Simulator-revolutionen i Sverige

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det fullkomligen ploppar upp nya simulatorhallar i golfsverige just nu.
Förutom alla lokala initiativ verkar två företag satsa hårt på det här. Lidingö Indoor-gänget verkar ha expanderat sin verksamhet samtidigt som en ny spelare för året, RUFF har tillkommit.

Indoor Golf Group-koncernen verkar ha öppnat Sickla, Karlstad, Västerås, Lidingö, Helsingborg, Östersund, Kungsbacka och Borås. Imponerande!

Samtidigt kallar sig RUFF-koncernen för RUFF Indoor Golf. Som upplagt för varumärkes-trubbel. RUFF har i sin tur öppnar i Gävle, Jönköping, Örebro och Stockholm.

Utöver de två ovan finns det många andra ställen med liknande namn, Indoor Golf Skövde verkar vara ett lokalt gäng, finns även ett till gäng i Jönköping som också kallara sig Indoor Golf Jönköping.

Mina spaningar.

Jag tror de två stora inspirerats av Padel-trenden och satsar på en liknande affärsmodell.
Jag tror RUFF gjort rätt som satsat på att skapa ett varumärke som sticker ut.

Någon som testat ställena än?
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Jag har en "mental spärr" i det hänseendet att jag gärna vill de bollflykt mm, men i den smällkallaste vintern så visst.
Den enda jag har testat är Ullna indoor, och där ser man liiiite flykt iallafall...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

I Uppsala håller GolfUppsala på att bygga upp en ny shop med 5 st simulatorer samt möjlighet till custom fitting. ska stå färdigt i mars vad jag fått reda på. Dom kommer köra med Foresight GC Hawk. samma mjukvara som GC Quad fast denna är monterad i taket för att lättare spela vänster höger.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Det fullkomligen ploppar upp nya simulatorhallar i golfsverige just nu.
Förutom alla lokala initiativ verkar två företag satsa hårt på det här. Lidingö Indoor-gänget verkar ha expanderat sin verksamhet samtidigt som en ny spelare för året, RUFF har tillkommit.

Indoor Golf Group-koncernen verkar ha öppnat Sickla, Karlstad, Västerås, Lidingö, Helsingborg, Östersund, Kungsbacka och Borås. Imponerande!

Samtidigt kallar sig RUFF-koncernen för RUFF Indoor Golf. Som upplagt för varumärkes-trubbel. RUFF har i sin tur öppnar i Gävle, Jönköping, Örebro och Stockholm.

Utöver de två ovan finns det många andra ställen med liknande namn, Indoor Golf Skövde verkar vara ett lokalt gäng, finns även ett till gäng i Jönköping som också kallara sig Indoor Golf Jönköping.

Mina spaningar.

Jag tror de två stora inspirerats av Padel-trenden och satsar på en liknande affärsmodell.
Jag tror RUFF gjort rätt som satsat på att skapa ett varumärke som sticker ut.

Någon som testat ställena än?
Sambon har ju varit med och startat upp Indoor Golf här i Östersund och jag är inne på 20 rundor och X antal timmar träning. Det är häftigt hur bra mjuk och hårdvara börjar bli och personligen tycker jag att det är skitkul.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

En till i Stockholm (Sollentuna): https://golflab.se/
Har varit där två gånger. De har 5 st Trackman.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag funderade lite på business caset och det är ju löjligt bra.

En Trackman kostar numera 18.000 dollar ungefär.
Du kan ha den igång kanske 12 timmar om dagen för uthyrning. Priset idag verkar vara ungefär 350kr / timme.

180.000 / 350 = ROI på 514 timmar.

Med 12 timmars uthyrning per dag ger det 84 timmar per vecka = ROI på 6 fulla veckor.

Sen självklart tillkommer lokalhyra, arbetstimmar osv. Men när vi har en inomhussäsong i Sverige som är okt-mars så har aktörerna 6 månader på sig att hyra ut varje simulator 514 timmar.

6 månader a 12 timmar per dag är väl 2160 timmars speltid = 24% beläggning som behövs för ROI.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev: 09 dec 2020, 16:29 Jag funderade lite på business caset och det är ju löjligt bra.

En Trackman kostar numera 18.000 dollar ungefär.
Du kan ha den igång kanske 12 timmar om dagen för uthyrning. Priset idag verkar vara ungefär 350kr / timme.

180.000 / 350 = ROI på 514 timmar.

Med 12 timmars uthyrning per dag ger det 84 timmar per vecka = ROI på 6 fulla veckor.

Sen självklart tillkommer lokalhyra, arbetstimmar osv. Men när vi har en inomhussäsong i Sverige som är okt-mars så har aktörerna 6 månader på sig att hyra ut varje simulator 514 timmar.

6 månader a 12 timmar per dag är väl 2160 timmars speltid = 24% beläggning som behövs för ROI.
Killen kan räkna. 8-)
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Sandstream skrev: 09 dec 2020, 14:11 En till i Stockholm (Sollentuna): https://golflab.se/
Har varit där två gånger. De har 5 st Trackman.
Funderat att åka dit. Är det ett bra ställe? Ligger ju i Sollentuna köpcentrum. Så nära från pendelstationen.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

svingit skrev:
Sandstream skrev: 09 dec 2020, 14:11 En till i Stockholm (Sollentuna): https://golflab.se/
Har varit där två gånger. De har 5 st Trackman.
Funderat att åka dit. Är det ett bra ställe? Ligger ju i Sollentuna köpcentrum. Så nära från pendelstationen.
Absolut bra, har varit där för lektioner.
Inget extra men en duglig anläggning.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
lofgren72
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 mar 2016, 08:22

JohanAdministratör skrev:Jag funderade lite på business caset och det är ju löjligt bra.

En Trackman kostar numera 18.000 dollar ungefär.
Du kan ha den igång kanske 12 timmar om dagen för uthyrning. Priset idag verkar vara ungefär 350kr / timme.

180.000 / 350 = ROI på 514 timmar.

Med 12 timmars uthyrning per dag ger det 84 timmar per vecka = ROI på 6 fulla veckor.

Sen självklart tillkommer lokalhyra, arbetstimmar osv. Men när vi har en inomhussäsong i Sverige som är okt-mars så har aktörerna 6 månader på sig att hyra ut varje simulator 514 timmar.

6 månader a 12 timmar per dag är väl 2160 timmars speltid = 24% beläggning som behövs för ROI.
12 timmar per dag låter lite högt räknat, både med tanke på när de som har råd med 350 kr/timme har tid att spela och ev. reparationer etc. Sedan är ju just lokal- och personalkostnader två riktiga sänken mot marginalen. Men håller man dem nere så kan det ev bli lönsamt relativt snabbt. Skulle dock gissa att en ROI ligger åtminstone 50% högre (även inräknat differentierad prissättning). Sedan ökar ju konkurrensen nu och balansen mellan tillgång och efterfrågan förskjuts därmed.

Men detta var en spontan reaktion från mig, du har nog gjort en mer djupgående analys Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
I bagen just nu:
Driver: Ping G400 Max
Fw5: Cobra Speedzone
Hybrid: Cobra Speedzone
Järn: Srixon Z565, 7-PW
Wedge: Cleveland CBX2, 50+56
Putter: Odyssey Jailbird mini
Skriv svar