Peggade järn, hybrider och FW

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

99,5% av proffsen peggar från tee, varför inte ni också?
Saltar alltid en bra story
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Paradispetter skrev: 27 aug 2020, 11:18 99,5% av proffsen peggar från tee, varför inte ni också?
Då ska jag börja pegga och slå sämre slag, tack för tipset :)
Användarens profilbild
daniel.hermansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 10 apr 2019, 16:55
Kontakt:

Paradispetter skrev: 27 aug 2020, 11:18 99,5% av proffsen peggar från tee, varför inte ni också?
För att vi inte är proffs?
En anledning att inte göra det "alltid" tycker jag att jag hittat i mitt tidigare svar, vi ställs mot andra svårigheter i vårat golfspelande än proffsen. En kass tee eller tom en tillfällig rangematta som tee händer det att vi stöter på vilket jag tror är en situation en professionell golfspelare sällan träffar på, framförallt på tävlingar där vi för de mesta ser dem.
Strävar mot att aldrig behöva slå ett tråkigt golfslag
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

daniel.hermansson skrev:
Paradispetter skrev: 27 aug 2020, 11:18 99,5% av proffsen peggar från tee, varför inte ni också?
För att vi inte är proffs?
En anledning att inte göra det "alltid" tycker jag att jag hittat i mitt tidigare svar, vi ställs mot andra svårigheter i vårat golfspelande än proffsen. En kass tee eller tom en tillfällig rangematta som tee händer det att vi stöter på vilket jag tror är en situation en professionell golfspelare sällan träffar på, framförallt på tävlingar där vi för de mesta ser dem.
Vad menar du, skjuter inte alla här röda siffror och har + hcp?
Saltar alltid en bra story
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Paradispetter skrev:
daniel.hermansson skrev:
Paradispetter skrev: 27 aug 2020, 11:18 99,5% av proffsen peggar från tee, varför inte ni också?
För att vi inte är proffs?
En anledning att inte göra det "alltid" tycker jag att jag hittat i mitt tidigare svar, vi ställs mot andra svårigheter i vårat golfspelande än proffsen. En kass tee eller tom en tillfällig rangematta som tee händer det att vi stöter på vilket jag tror är en situation en professionell golfspelare sällan träffar på, framförallt på tävlingar där vi för de mesta ser dem.
Vad menar du, skjuter inte alla här röda siffror och har + hcp?
Jag kan göra om du vill !
Peggar jämnt med järn och trä men det är för att jag är superproffs också !
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Peggar alltid på tee. Slår skitslag från tee hur jag än gör så spelar inte så stor roll, men kanske ska ge mig bästa möjliga förutsättning iaf.
Hcp: ~12
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Niklas skrev: 28 aug 2020, 06:01 Peggar alltid på tee. Slår skitslag från tee hur jag än gör så spelar inte så stor roll, men kanske ska ge mig bästa möjliga förutsättning iaf.
Slår du även lika många många skitslag ute på banan när bollen ligger opeggad?
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Harry skrev: 28 aug 2020, 06:16
Niklas skrev: 28 aug 2020, 06:01 Peggar alltid på tee. Slår skitslag från tee hur jag än gör så spelar inte så stor roll, men kanske ska ge mig bästa möjliga förutsättning iaf.
Slår du även lika många många skitslag ute på banan när bollen ligger opeggad?
Det gör jag säkert, men det känns inte så. Känns som det blir fler dåliga slag från tee. Men det kan ju bero på att ett dåligt slag på ett par tre hål straffas lite hårdare än ett inspel. Senast träffade jag fyra av fem greener på par tre hålen, men tyckte inte det var några bra träffar. Träffen kändes betydligt bättre från fairway. Jag tror absolut inte detta beror på peg eller inte iaf.
Hcp: ~12
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Niklas skrev: 28 aug 2020, 06:58
Harry skrev: 28 aug 2020, 06:16
Niklas skrev: 28 aug 2020, 06:01 Peggar alltid på tee. Slår skitslag från tee hur jag än gör så spelar inte så stor roll, men kanske ska ge mig bästa möjliga förutsättning iaf.
Slår du även lika många många skitslag ute på banan när bollen ligger opeggad?
Det gör jag säkert, men det känns inte så. Känns som det blir fler dåliga slag från tee. Men det kan ju bero på att ett dåligt slag på ett par tre hål straffas lite hårdare än ett inspel. Senast träffade jag fyra av fem greener på par tre hålen, men tyckte inte det var några bra träffar. Träffen kändes betydligt bättre från fairway. Jag tror absolut inte detta beror på peg eller inte iaf.
Men kanske, så prova spela utan peg några rundor, iaf med järnslagen från tee och se om du får en bättre känsla
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag förstår tanken men tycker inte att den är rätt tänkt. En peg kan tryckas ner till allt från 45ish - 0cm i marken. Att lägga en boll på en helt nedtryckt peg är fortfarande bättre än att lägga den lite lojt på gräset.

Med järn peggar jag max 5mm över marken. Med en fw 0.5-1cm ... högre = driver. Slå upp en torv/Tuva/kudde är samma sak som att pegga om det är normal klipphöjd på tee.
Oavsett hur så trycker jag alltid till bakom bollen för att få clean träff.

En sak till... De som trycker ner långa peggar för järnslag bör räkna med att inte ta upp den igen. Och..... trycka ned en peg är inget problem om man inte gör som min kompis. Han trycker med tummen. :lol:

Egon (som köpt en påse kort-peg på biltema 2017 som räcker än)
Skriv svar