Cobra King of Birdies 2020

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
wisell
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 nov 2015, 21:17

Cobra king of birdies 2020

Har under sommaren varit med i cobras tävling king of birdies.
Här kommer min sammanfattning av min upplevelse och statistik' Bild


Den 12 Maj kom dom klubborna med stort K. Mina nya King Cobra Forged Tec från Cobra.

Men vi startar för början.
Efter att blivit utvald till att vara 1 av 5 i sverige och 1 av 8 i norden att vara med i denna tävling så träffades jag och den andra deltagaren från Stockholm Martin och Gustav från Cobra ute på Viksjö för en CF av de Material vi ska spela med. King Forged Tec och en SpeedZone Driver.
en CF som hade mycket att önska från min sida då allt va ur slag. Tror att jag träffa bollen rent 3 gånger under hela Fittingen, men Gustav som detta fittningproffs han är så hitta vi en uppsättning som skulle passa mig.

Jag blev CF:ad med KBS $Temper Lite 107 gram regskaft med 2 grader Flat i lie.

Lite filminspelning för presentation av deltagarna och kort blev tagna under de timmar vi träffades.

Nu va det bara att vänta......

3 veckor senare kom dom då. Mina helt nya Forged tec, Speedzone driver och CobraBag mm. så läckra, Rena drömmen. Men kommer de leverera ?

Vi fick 1 1/2 vecka på oss att spela in oss med setet och det va ju bara ta sig till rangen och nöta. Första 3 dagarna slogs det säkert 1000 bollar för att lära känna sina nya klubbor. Det va nytt skaft ( tyngre, annat märke) och ny Lie ( 2 Flat) så skruven jag var van vid kom inte alls som jag ville men som sagt lite träning så börja jag känna mig hemma med det nya sakerna i bagen.
Då Cobra inte gör Putters så va trotjänaren kvar i bagen. Annars va allt i stort sätt nytt i bagen detta år.

Jag tog mig ut på min första runda 6 dagar efter leverans och träning.
Känslan där ute är att jag är oövervinnerlig och allt går förvånansvärt bra. Absolut lite väg gupp då mina klubbor helt plötsligt flyger längre och i vissa fall inte alls rinner ut som jag är van vid. Skjuter en 76 på min hemmaklubb Bro-Bålsta GK ( par 73)
Jag kommer hem med lite funderingar efter första rundan. Vad va det som fungerade och vad va det som inte fungerade? Mer nötande på rangen och konstaterar att jag måste ändra lite i sving med den nya Specen jag har på klubborna. Sagt och gjort blir det en hybrid av min gamla och nya sving ( lite ändringar i grepp)

2 dagar innan själva tävlingen drar igång så ger jag mig ut igen och nu händer det!
Jag kommer in på en 73:a och har gått på banans par för första gången någonsin! Gissa om jag va nöjd med spelet. Men samtidigt va det 4 onödiga bogeys jag notera i kortet. Klubborna levererade helt enkelt. Spelet kändes bra.

2 dagar senare drog då tävlingen igång. Cobra king of birdies! Gör så många birdes du kan på 3 månader.
För att återkoppla till min panikgissning vid inspelningen 140-150 birdies, va inte så illa gissat.....
jag kommer helt enkelt närmare green från tee vilket gör att jag har kortare klubba in och det ger mer GIR och mer birdies.

Jag startade året med 5.2 i HCP och jag kan säga såhär utan att spoila nått att nu i skrivandets stund har jag tagit mig till +0,8 i HCP.

Jag har breakat banpar på min hemmaklubb
Jag har gått under bananspar fler gånger i år.

För att ge er lite siffror vad klubborna har gjort med mitt spel.

All data är uttagen från Cobra Connect Arccos som vi också blev utrustade med i denna tävling.

Lite jämförelse mot förra årets bag som denna nörd jag är också har statistik på

2019
Annat märke Driver
215-220

2020
Speedzone extreme
240 meter

2019
annat märke Järn 6
Snitt 135 meter

2020
King Forged TEC
Snitt 160 meter

2019
Annat märke J8
120meter

2020
King Forged TEC J8
Snitt 135 meter

Att lägga till att dessa 2 märken har samma loft på respektive klubba.

Vi kan forsätta med nörderiet i siffror

Jag har ingen järnklubba som har sämre än 51 % i GIR snittet är 78%
Jag har 72% fairwayträffar från Tee.
Jag har 1,7 puttar / hål
Snitt på 30 puttar / runda
Jag har 140 spelade hål utan dubbelbogey

Jag har gjort 132 st birdies på 3 månader kan lägga till att jag gjorde 36 birdies på hela 2019

Jag lyckades göra min första Eagle någonsin detta år.

Ett stort tack till Cobra och Puma för eran härliga energi i detta, stödet vi fått under dessa 3 månader.
Senast redigerad av wisell den 14 sep 2020, 19:36, redigerad totalt 1 gånger.
___________________________________

Driver: TBN
Spoon: Cobra speedzone
FW7: Cobra RADspeed
Järn: Cobra Forged Tec 5-pw
Wedgar: Clevland RTX 4 48* 52* 56*
Putter: bettinardi
Boll: Pro v1

instagram: awisell
Herr_Kules
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 feb 2018, 22:03


Är just den utvecklingen man drömmer om varje vår....
Nu blev man ju sugen på o testa nya klubbor.... om man hade haft råd Bild
Kul o höra om ditt år med nya klubbor. Kan man läsa eller se något om tävlingen, och hur det gick för dom andra?
BildBild


Sent from my SM-G965F using Svensktgolfforum mobile app

Användarens profilbild
wisell
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 nov 2015, 21:17

Herr_Kules skrev:Är just den utvecklingen man drömmer om varje vår....
Nu blev man ju sugen på o testa nya klubbor.... om man hade haft råd Bild
Kul o höra om ditt år med nya klubbor. Kan man läsa eller se något om tävlingen, och hur det gick för dom andra?
BildBild


Sent from my SM-G965F using Svensktgolfforum mobile app

Kanske inte så här utförligt men det kommer komma lite film från Cobra på sociala medier. Iaf med mig Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
___________________________________

Driver: TBN
Spoon: Cobra speedzone
FW7: Cobra RADspeed
Järn: Cobra Forged Tec 5-pw
Wedgar: Clevland RTX 4 48* 52* 56*
Putter: bettinardi
Boll: Pro v1

instagram: awisell
Användarens profilbild
wisell
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 nov 2015, 21:17

Herr_Kules skrev:Är just den utvecklingen man drömmer om varje vår....
Nu blev man ju sugen på o testa nya klubbor.... om man hade haft råd Bild
Kul o höra om ditt år med nya klubbor. Kan man läsa eller se något om tävlingen, och hur det gick för dom andra?
BildBild


Sent from my SM-G965F using Svensktgolfforum mobile app
Jag kom 2 :a i tävlingen


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
___________________________________

Driver: TBN
Spoon: Cobra speedzone
FW7: Cobra RADspeed
Järn: Cobra Forged Tec 5-pw
Wedgar: Clevland RTX 4 48* 52* 56*
Putter: bettinardi
Boll: Pro v1

instagram: awisell
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Kul att läsa. 👍 Trevligt med en sådan positiv utveckling av att byta klubbor och öka längderna.
Själv har jag haft en liknande utveckling efter att gjort CF hos Dormy. När säsongen startade hade jag 8,5 och just nu har +0,5.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
wisell
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 nov 2015, 21:17

svingit skrev:Kul att läsa. Bild Trevligt med en sådan positiv utveckling av att byta klubbor och öka längderna.
Själv har jag haft en liknande utveckling efter att gjort CF hos Dormy. När säsongen startade hade jag 8,5 och just nu har +0,5.

Klart klubborna hjälper men det är nog inte allt.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
___________________________________

Driver: TBN
Spoon: Cobra speedzone
FW7: Cobra RADspeed
Järn: Cobra Forged Tec 5-pw
Wedgar: Clevland RTX 4 48* 52* 56*
Putter: bettinardi
Boll: Pro v1

instagram: awisell
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

wisell skrev: 14 sep 2020, 21:55
svingit skrev:Kul att läsa. Bild Trevligt med en sådan positiv utveckling av att byta klubbor och öka längderna.
Själv har jag haft en liknande utveckling efter att gjort CF hos Dormy. När säsongen startade hade jag 8,5 och just nu har +0,5.

Klart klubborna hjälper men det är nog inte allt.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Nä, det är ju klart. Men att få ökad längd betyder att du får kortare inspel samt kan ta en kortare klubba som är lättare att slå.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Vad skulle du säga är övriga skäl till utvecklingen?

Lektioner?
Träningstimmmar?
Spelstrategi?
Fysik?

Jag vill göra copy paste!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Har du spelat mer aggressivt i år?

Jag menar om tävlingen går ut på att göra birdies och ignorerar score känns det som man aldrig skulle spela safe om man tycker tävlingen är viktigare än annat,
Hcp: ~12
Användarens profilbild
wisell
Inlägg: 88
Blev medlem: 23 nov 2015, 21:17

Niklas skrev:Har du spelat mer aggressivt i år?

Jag menar om tävlingen går ut på att göra birdies och ignorerar score känns det som man aldrig skulle spela safe om man tycker tävlingen är viktigare än annat,

Yes! Jag har valt att spela lite mer risk golf. Men inte så det är dumt. Jag har gått mer rakt på flagg. I stort gått för alla par5 mot tidigare lagt upp mig på 100 meter.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
___________________________________

Driver: TBN
Spoon: Cobra speedzone
FW7: Cobra RADspeed
Järn: Cobra Forged Tec 5-pw
Wedgar: Clevland RTX 4 48* 52* 56*
Putter: bettinardi
Boll: Pro v1

instagram: awisell
Skriv svar