Simulator-revolutionen i Sverige

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

lofgren72 skrev: 10 dec 2020, 08:47
JohanAdministratör skrev:Jag funderade lite på business caset och det är ju löjligt bra.

En Trackman kostar numera 18.000 dollar ungefär.
Du kan ha den igång kanske 12 timmar om dagen för uthyrning. Priset idag verkar vara ungefär 350kr / timme.

180.000 / 350 = ROI på 514 timmar.

Med 12 timmars uthyrning per dag ger det 84 timmar per vecka = ROI på 6 fulla veckor.

Sen självklart tillkommer lokalhyra, arbetstimmar osv. Men när vi har en inomhussäsong i Sverige som är okt-mars så har aktörerna 6 månader på sig att hyra ut varje simulator 514 timmar.

6 månader a 12 timmar per dag är väl 2160 timmars speltid = 24% beläggning som behövs för ROI.
12 timmar per dag låter lite högt räknat, både med tanke på när de som har råd med 350 kr/timme har tid att spela och ev. reparationer etc. Sedan är ju just lokal- och personalkostnader två riktiga sänken mot marginalen. Men håller man dem nere så kan det ev bli lönsamt relativt snabbt. Skulle dock gissa att en ROI ligger åtminstone 50% högre (även inräknat differentierad prissättning). Sedan ökar ju konkurrensen nu och balansen mellan tillgång och efterfrågan förskjuts därmed.

Men detta var en spontan reaktion från mig, du har nog gjort en mer djupgående analys Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Helt sant. Ovan beräkning var högst spontan och snabb.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

svingit skrev: 09 dec 2020, 19:07Funderat att åka dit. Är det ett bra ställe? Ligger ju i Sollentuna köpcentrum. Så nära från pendelstationen.
Som Johan skriver funkar det bra men jag kan tycka att lokalen är i minsta laget och mattorna kunde vara lite fräschare.

Det är ett par hundra meter att gå från centrum.

Vill du träna/spela i lugn och ro så boka simulator 5, den är i ett eget rum.
lofgren72
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 mar 2016, 08:22

JohanAdministratör skrev:
lofgren72 skrev: 10 dec 2020, 08:47
JohanAdministratör skrev:Jag funderade lite på business caset och det är ju löjligt bra.

En Trackman kostar numera 18.000 dollar ungefär.
Du kan ha den igång kanske 12 timmar om dagen för uthyrning. Priset idag verkar vara ungefär 350kr / timme.

180.000 / 350 = ROI på 514 timmar.

Med 12 timmars uthyrning per dag ger det 84 timmar per vecka = ROI på 6 fulla veckor.

Sen självklart tillkommer lokalhyra, arbetstimmar osv. Men när vi har en inomhussäsong i Sverige som är okt-mars så har aktörerna 6 månader på sig att hyra ut varje simulator 514 timmar.

6 månader a 12 timmar per dag är väl 2160 timmars speltid = 24% beläggning som behövs för ROI.
12 timmar per dag låter lite högt räknat, både med tanke på när de som har råd med 350 kr/timme har tid att spela och ev. reparationer etc. Sedan är ju just lokal- och personalkostnader två riktiga sänken mot marginalen. Men håller man dem nere så kan det ev bli lönsamt relativt snabbt. Skulle dock gissa att en ROI ligger åtminstone 50% högre (även inräknat differentierad prissättning). Sedan ökar ju konkurrensen nu och balansen mellan tillgång och efterfrågan förskjuts därmed.

Men detta var en spontan reaktion från mig, du har nog gjort en mer djupgående analys Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Helt sant. Ovan beräkning var högst spontan och snabb.
Men mycket intressant!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
I bagen just nu:
Driver: Ping G400 Max
Fw5: Cobra Speedzone
Hybrid: Cobra Speedzone
Järn: Srixon Z565, 7-PW
Wedge: Cleveland CBX2, 50+56
Putter: Odyssey Jailbird mini
lofgren72
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 mar 2016, 08:22

Sandstream skrev:
svingit skrev: 09 dec 2020, 19:07Funderat att åka dit. Är det ett bra ställe? Ligger ju i Sollentuna köpcentrum. Så nära från pendelstationen.
Som Johan skriver funkar det bra men jag kan tycka att lokalen är i minsta laget och mattorna kunde vara lite fräschare.

Det är ett par hundra meter att gå från centrum.

Vill du träna/spela i lugn och ro så boka simulator 5, den är i ett eget rum.
Har du någon du skulle rekommendera särskilt, helst norr om stan (Stockholm)?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
I bagen just nu:
Driver: Ping G400 Max
Fw5: Cobra Speedzone
Hybrid: Cobra Speedzone
Järn: Srixon Z565, 7-PW
Wedge: Cleveland CBX2, 50+56
Putter: Odyssey Jailbird mini
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev: 09 dec 2020, 16:29 Jag funderade lite på business caset och det är ju löjligt bra.

En Trackman kostar numera 18.000 dollar ungefär.
Du kan ha den igång kanske 12 timmar om dagen för uthyrning. Priset idag verkar vara ungefär 350kr / timme.

180.000 / 350 = ROI på 514 timmar.

Med 12 timmars uthyrning per dag ger det 84 timmar per vecka = ROI på 6 fulla veckor.

