Simulator-revolutionen i Sverige

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
ola.ström
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 jul 2020, 21:47
Ort: Gävle
Kontakt:

MaxP skrev:
Fortfarande min favoritgrej med autoputtning, lyssna på alla spelare på hobbynivå säga "VA?! Tvåputtade jag från 3 meter igen, det gör jag ALDRIG på riktigt". :lol:
Personligen är min favoritgrej med autoputtning när man sänker brutala en-puttar på 25-30 meter lite för ofta Bild
Brukar i mitt sällskap bli "du puttar bra idag"...


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Hemmaklubb: Högbo GK
HCP: 11.7
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

ola.ström skrev: 17 feb 2021, 23:03
MaxP skrev:
Fortfarande min favoritgrej med autoputtning, lyssna på alla spelare på hobbynivå säga "VA?! Tvåputtade jag från 3 meter igen, det gör jag ALDRIG på riktigt". :lol:
Personligen är min favoritgrej med autoputtning när man sänker brutala en-puttar på 25-30 meter lite för ofta Bild
Brukar i mitt sällskap bli "du puttar bra idag"...


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Sant enputtarna från 30+ är alltid lika överraskande. 😂
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 18 feb 2021, 08:08Sant enputtarna från 30+ är alltid lika överraskande. 😂
Det har jag faktiskt aldrig varit med om. Över 10 meter tycker jag alltid att det blir 2- eller 3-puttar.
Kanske är Sergio som sköter min puttning :lol:
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

MaxP skrev: 17 feb 2021, 18:16
Sandstream skrev: 17 feb 2021, 15:58
joakim.pekkari skrev: 17 feb 2021, 08:47 Man slår på autoputt, för att putta själv är verkligen helt meningslöst i simulator.
Välj även tour-klass på puttarna istället för handikapp-klass 8-)
Fortfarande min favoritgrej med autoputtning, lyssna på alla spelare på hobbynivå säga "VA?! Tvåputtade jag från 3 meter igen, det gör jag ALDRIG på riktigt". :lol:
Jag tror att vi hade inställning på 2 putt inom 20m, 1-putt inom 2 eller 3?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 18 feb 2021, 08:34
MaxP skrev: 18 feb 2021, 08:08Sant enputtarna från 30+ är alltid lika överraskande. 😂
Det har jag faktiskt aldrig varit med om. Över 10 meter tycker jag alltid att det blir 2- eller 3-puttar.
Kanske är Sergio som sköter min puttning :lol:
Det händer inte ofta, tyvärr. Men jag är ju mycket vassare på puttning i verkligheten. 8-)
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

Första inlägget men har tjuvkikat på forumet något år nu ;)

Testade nya lokalerna på Point Hyllie i Malmö igår (Indoorgolf) och det kommer vara ett bra komplement till den övriga träningen. Några saker slog mig dock, någon har diskuterats här innan men någon har jag inte sett.

* Vi var två stycken och vid ett tillfälle bytte systemet "boll", d.v.s att min spelpartner fick min boll och jag hans, det var uppenbart för vi låg på varsin sida av fairway efter utslaget. Gör ju inte så mycket egentligen men när det nu också poppar upp tävlingarär det förstås stökigt om det sker och man spelar matchspel

* De flesta klubbor upplevde vi hade en kortare carry än normalt, jag vet vad jag själv tänker när jag läser att någon skriver det men vi brukar ha rätt bra koll på carryn, framförallt med J6 och de kortare klubborna.

* Min spelpartner hade riktigt svårt att få sina utslag rätt registrerade, visst han slår ner (lite för mycket kanske) på bollen med drivern och spoonen men att TM ska registrera det motsvarande en J8 med en spinn ~8000 och låta den flyga som en J8:a gjorde hans score lite lidande. Någon annan som varit med om det och vet vad man kan göra för att förhindra det? Jag funderar på om det har med ljuset och/eller hans övsningssvingar att göra eller kanske hur han är positionerad gentemot enheten (tyckte dock han stod precis som jag gjorde).

SPelade Old Course och själv får jag säga att det gick lite över förväntan, även om jag har tränat mycket i vinter var jag inte beredd på att skjuta -13 brutto. Nästan så man vill anmäla sig till The Open-kvalen :lol:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

AH.kavaj skrev: 19 feb 2021, 08:20 Första inlägget men har tjuvkikat på forumet något år nu ;)

Testade nya lokalerna på Point Hyllie i Malmö igår (Indoorgolf) och det kommer vara ett bra komplement till den övriga träningen. Några saker slog mig dock, någon har diskuterats här innan men någon har jag inte sett.

* Vi var två stycken och vid ett tillfälle bytte systemet "boll", d.v.s att min spelpartner fick min boll och jag hans, det var uppenbart för vi låg på varsin sida av fairway efter utslaget. Gör ju inte så mycket egentligen men när det nu också poppar upp tävlingarär det förstås stökigt om det sker och man spelar matchspel

* De flesta klubbor upplevde vi hade en kortare carry än normalt, jag vet vad jag själv tänker när jag läser att någon skriver det men vi brukar ha rätt bra koll på carryn, framförallt med J6 och de kortare klubborna.

* Min spelpartner hade riktigt svårt att få sina utslag rätt registrerade, visst han slår ner (lite för mycket kanske) på bollen med drivern och spoonen men att TM ska registrera det motsvarande en J8 med en spinn ~8000 och låta den flyga som en J8:a gjorde hans score lite lidande. Någon annan som varit med om det och vet vad man kan göra för att förhindra det? Jag funderar på om det har med ljuset och/eller hans övsningssvingar att göra eller kanske hur han är positionerad gentemot enheten (tyckte dock han stod precis som jag gjorde).

SPelade Old Course och själv får jag säga att det gick lite över förväntan, även om jag har tränat mycket i vinter var jag inte beredd på att skjuta -13 brutto. Nästan så man vill anmäla sig till The Open-kvalen :lol:
Välkommen! :)

Spelar rätt mycket Trackman och har ALDRIG varit med om att den "bytt boll". Kanske dra ett mail till TMs support och kolla om de känner till problemet?

Angående carry. Kanske är ute och cyklar men carryn borde ju bli kortare med mer spinn i bollen vilket borde bli fallet generellt inomhus jämfört med utomhus då det inte finns något som kan hamna mellan klubba och boll som på banan.
Sen är ju frågan hur du mätt carry tidigare? För att få korrekta siffror borde man slå utomhus med TM på en plan range och sen jämföra med inomhus.

Ljuset har stor betydelse för korrekta siffror.
Har bara fått missade slag vid supertoppar där bollen inte lyft från marken.
Provsvingar har ingen betydelse för TM mäter inte dem.
TM säger ifrån efter slaget om bollen placerats fel.
Användarens profilbild
AH.kavaj
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 feb 2021, 08:05

Sandstream skrev: 19 feb 2021, 10:03 Välkommen! :)

Spelar rätt mycket Trackman och har ALDRIG varit med om att den "bytt boll". Kanske dra ett mail till TMs support och kolla om de känner till problemet?

Angående carry. Kanske är ute och cyklar men carryn borde ju bli kortare med mer spinn i bollen vilket borde bli fallet generellt inomhus jämfört med utomhus då det inte finns något som kan hamna mellan klubba och boll som på banan.
Sen är ju frågan hur du mätt carry tidigare? För att få korrekta siffror borde man slå utomhus med TM på en plan range och sen jämföra med inomhus.

Ljuset har stor betydelse för korrekta siffror.
Har bara fått missade slag vid supertoppar där bollen inte lyft från marken.
Provsvingar har ingen betydelse för TM mäter inte dem.
TM säger ifrån efter slaget om bollen placerats fel.

Tack!

Var så speciellt att jag läst här om att andra haft problem med "bytt boll" och det skedde oss första gången vi spelade en bana. Men absolut, TM-support borde kunna svara på det.

För mig är det generellt via par treor som jag får bra koll på min carry men du kan absolut ha rätt i att det rena underlaget ger en ökad spinn, för exakt vilken spinn jag har ute på banan det har jag inte koll på, tyvärr :roll:

Det jag upplevde med ljuset var att lampan som var precis ovan utslagsmattan var väldigt stark, men som sagt så skedde det inte för mig utan bara för min partner att spinn och längd inte alls var i paritet till slaget. Får helt enkelt testa några fler ggr och se om felet kvarstår för honom och om det är likadant i någon av de andra burarna.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

AH.kavaj skrev: 19 feb 2021, 08:20 Första inlägget men har tjuvkikat på forumet något år nu ;)

Testade nya lokalerna på Point Hyllie i Malmö igår (Indoorgolf) och det kommer vara ett bra komplement till den övriga träningen. Några saker slog mig dock, någon har diskuterats här innan men någon har jag inte sett.

* Vi var två stycken och vid ett tillfälle bytte systemet "boll", d.v.s att min spelpartner fick min boll och jag hans, det var uppenbart för vi låg på varsin sida av fairway efter utslaget. Gör ju inte så mycket egentligen men när det nu också poppar upp tävlingarär det förstås stökigt om det sker och man spelar matchspel

* De flesta klubbor upplevde vi hade en kortare carry än normalt, jag vet vad jag själv tänker när jag läser att någon skriver det men vi brukar ha rätt bra koll på carryn, framförallt med J6 och de kortare klubborna.

* Min spelpartner hade riktigt svårt att få sina utslag rätt registrerade, visst han slår ner (lite för mycket kanske) på bollen med drivern och spoonen men att TM ska registrera det motsvarande en J8 med en spinn ~8000 och låta den flyga som en J8:a gjorde hans score lite lidande. Någon annan som varit med om det och vet vad man kan göra för att förhindra det? Jag funderar på om det har med ljuset och/eller hans övsningssvingar att göra eller kanske hur han är positionerad gentemot enheten (tyckte dock han stod precis som jag gjorde).

SPelade Old Course och själv får jag säga att det gick lite över förväntan, även om jag har tränat mycket i vinter var jag inte beredd på att skjuta -13 brutto. Nästan så man vill anmäla sig till The Open-kvalen :lol:
Välkommen till forumet!
Som lite svar på dina funderingar:
#1 Jag har aldrig råkat ut för det själv som sagt men vet att inom Indoor har det hänt till och från. Detta löses på deras tävlingar med att mulligans aktiveras utifall något liknande skulle hända, verkar lösa de problemen om de skulle uppstå.

#2 Som Sandstream redan har nämnt så är ofta orsaken till att vi upplever längderna fel på TM för vi själva har dåliga referenser från "utomhus" där saker som lutning osv behöver tas med i beräkningarna. Jag som använder TM både ute och inne både för egen del och spelare på alla nivåer kan meddela att datan ser likadan ut ute som inne i 99 fall av 100.

#3 Jag har sett spelare slå driverslag som registreras som lobwedgeliknande flykt, det betyder inte att TrackMan har fel. ;) Systemet bryr sig inte om dina övningssvingar utan reagerar när en boll slås. Det enda potentiella är att spelaren siktar bort ifrån mitten av duken dit referensen för enheten är, det skulle kunna läsas lite annorlunda. Nu när jag tänker efter skulle även ett TaylorMade Twist-face kunna påverka läsningen vilket det rapporterats lite om.

Förövrigt är en -13 brutto en riktigt vass score på Old Course, bra jobbat. 👍
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Då har man testat simulator för första gången nu.
Lite blandade känslor faktiskt. Väldigt kul att hålla i klubborna för första gången sedan i november. Och ryggen höll så det är jag extremt glad över. Bild

Men tycker att Trackman visar väldigt olika och lite konstiga resultat ibland.
Tror jag hade 3st drives som var rejäl hook på, och jag har bog aldrig slagit en riktigt hook i mitt liv (slice däremot!!!).
Och hade 98m till flagg frpn fairway och då vet jag att jag slår 100-105m med min 50°, första slaget blev kort på ca 79m (kändes som en bra träff) och efter en Mulligan så blev andra slaget 123m också den med en bra träff.
Hade även ett slag på 182m däe jag slår min j5 normal runt 175-180m, men nu gick den ena 150m frpn fairway, och sen hade vi ett par tre på 171m där jag också slår med j5 (utan peg) där jag slår 183m enligt trackman. Så lite konfunderad blev jag, men kanske är så att vi gjorde något fel ändå som gjorde att maskinen inte kunde mäta korrekt.
Vet inte om kalibreringen på Trackman var lite off eller om det kan bero på något annat.
För de hade ju markerat var någonstans bollen ska ligga för att maskinen ska kunna mäta korrekt.

Men i övrigt var det kul, alltid kul att svinga klubban mot "riktiga" mål istället för bara Rangen.
Körde bara 1h idag för att se om ryggen klarade av det men om 2 veckor blir det 3h. Så kanske går bättre då.. :)

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Skriv svar