Simulator-revolutionen i Sverige

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 16 feb 2021, 10:31
MaxP skrev: 16 feb 2021, 06:52Jag hade med mig en spelare som aldrig spelat simulator tidigare på Pebbel häromdagen, och även om han är relativt duktig på 8 i HCP så insåg jag fort att det var ett misstag. Är du helt ny till systemet, lutningar och annat så är den lite väl tuff att lira som första bana.
Just lutningar tycker jag TRM är rätt dåliga på att visualisera. Det var inte förrän i helgen som jag efter tips från ägaren på Golf LAB förstod att det funkar som i verkligheten. De är ju bra på att skriva ut Power och Spin för varje slag så en parameter för lutning hade varit bra.
Det håller jag med dig om, griden är riktigt bra men lite väl omständig. När du nu vet om det så börjar du garanterat titta efter lutningar utan griden också vilket gör det lite enklare.
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

MaxP skrev:
Sandstream skrev: 16 feb 2021, 10:31
MaxP skrev: 16 feb 2021, 06:52Jag hade med mig en spelare som aldrig spelat simulator tidigare på Pebbel häromdagen, och även om han är relativt duktig på 8 i HCP så insåg jag fort att det var ett misstag. Är du helt ny till systemet, lutningar och annat så är den lite väl tuff att lira som första bana.
Just lutningar tycker jag TRM är rätt dåliga på att visualisera. Det var inte förrän i helgen som jag efter tips från ägaren på Golf LAB förstod att det funkar som i verkligheten. De är ju bra på att skriva ut Power och Spin för varje slag så en parameter för lutning hade varit bra.
Det håller jag med dig om, griden är riktigt bra men lite väl omständig. När du nu vet om det så börjar du garanterat titta efter lutningar utan griden också vilket gör det lite enklare.
Jag som aldrig spelat simulatorgolf, hur ska man tänka vid puttning? Får man ett avstånd på skärmen och sen får man "gissa" hur hårt man ska slå till bollen, eller får man upp ett "hål" som man ska slå till? Och slår man en rak putt mot hålet eller slår man den så pass åt sidan där man tror att brytningen på lutningen ligger?

Haha svårt att förklara frågan kanske men förhoppningsvis fattar ni :) kanske finns nån bra Youtube sida där man kan se hur det går till?

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

robin.palmkvist skrev: 17 feb 2021, 08:15
MaxP skrev:
Sandstream skrev: 16 feb 2021, 10:31 Just lutningar tycker jag TRM är rätt dåliga på att visualisera. Det var inte förrän i helgen som jag efter tips från ägaren på Golf LAB förstod att det funkar som i verkligheten. De är ju bra på att skriva ut Power och Spin för varje slag så en parameter för lutning hade varit bra.
Det håller jag med dig om, griden är riktigt bra men lite väl omständig. När du nu vet om det så börjar du garanterat titta efter lutningar utan griden också vilket gör det lite enklare.
Jag som aldrig spelat simulatorgolf, hur ska man tänka vid puttning? Får man ett avstånd på skärmen och sen får man "gissa" hur hårt man ska slå till bollen, eller får man upp ett "hål" som man ska slå till? Och slår man en rak putt mot hålet eller slår man den så pass åt sidan där man tror att brytningen på lutningen ligger?

Haha svårt att förklara frågan kanske men förhoppningsvis fattar ni :) kanske finns nån bra Youtube sida där man kan se hur det går till?

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Man slår på autoputt, för att putta själv är verkligen helt meningslöst i simulator.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

joakim.pekkari skrev: 17 feb 2021, 08:47
robin.palmkvist skrev: 17 feb 2021, 08:15
MaxP skrev:
Det håller jag med dig om, griden är riktigt bra men lite väl omständig. När du nu vet om det så börjar du garanterat titta efter lutningar utan griden också vilket gör det lite enklare.
Jag som aldrig spelat simulatorgolf, hur ska man tänka vid puttning? Får man ett avstånd på skärmen och sen får man "gissa" hur hårt man ska slå till bollen, eller får man upp ett "hål" som man ska slå till? Och slår man en rak putt mot hålet eller slår man den så pass åt sidan där man tror att brytningen på lutningen ligger?

