Börja elitsatsa som 22 åring

Här snackar vi allmänt om golf...
stsefi
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 dec 2020, 12:49

Tjena,

Jag är idag 22 år och har spelat golf i va 10 år. Som ung tonåring spelade jag mycket och hade tränare men hade ett större intresse för hockey fram tills idag. Därför satsade jag aldrig helhjärtat på golfen. Ligger på 4 i hcp just nu.

Jag har nu funderat en längre tid på att verkligen ge allt när det kommer till golf och se vad resultatet blir. Därför undrar jag vilka tävlingar som gäller för att kunna avancera till de bättre tävlingarna i Sverige. Tacksam för all hjälp jag kan få

//stsefi
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

stsefi skrev: 09 dec 2020, 12:56 Tjena,

Jag är idag 22 år och har spelat golf i va 10 år. Som ung tonåring spelade jag mycket och hade tränare men hade ett större intresse för hockey fram tills idag. Därför satsade jag aldrig helhjärtat på golfen. Ligger på 4 i hcp just nu.

Jag har nu funderat en längre tid på att verkligen ge allt när det kommer till golf och se vad resultatet blir. Därför undrar jag vilka tävlingar som gäller för att kunna avancera till de bättre tävlingarna i Sverige. Tacksam för all hjälp jag kan fåBild

//stsefi
Tidigare fanns det massor av tävlingar på det som en gång i tiden kalldes Minitouren (snäppet under SGT) - jag vill minnas att den bytt namn till Future Series eller liknande nu. De tävlingarna kan du försöka ta dig in på bara genom att anmäla dig, ofta är det HCP som var utslagande tidigare om det blev fullt. Med det nya HCP-systemet så vet jag inte om 4 är lågt nog för att ta en plats men det är ju väl värt att försöka. Därifrån får du en bra bild av hur du ligger till.
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

stsefi skrev: 09 dec 2020, 12:56 Tjena,

Jag är idag 22 år och har spelat golf i va 10 år. Som ung tonåring spelade jag mycket och hade tränare men hade ett större intresse för hockey fram tills idag. Därför satsade jag aldrig helhjärtat på golfen. Ligger på 4 i hcp just nu.

Jag har nu funderat en längre tid på att verkligen ge allt när det kommer till golf och se vad resultatet blir. Därför undrar jag vilka tävlingar som gäller för att kunna avancera till de bättre tävlingarna i Sverige. Tacksam för all hjälp jag kan fåBild

//stsefi
Vilken del av landet befinner du dig? De flesta distrikten brukar anordna någon form av små proffstourer där man kan börja samla rakningpoäng och försöka leta sig mot tex SGT. I Skåne är det +18 Touren man går in på. Hade du varit något år yngre hade det såklart varit de olika juniortourerna som gäller.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kör så det ryker.

Stegen innan du blir proffs skulle kunna vara att

1 bli bäst på hemmaklubben - spela scratchtävlingar som KM t.ex
2 bli bäst i disktriktet - DM t.ex eller som här i Stockholm finns Södertörnstouren
3 bli bäst nationellt på amatörnivå spela SGF:s amatörtävlingar
4 mäta dig mot proffsen - t.ex på Future series

När du känner att du är bättre än de andra som ställer upp kan det vara dags att växla upp.
Egon
Inlägg: 883
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sent svar, men ändå.

Jag förstår att tävlingar känns som ett fokus men jag vill ändå slå ett slag för utveckling före tävling.

Som det ex. Johan nämner, vinn KM, kan ju faktiskt vara dödfött då det finns massor av bra golfare i landet som äger på KM men inte lyckas med så mycket mer (längre).

Med hcp.3-4 kan du vara en månad eller 2 ifrån scratch eller så stampar du kvar där i 2 decennier. Det som avgör är självklart vilja men främst kunskap om vad som krävs.

Jag har ett ex. som belyser lite av komplexiteten i att bli bra. 2 killar som spelat sen 10-årsåldern och som landat runt 4.5 (gamla systemet) vid 16-17 år. Den ena rak som en linjal och den andra lång och ibland lite för sned. När jag skriver lång menar jag uppemot 300m för linjalen slog definitivt 240+.
Livet tog över mot drömmarna lite runt 21-22 och då hade linjalen stampat klart runt 5 men hardhittern varit nere på 1 och vänt.

Min sensmoral är lång men den handlar lite om realistiska förväntningar. Även om man teoretiskt sett lätt kan gå på banrekord med 200+ drives på min hemmabana och lilla jag har varit några duffar och koppsnurrar (5 slag) från nämnda rekord ,, så inte f-n har jag spelet för att rå på KM-titeln för det.
Det är inte scoren (läs, indirekt hcp) som skvallrar om kapacitet utan det är spelet. Det finns sen olika formula avs. spelet men tillräckligt lång från tee är en del i dem alla.
Har du inte den biten så se till att skaffa den. Resten löser sig.. och gör de inte det så hjälper det inte iaf.

Egon
Skriv svar