innehåller något sorts fusk? Så är det nog om man betänker mulligans, skänkta puttar etc. Många gäng har också uppfunnit egna regler som gäller inom gruppen. Jag tycker att det är okej, för lågt hcp blir ju ändå straffat på tävlingar. Det är viktigare att golf är kul än helt korrekt.
Hcp: 7.2
Driver: Ping G
Järn: Wilson Staff FG Tour V2 (4-pw)
Hybrid: Cobra 19°
Wedgar: Wilson 52° 56° 60˚
Putter: Ping Karsten
Användarens profilbild
mikael.josefson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:49

Utmaningar i Golf GameBook..

Hur är det möjligt att få 42netto som i detta fall med ett hcp på ca 15?!
Man funderar ju på vad som är vitsen egentligen med att fuska, för detta exempel på resultat kan ju aldrig stämma… det kan inte gynna den som registrerar för när det är en seriös tävlingen så lär dem inte gå 15 under par direkt..
IMG_5506.JPG
IMG_5506.JPG (241.59 KiB) Visad 850 gånger

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag har min inställning men måste tillstå att efter att ha spelat ett helt år med min liga… så är det många som ”missar in” på hcp.
Alltså, de bränner inspel, puttar och slår bort nån boll här o där. Det blir lite avslaget när de 3puttar i 2poäng på nästan varje hål.

Det nya systemet är konstruerat så att alla ska få 36p.
Det gamla hade 33-35p som mål.
Det är på inget sätt konstigt att hcp. varierar med flera slag under säsong och att det blir större differens mellan highs and lows.

Systemet är konstruerat så här för att göra golfen roligare för ”medelgolfaren” och hela upplägget för handicap syftar mer till att alla som vill ska kunna erhålla ett dylikt oavsett om de vet vad som är upp o ner på en klubba.

Det som tar stryk är tävlingsmomentet.
Man göder myten om det ”rättvisa” med handicap och inser inte att det knappast är rättvist om jag sätter världsrekord i stavhopp bara för att jag har 6m och 10cm i handicap.

Egon
Skriv svar