Vi måste prata om...

Här snackar vi allmänt om golf...
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Pkgolf skrev: 30 mar 2022, 09:33
MaxP skrev:
Pkgolf skrev: 25 mar 2022, 15:26 Vid hur mycket vind tycker ni det blir jobbigt/tråkigt att spela golf? Förstår att för vissa så är vinden ett kul tillägg, men någon gräns finns det väl för det folket också.
Börjar det blåsa mer än tre klubbor motvind börjar det bli jobbigt på riktigt.Speciellt om vi spelar på svenska banor som inte rullar som linksen, då blir det stundtals en omöjlig nöt att knäcka. Tråkigt blir det när inte bollen ligger still på green.
Hur mycket m/s ska det blåsa för att du behöver gå upp en klubba?
långryggen skrev:
Pkgolf skrev: 25 mar 2022, 15:26 Vid hur mycket vind tycker ni det blir jobbigt/tråkigt att spela golf? Förstår att för vissa så är vinden ett kul tillägg, men någon gräns finns det väl för det folket också.
generellt brukar jag tycka att det är ganska kul att spela i hård vind, i nio hål kanske, sen blir det bara jobbigt.
Lirade Gotska ett år med galen vind, det var "kul" i tre hål kanske, sen bara jobbigt att inte kunna stå stilla när man ska slå eller att vinden tar bollen 50m sidledes.
Drivbar par 4:a (i normala fall) där var det en drive - J4 för att vara i närheten om jag inte missminner mig.
Galet men skönt när det var över.
Vad är hård vind? 50m sidledes låter inte som ett lätt jobb. Bild
Vad den exakta m/s är har jag ingen aning om, det är ju mer en känsla. jag tror att ganska få har den exakta formeln eller ens vet hur många m/s det blåser.

Och ja det var grönjävligt den dagen, det gick inte att stå stilla och bollarna ska man inte tala om. Att slå en lång drive i motvinden fanns inte, och i medvinden visste man inte var den skulle ta vägen. Sidledes visste man iallafall vilket håll den skulle, men det svåra var att bedöma hur lång utanför FW eller green man skulle sikta :o
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Pkgolf skrev: 25 mar 2022, 15:26 Vid hur mycket vind tycker ni det blir jobbigt/tråkigt att spela golf? Förstår att för vissa så är vinden ett kul tillägg, men någon gräns finns det väl för det folket också.
Falsterbo i stark ostlig vind för en högerspelare var inget kul iaf. Enda gången jag minns att jag tänkt den här banan fungerar inte i den här vinden. Den ovanligaste vinden där så inte konstigt om det blir lite fel. Nästa dag var det lite svagare men framförallt västlig vind och då var det inga problem.

Men överlag stark nordlig vind tidig vår (som nu) kan vi ju bara glömma att det är "kul" i mer än någon timme. Ja, så jag måste säga att vindriktning spelar större roll än vindhastighet, men storm är ju aldrig kul.
Hcp: ~12
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Så här i början på säsongen undrar jag hur folk gör med sina rundor? Registrerar ni? Jag gör det inte för banan är inte klar med provisoriska hål, utlslagsplatser och greener som i bästa fall kan beskrivas som fläckiga. Alltså, jag säger innan jag går ut att rundan inte kommer registreras. Gör samma sak i oktober. Men jag funderar på om man ska göra det ändå så kanske man kan ha en chans på sommarens tävlingar så här innan formen har infunnit sig eller man har hunnit träna närspel. Men vet inte, känns fortfarande inte helt rätt när jag tänker på senaste rundan och jag inte alls ansträngde mig på greenerna för det var ingen större idé. För mig har jag fortfarande inpräntat att man måste försöka sitt bästa i en hcp-grundande golfrunda. Aja, åsikter?
Hcp: ~12
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Niklas skrev: 22 apr 2022, 07:15 Så här i början på säsongen undrar jag hur folk gör med sina rundor? Registrerar ni? Jag gör det inte för banan är inte klar med provisoriska hål, utlslagsplatser och greener som i bästa fall kan beskrivas som fläckiga. Alltså, jag säger innan jag går ut att rundan inte kommer registreras. Gör samma sak i oktober. Men jag funderar på om man ska göra det ändå så kanske man kan ha en chans på sommarens tävlingar så här innan formen har infunnit sig eller man har hunnit träna närspel. Men vet inte, känns fortfarande inte helt rätt när jag tänker på senaste rundan och jag inte alls ansträngde mig på greenerna för det var ingen större idé. För mig har jag fortfarande inpräntat att man måste försöka sitt bästa i en hcp-grundande golfrunda. Aja, åsikter?
Jag registrerar allt som kan registreras. Är det en runda som kan anses vara handicappgrundande kör jag den i systemet. Är det en runda som av olika anledningar inte kan anses vara en grund för handicappjustering, då går den inte in. Om man går ut med syste att träna exempelvis, man slår flera bollar eller vad det nu må vara.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Jag reggar allt! Anser att jag behöver kunna behärska banor som dem är. Väljer ju att spela banan.

Anser att jag får ett rättvist HCP då oxå. Både på gott och ont.

Sen går jag självklart träningsrundor där man spelar/tränar olika saker och dem är som sagt träningsrunda.

Men i övrigt så spelar inte banans skick någon roll, jag gör mitt bästa under förutsättningarna som finns och reggar rundan BildBild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Jag hade registrerat allt om man fick, men det är ajabaja när man spelar själv. Men jag hade iofs kanske skippat om det var provisoriska greener eller annat lull lull på banan. Så som Niklas tog upp.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Pkgolf skrev: 22 apr 2022, 22:28 Jag hade registrerat allt om man fick, men det är ajabaja när man spelar själv. Men jag hade iofs kanske skippat om det var provisoriska greener eller annat lull lull på banan. Så som Niklas tog upp.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Det finns ju regler för det här i handicapsystemet men med förståelse för människans fel och brister så blir det som det blir.

Man ska t.ex (fritt översatt) ”alltid sträva efter att göra sitt bästa”.
Denna textrad byttes in mot den gamla då man skulle spela ”tävlingslikt”.

Förlåt, men den enkla sanningen är att folk varken kan läsa eller förstå text och de gör allt för att vinna fördelar oavsett om det är idrott eller något annat.

Vi kan ju gärna få tro att handicap har ett jämnställdhets-syfte, men så är det inte längre. I Sverige har det inte varit så på 30-40 år medan övr. Världen (exkl. USA) hållt fast vid de principer som varit grunden.

Idag syftar handicap till att ge förbunden möjlighet att rekrytera medlemmar. Det omskrivs med texten ”att ge alla möjlighet till att spela golf på sina egna villkor” .. och det låter ju fint.
Baksidan är det vi ser nu. Skrupelfria människor som inte behöver lära sig eller bry sig om regler. I USA har det varit så här länge men eftersom de satt en hög ribba (dyrt) så är det mest medelklass och uppåt.

Golf har länge varit elitistiskt. Det har krävts dyra medlemskap och att man var tvungen att tävla för att få ett aktivt handicap.
Det här gillade inte mellanmjölks-Sverige och tolkade om de gamla reglerna. ”Vi pissar på allt från kolonialmakten-USA” gjorde ett eget hcp-system.
Så fram tills nyligen har USA kört sitt och SE har ”erkänt” all lek med boll som handicapgrundande.
Dessa 2 krafter har skapat WHS då Sverige, pga. sina höga medlemsantal är framträdande inom EGA och USA helt enkelt är USA. USGA har i princip fått in sitt system i hela världen.

Thats it!
Så att folk reggar ”allt” eller håller på vissa regeltolkningar är egentligen bara en piss i Nilen. Jag vet domare som har samma dåliga koll.

Sorry för OT.
Egon
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Appar som ger en tillåtelse att rita på inspelad video. Någon med rekommendation?




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Pkgolf skrev: 01 maj 2022, 15:48 Appar som ger en tillåtelse att rita på inspelad video. Någon med rekommendation?




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
V1 Sport
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Hur mår era golfbanor nu?

Misstänkte att det var den kallaste aprilmånaden någonsin och även om det inte var det slogs det några köldrekord enligt SMHI. VI har inte haft något regn heller i Stockholms-området på i stort sett två månader. Märkte i lördags att det kommer ta tid för banorna att återhämta sig. På vissa ställen på fairway såg gräset helt dött ut.

Vissa banor som jag vet har det lite kämpigt normalt undrar jag om det kommer få något vettigt skick alls i år. Tänker på en bana som Täby som har haft problem senaste åren. Inte superkul det här. Tycker lite synd om greenkeepers som säkert har massa personer som tjatar på klubbarna att öppna.

Enda positiva för egen del är väl att ruffen inte växer...
Hcp: ~12
Skriv svar