Simulator-revolutionen i Sverige

Här snackar vi allmänt om golf...
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 09 dec 2022, 22:59 Gammal tråd som poppade upp för mig nu.

Orkar inte läsa igenom alla sidor men vill ge min take på det hela.

Jag har tidigare (10-15 år sedan) stått och slagit bollar i ett nät på vintern. Ingen direkt feedback mer än bollträff så det säger sig ganska självklart att simulator borde ge mer.
Nu är jag lite apatisk mot hela konceptet. Det är säkert kul men det ligger en padel-aura över det hela. Pengar, pengar och åter pengar. Det ska kosta för att ”det fina folket” ska vara intresserade. Sen dör det när nästa flyga kommer.

Alltså, förstå mig rätt… jag är en golf junkie och skulle kunna spela upp min sista krona ist.f att köpa mat.

Sen har vi ju det här med vad TM egentligen ”mäter”!!??
Det är väldigt diffusa svar på detta och jag har en shot tracer i mobilen som aldrig klickar så illa som TM gör.
Jag slår ofta draw och det missar inte TM… men den hittar aldrig min push draw utan den visar en tok hook istället.

Så.. TV-spelsgenerationen lär väl gilla det här och slukar både kostnad och resultat med hull och hår. Jag är scheptisk!

Egon
Man får säkert ut en massa exakta data på varje slag, men när man relativt ofta får resultatet höga pushfades när det snarare är en miss på banan, då börjar jag tvivla på maskineriet.
Om jag försöker tokhooka en boll blir det en svag draw. Visst, jag är inget proffs på något sätt, men nog kan jag tvinga fram en viss skruv, iallafall oftare än vad TM vill påvisa.
TM utomhus mäter den en längre bollbana och därigenom ger ett resultat närmare sanningen?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

långryggen skrev: 12 dec 2022, 08:09
Egon skrev: 09 dec 2022, 22:59 Gammal tråd som poppade upp för mig nu.

Orkar inte läsa igenom alla sidor men vill ge min take på det hela.

Jag har tidigare (10-15 år sedan) stått och slagit bollar i ett nät på vintern. Ingen direkt feedback mer än bollträff så det säger sig ganska självklart att simulator borde ge mer.
Nu är jag lite apatisk mot hela konceptet. Det är säkert kul men det ligger en padel-aura över det hela. Pengar, pengar och åter pengar. Det ska kosta för att ”det fina folket” ska vara intresserade. Sen dör det när nästa flyga kommer.

Alltså, förstå mig rätt… jag är en golf junkie och skulle kunna spela upp min sista krona ist.f att köpa mat.

Sen har vi ju det här med vad TM egentligen ”mäter”!!??
Det är väldigt diffusa svar på detta och jag har en shot tracer i mobilen som aldrig klickar så illa som TM gör.
Jag slår ofta draw och det missar inte TM… men den hittar aldrig min push draw utan den visar en tok hook istället.

Så.. TV-spelsgenerationen lär väl gilla det här och slukar både kostnad och resultat med hull och hår. Jag är scheptisk!

Egon
Man får säkert ut en massa exakta data på varje slag, men när man relativt ofta får resultatet höga pushfades när det snarare är en miss på banan, då börjar jag tvivla på maskineriet.
Om jag försöker tokhooka en boll blir det en svag draw. Visst, jag är inget proffs på något sätt, men nog kan jag tvinga fram en viss skruv, iallafall oftare än vad TM vill påvisa.
TM utomhus mäter den en längre bollbana och därigenom ger ett resultat närmare sanningen?
Tillhör TV-spelgenerationen och gillar inte simulator-golf alls. Men jag gillar inte ens att slå från matta så dåligt exempel. Men jag får också konstiga resultat på de jag provat som jag inte känner igen från banan. Jag lägger hellre min tid i gymmet på att lyfta tungt under vintern, har märkt att det gör större nytta för svingen ändå för min del. Hade det kostat lite mindre kanske jag hade gått till en simulator, men nu är det lite väl mycket pengar när det endast känns mäh....De jag spelar med gillar inte heller simulator så är inte så mycket att diskutera.
Hcp: ~12
SGoldwin
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 sep 2014, 09:13

Niklas skrev: 12 dec 2022, 10:38
långryggen skrev: 12 dec 2022, 08:09
Egon skrev: 09 dec 2022, 22:59 Gammal tråd som poppade upp för mig nu.

Orkar inte läsa igenom alla sidor men vill ge min take på det hela.

Jag har tidigare (10-15 år sedan) stått och slagit bollar i ett nät på vintern. Ingen direkt feedback mer än bollträff så det säger sig ganska självklart att simulator borde ge mer.
Nu är jag lite apatisk mot hela konceptet. Det är säkert kul men det ligger en padel-aura över det hela. Pengar, pengar och åter pengar. Det ska kosta för att ”det fina folket” ska vara intresserade. Sen dör det när nästa flyga kommer.

Alltså, förstå mig rätt… jag är en golf junkie och skulle kunna spela upp min sista krona ist.f att köpa mat.

Sen har vi ju det här med vad TM egentligen ”mäter”!!??
Det är väldigt diffusa svar på detta och jag har en shot tracer i mobilen som aldrig klickar så illa som TM gör.
Jag slår ofta draw och det missar inte TM… men den hittar aldrig min push draw utan den visar en tok hook istället.

Så.. TV-spelsgenerationen lär väl gilla det här och slukar både kostnad och resultat med hull och hår. Jag är scheptisk!

Egon
Man får säkert ut en massa exakta data på varje slag, men när man relativt ofta får resultatet höga pushfades när det snarare är en miss på banan, då börjar jag tvivla på maskineriet.
Om jag försöker tokhooka en boll blir det en svag draw. Visst, jag är inget proffs på något sätt, men nog kan jag tvinga fram en viss skruv, iallafall oftare än vad TM vill påvisa.
TM utomhus mäter den en längre bollbana och därigenom ger ett resultat närmare sanningen?
Tillhör TV-spelgenerationen och gillar inte simulator-golf alls. Men jag gillar inte ens att slå från matta så dåligt exempel. Men jag får också konstiga resultat på de jag provat som jag inte känner igen från banan. Jag lägger hellre min tid i gymmet på att lyfta tungt under vintern, har märkt att det gör större nytta för svingen ändå för min del. Hade det kostat lite mindre kanske jag hade gått till en simulator, men nu är det lite väl mycket pengar när det endast känns mäh....De jag spelar med gillar inte heller simulator så är inte så mycket att diskutera.
Motpol här, jag tycker det både är kul och utvecklande att spela/träna simulatorgolf. Jag tycker dessutom att värden stämmer bra överrens med verkligheten. Jag investerade i Trackmans RCT-bollar och nu rapporterar Trackman läst spin mot tidigare uträknad spin (kursiva siffror).
I Trackman träning på range med massa siffor så rapporterar TM att jag har ett svingspår inifrån och ut, samt att jag har ett något öppet blad (lite mindre än svingspåret). Detta ger en lätt push draw som jag ser i TM och som jag även ser i verkligheten.
Det som kan påverka och där jag tycker TM överdriver är träffen på klubban, speciellt driver. En tåträff som på banan blir en OK skruv till vänster (högerspelare) blir nästan en quickhook i TM. Extra tydligt är det när skruven kommer så sent i TM.
Men detta (träff på blad) tycker jag man ser tydligt i TM och kan förstå hur den räknar.
Om jag förstått det korrekt så läser kameran i TM av blad på klubban och bollens position för att avgöra träffen och därmed ev extra skruv. Därav är det viktigt att man väljer rätt kategori av klubba när man spelar/tränar, typ driver, fairway, hybrid, järn, wedge där bladets storlek kan variera.
En sak som jag tycker har ändrats lite är duffar. Tidigare tycker jag dom straffade mer än nu, eller så är det bara jag som träffar bättre :). Jag har fått det berättat för mig att TM "ser" när du duffar och har med det i uträkningen av längd på slaget.
eGolf
Inlägg: 60
Blev medlem: 16 mar 2022, 10:17
Ort: Västerås

En viktig grej när det kommer till Trackman är ju att den är korrekt kalibrerad och även veta vart bollen ska placeras på mattan så den är inom konfigurerat område så att klubbdata kan mätas korrekt. Ibland märkt av att dom inte varit helt rätt och missat en del värden, så en snabb check med personalen så fixar dom till den.

Spela på bana tycker jag är ganska tråkigt i Trackman men den är perfekt för att mäta ut slaglängder, undersöka om en teknik/svingkänsla förbättrar ett specifikt värde, och självklart combinetest.
Hemmaklubb Surahammars GK
HCP 15
Skriv svar