Simulator-revolutionen i Sverige

Här snackar vi allmänt om golf...
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 11 feb 2021, 09:47
långryggen skrev: 11 feb 2021, 09:43 Är det någon som kan rekommendera en bra bana för simulatorspel?
Pebble är ju en spektakulär bana, men ur ett spelhänseende i simulator var den lite sådär.
Det känns som att old course kan vara lite sådär också, utan att ha belägg för det.

Någon som spelat mycket och har lite inputs?
Jag gillar Crystal Pines som är en fiktiv bana.
Hillcrest CC är relativt enkel och underhållande.

Tycker att Trackman borde låta de som spelar ge banorna betyg när rundan är över.
Då skulle man enkelt kunna se vilka banor som folk gillar mest.
Fet lajk!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 11 feb 2021, 09:45 Vet inte om det varit uppe tidigare i tråden men Ruff öppnar i Upplands-Väsby (Scandic Infracity) i mars. 10 st Trackman om jag hörde rätt.
De öppnar även på NK i centrala Stockholm men där vet jag inte hur många Trackman det blir.

Indoor Golf har öppnat i Mall of Scandinavia med 8 st Trackman.

Golf LAB i Sollentuna har ett nytt rum nu och totalt 6 st Trackman.
Indoor har ju även slagit upp stort i Uppsala, jag vet även att Örebro ska vara på gång. Ruff öppnar även på Steam Hotel i Västerås vilken dag som helst.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

långryggen skrev: 11 feb 2021, 09:43 Är det någon som kan rekommendera en bra bana för simulatorspel?
Pebble är ju en spektakulär bana, men ur ett spelhänseende i simulator var den lite sådär.
Det känns som att old course kan vara lite sådär också, utan att ha belägg för det.

Någon som spelat mycket och har lite inputs?
Vad menar du med spelhänseende i simulator?

Old Course tycker jag är skitkul och jag blev förälskad i både Pebble Beach och Spyglass Hill. Personligen är dem jag inte är något större fan av de banor som har mycket skog/träd där du fortfarande kan straffas någorlunda hårt om du har problem att hålla bollen i spel. Club de Chapulpetec i Mexiko tycker jag är riktigt kul på grund av höjdskillnaden men jäklar om du slår lite brett, då blir den tuff.

Andra som jag verkligen gillar är PGA National och Liberty National som båda bjuder på skön spelglädje. Sen finns det en hel del jag lirat som är relativt medel, alltså är det kul att lira men inget speciellt.
SGoldwin
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 sep 2014, 09:13

långryggen skrev: 11 feb 2021, 09:43 Är det någon som kan rekommendera en bra bana för simulatorspel?
Pebble är ju en spektakulär bana, men ur ett spelhänseende i simulator var den lite sådär.
Det känns som att old course kan vara lite sådär också, utan att ha belägg för det.

Någon som spelat mycket och har lite inputs?
Kollade lite statistiken och följande är populära banor där jag spelar:
- Lidingö. Gissar väl att folk vill spela en bana i simulatorn som dom kan ha spelat på riktigt för att jämföra.
- St Andrews Old course. Lätt bana och roligt eftersom man följt dessa hål många gånger på TV. En hookad drive över hotellet på hål 17 t.ex. :)
- Royal Troon. Gissar att man vill uppleva Stensson majorvinst :).
- Albany GC. Den ligger tidigt i listan:).
- Shangri-La Heritage & Legends.
- Sea Island Plantation.
De 2 sista är relativt lätta och mycket roliga att spela. Säkert därför de är populära.

Vill man ha en rejäl utmaning spelar man fiction banan Devils Island och sätter upp alla paramtrar på svårt. Kanska bara roligt om man vill plåga sig med dubblar, tripplar och mer. Någon som vet om man kan spela scramble? Då kanske den är rolig.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

MaxP skrev: 11 feb 2021, 10:05
långryggen skrev: 11 feb 2021, 09:43 Är det någon som kan rekommendera en bra bana för simulatorspel?
Pebble är ju en spektakulär bana, men ur ett spelhänseende i simulator var den lite sådär.
Det känns som att old course kan vara lite sådär också, utan att ha belägg för det.

Någon som spelat mycket och har lite inputs?
Vad menar du med spelhänseende i simulator?

Old Course tycker jag är skitkul och jag blev förälskad i både Pebble Beach och Spyglass Hill. Personligen är dem jag inte är något större fan av de banor som har mycket skog/träd där du fortfarande kan straffas någorlunda hårt om du har problem att hålla bollen i spel. Club de Chapulpetec i Mexiko tycker jag är riktigt kul på grund av höjdskillnaden men jäklar om du slår lite brett, då blir den tuff.

Andra som jag verkligen gillar är PGA National och Liberty National som båda bjuder på skön spelglädje. Sen finns det en hel del jag lirat som är relativt medel, alltså är det kul att lira men inget speciellt.
Mer spelglädjen. För pebble var inte vidare lättspelad, men gissningen är att old course var motsattheten
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Tjena.
Ska spela 3h simulator nästa helg för första gången.
Tänkte kolla om ni har lite tips på hur man ska tänka när man spelar?
Typ om det är något man ska tänka på när man ska chippa eller putta? Eller någon bana som är riktigt rolig att spela, någon som man kanske inte blir totalt sönderstraffad när man råkat dra till med en slice? Bild

Eller helt enkelt något annat bra att veta eller kul sätt att spela (är 2 Pers som ska spela)?

Tack på förhand!

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app


---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
SGoldwin
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 sep 2014, 09:13

robin.palmkvist skrev: 12 feb 2021, 19:36 Tjena.
Ska spela 3h simulator nästa helg för första gången.
Tänkte kolla om ni har lite tips på hur man ska tänka när man spelar?
Typ om det är något man ska tänka på när man ska chippa eller putta? Eller någon bana som är riktigt rolig att spela, någon som man kanske inte blir totalt sönderstraffad när man råkat dra till med en slice? Bild

Eller helt enkelt något annat bra att veta eller kul sätt att spela (är 2 Pers som ska spela)?

Tack på förhand!

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Jag förutsätter att det är en Trackman 4 simulator som ni spelar. Eftersom det är den jag kan :).
2 banor som är relativt lätta och roliga:
- Shangri-La Heritage & Legends.
- Sea Island Plantation.
MEN kollar ni på Pebble Beach i helgen och den finns som val är den given för man känner igen hålen. Men den är tuffare, speciellt sista 9.

Första gången skulle jag välja automatisk puttning (tour-versionen). Puttning är klurigt att hitta hastigheten och tar tid.
Bunker är inte som på riktigt. Spela som ett högt chippslag. Högt för att komma över ev bunkerkant.
Nere till höger när man spelar en bana finns Power och Spin. På fairway är dessa 100%. I ruff lägre värden, typ Power 85%. Det innebär att att ett normalt 100m slag går 85 meter. Så ta en klubba till eller två. Spin har motsvarande funktion.
Kör lätta inställningar på bana för vind, fairways hårdhet, enkla flaggplaceringar första gången. Unlimited Mulligan är bra i början också. Lätt hänt att spela på fel boll och då kan man ångra sig. Eller om man vill öva lite på närspel första hålen.
Är ni 2 personer och har 3 timmar hinner ni lugnt spela 18 hål. Efter 18 hål finns det flera roliga Games att spela: Hit it och Bulls eye är roliga om man är 2.
Taktiken på banan brukar vara att slå driver på alla utslag:). Man står ändå på matta på nästa slag och är det ruffen är det bara att ta en klubba till. Chippar på 10-30m brukar vara det svåraste att hitta farten på i början.
Som uppvärmning finns Practice / Virtual range som en bra sak. Slå på en range och se värden på slagen. Brukar ta lite tid att vänja sig att slå mot en duk. Dock tycker jag slaglängder stämmer bra överrens med verkligheten.
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

SGoldwin skrev:
robin.palmkvist skrev: 12 feb 2021, 19:36 Tjena.
Ska spela 3h simulator nästa helg för första gången.
Tänkte kolla om ni har lite tips på hur man ska tänka när man spelar?
Typ om det är något man ska tänka på när man ska chippa eller putta? Eller någon bana som är riktigt rolig att spela, någon som man kanske inte blir totalt sönderstraffad när man råkat dra till med en slice? Bild

Eller helt enkelt något annat bra att veta eller kul sätt att spela (är 2 Pers som ska spela)?

Tack på förhand!

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Jag förutsätter att det är en Trackman 4 simulator som ni spelar. Eftersom det är den jag kan :).
2 banor som är relativt lätta och roliga:
- Shangri-La Heritage & Legends.
- Sea Island Plantation.
MEN kollar ni på Pebble Beach i helgen och den finns som val är den given för man känner igen hålen. Men den är tuffare, speciellt sista 9.

Första gången skulle jag välja automatisk puttning (tour-versionen). Puttning är klurigt att hitta hastigheten och tar tid.
Bunker är inte som på riktigt. Spela som ett högt chippslag. Högt för att komma över ev bunkerkant.
Nere till höger när man spelar en bana finns Power och Spin. På fairway är dessa 100%. I ruff lägre värden, typ Power 85%. Det innebär att att ett normalt 100m slag går 85 meter. Så ta en klubba till eller två. Spin har motsvarande funktion.
Kör lätta inställningar på bana för vind, fairways hårdhet, enkla flaggplaceringar första gången. Unlimited Mulligan är bra i början också. Lätt hänt att spela på fel boll och då kan man ångra sig. Eller om man vill öva lite på närspel första hålen.
Är ni 2 personer och har 3 timmar hinner ni lugnt spela 18 hål. Efter 18 hål finns det flera roliga Games att spela: Hit it och Bulls eye är roliga om man är 2.
Taktiken på banan brukar vara att slå driver på alla utslag:). Man står ändå på matta på nästa slag och är det ruffen är det bara att ta en klubba till. Chippar på 10-30m brukar vara det svåraste att hitta farten på i början.
Som uppvärmning finns Practice / Virtual range som en bra sak. Slå på en range och se värden på slagen. Brukar ta lite tid att vänja sig att slå mot en duk. Dock tycker jag slaglängder stämmer bra överrens med verkligheten.
Haha, tänkte jag skulle få en eller två rader med tips!
Men tack!! Sjukt bra, detta ska jag hålla koll på. Ska bli spännande och se hur det är. Spelade simulator under en skidresa i sälen för drygt 15-20 år sedan, så tror det hänt en heeeeel del på den fronten :)

Och ja det ska vara Trackman de har!

Så återigen, tack!

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Men hur är det om man väljer ex Augusta att spela på? Antar att även i simulator så kommer inte vi ha någon chans att få stopp på bollen på green, men kan man då välja att ja mjuka greener istället så bollen kanske stannar på green på något inspel? :)

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

robin.palmkvist skrev: 14 feb 2021, 14:22 Men hur är det om man väljer ex Augusta att spela på? Antar att även i simulator så kommer inte vi ha någon chans att få stopp på bollen på green, men kan man då välja att ja mjuka greener istället så bollen kanske stannar på green på något inspel? :)

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Augusta finns inte men ja du kan välja flera andra tourbanor och stoppet på greenerna är nog det minsta problemet om du inte väljer att göra dem hårda. I grundutförandet är de väldigt snälla.
Skriv svar