Vi måste prata om...

Här snackar vi allmänt om golf...
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Pkgolf skrev: 09 mar 2022, 15:45 Verkligen nära nu. Skåne har +10 och fantastiskt väder idag. Inte speciellt svårt att motivera lite träning idag.

Har lite samma plan som dig med fokus på närspel i år, men det kommer först på högsäsong. Innan dess måste jag lära mig komma ner till bollen "alltid". Livet som nybörjare!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Härligt!

Jag kan börja så fort närspelsområdena öppnar. Att komma ner till bollen får man väl hoppas att man lärt sig efter dryga 20 års golfande... ;)
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 09 mar 2022, 16:11
svingit skrev: 09 mar 2022, 14:22
Tycker jag själv är väldigt aktiv i både trådar och blogg. Men är sällan man får några kommentarer alls tyvärr.
Det är alltså inga som läser ;)
Jag läser titt som tätt. Tror jag har 100% svarstatistik i utrustningsdelen. :oops:
Jag har kanske inte alla svar men jag har inte hittat nåt än jag inte försökt svara på.

Egon
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Pkgolf skrev:Vi måste prata om.... tystnaden här på forumet. Vad händer? Förstår att det är lågsäsong, men inte slutar väl folk vara intresserade av golfen för det? Än mer nu när det börjar bli ordentligt träningsväder ute i delar av vårat land.

Vet att appen (Iallafall på ios) inte fungerar längre och kanske är det så att den användes rätt genomgående av folket.
Jag kanske inte är jätteaktiv att svara men läser det mesta. Men min frånvaro har berott på att appen inte fungerat, men nu verkar den vara i gång igen. (Och så har det ju varit lågsäsong som du skriver)

Sent from my Pixel 6 using Svensktgolfforum mobile app

/ HE
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Ska man vara lite allvarlig så är ju ett forums överlevnad baserad på just aktivitet skulle jag anta. Ingen aktivitet, ingen frekvens osv...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Man pratade mat på banan i tråden 'idag' och jag fortsätter här istället på tal om att äta och spela golf. Det är ju något man måste lära sig att göra för att orka med en runda, även om den bara är 18. Var många rundor i fjol där jag inte ätit lunch och gick ut på eftermiddagen innan middag. Förstår ju hur korkat det är och var svårt med koncentrationen efter halva rundan.

Det är nästan för dumt att skriva ut.


Vad har ni med er ut när ni spelar?
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Pkgolf skrev: 11 mar 2022, 06:09 Man pratade mat på banan i tråden 'idag' och jag fortsätter här istället på tal om att äta och spela golf. Det är ju något man måste lära sig att göra för att orka med en runda, även om den bara är 18. Var många rundor i fjol där jag inte ätit lunch och gick ut på eftermiddagen innan middag. Förstår ju hur korkat det är och var svårt med koncentrationen efter halva rundan.

Det är nästan för dumt att skriva ut.


Vad har ni med er ut när ni spelar?
Nöt- och fruktblandning och en gainomax eller liknande + resorb. Märks direkt på koncentrationen när jag slarvat. Att fylla på efter nio hål är försent också. Men jag måste fylla på med någon mat även om jag skulle sitta i soffan i tre timmar och spela TV-spel. Ojämnt blodsocker. Att äta en kanelbulle på banan är i stort sett katastrof för mig. Går bra ett hål sedan blir det totalt luften ur.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Pkgolf skrev:Man pratade mat på banan i tråden 'idag' och jag fortsätter här istället på tal om att äta och spela golf. Det är ju något man måste lära sig att göra för att orka med en runda, även om den bara är 18. Var många rundor i fjol där jag inte ätit lunch och gick ut på eftermiddagen innan middag. Förstår ju hur korkat det är och var svårt med koncentrationen efter halva rundan.

Det är nästan för dumt att skriva ut.


Vad har ni med er ut när ni spelar?
Alla behöver lära känna sin kropp på banan på samma sätt som du behöver känna din sving och ditt mentala spel. Att du måste äta för att klara av att spela golf på hög nivå stämmer helt enkelt inte i sak. Om du däremot är van att äta när du spelar och inte gör det en runda kommer du med stor sannolikhet torska på det. Bild



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag vet inte hur många ggr jag har preppat o laddat perfekt inför ett seriespel (bara ålderskategori, men ändå) och det har inte gjort ett smack.
När jag på senare år släppte på pressen, och t.ex drog en korv o en stark efter 9, så släppte det lite mer. Fysisk förmåga är underställt den psykiska.

Förr kunde det gå bra i 9 hål och sen tappade jag allt sista delen. Numera kan det gå lite hursom och det har ingen direkt påverkan på fortsättningen. Att vinna bollen är alltid en morot även om man landar över 80.

Jag har gått runt på nåt över par och många över. Det roliga (skadeglädjen är den enda sanna) är att riktigt bra spelare också kan kapsejsa ordentligt.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Alltså, som tränande på gym modell bodybuilding (utan de stora resultaten) så märker man naturligtvis stor skillnad i prestation om man har ätit och sovit ordentligt.

Med det sagt, så har jag spelat golf runt par med en lördagsfylla i kroppen och minst lika bra dagen efter. Det är inte någon mirakelkur alls och då speciellt inte för mig som festar max 3-4ggr/år men det talar lite om att den fysiska förmågan att svinga en klubba inte är allt.

On that topic:
Jag har aldrig spelat så bra som när jag hade vrickad fot och ”ryggskott” mellan skulderbladen. Slog minst en klubba längre och behövde styra bollen på varje slag. Det är absolut inget man någonsin rekommenderar… men det funkade då. ;)

Egon
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Niklas skrev:
Pkgolf skrev: 11 mar 2022, 06:09 Man pratade mat på banan i tråden 'idag' och jag fortsätter här istället på tal om att äta och spela golf. Det är ju något man måste lära sig att göra för att orka med en runda, även om den bara är 18. Var många rundor i fjol där jag inte ätit lunch och gick ut på eftermiddagen innan middag. Förstår ju hur korkat det är och var svårt med koncentrationen efter halva rundan.

Det är nästan för dumt att skriva ut.


Vad har ni med er ut när ni spelar?
Nöt- och fruktblandning och en gainomax eller liknande + resorb. Märks direkt på koncentrationen när jag slarvat. Att fylla på efter nio hål är försent också. Men jag måste fylla på med någon mat även om jag skulle sitta i soffan i tre timmar och spela TV-spel. Ojämnt blodsocker. Att äta en kanelbulle på banan är i stort sett katastrof för mig. Går bra ett hål sedan blir det totalt luften ur.
Vad jag lärde mig efter halva säsongen var att köra en flaska vätska med energi i och en med vatten istället för bara rent vatten. Jag provade att ha med något tugg en dag men det var ingen höjdare att trycka i sig stressad mellan två hål.
MaxP skrev:
Pkgolf skrev:Man pratade mat på banan i tråden 'idag' och jag fortsätter här istället på tal om att äta och spela golf. Det är ju något man måste lära sig att göra för att orka med en runda, även om den bara är 18. Var många rundor i fjol där jag inte ätit lunch och gick ut på eftermiddagen innan middag. Förstår ju hur korkat det är och var svårt med koncentrationen efter halva rundan.

Det är nästan för dumt att skriva ut.


Vad har ni med er ut när ni spelar?
Alla behöver lära känna sin kropp på banan på samma sätt som du behöver känna din sving och ditt mentala spel. Att du måste äta för att klara av att spela golf på hög nivå stämmer helt enkelt inte i sak. Om du däremot är van att äta när du spelar och inte gör det en runda kommer du med stor sannolikhet torska på det. Bild



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Så är det ju uppenbart och hoppas vi kommer dit. Jag är inte van att äta när jag spelar, men är ju rätt van vid att äta under dagen och när det blir en dag med frukost 11 och sen eftermiddagsgolf utan lunch och ingen middag, då är det lite energisnålt i kroppen efter ett tag.

Egon skrev:Alltså, som tränande på gym modell bodybuilding (utan de stora resultaten) så märker man naturligtvis stor skillnad i prestation om man har ätit och sovit ordentligt.

Med det sagt, så har jag spelat golf runt par med en lördagsfylla i kroppen och minst lika bra dagen efter. Det är inte någon mirakelkur alls och då speciellt inte för mig som festar max 3-4ggr/år men det talar lite om att den fysiska förmågan att svinga en klubba inte är allt.

On that topic:
Jag har aldrig spelat så bra som när jag hade vrickad fot och ”ryggskott” mellan skulderbladen. Slog minst en klubba längre och behövde styra bollen på varje slag. Det är absolut inget man någonsin rekommenderar… men det funkade då. Bild

Egon
Jag testade det här med ryggskott under slutet av säsongen, eller dumt att kalla det slutet av säsongen i början av september men det fick bli slutet. Det gick inte speciellt mycket bättre så jag följer dig i att det inte är att rekommendera. Bild



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar