Vad har du för mål 2021?

Här snackar vi allmänt om golf...
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Jag hoppas fortsätta med ett stabilare spel, att bibehålla formen. Hoppas på en bättre puttning.
Och hur kommer man hit då?
Jo, man får slå ett antal tusen bollar på Årsta, nu med en driver som jag känner mig mycket bekvämare med. Man ställer sig vid närspelsområdet efter varje pass och nöter chip och puttar. Chippningen behöver bli säkrare, komma lite närmare på flera bollar, ta bort de riktigt dåliga. Puttningen behöver ett säkrare stroke, jag ska inte hafsa med puttarna (lika ofta), jag ska försöka se översida kopp, så att om man missar, då rinner inte bollen FRÅN koppen
Senast redigerad av långryggen den 14 jan 2021, 08:45, redigerad totalt 2 gång.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Lilyhawk
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 dec 2020, 18:13

Att avsluta aret med ett handicap lagre an vad jag startar det med (4.4) och det ska klara genom att:

- Komma i form. Lopning och HIIT-traning samt yoga. Allt detta inte specifikt for golf, men det lar inte skada.

- Fortsatta att nota spelet pa och runtomkring green. Det har var den stora anledningen till att jag fortsatte droppa mitt handicap den gangna sasongen da jag maste ha sparat in atminstone en 3-4 slag per runda genom att scrambla mig till par.

- Kontrollera drivern. Ett av mina starkare vapen de dagar som den funkar, men nar den ar "felkalibrerad", ja, da ar det inte sarskilt kul da det i basta fall leder till ett andraslag i sidled ut pa fairway, men allt for ofta betyder 3 fran tee.

Spela fler banor och tavlingar utanfor min egen golfklubb.

Redan signat upp mig for 3 tavlingar for i ar pa riktiga toppbanor, alla links!
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Att ha minst 6st olika märken i bagen
Användarens profilbild
Mortenblad
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 nov 2019, 11:40

joakim.pekkari skrev:Har inte satt några prestationsmål än så det får jag återkomma med, men det jag vet att jag önskar göra är att spela barnvagnsgolf med min lilla dotter och att hennes mamma får spela något enstaka varv under året också :)
Bra mål att kombinera som förälder.Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Ping G 12.5 grader
3 wood: Ping G400, 13.5
Hybrid: Ping G30 20.5 grader
Järn: PW-J5 Ping i25
SW: Cleveland 56 grader
Putter: Scotty Cameron Futura X5
Boll: Titleist Pro V1X
Hcp: 9.3
Hemma klubb: Lunds Akademiska golfklubb
Användarens profilbild
Mortenblad
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 nov 2019, 11:40

Att behålla singel hcp. Träna och spela mer golf både på hemmaklubben men hoppas det blir möjligt att resa och besöka fler svenska klubbar 2021. Kristanstad GK (Åhus Östra), Sand och Ombergs är planerade.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Ping G 12.5 grader
3 wood: Ping G400, 13.5
Hybrid: Ping G30 20.5 grader
Järn: PW-J5 Ping i25
SW: Cleveland 56 grader
Putter: Scotty Cameron Futura X5
Boll: Titleist Pro V1X
Hcp: 9.3
Hemma klubb: Lunds Akademiska golfklubb
Svedde
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 dec 2020, 19:44

Vara närmare 10 än 20 i hcp (19,0 just nu)
Nöta närspel runt green.
Spela mer tävlingar, förhoppningsvis blir tävling tillåtet i dessa tider...

Ha lägst hcp i grabbgänget, såklart!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
KonsultTT
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 okt 2020, 09:30

Med HCP 41 borde målet vara enkelt: Sänka mitt handicap med X slag.
Men det vore att göra som politikerna som satsar X miljoner och tror att det löser sig utan att ange hur man ska nå målet.

Så istället har jag följande mål:
- Få till bättre och längre utslag från tee.
- Förbättra närspelet
- Förbättra puttningen
- Och framför allt få till ett jämnare spel. Det funkar inte att spela bra på 6 hål och sedan nolla 3 hål på en 9-håls runda.

Ny driver och putter inhandlades strax innan snön kom, så fick aldrig chans att testa dom skarpt.

Men med ovanstående mål borde jag kunna sänka mitt HCP en hel del, men jag sätter inte upp något exakt mål.

Just nu leker jag med Phigolf här hemma för att få till ett bra utslag med driven. Måste säga att jag är glatt överraskad över hur väl denna enkla och rätt billiga "simulator" faktiskt fungerar och jag har redan lyckats få till bättre utslag genom att studera mätvärdena simulator appen presenterar efter utslaget.

/ TT
HCP: 32,7 Klubb: Umeå Sörfors GK
Började spela: 2019
Användarens profilbild
AndyK
Inlägg: 82
Blev medlem: 31 jul 2020, 13:57

Har precis bokat in mig på gruppträning. 5x1h under april. Känns som att det kan vara idé att fräscha upp svingen innan säsongen tar fart.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Kämpar inne sedan jul nu, vilket jag känner är enormt mycket bättre än att stå på rangen tom. Att se 87mph swing går längre än 93mph, ena gången pga lite duff, andra pga för hög launch t.ex är enormt nyttigt. Jag kan få bra fart i klubban, och tenderar att öka mer och mer när jag egentligen borde ”go back to basics” och hitta bollträffen igen. Svår bedömning utan data.

Inte spelat länge, och kämpat med enorm spread mellan fantastiska golfslag och begagnad kattmat med hookar, slicear, torvor en dec innan bollen osv. HCP25 startar säsongen på...

Målen är:
1. Kunna använda drivern (utan att förlora bollar varje gång) och hitta en trygghet i ca 230 carry. Slagit till 10 bollar i rad 240+ och enstaka över 250. Tänker att 225-230 bör kunna vara ett mått jag ska kunna ”lita” på.

2. Hitta två tempon för fullsving. Kan veva upp en järnsjua över 95 och 5a nära 100, men det är på matta och antar att det kräver bra fäste och jämn mark för att funka på bana. 88-91 mer bekvämt känns mer som ”stock shot”.

3. Det hade varit coolt att påstå att jag vill behärska att forma slag, men det är en utopi. Bra dagar kan jag slå hook, draw, fade o slice på beställning. Men rätt som det är så hookar jag allt hur jag än försöker.
Mitt viktigaste mål för hela min golf just nu är att lära mig identifiera grundorsaken till [insert dagens problem] och ha tydligare strategier för att råda bot på det.

4. Kunna ta med mina sedan vintern nya wedgeslag som åtminstone i launch monitor börjar kännas helt ok. Antar att det återstår mycket jobb med att översätta det till gräs.

5. Lyckas få tid att träna på alla delar.
För några veckor sedan kändes träklubborna kanon och självförtroendet var i topp. Sedan fokuserade jag ett par lektioner och ett gäng timmar på wedgeslag och korta järn. Nu har drivern mjukvarufel igen.
——————-
Lyckas jag med hälften av ambitionen på samtliga punkter så borde jag sänka mina 25 till 15, och det är väl resultatmålet jag siktar på.

Inser att det är mycket att jobba på, och jag är tyvärr rätt talanglös. Men kan väga upp delar av det med pannben och disciplin. Kommer bli ett tiotal lektioner under första halvåret, hoppas att det räcker för att ge mig en stabil grund att fortsätta mängdträna själv på.

(Oj vad långt det blev)


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff skrev: 19 feb 2021, 00:00

3. Det hade varit coolt att påstå att jag vill behärska att forma slag, men det är en utopi. Bra dagar kan jag slå hook, draw, fade o slice på beställning. Men rätt som det är så hookar jag allt hur jag än försöker.
Mitt viktigaste mål för hela min golf just nu är att lära mig identifiera grundorsaken till [insert dagens problem] och ha tydligare strategier för att råda bot på det.
Dagens tips från coachen - Bollen går till höger för att klubban pekar för mycket till höger, den går till vänster för att den petar för mycket vänster. Vill du göra det extra nördigt kan du även ta hänsyn till riktningen klubban svingas. 👍
Skriv svar