Vi måste prata om...

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Niklas skrev: 02 maj 2022, 09:26 Hur mår era golfbanor nu?

Misstänkte att det var den kallaste aprilmånaden någonsin och även om det inte var det slogs det några köldrekord enligt SMHI. VI har inte haft något regn heller i Stockholms-området på i stort sett två månader. Märkte i lördags att det kommer ta tid för banorna att återhämta sig. På vissa ställen på fairway såg gräset helt dött ut.

Vissa banor som jag vet har det lite kämpigt normalt undrar jag om det kommer få något vettigt skick alls i år. Tänker på en bana som Täby som har haft problem senaste åren. Inte superkul det här. Tycker lite synd om greenkeepers som säkert har massa personer som tjatar på klubbarna att öppna.

Enda positiva för egen del är väl att ruffen inte växer...
Uppdatering från min hemmaklubb (GolfUppsala/Söderby) som öppnade enligt dom själva på gränsen.

"Vi kommer behöva använda oss av provisoriska greener (2-3 st) och även matta på en del tees. Fairways tycker jag för årstiden ser helt okej ut, med undantag för en del lågpunkter."
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

svingit skrev:
Pkgolf skrev: 01 maj 2022, 15:48 Appar som ger en tillåtelse att rita på inspelad video. Någon med rekommendation?




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
V1 Sport
Tack!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Blir lite galen. Antingen fungerar drivern eller så fungerar järnen, sällan båda slås riktigt bra under en runda för min del. Tror det handlar om händerna position vid bollträffen. Bra slag med järnen kräver händerna framför bollen, men det fungerar ju inte med drivern, då de-loftar man ju till ingenting? Hur ska man få till båda samtidigt riktigt bra? Började säsongen med att bara träna järn, och de var bra men drivern katastrof. Bytte till att träna driver och nu är järnen genomusla, men slår några bra drivers varje runda, men det spelar ingen roll om man inte kan träffa bollen ordentligt med järnen från fw.

Någon som fått till detta på ett bra sätt? Man tycker att kanske bollpositionen ska ta hand om detta i uppställningen, men jag vet inte. Försöker tänka något proffs som slår otroligt bra järn och driver och det är alltid att det ena är bättre än det andra eller?
Hcp: ~12
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Niklas skrev: 05 maj 2022, 11:54Hur ska man få till båda samtidigt riktigt bra? Började säsongen med att bara träna järn, och de var bra men drivern katastrof. Bytte till att träna driver och nu är järnen genomusla,
Jag vet inte om jag tränar rätt, men jag tränar alltid lite av allt, även om jag oftast slår mest wedgear när jag är på rangen.
Så, träna båda samtidigt ;)
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

långryggen skrev: 05 maj 2022, 14:05
Niklas skrev: 05 maj 2022, 11:54Hur ska man få till båda samtidigt riktigt bra? Började säsongen med att bara träna järn, och de var bra men drivern katastrof. Bytte till att träna driver och nu är järnen genomusla,
Jag vet inte om jag tränar rätt, men jag tränar alltid lite av allt, även om jag oftast slår mest wedgear när jag är på rangen.
Så, träna båda samtidigt ;)
Det är målet. Men blir alltid att jag fokuserar på det som går dåligt, så då blir det ganska många slag med järn i rad tills jag tycker det fungerar bra. Brukar vara ganska många så orkar sen inte många fler bollar där jag mixar mer. Men jag har tänkt på det att man ska simluera att spela en bana på rangen. Toptracer är ju bra för just det ändåmålet. Får åka till Kista rangen igen kanske.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev: 06 maj 2022, 06:37
långryggen skrev: 05 maj 2022, 14:05
Niklas skrev: 05 maj 2022, 11:54Hur ska man få till båda samtidigt riktigt bra? Började säsongen med att bara träna järn, och de var bra men drivern katastrof. Bytte till att träna driver och nu är järnen genomusla,
Jag vet inte om jag tränar rätt, men jag tränar alltid lite av allt, även om jag oftast slår mest wedgear när jag är på rangen.
Så, träna båda samtidigt ;)
Det är målet. Men blir alltid att jag fokuserar på det som går dåligt, så då blir det ganska många slag med järn i rad tills jag tycker det fungerar bra. Brukar vara ganska många så orkar sen inte många fler bollar där jag mixar mer. Men jag har tänkt på det att man ska simluera att spela en bana på rangen. Toptracer är ju bra för just det ändåmålet. Får åka till Kista rangen igen kanske.
Du gör det vanligaste misstaget alla golfare gör. Tränar med en typ av slag tills det känns bra. Det som kallas blockträning. Vilket är fantastiskt vid en teknikförändring men inte så mycket om målet är att utveckla spelet på banan. Det vaggar in oss i en falsk trygghet och vi tror att vi är mycket bättre än vi är, det gäller oss alla. Jag hade rekommenderat dig att kika in denna video med Petra och Micke från Back On Tee för tips på hur du kan ta med dig spelet ut på banan.

https://www.youtube.com/watch?v=zFtUj31958s
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Niklas skrev: 06 maj 2022, 06:37 Det är målet. Men blir alltid att jag fokuserar på det som går dåligt, så då blir det ganska många slag med järn i rad tills jag tycker det fungerar bra. Brukar vara ganska många så orkar sen inte många fler bollar där jag mixar mer. Men jag har tänkt på det att man ska simluera att spela en bana på rangen. Toptracer är ju bra för just det ändåmålet. Får åka till Kista rangen igen kanske.
Den enda gången jag slår många slag i rad med samma klubba är om jag verkligen försöker få en känsla av något eller verkligen vill repetera, annars är det kanske 3-4 innan jag byter klubba. Ibland kör jag en boll per klubba genom hela bagen.
PÅ rangen tar jag inte så mkt notis om längder heller, mer riktning och bollflykt.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Skämdes lite över hemmabanan i söndags när GF-gästerna vi spelade med betalade 700 kronor för att spela på en bana med genomusla greener, varav fyra döda och de inte hade ens fått information om det. Visst det går inte att göra något åt vädret vi haft, men hur kan man ta lika mycket betalt som mitt på sommaren när banan är i perfekt skick förstår jag inte. De kommer nog inte betala GF där igen. Det skulle jag inte ha gjort. Pinsamt... I allmänhet tycker jag det är för dåligt med information med skick på banor så det är ju lotteri att betala GF. För mig är 700 kronor mycket pengar.
Hcp: ~12
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Niklas skrev:Skämdes lite över hemmabanan i söndags när GF-gästerna vi spelade med betalade 700 kronor för att spela på en bana med genomusla greener, varav fyra döda och de inte hade ens fått information om det. Visst det går inte att göra något åt vädret vi haft, men hur kan man ta lika mycket betalt som mitt på sommaren när banan är i perfekt skick förstår jag inte. De kommer nog inte betala GF där igen. Det skulle jag inte ha gjort. Pinsamt... I allmänhet tycker jag det är för dåligt med information med skick på banor så det är ju lotteri att betala GF. För mig är 700 kronor mycket pengar.
Var dem inne innan rundan/ringde dit innan och frågade om skicket på banan? Och påpekade dem något efter rundan?

Visst tycker jag en bana borde ge mer information om banans skick, men de slår sig själva med att göra det oxå då ingen kommer boka Greenfee om det står klart och tydligt att banan är dålig. Men när jag själv spelat har jag alltid frågat innan och alltid fått raka svar om banans skick. Sen tagit mitt beslut där efter BildBild




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

…. att de dialektalt kan bli “dom” men aldrig dem.

Egon
Skriv svar