Haha svårt att förklara frågan kanske men förhoppningsvis fattar ni :) kanske finns nån bra Youtube sida där man kan se hur det går till?

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Man slår på autoputt, för att putta själv är verkligen helt meningslöst i simulator.
100% som Joakim skriver. Putta inte.

I mina ögon är det ganska enkelt. I simulatorerna som är så bra som de är nu kan du verkligen utveckla allt i ditt spel, förutom puttningen. Om du träffar fler fairways med drivern i vinter kommer du kunna ta med det ut i sommar. Får du bättre längdkontroll med wedgarna kan du dra nytta av det i sommar. Och allt där emellan. Men puttningen ser jag 0 carry over till utomhus av flera anledningar.
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

MaxP skrev:
joakim.pekkari skrev: 17 feb 2021, 08:47
robin.palmkvist skrev: 17 feb 2021, 08:15 Jag som aldrig spelat simulatorgolf, hur ska man tänka vid puttning? Får man ett avstånd på skärmen och sen får man "gissa" hur hårt man ska slå till bollen, eller får man upp ett "hål" som man ska slå till? Och slår man en rak putt mot hålet eller slår man den så pass åt sidan där man tror att brytningen på lutningen ligger?

Haha svårt att förklara frågan kanske men förhoppningsvis fattar ni :) kanske finns nån bra Youtube sida där man kan se hur det går till?

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
Man slår på autoputt, för att putta själv är verkligen helt meningslöst i simulator.
100% som Joakim skriver. Putta inte.

I mina ögon är det ganska enkelt. I simulatorerna som är så bra som de är nu kan du verkligen utveckla allt i ditt spel, förutom puttningen. Om du träffar fler fairways med drivern i vinter kommer du kunna ta med det ut i sommar. Får du bättre längdkontroll med wedgarna kan du dra nytta av det i sommar. Och allt där emellan. Men puttningen ser jag 0 carry over till utomhus av flera anledningar.
Okej, då struntar vi helt enkelt i det Bild

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag tänkte göra besök hos simulatorställen lite varstans och skriva recensioner.
Tänkte börja med Indoor Sickla, Ruff och Golfverkstan.
Användarens profilbild
jonathanfroberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 03 jul 2020, 13:08
Ort: Nyköping

JohanAdministratör skrev:Jag tänkte göra besök hos simulatorställen lite varstans och skriva recensioner.
Tänkte börja med Indoor Sickla, Ruff och Golfverkstan.
Kul, det ser jag framemot! Bild
Hemmaklubb: Jönåkers GK
Hcp: 9,2
Började spela: Maj 2020
Driver: Cobra F9 Speedback
Järn: Taylormade P790 4-PW
Wedgar: Wilson Staff Model 50/54/58
Putter: Ping Sigma 2 Anser
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

JohanAdministratör skrev:Jag tänkte göra besök hos simulatorställen lite varstans och skriva recensioner.
Tänkte börja med Indoor Sickla, Ruff och Golfverkstan.
Hade varit kul att få lite feedback på simulatorställena i och runt malmö/lund området också.
Kanske någon här nerifrån som har bra erfarenhet av olika ställen här? Typ var är det bra för träning, AW med grabbgänget, var finns det så man kan få både käk och dricka (alkohol) m.m :D

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

joakim.pekkari skrev: 17 feb 2021, 08:47 Man slår på autoputt, för att putta själv är verkligen helt meningslöst i simulator.
Välj även tour-klass på puttarna istället för handikapp-klass 8-)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 17 feb 2021, 15:58
joakim.pekkari skrev: 17 feb 2021, 08:47 Man slår på autoputt, för att putta själv är verkligen helt meningslöst i simulator.
Välj även tour-klass på puttarna istället för handikapp-klass 8-)
Fortfarande min favoritgrej med autoputtning, lyssna på alla spelare på hobbynivå säga "VA?! Tvåputtade jag från 3 meter igen, det gör jag ALDRIG på riktigt". :lol:
Skriv svar