Vi måste prata om...

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

McRuff skrev: 12 apr 2021, 10:07Vi som tog grönt kort i hyfsad närtid (2018) lärde oss att det är 10 min semiobligatoriskt fika på 9an och att en ronds speltid därmed ”ska” vara 4.10.

Personligen tenderar jag att stressa runt lite. Men spelar betydligt bättre om jag får gå lite lugnt, ta tid på mig inför slag och sätta mig 5 min med en kaffe på 9an. Jag lider mao inte alls av att ha en trött fyrboll framför oss oavsett om vi är två eller fyra.

Ibland är det ju katastrof däremot, en runda ska inte ta fem timmar! I helgen hade vi en fyra framför oss som puttade extremt långsamt. Fler borde lära sig spela sin egen golf och förbereda sin putt medan andra puttar. 4 slag går fort, att däremot stå och titta på andra och SEN börja läsa green för sin egen putt är oacceptabelt.
Även om ni är nöjda med en långsam fyrboll framför er så får deras spel konsekvenser långt bakåt.
Vill man lunka runt i sitt eget tempo kan man gå ut tidigt eller sent, inte mitt på dagen på en helg.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 12 apr 2021, 10:16Jag behöver ofta fylla vattenflaska och blöta ner handduk efter nio men stannar jag upp mer blir jag kall och tappar spelet särskilt nu när det är kallt ute. 20 minuter är ju helt värdelöst. Känns som den amerikanska kulturen med halfway houses blir vanligare här och jag gillar det verkligen inte. Förstår klubbarna, det är ju bli ganska mycket extra inkomst.
Vi diskuterade väl det i en annan tråd och flera banor har lagt om sina slingor för att locka in fler efter nian, tex Brollsta och Bodaholm.
Jag har egentligen ingenting emot att man stannar och fikar men man måste ha lite koll runt omkring sig.
Har man tappat ett hål eller två till framförvarande får man fika efter rundan.

Sen verkar det som att många klubbar, iaf de jag spelar, har lagt ut restaurang/fik på en extern partner.
Användarens profilbild
manget
Inlägg: 253
Blev medlem: 12 aug 2015, 14:49

Sandstream skrev: 12 apr 2021, 08:54 Hur f*n folk tänker när det gäller fika efter 9:a (eller valfritt hål där man kan fika).

I lördags spelade vi Stadium på Bro Hof och där är kutym att om man ska fika så gör man det efter 11:an.
En del verkar dock tro att fikan är ett obligatoriskt stopp som bara måste genomföras oavsett hur det ser ut bakom och framför.

Vi har en tvåboll och en fyrboll framför oss och när fyrbollen kliver av 11:an och 12:an är tom för att de tappat tempo så sätter de sig och fikar.
Tvåbollen blir inte ens tillfrågade om de vill gå igenom och när vi är klara med 11:an lufsar fyrbollen i väg till 12:ans tee för att slå ut.
Vi fick vare sig vi ville eller inte sätta oss och vänta 20 minuter.

Gissar att samma sak händer på massor av andra banor och jag undrar bara om folk är så totalt omedvetna om att de förstör för andra?
Jag håller helt med dig och har varit i samma situation flera ggr. Jag brukar försöka spela så tidigt eller sent som möjligt för att slippa stanna efter 11an längre än nödvändigt.

https://www.brohofslott.se/media/stkdcb ... course.pdf

Hofen är (så vitt jag vet) en av få banor som tar höjd för paus efter 11an i pace of play. Vi gick bakom en långsam tvåboll vid ngt tillfälle som vägrade släppa igenom vår treboll och bad marshalen komma ut. Då hänvisade han till att bollen framför höll tempo enligt scorekortet men att han skulle ge dem en "friendly reminder" att hålla upppsikt på bollen bakom.
WITB
Driver: TSi3
Spoon: Cobra F6
Järn 3: Titleist U500
Järn 4-7: Titleist 620 CB
Järn 8-P: Titleist 620 MB
Wedgar: Vokey SM8 (50/54/60)
Putter: SIK
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Sandstream skrev:
svingit skrev: 12 apr 2021, 09:25Fast då kan man ju fråga om det är ok att gå förbi om dom sitter och fikar. eller så går man bara och slår ut. För dom som sitter och fikar kan inte säga något om det.
Absolut! Men samtidigt bör de som sitter och fikar och tänker sitta en stund var medvetna om vilka som kommer bakom och fråga om de vill gå igenom. En del är så självupptagna att de förväntar sig att bli tillfrågade om det är okej att gå igenom.
Fast.. Om jag vill spela på, det är fritt framåt och bollen innan sitter och fikar så går jag bara. Varför ens fråga då?

Blir någon sur på det när de tappat kontakten med bollen framför så tar jag mer än gärna den diskussionen.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

manget skrev: 12 apr 2021, 11:06 Hofen är (så vitt jag vet) en av få banor som tar höjd för paus efter 11an i pace of play. Vi gick bakom en långsam tvåboll vid ngt tillfälle som vägrade släppa igenom vår treboll och bad marshalen komma ut. Då hänvisade han till att bollen framför höll tempo enligt scorekortet men att han skulle ge dem en "friendly reminder" att hålla upppsikt på bollen bakom.
Skickar PM så vi slipper "outa" en viss marshall :lol:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

McRuff skrev: 12 apr 2021, 11:13Fast.. Om jag vill spela på, det är fritt framåt och bollen innan sitter och fikar så går jag bara. Varför ens fråga då?
Blir någon sur på det när de tappat kontakten med bollen framför så tar jag mer än gärna den diskussionen.
Man frågar alltid om det är okej att man går igenom. Det om något är golfvett.

(Men i sak håller jag med dig. Om de som sitter och fikar har så dålig koll på bollen bakom borde de få skylla sig själva om någon går igenom).
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Sandstream skrev:
McRuff skrev: 12 apr 2021, 11:13Fast.. Om jag vill spela på, det är fritt framåt och bollen innan sitter och fikar så går jag bara. Varför ens fråga då?
Blir någon sur på det när de tappat kontakten med bollen framför så tar jag mer än gärna den diskussionen.
Man frågar alltid om det är okej att man går igenom. Det om något är golfvett.

(Men i sak håller jag med dig. Om de som sitter och fikar har så dålig koll på bollen bakom borde de få skylla sig själva om någon går igenom).
Jag håller med. Men har flera ggr varit med om att folk springer till klubbhuset för att [Insert reason] istället för att lösa något vid kiosken, och att sen sätta sig med kaffe osv.. Utan ansats till att fråga om att släppa igenom. Ofta bollar som borde släppt igenom redan på hål 5.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

McRuff skrev: 12 apr 2021, 12:19Jag håller med. Men har flera ggr varit med om att folk springer till klubbhuset för att [Insert reason] istället för att lösa något vid kiosken, och att sen sätta sig med kaffe osv.. Utan ansats till att fråga om att släppa igenom. Ofta bollar som borde släppt igenom redan på hål 5.
Det är sånt en marshall ska upptäcka och förhindra genom att säga till dem att höja farten!

Måste finnas hur många pensionärer som helst som glatt skulle kunna ägna någon dag i veckan åt att åka runt på banan och se till att alla har det bra. Men många klubbar är så förbannat snåla.
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

Jag tycker man förbrukar rätten till att hålla sin tur på banan när man väljer att fika, då ska man räkna med att bollen bakom ska kunna gå om. Är ju inte värre än att man slår ut så snabbt det går efter att dom slagit sitt andraslag.

En sak jag undrar är vad folk tycker om att klubbarna går in och styr i bokningarna (slår ihop bollar)? Detta gäller enbart helger ska sägas.
Vi är ett gäng som brukar bli en fyrboll, gillar också att gå ut tidigt men när bollarna bakom är 2-2-1-2 så går det förstås snabbare för dom och det tar en jävla tid (för oss främst) om vi ska släppa igenom alla. Jag hade önskat att vissa självmant då gick ihop lite alt att klubbarna hade lite feeling och föste ihop folk. Vill man vara säker på att gå snabbt får man gå när det inte är tryck på banan...eller?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

AH.kavaj skrev:Jag tycker man förbrukar rätten till att hålla sin tur på banan när man väljer att fika, då ska man räkna med att bollen bakom ska kunna gå om. Är ju inte värre än att man slår ut så snabbt det går efter att dom slagit sitt andraslag.

En sak jag undrar är vad folk tycker om att klubbarna går in och styr i bokningarna (slår ihop bollar)? Detta gäller enbart helger ska sägas.
Vi är ett gäng som brukar bli en fyrboll, gillar också att gå ut tidigt men när bollarna bakom är 2-2-1-2 så går det förstås snabbare för dom och det tar en jävla tid (för oss främst) om vi ska släppa igenom alla. Jag hade önskat att vissa självmant då gick ihop lite alt att klubbarna hade lite feeling och föste ihop folk. Vill man vara säker på att gå snabbt får man gå när det inte är tryck på banan...eller?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

Håller med. Fyrboll sätter tempot, och håller man ett normalt tempo utan att leta boll i evigheter, läsa puttar ur 13 vinklar och titta på varandras slag innan man ens går till sin boll och väljer klubba osv så tar en runda ca 4 timmar om man varken springer eller såsar. Det är nollvärdet.

Jag har faktiskt lite svårt att förstå lobbyn för att springa runt på tre timmar. Har man så ont om tid så går det alltid att spela 9 hål, och oftast kan man också kliva av efter 14-15 på ett naturligt sätt.

99,9% av alla spelare jag gått med tillhör en av två grupper.
1. Duktiga spelare som värnar om kvalitet och score. De är sällan särskilt snabba, främst pga ”lugn” runt green.
2. Glada amatörer som spelar för att det är socialt och trevligt att komma ut, ofta med vänner. De är inte heller särskilt snabba eller stressade då de är där för att vara där, och inte för att avverka 18 på rekordtid.

Om någon här tillhör stresslobbyn får de gärna argumentera, för jag förstår inte.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar