Peggade järn, hybrider och FW

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
daniel.hermansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 10 apr 2019, 16:55
Kontakt:

Jag har sedan mitten av sommaren inte bemödat mig med att använda peg på utslag när jag slår ut med järn, ibland med FW men det använder jag för stunden väldigt sällan till utslag. Främst på korthåll ser jag ofta andra spelare som kämpar med att trycka ner en 5+ cm lång peg så den sticker upp några få mm ovanför fast mark och sedan får kämpa ordentligt med att dra upp peggen efter slaget. Jag vet att jag läst i Svensk Golf för några år sedan i en artikel med rubriken i stil med "så maxar du dina utslag" att "använd alltid peg, även på korthål om du slår ut med järn, pegga bara precis så högt så bollen är över alla ojämnheter".

Med driver är det uppenbart att peg är nödvändigt då man helst ska träffa bollen efter nedersta punkten i svingen. Men för utslag med järn kan jag tycka att det är aningen onödigt då min avsikt ändå är att slå lite ner på bollen. På hemma banan händer det även att tee på några hål är fruktansvärt hård och det är näst intill omöjligt att få ner en peg. En jag spelade med svor högt över att peggen inte gick att få ner och första han försökte med gick av. Andra fick han ner men dock satt den till slut benhårt i marken och lite snett varpå han kämpade med att få bollen att stanna kvar på den.

Det händer att jag slår klubban i marken för att få en liten upphöjd tuva att lägga bollen på för att komma åt den lite bättre men oftast tycker jag det duger med att lägga den "högt upp i gräset".

Hur tänker ni och vad är fördel/nackdel med att pegga framförallt järn, men också övriga klubbor förutom just drivern?
Strävar mot att aldrig behöva slå ett tråkigt golfslag
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Jag har börjat slå korta järn från te utan pegg. Även min FW 5:a kan jag slå utan pegg från tee. Peggar jag upp järnen på tee har jag lättare att slå bollen med vänsterskruv. Vilket på ett par 3 kan vara förödande om man siktar rakt mot green. Upplever att jag har bättre kontroll med järnen från tee on jag inte peggar upp bollen. FW 5:an sår jag uta om jag vill hålla ner bollbanan mer. Eftersom jag slår det från fairway samt lätt ruff på par 5:or så ser jag inga problem med att slå den från tee utan pegg. Jag slår den lika långt peggat som ej peggat. Sen så sparar man pegg också 😂
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

daniel.hermansson skrev: 26 aug 2020, 13:29 Jag har sedan mitten av sommaren inte bemödat mig med att använda peg på utslag när jag slår ut med järn, ibland med FW men det använder jag för stunden väldigt sällan till utslag. Främst på korthåll ser jag ofta andra spelare som kämpar med att trycka ner en 5+ cm lång peg så den sticker upp några få mm ovanför fast mark och sedan får kämpa ordentligt med att dra upp peggen efter slaget. Jag vet att jag läst i Svensk Golf för några år sedan i en artikel med rubriken i stil med "så maxar du dina utslag" att "använd alltid peg, även på korthål om du slår ut med järn, pegga bara precis så högt så bollen är över alla ojämnheter".

Med driver är det uppenbart att peg är nödvändigt då man helst ska träffa bollen efter nedersta punkten i svingen. Men för utslag med järn kan jag tycka att det är aningen onödigt då min avsikt ändå är att slå lite ner på bollen. På hemma banan händer det även att tee på några hål är fruktansvärt hård och det är näst intill omöjligt att få ner en peg. En jag spelade med svor högt över att peggen inte gick att få ner och första han försökte med gick av. Andra fick han ner men dock satt den till slut benhårt i marken och lite snett varpå han kämpade med att få bollen att stanna kvar på den.

Det händer att jag slår klubban i marken för att få en liten upphöjd tuva att lägga bollen på för att komma åt den lite bättre men oftast tycker jag det duger med att lägga den "högt upp i gräset".

Hur tänker ni och vad är fördel/nackdel med att pegga framförallt järn, men också övriga klubbor förutom just drivern?
Jag slår i 99% av fallen mina järn med peg från tee, mycket pga av teerna på hemmabanan är ruskigt tight klippta. Då upplever jag att jag kan "simulera" en lagom fluffig fairway och få upp bollen en groove eller två i facet, detta gör även att jag sänker min spin en aning vilket behövs då jag har en tendens att ha lite väl mycket stopp i bollarna ibland.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

daniel.hermansson skrev: 26 aug 2020, 13:29 Jag har sedan mitten av sommaren inte bemödat mig med att använda peg på utslag när jag slår ut med järn, ibland med FW men det använder jag för stunden väldigt sällan till utslag. Främst på korthåll ser jag ofta andra spelare som kämpar med att trycka ner en 5+ cm lång peg så den sticker upp några få mm ovanför fast mark och sedan får kämpa ordentligt med att dra upp peggen efter slaget. Jag vet att jag läst i Svensk Golf för några år sedan i en artikel med rubriken i stil med "så maxar du dina utslag" att "använd alltid peg, även på korthål om du slår ut med järn, pegga bara precis så högt så bollen är över alla ojämnheter".

Med driver är det uppenbart att peg är nödvändigt då man helst ska träffa bollen efter nedersta punkten i svingen. Men för utslag med järn kan jag tycka att det är aningen onödigt då min avsikt ändå är att slå lite ner på bollen. På hemma banan händer det även att tee på några hål är fruktansvärt hård och det är näst intill omöjligt att få ner en peg. En jag spelade med svor högt över att peggen inte gick att få ner och första han försökte med gick av. Andra fick han ner men dock satt den till slut benhårt i marken och lite snett varpå han kämpade med att få bollen att stanna kvar på den.

Det händer att jag slår klubban i marken för att få en liten upphöjd tuva att lägga bollen på för att komma åt den lite bättre men oftast tycker jag det duger med att lägga den "högt upp i gräset".

Hur tänker ni och vad är fördel/nackdel med att pegga framförallt järn, men också övriga klubbor förutom just drivern?
Om du inte peggar dina slag när du har möjlighet så ger du dig själv en onödig nackdel, så vill du göra det tuffare för dig själv - pegga inte.
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Allltid peg. Även om det bara är 1-2 mm ovan för ytan.

https://youtu.be/sUa_2Bk-RXM


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

MaxP skrev: 26 aug 2020, 18:21
daniel.hermansson skrev: 26 aug 2020, 13:29 Jag har sedan mitten av sommaren inte bemödat mig med att använda peg på utslag när jag slår ut med järn, ibland med FW men det använder jag för stunden väldigt sällan till utslag. Främst på korthåll ser jag ofta andra spelare som kämpar med att trycka ner en 5+ cm lång peg så den sticker upp några få mm ovanför fast mark och sedan får kämpa ordentligt med att dra upp peggen efter slaget. Jag vet att jag läst i Svensk Golf för några år sedan i en artikel med rubriken i stil med "så maxar du dina utslag" att "använd alltid peg, även på korthål om du slår ut med järn, pegga bara precis så högt så bollen är över alla ojämnheter".

Med driver är det uppenbart att peg är nödvändigt då man helst ska träffa bollen efter nedersta punkten i svingen. Men för utslag med järn kan jag tycka att det är aningen onödigt då min avsikt ändå är att slå lite ner på bollen. På hemma banan händer det även att tee på några hål är fruktansvärt hård och det är näst intill omöjligt att få ner en peg. En jag spelade med svor högt över att peggen inte gick att få ner och första han försökte med gick av. Andra fick han ner men dock satt den till slut benhårt i marken och lite snett varpå han kämpade med att få bollen att stanna kvar på den.

Det händer att jag slår klubban i marken för att få en liten upphöjd tuva att lägga bollen på för att komma åt den lite bättre men oftast tycker jag det duger med att lägga den "högt upp i gräset".

Hur tänker ni och vad är fördel/nackdel med att pegga framförallt järn, men också övriga klubbor förutom just drivern?
Om du inte peggar dina slag när du har möjlighet så ger du dig själv en onödig nackdel, så vill du göra det tuffare för dig själv - pegga inte.
Håller inte med, jag peggar aldrig järnklubbor från tee, jag slår om möjligt lite i backen och lägger den lite bättre. Jag har en svepande sving och när jag inte peggar upp bollen känner jag att jag måste komma in brantare på den och får då oftast till bättre slag.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Peggar allt utom wedgar.

Upplever att peggen gör att jag träffar högre på bladet vilket tar ner smashen för mycket på en wedge (finns ju nästan inget bakom delen högst upp på bladet).
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Harry skrev: 27 aug 2020, 07:37Håller inte med, jag peggar aldrig järnklubbor från tee, jag slår om möjligt lite i backen och lägger den lite bättre. Jag har en svepande sving och när jag inte peggar upp bollen känner jag att jag måste komma in brantare på den och får då oftast till bättre slag.
Kollade du videon ovan?
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Sandstream skrev: 27 aug 2020, 09:24
Harry skrev: 27 aug 2020, 07:37Håller inte med, jag peggar aldrig järnklubbor från tee, jag slår om möjligt lite i backen och lägger den lite bättre. Jag har en svepande sving och när jag inte peggar upp bollen känner jag att jag måste komma in brantare på den och får då oftast till bättre slag.
Kollade du videon ovan?
Nej har inte gjort det. Men utgår bara från mig själv. Dessutom klarar man ju av att slå opeggade järnklubbor på fairways och ruff
Användarens profilbild
daniel.hermansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 10 apr 2019, 16:55
Kontakt:

MaxP skrev: 26 aug 2020, 18:21 Om du inte peggar dina slag när du har möjlighet så ger du dig själv en onödig nackdel, så vill du göra det tuffare för dig själv - pegga inte.
Det är lite min tanke också och det jag velar om. Tänket att golf är svårt så man ska utnyttja alla fördelar och hjälpmedel man kan för att göra det så "mindre svårt" som möjligt. Åh andra sidan dras jag själv otroligt mycket åt "enkelhet" och minimalism. Desto mindre pyssel, externa faktorer och tekniska hjälpmedel desto mer tilltalande upplever jag mycket. Om man ständigt gör allt för att göra det så lätt som möjligt för sig tror jag att man i slutänden lurar sig själv. Därmed inte sagt att man alltid ska undvika peg, som videon som länkas in så kan det ge en stor fördel och på tävling kanske det är en otroligt bra och enkel fördel man ska utnyttja.

Jag tänker att det även finns en del psykologi i det. Spelaren som jag skrev om som kämpade med att få ner en peg och bröt av en slog ut med en hybrid och utslaget gick givetvis helt åt skogen efter hans kamp mot teen. Det var uppenbart att resultatet blev påverkat av att hans "rutin" och sinnesstämning rubbades. Om man "alltid" peggar alla utslag misstänker jag att det blir en del av rutinen och när den rubbas som i fallet ovan så är slaget redan förlorat pga det. Nu var inte det en tävling men hade det varit det så skulle jag där och då se det som en enorm fördel att helt enkelt vara trygg i att slå opeggat från den teen efter att sett min medspelares totala misslyckande.

Kul att se att det fanns lite olika åsikter och tanker här i alla fall och att jag inte är ensam om att ibland slå lite i backen för att lägga bollen bättre. Det varierar lite till och från hur andra reagerar på det när jag gör det.
Strävar mot att aldrig behöva slå ett tråkigt golfslag
Skriv svar