Vi måste prata om...

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

Är enig i att det är många fler än tidigare år, på PGA är det väldigt mycket just nu och många som är relativt djupa.

Att du träffar green och sen rullar av är en urusel ursäkt för du vet att du har träffat green och då med största sannolikhet lämnat ett märke. Är du ändå osäker, ta ett annat.

Är du lat? Lägg dig kort.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

AH.kavaj skrev: 24 maj 2021, 12:32Att du träffar green och sen rullar av är en urusel ursäkt för du vet att du har träffat green och då med största sannolikhet lämnat ett märke. Är du ändå osäker, ta ett annat.
Tror helt enkelt att folk glömmer. Finns förhoppningsvis inte så många som bara skiter i det.
Användarens profilbild
jonathanfroberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 03 jul 2020, 13:08
Ort: Nyköping

Jag har en tendens att bli väldigt stressad när jag spelar med okända människor.
Jag spelar väldigt mycket själv och bokar in mig i bollar, då jag inte har någon vänskapskrets som spelar golf.

Det jag har insett är att jag blir väldigt stressad över att folk ska tycka att mina rutiner tar för lång tid, eller att jag är alldeles för seriös och tar spelet på för stort allvar.

Jag vill inte påstå att det tar lång tid och det är ingen som säger något om det heller. Men när man spelar med folk som inte har någon rutin alls och bara går fram till bollen och slår. Så får jag en inre stress att dom tycker att jag tar för lång tid på mig, vilket får mig att slarva väldigt mycket.

Är det någon annan som känner igen sig i detta?


Min rutin:
Tee/Inspel
- Think Box
- Play Box

Puttning
- Aimpoint
- Linjerar upp bollen

Hemmaklubb: Jönåkers GK
Hcp: 9,2
Började spela: Maj 2020
Driver: Cobra F9 Speedback
Järn: Taylormade P790 4-PW
Wedgar: Wilson Staff Model 50/54/58
Putter: Ping Sigma 2 Anser
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

jonathanfroberg skrev:Jag har en tendens att bli väldigt stressad när jag spelar med okända människor.
Jag spelar väldigt mycket själv och bokar in mig i bollar, då jag inte har någon vänskapskrets som spelar golf.

Det jag har insett är att jag blir väldigt stressad över att folk ska tycka att mina rutiner tar för lång tid, eller att jag är alldeles för seriös och tar spelet på för stort allvar.

Jag vill inte påstå att det tar lång tid och det är ingen som säger något om det heller. Men när man spelar med folk som inte har någon rutin alls och bara går fram till bollen och slår. Så får jag en inre stress att dom tycker att jag tar för lång tid på mig, vilket får mig att slarva väldigt mycket.

Är det någon annan som känner igen sig i detta?


Min rutin:
Tee/Inspel
- Think Box
- Play Box

Puttning
- Aimpoint
- Linjerar upp bollen
Jag har samma problem när det är en boll bakom. Enda jag tänker på är att jag måste stressa igenom hålet så dom bakom inte tycker jag är en slö jävel.

Det brukar dock bli så att jag sätter mig någonstans för att dom ska få gå förbi och det slutar ju med att jag kan få sitta ett tag innan det blir tomt bakom.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Pkgolf skrev: 03 jun 2021, 23:08
jonathanfroberg skrev:Jag har en tendens att bli väldigt stressad när jag spelar med okända människor.
Jag spelar väldigt mycket själv och bokar in mig i bollar, då jag inte har någon vänskapskrets som spelar golf.

Det jag har insett är att jag blir väldigt stressad över att folk ska tycka att mina rutiner tar för lång tid, eller att jag är alldeles för seriös och tar spelet på för stort allvar.

Jag vill inte påstå att det tar lång tid och det är ingen som säger något om det heller. Men när man spelar med folk som inte har någon rutin alls och bara går fram till bollen och slår. Så får jag en inre stress att dom tycker att jag tar för lång tid på mig, vilket får mig att slarva väldigt mycket.

Är det någon annan som känner igen sig i detta?


Min rutin:
Tee/Inspel
- Think Box
- Play Box

Puttning
- Aimpoint
- Linjerar upp bollen
Jag har samma problem när det är en boll bakom. Enda jag tänker på är att jag måste stressa igenom hålet så dom bakom inte tycker jag är en slö jävel.

Det brukar dock bli så att jag sätter mig någonstans för att dom ska få gå förbi och det slutar ju med att jag kan få sitta ett tag innan det blir tomt bakom.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Undrar om inte allt snack om långsamt spel har gått till överdrift. I år har jag inte spelat en enda runda som tagit över fyra timmar vilket är anmärkningsvärt. Folk släpper igenom nästan för snabbt och enkelt.

Det har tagit mig ganska många år men jag har börjat ignorera de bakom så länge jag är i hälarna på bollen bakom. Då spelar det absolut ingen roll om man har folk bakom sig som väntar. Tror aldrig folk i bollen brukar störa sig om någon har rutiner innan slag. Det enda jag kan störa mig på iofs är folk som gör 3-4 provsvingar innan slag från tee.
Hcp: ~12
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

jonathanfroberg skrev: 03 jun 2021, 14:05
Är det någon annan som känner igen sig i detta?


Min rutin:
Tee/Inspel
- Think Box
- Play Box

Puttning
- Aimpoint
- Linjerar upp bollen
Nej...
Men jag tycker nog att jag är en hyggligt snabb spelare redan från början, gör inte massa "saker" och provsvingar knappt. Använder otroligt sällan handske så det är inte heller ett moment.
På green läser jag i princip när jag närmar mig green / bollen och bakifrån.

Vad är think box och play box?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Niklas skrev:
Pkgolf skrev: 03 jun 2021, 23:08
jonathanfroberg skrev:Jag har en tendens att bli väldigt stressad när jag spelar med okända människor.
Jag spelar väldigt mycket själv och bokar in mig i bollar, då jag inte har någon vänskapskrets som spelar golf.

Det jag har insett är att jag blir väldigt stressad över att folk ska tycka att mina rutiner tar för lång tid, eller att jag är alldeles för seriös och tar spelet på för stort allvar.

Jag vill inte påstå att det tar lång tid och det är ingen som säger något om det heller. Men när man spelar med folk som inte har någon rutin alls och bara går fram till bollen och slår. Så får jag en inre stress att dom tycker att jag tar för lång tid på mig, vilket får mig att slarva väldigt mycket.

Är det någon annan som känner igen sig i detta?


Min rutin:
Tee/Inspel
- Think Box
- Play Box

Puttning
- Aimpoint
- Linjerar upp bollen
Jag har samma problem när det är en boll bakom. Enda jag tänker på är att jag måste stressa igenom hålet så dom bakom inte tycker jag är en slö jävel.

Det brukar dock bli så att jag sätter mig någonstans för att dom ska få gå förbi och det slutar ju med att jag kan få sitta ett tag innan det blir tomt bakom.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Undrar om inte allt snack om långsamt spel har gått till överdrift. I år har jag inte spelat en enda runda som tagit över fyra timmar vilket är anmärkningsvärt. Folk släpper igenom nästan för snabbt och enkelt.

Det har tagit mig ganska många år men jag har börjat ignorera de bakom så länge jag är i hälarna på bollen bakom. Då spelar det absolut ingen roll om man har folk bakom sig som väntar. Tror aldrig folk i bollen brukar störa sig om någon har rutiner innan slag. Det enda jag kan störa mig på iofs är folk som gör 3-4 provsvingar innan slag från tee.

Jag har en lång tid i ”play box”. Kämpar med grepp och stance och har lite ticks där för att känna att jag inte spänner mig i händer/axlar/bröstrygg innan jag ens påbörjat svingen. Jag är däremot snabb dit och påbörjar den rutinen medan andra slår osv, så kan jag slå så fort jag hör den andra bollen gått iväg. På tee däremot har man ju inte riktigt den möjligheten, så jag brukar försöka vara snabb och få den stunden medan det är gräns på att kunna slå med hänsyn till bollen framför.

Samma på green, vill man läsa ur flera vinklar osv så är det ju inga problem med tid så länge man kan förbereda sin putt medan andra puttar.

Det jag blir stressad på med andra är de som går och pratar och är helt detached tills de ska slå. DÅ funderar de på vart de ska, vilken klubba de ska slå, bagen står alltid i vägen så den ska flyttas på, nytt sikte, en provsving.... 🤦‍♂️.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

jonathanfroberg skrev: 03 jun 2021, 14:05 Jag har en tendens att bli väldigt stressad när jag spelar med okända människor.
Jag spelar väldigt mycket själv och bokar in mig i bollar, då jag inte har någon vänskapskrets som spelar golf.

Det jag har insett är att jag blir väldigt stressad över att folk ska tycka att mina rutiner tar för lång tid, eller att jag är alldeles för seriös och tar spelet på för stort allvar.

Jag vill inte påstå att det tar lång tid och det är ingen som säger något om det heller. Men när man spelar med folk som inte har någon rutin alls och bara går fram till bollen och slår. Så får jag en inre stress att dom tycker att jag tar för lång tid på mig, vilket får mig att slarva väldigt mycket.

Är det någon annan som känner igen sig i detta?


Min rutin:
Tee/Inspel
- Think Box
- Play Box

Puttning
- Aimpoint
- Linjerar upp bollen
Eftersom ingen sagt något om det så är det bara du som skapar den stressen.
Spela ditt spel och skit i vad du tror andra tycker om det.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

jonathanfroberg skrev: 03 jun 2021, 14:05
Är det någon annan som känner igen sig i detta?


Min rutin:
Tee/Inspel
- Think Box
- Play Box

Puttning
- Aimpoint
- Linjerar upp bollen
Jag tycker att många är väldigt snälla i sina kommentarer härinne och jag misstänker att det inte ser ut så irl. om de ser en kombo mellan Scott/Dechambeu som knallar runt och ”pekar finger” samt snurrar på bollen i minuter.

Egentligen spelar det ingen roll vilken nivå man är på men proffsen är lite fredade här. Det är dras jobb och då är noggrannhet ursäktat i viss mån.

Rakt på sak (rycker bort bamse-plåstret):
Är du en tämligen kass spelare och håller på med aimpoint o snurrar på bollen... så blir folk irriterade.
Är du duktig så blir vissa irriterade iaf.

Egon
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Hur fungerar betalning när man använder golfhälftet och receptionen är stängd? Jag har fattat det som att man inte kan koppla häftet till sitt Golf-ID och på så sätt använda vid MGBokning.

Har någon koll? Använder du själv häftet?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar