Vi måste prata om...

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Niklas skrev: 15 apr 2021, 06:34
Sandstream skrev: 14 apr 2021, 13:55
Niklas skrev: 14 apr 2021, 13:47Tycker ändå vissa klubbar löser det där bra som Bro-Bålsta som har (hade?) endast två-bollar tillåtna på helgmorgon innan 9. Då kan de som spela snabbt gå ut då, och så de som spelar i ett lugnare tempo slipper folk som stressar bakom dem. Förutsätter såklart att det inte är så kallt som det är nu och den irriterande frosten, men ändå. En snygg lösning.
Frågan är om BBGK kan fortsätta med det med tanke på trycket från medlemmarna att få komma ut och spela?
Gillar idéen annars.

På Bro Hof har man infört begränsningar i form av max 2 bokade tider per bana och max 1 helgtid per bana.
Personligen gör det mig förbannad eftersom jag vill ha möjlighet att spela 7 dagar i veckan om andan faller på men jag förstår samtidigt situation så det är bara att tugga i sig.

Längtar tillbaka till för två år sedan när man på helgen kunde välja och vraka bland tider kommande helg eller till och med i veckan före.
Det behövs fler golfbanor i Sverige. Byggs väldigt få helt nya banor om man jämför med hur många nya golfare det blivit. Jämför man till exempel med England har de mycket färre golfare per bana. Tyvärr vågar jag nog säga att det aldrig kommer byggas en helt ny golfbana runt Stockholm. Inte med de kostnader för mark som det innebär. Även de banor som finns har ju svårt att vara kvar på marken de är på (Kungsängen Kings).

Men vardagskvällar fungerar bra nu om man kan flexa ut lite tidigare från jobbet. Det är ljust tillräckligt länge och det är bara att utnyttja.
Med fler golfbanor följer inte fler aktiva med automatik och då kommer istället fler golfbanor få problem med ekonomin pga kostnaderna, så med tanke på detta har vi egentligen för många golfbanor i Sverige.
Detta märktes tydligt i Skåne när "golfbommen" svalnade för ett antal år sedan och resultatet blev att en del klubbar försvann.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MacAllan skrev: 15 apr 2021, 09:25Med fler golfbanor följer inte fler aktiva med automatik och då kommer istället fler golfbanor få problem med ekonomin pga kostnaderna, så med tanke på detta har vi egentligen för många golfbanor i Sverige. Detta märktes tydligt i Skåne när "golfbommen" svalnade för ett antal år sedan och resultatet blev att en del klubbar försvann.
Men nu är det lite tvärtom. Det finns för många aktiva i vissa områden i förhållande till antalet banor.
Risken är, precis som du påpekar, att det byggs nytt och sen när boomen lagt sig är vi tillbaka där det var för 20 år sedan och banorna får läggas ner.

Jag tror inte det kommer att byggas några nya banor utan istället kommer vi golfare att se oss om och börja spela banor vi inte spelat tidigare bara för att få komma ut.
Fram till förra säsongen fick man tid nästan när man ville vart man ville men det är det slut på nu.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 15 apr 2021, 09:51
MacAllan skrev: 15 apr 2021, 09:25Med fler golfbanor följer inte fler aktiva med automatik och då kommer istället fler golfbanor få problem med ekonomin pga kostnaderna, så med tanke på detta har vi egentligen för många golfbanor i Sverige. Detta märktes tydligt i Skåne när "golfbommen" svalnade för ett antal år sedan och resultatet blev att en del klubbar försvann.
Men nu är det lite tvärtom. Det finns för många aktiva i vissa områden i förhållande till antalet banor.
Risken är, precis som du påpekar, att det byggs nytt och sen när boomen lagt sig är vi tillbaka där det var för 20 år sedan och banorna får läggas ner.

Jag tror inte det kommer att byggas några nya banor utan istället kommer vi golfare att se oss om och börja spela banor vi inte spelat tidigare bara för att få komma ut.
Fram till förra säsongen fick man tid nästan när man ville vart man ville men det är det slut på nu.
Skåne har ju definitivt för många banor. Måste vara golfbanetätaste området i Sverige? Kan tänka mig att de lite sämre banorna är tomma även nu. Antalet golfare per bana i Stockholm är nog väldigt mycket högre. Så är väldigt beroende var i landet man befinner sig.
Hcp: ~12
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Johan_C skrev: 15 apr 2021, 09:23
Niklas skrev: 15 apr 2021, 06:34 Det behövs fler golfbanor i Sverige. Byggs väldigt få helt nya banor om man jämför med hur många nya golfare det blivit. Jämför man till exempel med England har de mycket färre golfare per bana.
Fast I England ser medlemsavgifterna lite annorlunda ut. Jag betalade 17000:- i årsavgift i den klubben jag var med och det var ingen speciell bana alls. De lite finare banorna i området kostade det dubbla i årsavgifter plus inträden på 50000:- och uppåt. (avgift, ej lån). Detta är utanför M25:an / London.
Tack för informationen, den var intressant. Kan du spela året runt på den banan i England? Är tillgängligheten bättre än i Sverige? Jag menar kan man spela fler rundor per år pga väder och tillgänglighet kanske inte skillnaden är så stor egentligen.
Hcp: ~12
Johan_C
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 mar 2021, 17:44

Niklas skrev: 15 apr 2021, 11:15
Johan_C skrev: 15 apr 2021, 09:23
Niklas skrev: 15 apr 2021, 06:34 Det behövs fler golfbanor i Sverige. Byggs väldigt få helt nya banor om man jämför med hur många nya golfare det blivit. Jämför man till exempel med England har de mycket färre golfare per bana.
Fast I England ser medlemsavgifterna lite annorlunda ut. Jag betalade 17000:- i årsavgift i den klubben jag var med och det var ingen speciell bana alls. De lite finare banorna i området kostade det dubbla i årsavgifter plus inträden på 50000:- och uppåt. (avgift, ej lån). Detta är utanför M25:an / London.
Tack för informationen, den var intressant. Kan du spela året runt på den banan i England? Är tillgängligheten bättre än i Sverige? Jag menar kan man spela fler rundor per år pga väder och tillgänglighet kanske inte skillnaden är så stor egentligen.
Öppen året om med 98% ordinarie greener. På helgerna var tillgängligheten som en normal svensk klubb, i veckorna något bättre.
WITB 2021

Driver: Mizuno ST200
FW: TM M1 FW5
Järn: Mizuno MP-18/SC-18 PW-I4 + MP FliHi 21
Wedgar: Titleist SM7 52/56 + SM8 60
Putter: Yes! Callie
Bollar: ProV1
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Johan_C skrev: 15 apr 2021, 09:23Fast I England ser medlemsavgifterna lite annorlunda ut. Jag betalade 17000:- i årsavgift i den klubben jag var med och det var ingen speciell bana alls. De lite finare banorna i området kostade det dubbla i årsavgifter plus inträden på 50000:- och uppåt. (avgift, ej lån). Detta är utanför M25:an / London.
Är inte golf generellt ganska billigt i Sverige jämfört med många andra länder i nordeuropa?

Spanien är det enda land jag spelat i utanför Sverige och där känns greenfees helt okej.
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Sandstream skrev: 16 apr 2021, 10:19
Johan_C skrev: 15 apr 2021, 09:23Fast I England ser medlemsavgifterna lite annorlunda ut. Jag betalade 17000:- i årsavgift i den klubben jag var med och det var ingen speciell bana alls. De lite finare banorna i området kostade det dubbla i årsavgifter plus inträden på 50000:- och uppåt. (avgift, ej lån). Detta är utanför M25:an / London.
Är inte golf generellt ganska billigt i Sverige jämfört med många andra länder i nordeuropa?

Spanien är det enda land jag spelat i utanför Sverige och där känns greenfees helt okej.
Jo Sverige är otroligt billigt, väldigt få klubbar som egentligen tar "rätt" betalt för greenfee och medlemskap. Ska man spela en bana av bra kaliber i Europa får man kallt räkna med €200, motsvarande banor i Sverige kostar kanske 800-1000 SEK och folk tycker att det är alldeles för dyrt... Sen är väl dock servicen på många av de anläggningarna långt mycket bättre än i Sverige när du blir mottagen på parkeringen, bagarna fastsatta på en fullutrustad golfbil som är laddad med vattenflaskor och sen dessutom får klubborna tvättade efter rundan.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

joakim.pekkari skrev: 16 apr 2021, 10:32
Sandstream skrev: 16 apr 2021, 10:19
Johan_C skrev: 15 apr 2021, 09:23Fast I England ser medlemsavgifterna lite annorlunda ut. Jag betalade 17000:- i årsavgift i den klubben jag var med och det var ingen speciell bana alls. De lite finare banorna i området kostade det dubbla i årsavgifter plus inträden på 50000:- och uppåt. (avgift, ej lån). Detta är utanför M25:an / London.
Är inte golf generellt ganska billigt i Sverige jämfört med många andra länder i nordeuropa?

Spanien är det enda land jag spelat i utanför Sverige och där känns greenfees helt okej.
Jo Sverige är otroligt billigt, väldigt få klubbar som egentligen tar "rätt" betalt för greenfee och medlemskap. Ska man spela en bana av bra kaliber i Europa får man kallt räkna med €200, motsvarande banor i Sverige kostar kanske 800-1000 SEK och folk tycker att det är alldeles för dyrt... Sen är väl dock servicen på många av de anläggningarna långt mycket bättre än i Sverige när du blir mottagen på parkeringen, bagarna fastsatta på en fullutrustad golfbil som är laddad med vattenflaskor och sen dessutom får klubborna tvättade efter rundan.
Ser ut som detta håller på att ändras. Undrar om inte fler kommer samma väg som Hills: https://www.hillsgolfclub.se/medlem/medlemskap2021/
med olika nivåer av medlemskap och tillgänglighet. Intressant med prime tider.

Vet också att Barsebäck höjt priserna ganska rejält till i år. Lite förvånad är jag att klubbar runt Stockholm har samma priser som förra året.
Hcp: ~12
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

joakim.pekkari skrev: 16 apr 2021, 10:32 Jo Sverige är otroligt billigt, väldigt få klubbar som egentligen tar "rätt" betalt för greenfee och medlemskap. Ska man spela en bana av bra kaliber i Europa får man kallt räkna med €200, motsvarande banor i Sverige kostar kanske 800-1000 SEK och folk tycker att det är alldeles för dyrt... Sen är väl dock servicen på många av de anläggningarna långt mycket bättre än i Sverige när du blir mottagen på parkeringen, bagarna fastsatta på en fullutrustad golfbil som är laddad med vattenflaskor och sen dessutom får klubborna tvättade efter rundan.
Det kan nog stämma, men med ett klimat som tillåter spel i runda slängar 6 månader, då får man ju otroligt mkt mer möjligheter till spel nedåt sydeuropa där man kan spela året runt.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Niklas skrev: 16 apr 2021, 12:32
joakim.pekkari skrev: 16 apr 2021, 10:32
Sandstream skrev: 16 apr 2021, 10:19 Är inte golf generellt ganska billigt i Sverige jämfört med många andra länder i nordeuropa?

Spanien är det enda land jag spelat i utanför Sverige och där känns greenfees helt okej.
Jo Sverige är otroligt billigt, väldigt få klubbar som egentligen tar "rätt" betalt för greenfee och medlemskap. Ska man spela en bana av bra kaliber i Europa får man kallt räkna med €200, motsvarande banor i Sverige kostar kanske 800-1000 SEK och folk tycker att det är alldeles för dyrt... Sen är väl dock servicen på många av de anläggningarna långt mycket bättre än i Sverige när du blir mottagen på parkeringen, bagarna fastsatta på en fullutrustad golfbil som är laddad med vattenflaskor och sen dessutom får klubborna tvättade efter rundan.
Ser ut som detta håller på att ändras. Undrar om inte fler kommer samma väg som Hills: https://www.hillsgolfclub.se/medlem/medlemskap2021/
med olika nivåer av medlemskap och tillgänglighet. Intressant med prime tider.

Vet också att Barsebäck höjt priserna ganska rejält till i år. Lite förvånad är jag att klubbar runt Stockholm har samma priser som förra året.
GolfUppsala har också börjat med olika medlemskap.
https://www.golfuppsala.se/web/medlemsavgifter/

Dom har dessutom bytt till Sweetspot. Så man kan inte boka via Min golf längre.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar