Vi måste prata om...

Här snackar vi allmänt om golf...
Birdiedubbeldubbel
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 mar 2021, 22:15

Lugnt men effektivt är något jag försöker tänka på.
Tillhör en av dem som ovan skriver om som gärna tar lite tid på sig vissa slag men samtidigt är redo så fort det är min tur och är lite "streetsmart" på banan med placering av vagn/bag, ifyllnad av score, spelordning etc. Går ofta runt på strax under 4h utan att behöva stressa.

Man är ju ute för att njuta av spelet, inte få det överstökat.
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Rätt plats är inte framför bakomvarande boll utan bakom framförvarande.
Med det sagt så är det inte ok att ta det lugnt bara för att bollen bakom inte trycker på utan man skall alltid sträva efter att ha kontakt framåt.
Tycker även att det är självklart att samma sak gäller vid fika paus, är man inte beredd att slå när det är ledigt så släpper man om bollen bakom inte vill fika.

Kan hålla med om att klubbarna borde bli bättre på att slå ihop 2-bollar om det finns många, dock är det lite speciella tider nu och man kanske får vara beredd att acceptera lite fler 2-bollar än normalt.
Men att en 4-boll sätter tempo och inte skulle behöva släppa igenom snabbare 2/3-bollar bara för att dom själva håller utsatt tempo är direkt fel, det som avgör är om dom har lucka framför eller inte.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MacAllan skrev:
Kan hålla med om att klubbarna borde bli bättre på att slå ihop 2-bollar om det finns många, dock är det lite speciella tider nu och man kanske får vara beredd att acceptera lite fler 2-bollar än normalt.

Men att en 4-boll sätter tempo och inte skulle behöva släppa igenom snabbare 2/3-bollar bara för att dom själva håller utsatt tempo är direkt fel, det som avgör är om dom har lucka framför eller inte.
Det är klart att man ska släppa igenom om någon trycker på. Vad jag ärligt är lite osäker på är hur man hanterar en snabb tvåboll bakifrån när man själv ligger och trycker på bollen framför?

Som någon skrev, ska man ovillkorligen släppa igenom så fort någon är ikapp så blir det helt bananas för alla runtomkring också.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

McRuff skrev:
MacAllan skrev:
Kan hålla med om att klubbarna borde bli bättre på att slå ihop 2-bollar om det finns många, dock är det lite speciella tider nu och man kanske får vara beredd att acceptera lite fler 2-bollar än normalt.

Men att en 4-boll sätter tempo och inte skulle behöva släppa igenom snabbare 2/3-bollar bara för att dom själva håller utsatt tempo är direkt fel, det som avgör är om dom har lucka framför eller inte.
Det är klart att man ska släppa igenom om någon trycker på. Vad jag ärligt är lite osäker på är hur man hanterar en snabb tvåboll bakifrån när man själv ligger och trycker på bollen framför?

Som någon skrev, ska man ovillkorligen släppa igenom så fort någon är ikapp så blir det helt bananas för alla runtomkring också.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
När vi går släpper vi inte igenom en boll bakom om vi själva trycker på bollen framför. Finns absolut ingen vinning i att släppa förbi då.

Nu när vi spelar tappar vi ytterst sällan mot bollen framför om det inte är en snabb två/tre boll o då släpper man självklart igenom om man tappar mot den framför


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Mikaelanstad skrev:
När vi går släpper vi inte igenom en boll bakom om vi själva trycker på bollen framför. Finns absolut ingen vinning i att släppa förbi då.

Nu när vi spelar tappar vi ytterst sällan mot bollen framför om det inte är en snabb två/tre boll o då släpper man självklart igenom om man tappar mot den framför


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Exakt så. Och det blir liksom pudelns kärna när tvåbollar blir griniga för att de inte släpps igenom. Jag gillar dock definitionen av att man ”ska vara bakom bollen framför, inte framför bollen bakom”.

Med det sagt spelar jag vardagskvällar själv ibland, och att fyrbollar med tomt framåt inte släpper igenom en enboll är fan skandal. Den typ av personer som inte har backspeglar på bilen heller!



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

McRuff skrev:
Mikaelanstad skrev:
När vi går släpper vi inte igenom en boll bakom om vi själva trycker på bollen framför. Finns absolut ingen vinning i att släppa förbi då.

Nu när vi spelar tappar vi ytterst sällan mot bollen framför om det inte är en snabb två/tre boll o då släpper man självklart igenom om man tappar mot den framför


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Exakt så. Och det blir liksom pudelns kärna när tvåbollar blir griniga för att de inte släpps igenom. Jag gillar dock definitionen av att man ”ska vara bakom bollen framför, inte framför bollen bakom”.

Med det sagt spelar jag vardagskvällar själv ibland, och att fyrbollar med tomt framåt inte släpper igenom en enboll är fan skandal. Den typ av personer som inte har backspeglar på bilen heller!



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

I det läget hoppar jag över ett hål, kan ändå inte regga en runda själv så ett hål hit eller dit är skitsamma för min del. Enklare o gå förbi än att irritera sig bakom Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

McRuff skrev: 12 apr 2021, 19:31
MacAllan skrev:
Kan hålla med om att klubbarna borde bli bättre på att slå ihop 2-bollar om det finns många, dock är det lite speciella tider nu och man kanske får vara beredd att acceptera lite fler 2-bollar än normalt.

Men att en 4-boll sätter tempo och inte skulle behöva släppa igenom snabbare 2/3-bollar bara för att dom själva håller utsatt tempo är direkt fel, det som avgör är om dom har lucka framför eller inte.
Det är klart att man ska släppa igenom om någon trycker på. Vad jag ärligt är lite osäker på är hur man hanterar en snabb tvåboll bakifrån när man själv ligger och trycker på bollen framför?

Som någon skrev, ska man ovillkorligen släppa igenom så fort någon är ikapp så blir det helt bananas för alla runtomkring också.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Håller man sin "plats" med en 4-boll och inte har lucka framåt så tycker inte jag heller man behöver släppa igenom, spelar jag själv en 2-boll förväntar jag mig inte heller att bli genomsläppt så länge bollen framför håller sin plats.

Vad jag menade med min förra kommentar var att många 4-bollar anser sig ha företräde och inte behöver släppa igenom oavsett om dom har ledigt framför sig eller inte och den inställningen är så tråkig.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MacAllan skrev:
McRuff skrev: 12 apr 2021, 19:31
MacAllan skrev:
Kan hålla med om att klubbarna borde bli bättre på att slå ihop 2-bollar om det finns många, dock är det lite speciella tider nu och man kanske får vara beredd att acceptera lite fler 2-bollar än normalt.

Men att en 4-boll sätter tempo och inte skulle behöva släppa igenom snabbare 2/3-bollar bara för att dom själva håller utsatt tempo är direkt fel, det som avgör är om dom har lucka framför eller inte.
Det är klart att man ska släppa igenom om någon trycker på. Vad jag ärligt är lite osäker på är hur man hanterar en snabb tvåboll bakifrån när man själv ligger och trycker på bollen framför?

Som någon skrev, ska man ovillkorligen släppa igenom så fort någon är ikapp så blir det helt bananas för alla runtomkring också.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Håller man sin "plats" med en 4-boll och inte har lucka framåt så tycker inte jag heller man behöver släppa igenom, spelar jag själv en 2-boll förväntar jag mig inte heller att bli genomsläppt så länge bollen framför håller sin plats.

Vad jag menade med min förra kommentar var att många 4-bollar anser sig ha företräde och inte behöver släppa igenom oavsett om dom har ledigt framför sig eller inte och den inställningen är så tråkig.
100% enig.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
FreF
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:55

Vädret. Vi måste prata om vädret.


Bara vi skåningar som upplever en total frustration över avsaknad av vårvärme?

Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

FreF skrev: 13 apr 2021, 06:27 Vädret. Vi måste prata om vädret.


Bara vi skåningar som upplever en total frustration över avsaknad av vårvärme?
Nej, det är faktiskt trist här i Stockholm också. Nu är det iofs ganska mycket sol som värmer på bra så det fungerar ändå. Men det är ändå trist att det är så pass kallt, blåsigt och blött. Några banor som stressöppnade för påsken, men det är inte direkt bra underlag med kylan som är nu. Känns segt när man bara väntar på lite varmare väder. Prognosen börjar se lite bättre ut och framförallt mindre av de kraftiga nordliga vindarna som är det jobbigaste.
Hcp: ~12
Skriv svar