Sen självklart tillkommer lokalhyra, arbetstimmar osv. Men när vi har en inomhussäsong i Sverige som är okt-mars så har aktörerna 6 månader på sig att hyra ut varje simulator 514 timmar.

6 månader a 12 timmar per dag är väl 2160 timmars speltid = 24% beläggning som behövs för ROI.
Här kan du se hur det går för ett av bolagen: https://www.allabolag.se/5566897616/golf-lab-sthlm-ab

När jag frågade så sa det att en Trackman gick på 300K i runda slängar + 7000:-/året för uppdateringar (programvara och nya banor).
Det går att köpa Trackman billigare men då försvinner kamera och lite annat om jag förstod rätt.

På Golf Lab kan man köpa en aktie/spelrätt och få tillgång till lokalen på andra tider än de officiella.
Tror det var 10.000.- och sen en årsavgift på 3.000:- och då har man fri tillgång till deras lokaler.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

lofgren72 skrev: 10 dec 2020, 10:35Har du någon du skulle rekommendera särskilt, helst norr om stan (Stockholm)?
Golf LAB är den enda jag testa med Trackman.

Barkarby Golfhall kör med Top Tracer vilket inte riktigt är samma sak men alltid ett alternativ.
http://komethallen.se/styled-8/
Ted
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 jun 2020, 22:09

Tycker det är bra att det växer och fler företag erbjuder denna lösning. Förhoppningsvis kanske konkurrensen gör att priserna pressas lite. För än så länge tycker jag det är lite i överkant. 200-250kr/h hade gjort det hela betydligt intressantare (utan att behöva vara medlem osv). Tittar man t ex på Lidingö indoor så verkar det ju finnas tider exakt hela tiden, med andra ord är det nog långt ifrån fullt där och det borde ju säga att något är fel. Jag tror det är priset som sagt och inte intresset. Vet inte hur det ser ut i övriga Sverige dock.

Skickat från min IN2023 via Tapatalk

golftompa
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 maj 2014, 08:33

JohanAdministratör skrev:Det fullkomligen ploppar upp nya simulatorhallar i golfsverige just nu.
Förutom alla lokala initiativ verkar två företag satsa hårt på det här. Lidingö Indoor-gänget verkar ha expanderat sin verksamhet samtidigt som en ny spelare för året, RUFF har tillkommit.

Indoor Golf Group-koncernen verkar ha öppnat Sickla, Karlstad, Västerås, Lidingö, Helsingborg, Östersund, Kungsbacka och Borås. Imponerande!

Samtidigt kallar sig RUFF-koncernen för RUFF Indoor Golf. Som upplagt för varumärkes-trubbel. RUFF har i sin tur öppnar i Gävle, Jönköping, Örebro och Stockholm.

Utöver de två ovan finns det många andra ställen med liknande namn, Indoor Golf Skövde verkar vara ett lokalt gäng, finns även ett till gäng i Jönköping som också kallara sig Indoor Golf Jönköping.

Mina spaningar.

Jag tror de två stora inspirerats av Padel-trenden och satsar på en liknande affärsmodell.
Jag tror RUFF gjort rätt som satsat på att skapa ett varumärke som sticker ut.

Någon som testat ställena än?
Jag har varit på RUFF Gävle några ggr (4-5) och det kommer att bli fler, jag satsar nog på en gång i veckan fram tills golfpremiären infaller. Riktigt bra ställe.
Sedan kan man undra hur kommer det att gå för dessa ställen när utesäsongen tar fart.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 10 dec 2020, 10:37 Här kan du se hur det går för ett av bolagen: https://www.allabolag.se/5566897616/golf-lab-sthlm-ab

När jag frågade så sa det att en Trackman gick på 300K i runda slängar + 7000:-/året för uppdateringar (programvara och nya banor).
Det går att köpa Trackman billigare men då försvinner kamera och lite annat om jag förstod rätt.

På Golf Lab kan man köpa en aktie/spelrätt och få tillgång till lokalen på andra tider än de officiella.
Tror det var 10.000.- och sen en årsavgift på 3.000:- och då har man fri tillgång till deras lokaler.
En TrackMan landar idag strax över 200.000 ex moms, där tillkommer sen en årskostnad på 7-14.000kr beroende på vad anläggningen väljer. Vad jag har förstått är rabatter även att glömma ifrån TrackMan (gissningsvis då produkten är så bra). När de smällde upp platserna här i stan fick jag siffran 300.000kr/bås vilket inkluderar TrackMan, PC-burk, skärmar och så vidare. Så en rejäl investering är det ju.
SGoldwin
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 sep 2014, 09:13

Jag har testat Indoor Golf i Karlstad några gånger och nu har Karlstad GK öppnat sin inomhushall DRIVE IN med 2 Trackman simulatorer och 6 vanliga slagmattor mot nät, samt en stor puttinggreen. Det har blvit några timmar där också.
Kan bara hålla med Max, det är ruskigt roligt att både träna och spela golf. Spelen som följer med är också roliga - Capture the flag har vi kört ett antal gånger och även Long drive eventet Hit it. Ruskigt roliga båda två.
I tider när inte så mycket annat finns är detta välkommet.
Skriv svar