Vi måste prata om...

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

McRuff skrev: 04 jun 2021, 08:21Det jag blir stressad på med andra är de som går och pratar och är helt detached tills de ska slå. DÅ funderar de på vart de ska, vilken klubba de ska slå, bagen står alltid i vägen så den ska flyttas på, nytt sikte, en provsving.... 🤦‍♂️.
Låter som att du behandlar varje runda som en tävling?

Skulle bli rätt uttråkad om de jag spelade med bara fokuserad på sitt spel under rundan. Golf är en social "sport" och gillar man inte att snack om ditten och datten mellan slagen kanske man ska spela ensam :)

Jag funderar ingenting på mitt nästa slag på vägen dit eftersom jag sällan vet exakt hur bollen ligger eller vilket slag som krävs. Väl vid bollen kollar jag läget, mäter avståndet, tar en provsving på sin höjd och sen slår jag bollen.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
McRuff skrev: 04 jun 2021, 08:21Det jag blir stressad på med andra är de som går och pratar och är helt detached tills de ska slå. DÅ funderar de på vart de ska, vilken klubba de ska slå, bagen står alltid i vägen så den ska flyttas på, nytt sikte, en provsving.... 🤦‍♂️.
Låter som att du behandlar varje runda som en tävling?

Skulle bli rätt uttråkad om de jag spelade med bara fokuserad på sitt spel under rundan. Golf är en social "sport" och gillar man inte att snack om ditten och datten mellan slagen kanske man ska spela ensam :)

Jag funderar ingenting på mitt nästa slag på vägen dit eftersom jag sällan vet exakt hur bollen ligger eller vilket slag som krävs. Väl vid bollen kollar jag läget, mäter avståndet, tar en provsving på sin höjd och sen slår jag bollen.
Exakt samma här. Även på den tiden jag spelade och faktiskt tävlade la jag inte mycket energi på slagen däremellan. Det var en av sakerna som fick mig att orka spela med fullt fokus hela vägen, när det behövdes.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Sandstream skrev:
McRuff skrev: 04 jun 2021, 08:21Det jag blir stressad på med andra är de som går och pratar och är helt detached tills de ska slå. DÅ funderar de på vart de ska, vilken klubba de ska slå, bagen står alltid i vägen så den ska flyttas på, nytt sikte, en provsving.... 🤦‍♂️.
Låter som att du behandlar varje runda som en tävling?

Skulle bli rätt uttråkad om de jag spelade med bara fokuserad på sitt spel under rundan. Golf är en social "sport" och gillar man inte att snack om ditten och datten mellan slagen kanske man ska spela ensam :)

Jag funderar ingenting på mitt nästa slag på vägen dit eftersom jag sällan vet exakt hur bollen ligger eller vilket slag som krävs. Väl vid bollen kollar jag läget, mäter avståndet, tar en provsving på sin höjd och sen slår jag bollen.
Dagens trådlyft..

Tror du missförstår. Poängen är att jag menar att man kan planera nästa slag redan när det är 20 m kvar till bollen. Då ser man lie, har koll på avstånd för klubbval och kan parkera vagn/bag smart osv.
De jag syftar på ställer vagnen ivägen för sin egen sving, ”kommer på” att de måste välja klubba först när det är deras tur att slå (dvs de tittar på andras slag istället för att planera sitt eget).


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Ni som spelat golf ett tag - Vad har ni för trick för att stå ut med alla flugor och mygg på eftermiddags- och kvällsrundorna?

Fick 4 myggbett under ett och samma utslag igår. Det är fem för mycket. Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JWGolf
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 jul 2021, 12:17
Ort: Stockholm

Pkgolf skrev:Ni som spelat golf ett tag - Vad har ni för trick för att stå ut med alla flugor och mygg på eftermiddags- och kvällsrundorna?

Fick 4 myggbett under ett och samma utslag igår. Det är fem för mycket. Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Myggmedel i bagen, alltid redo! Bild

Sent from my SM-G991B using Svensktgolfforum mobile app

Besök gärna min Golfkanal på YouTube https://www.youtube.com/channel/UCuZs_E ... UtAsKWI41w
Användarens profilbild
padre_bt_jarnestal
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 apr 2017, 12:43

Egon skrev:
jonathanfroberg skrev: 03 jun 2021, 14:05
Är det någon annan som känner igen sig i detta?


Min rutin:
Tee/Inspel
- Think Box
- Play Box

Puttning
- Aimpoint
- Linjerar upp bollen
Jag tycker att många är väldigt snälla i sina kommentarer härinne och jag misstänker att det inte ser ut så irl. om de ser en kombo mellan Scott/Dechambeu som knallar runt och ”pekar finger” samt snurrar på bollen i minuter.

Egentligen spelar det ingen roll vilken nivå man är på men proffsen är lite fredade här. Det är dras jobb och då är noggrannhet ursäktat i viss mån.

Rakt på sak (rycker bort bamse-plåstret):
Är du en tämligen kass spelare och håller på med aimpoint o snurrar på bollen... så blir folk irriterade.
Är du duktig så blir vissa irriterade iaf.

Egon
Håller med dig till 100%, kommer också använda din ”rycker bort Bamse-plåstret” så ofta jag kan i fortsättningen BildBild


Tommy Jarnestål
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Slår man ut på sin bokade tee-tid eller slår man innan den om framförvarande boll är långt fram?

För min del är det solklart. Du slår på din bokade tid.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Pkgolf skrev: 07 sep 2021, 11:35 Slår man ut på sin bokade tee-tid eller slår man innan den om framförvarande boll är långt fram?

För min del är det solklart. Du slår på din bokade tid.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Man slår ut på sin utsatta tid helt korrekt. Det verkar vara en del som missuppfattat detta. Blir intressant att se deras argument i tråden för det lär komma.
Hcp: ~12
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

...vilket perfekt golfväder vi har i september. Första gången i år som jag tycker banorna är i perfekt skick och vädret är precis lagom varmt. Det har i stort sett varit för blött eller torrt innan men nu är det helt perfekt underlag att slå järnslagen från. Det känns inget vidare alls att slå järn för min del när det är torrt. Då jag hellre för blött nästan. Fina greener också. Riktigt kul nu oavsett resultat. Kunde slå tre perfekta rader med torvor på gräsrangen vilket i stort sett inte gått tidigare när det var torrt. Bara lite trist att mörkret kryper på och det är lite svårt att komma ut efter jobbet nu. Nio hål och träning fungerar dock fortfarande.
Hcp: ~12
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Pkgolf skrev: 07 sep 2021, 11:35 Slår man ut på sin bokade tee-tid eller slår man innan den om framförvarande boll är långt fram?

För min del är det solklart. Du slår på din bokade tid.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
På sin bokade tid såklart.
Ett eventuellt avsteg kan göras om ett större gäng har fler bollar i rad och kan klämma iväg sig snabbare än sina utsatta tider. Den första gruppen i det gänget slår dock ut på sin korrekta tid.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar