Simulator-revolutionen i Sverige

Här snackar vi allmänt om golf...
SGoldwin
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 sep 2014, 09:13

långryggen skrev: 27 jan 2021, 13:24 Har testat på "ruff", och det jag reagerade över var att när vi lirade (3 st) så hände det att man fick slå varandras bollar. Vi slog ut i rätt ordning, men mitt andraslag fick bli på en annans boll.
Det var en teknisk downside.

Vad man måste tänka på från början är att vissa underlag inte ger samma utfall, dvs från ruffen kanske slaget räknas 85%, men när man väl kommer över den delen så.
Sen var det lite knepigt att tänka sig att man faktiskt står vid bollen, och att bollen ligger närmare än man själv står. Så på en chip där man ska kort in på green och man redan står 3-4m bort var det ganska lätt att man slog för hårt.
Sen det där med siktet, det ska man nog inte trixa för mkt med, för så snart man trixade med det så var det lögn i helvetet att få till det bra...
Alla dessa är väl mest en vanesak, men jag hade nog uppskattat en liten intro eller kanske info om det.

Sen undrar jag om simulatorerna står sådär vansinningt rakt, för jag upplevde att jag slajsade mer än vad jag normalt skulle göra.
Nedan svar avser Trackman simulatorer.
  • Det går det att ställa in något som heter "virtual offset" (i Practice mode med ikonen som ser ut som ett hålkors). Har någon pillat på den och den inte är centrerad på skärmen så kan det blir fel, typ att man slajsar mer än vanlig.
  • Beträffande spelordning står det ju alltid vem som är next på tur och det är som riktig golf - längst ifrån slår först. Skulle man slå på fel boll går det alltid att backa med Mulligan.
  • Gällande underlag så står det längst ner till höger på skärmen 100% Power och 100% Spin när du är på fairway, sedan är det lägre värden beroende på underlaget.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

långryggen skrev:Har testat på "ruff", och det jag reagerade över var att när vi lirade (3 st) så hände det att man fick slå varandras bollar. Vi slog ut i rätt ordning, men mitt andraslag fick bli på en annans boll.
Det var en teknisk downside.

Vad man måste tänka på från början är att vissa underlag inte ger samma utfall, dvs från ruffen kanske slaget räknas 85%, men när man väl kommer över den delen så.
Sen var det lite knepigt att tänka sig att man faktiskt står vid bollen, och att bollen ligger närmare än man själv står. Så på en chip där man ska kort in på green och man redan står 3-4m bort var det ganska lätt att man slog för hårt.
Sen det där med siktet, det ska man nog inte trixa för mkt med, för så snart man trixade med det så var det lögn i helvetet att få till det bra...
Alla dessa är väl mest en vanesak, men jag hade nog uppskattat en liten intro eller kanske info om det.

Sen undrar jag om simulatorerna står sådär vansinningt rakt, för jag upplevde att jag slajsade mer än vad jag normalt skulle göra.
Jag har lirat ett 40-tal rundor i TM och aldrig har det hänt att jag fått slå på någon annans boll eller vice versa.

Siktet är samma sak, aldrig haft några problem eller upplevt att det inte fungerar/skapar konstiga slag.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

SGoldwin skrev: 27 jan 2021, 13:54
  • Gällande underlag så står det längst ner till höger på skärmen 100% Power och 100% Spin när du är på fairway, sedan är det lägre värden beroende på underlaget.
Just den lilla detaljen tror jag många missar!
Ju mer jag lirat ju mer har jag lärt mig att verkligen kolla vad de står och därefter ta hänsyn till flyers osv.

Att man skulle få slå på någon annans boll har jag aldrig varit med om.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Hur gör ni med bollar i Trackman?
Lirar ni på bollarna som ligger där när er session börjar eller har ni med er egna?
Kanske inte har någon stor betydelse?
SGoldwin
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 sep 2014, 09:13

Sandstream skrev: 28 jan 2021, 10:24 Hur gör ni med bollar i Trackman?
Lirar ni på bollarna som ligger där när er session börjar eller har ni med er egna?
Kanske inte har någon stor betydelse?
Egna bollar. Mest för att spela på samma bollar som man har ute på banan. Samma känsla och ungefär samma statisk på längd, spin etc.
Började inomhussäsongen med 3 nya bollar. Detta är väl första gången jag bytt boll för att den är sliten. Tendensen brukar vara att den försvinner innan den slits ut:).
Trackman på inomhusgolf är normalt inställd för premiumbollar så viss skillnad kan uppstå om man använder typ rangebollar.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 28 jan 2021, 10:24 Hur gör ni med bollar i Trackman?
Lirar ni på bollarna som ligger där när er session börjar eller har ni med er egna?
Kanske inte har någon stor betydelse?
Som redan nämnts kan det bli en noterbar skillnad om TrackMan är inställd på en premium och du använder rangeboll eller vice versa.
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Något man får kolla lite då och då är så bollarna inte spruckit. En boll i simulator överlever inte hur länge som helst och spricker faktiskt ganska ofta.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tack för svar!

Har själv 3 st Pro V1 jag roterar mellan men de får nog bli träningsbollar snart.
Ändå imponerad av hur många hundratals slag de klarar när det inte är någon "smuts" mellan klubba och boll.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

joakim.pekkari skrev:Något man får kolla lite då och då är så bollarna inte spruckit. En boll i simulator överlever inte hur länge som helst och spricker faktiskt ganska ofta.
Man har ju spräckt en del bollar genom åren Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

SGoldwin skrev: 27 jan 2021, 13:54
  • Beträffande spelordning står det ju alltid vem som är next på tur och det är som riktig golf - längst ifrån slår först. Skulle man slå på fel boll går det alltid att backa med Mulligan.
I know, och första gången det hände trodde vi att vi kanske slarvat, men då det hände andra gången var vi säkra på att vi spelat rätt. Vi spelade på pebble och jag nailade FW på 6an, fick slå andra från ruffen till vänster...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar