Begreppet public / private golf course

Här snackar vi allmänt om golf...
OlleEriksson
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 sep 2020, 12:06

Jag googlar runt lite för att hitta vad begreppet public vs private golf course som ofta används internationellt innebär mer specifikt. Är det ett flytande begrepp? Innebär public courses att staten eller kommunen verkligen äger och driver golfbanor? Finns något liknande i Sverige?

Mvh
Olle
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

OlleEriksson skrev: 09 sep 2020, 12:08 Jag googlar runt lite för att hitta vad begreppet public vs private golf course som ofta används internationellt innebär mer specifikt. Är det ett flytande begrepp? Innebär public courses att staten eller kommunen verkligen äger och driver golfbanor? Finns något liknande i Sverige?

Mvh
Olle
Trodde det betyde att banorna var öppna för allmänheten vs inte öppna för andra än rika medlemmar.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

svingit skrev: 09 sep 2020, 12:13Trodde det betyde att banorna var öppna för allmänheten vs inte öppna för andra än rika medlemmar.
Det är min tolkning också.
Public kan vem som helst spela (men det kan vara snordyrt).
Private är nog bara att glömma om man inte känner en medlem.
OlleEriksson
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 sep 2020, 12:06

Ja så kanske det är. Jag kan det för dåligt. Men det jag reagerar på är just benämningen "rik" medlem på en privat bana. Hur rik? Sätter USGA den gränsen eller?

Eller betyder det att en privat bana inte accepterar gästspelare för greenfee? Är det definitionen av en privat bana?

För mig som inte vet, så låter det mest logiskt om en publik är ägd av staten eller komunen, och en privat ägs av privata ägare. Vilket skulle göra alla banor i Sverige privata väl?

Mvh
Olle
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

OlleEriksson skrev: 09 sep 2020, 12:41 Ja så kanske det är. Jag kan det för dåligt. Men det jag reagerar på är just benämningen "rik" medlem på en privat bana. Hur rik? Sätter USGA den gränsen eller?

Eller betyder det att en privat bana inte accepterar gästspelare för greenfee? Är det definitionen av en privat bana?

För mig som inte vet, så låter det mest logiskt om en publik är ägd av staten eller komunen, och en privat ägs av privata ägare. Vilket skulle göra alla banor i Sverige privata väl?

Mvh
Olle
De kommunla banorna heter "Munis" för municipality som betyder kommun. Ja, USA har kommunala banor och de är ofta av lite enklare skick, MEN... de har också Pebble Beach och Bethpage som kommunala banor. Som vem som helst får spela på. Ok, då måste betala en rejäl slant för att komma ut på Pebble och sova i bilen på parkeringen för att komma ut på Bethpage Black. Det finns inga kommunala banor i Sverige.

Vi har en privat bana i Sverige, Svartinge. Du måste vara medlem eller speciellt inbjudan för att spela. Finns många sådana banor i USA, typ Augusta är väl den mest kända, men finns många på top 100 banor i USA som är privata och omöjliga att komma ut på utan rätt kontakter. Pengarna är inte det som sätter gränsen. Är man bra på att nätverka kan du komma ut på dem också.

Sen kan en public bana vara som en vanlig bana här i Sverige antar jag? Inte driven av kommunen, men öppen för folk att spela. Men jag vill iaf dela in i tre kategorier muni/public/private. USA verkar dock sakna den här formen. Ja, det är lite förvirrande.

https://golftips.golfweek.com/differenc ... 20088.html
Senast redigerad av Niklas den 09 sep 2020, 13:34, redigerad totalt 1 gånger.
Hcp: ~12
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

OlleEriksson skrev: 09 sep 2020, 12:41 Ja så kanske det är. Jag kan det för dåligt. Men det jag reagerar på är just benämningen "rik" medlem på en privat bana. Hur rik? Sätter USGA den gränsen eller?

Eller betyder det att en privat bana inte accepterar gästspelare för greenfee? Är det definitionen av en privat bana?

För mig som inte vet, så låter det mest logiskt om en publik är ägd av staten eller komunen, och en privat ägs av privata ägare. Vilket skulle göra alla banor i Sverige privata väl?

Mvh
Olle
Klubben får väl bestämma själv, tror inte det bara handlar om pengar, utan att du även ska känna rätt personer och passa in på klubben.
OlleEriksson
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 sep 2020, 12:06

Niklas skrev: 09 sep 2020, 13:32 De kommunla banorna heter "Munis" för municipality som betyder kommun. Ja, USA har kommunala banor och de är ofta av lite enklare skick, MEN... de har också Pebble Beach och Bethpage som kommunala banor. Som vem som helst får spela på. Ok, då måste betala en rejäl slant för att komma ut på Pebble och sova i bilen på parkeringen för att komma ut på Bethpage Black. Det finns inga kommunala banor i Sverige.

Vi har en privat bana i Sverige, Svartinge. Du måste vara medlem eller speciellt inbjudan för att spela. Finns många sådana banor i USA, typ Augusta är väl den mest kända, men finns många på top 100 banor i USA som är privata och omöjliga att komma ut på utan rätt kontakter. Pengarna är inte det som sätter gränsen. Är man bra på att nätverka kan du komma ut på dem också.

Sen kan en public bana vara som en vanlig bana här i Sverige antar jag? Inte driven av kommunen, men öppen för folk att spela. Men jag vill iaf dela in i tre kategorier muni/public/private. USA verkar dock sakna den här formen. Ja, det är lite förvirrande.

https://golftips.golfweek.com/differenc ... 20088.html
Kanon! Tack för svaret!

Men, bara för att en privat bana ägs privat skulle de väl ändå kunna tillåta gästspelare mot greenfee? Hur vanligt är det mellan tummen och pekfingret? Är det typ, 1/3 tillåter gästspelare mot greenfee, 1/3 kräver medlemskap som är fritt för alla så länge det finns plats på klubben, och 1/3 kräver kontakter? Är jag helt ute och cyklar?

Vad märkligt, att USA av alla länder, har publika banor medan Sverige saknar de. :)

Bara i Sverige så var det väl rätt mycket svårare att bli medlem i en klubb för en 20 år sen, iaf krävdes det mer pengar till insats, och förmodligen köande.
OlleEriksson
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 sep 2020, 12:06

Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

OlleEriksson skrev: 09 sep 2020, 14:21Kanon! Tack för svaret!

Men, bara för att en privat bana ägs privat skulle de väl ändå kunna tillåta gästspelare mot greenfee? Hur vanligt är det mellan tummen och pekfingret? Är det typ, 1/3 tillåter gästspelare mot greenfee, 1/3 kräver medlemskap som är fritt för alla så länge det finns plats på klubben, och 1/3 kräver kontakter? Är jag helt ute och cyklar?

Vad märkligt, att USA av alla länder, har publika banor medan Sverige saknar de. :)

Bara i Sverige så var det väl rätt mycket svårare att bli medlem i en klubb för en 20 år sen, iaf krävdes det mer pengar till insats, och förmodligen köande.
Tror du blandar ihop begreppen lite eller så är det jag som missförstår dig.

När man pratar om privata eller publika banor handlar det inte om vem som äger banan. Istället handlar det om vem som helst kan spela på dem eller inte.
Tänk dig en nattklubb som är privat och en som är öppen för alla. På den privata nattklubben kommer bara medlemmar in.

Svartinge är en privat klubb vilket innebär att bara medlemmar och deras gäster kan spela där.
Bro Hof är en publik klubb där vem som helst kan spela.
Skriv svar