Vad har du för mål 2021?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MaxP skrev:
McRuff skrev: 19 feb 2021, 00:00

3. Det hade varit coolt att påstå att jag vill behärska att forma slag, men det är en utopi. Bra dagar kan jag slå hook, draw, fade o slice på beställning. Men rätt som det är så hookar jag allt hur jag än försöker.
Mitt viktigaste mål för hela min golf just nu är att lära mig identifiera grundorsaken till [insert dagens problem] och ha tydligare strategier för att råda bot på det.
Dagens tips från coachen - Bollen går till höger för att klubban pekar för mycket till höger, den går till vänster för att den petar för mycket vänster. Vill du göra det extra nördigt kan du även ta hänsyn till riktningen klubban svingas. Bild

Jo, det är lite 1a. Det är också som att tipsa någon om att slå ”längre och rakare”.

Knäckfrågan är ”varför” jag stänger eller öppnar bladet. I mitt fall hookar jag för att jag fastnar bakom bollen. Är det för att jag mentalt inte svingar igenom? Är det för att jag pga stel höft inte kan trycka fram höften tillräckligt? För att jag ”rullar över” bakre foten i baksvingen och inte får nog med tryck framåt? För att jag blir för flack i svingen och fäller höften för mkt så att jag inte har rörelsemån?

Motsvarande för fade/slice.

Vissa dagar är golf sjukt kul, bollen gör som man vill och svingen känns sådär ”fri”. Andra dagar tar det emot, alla bollar sticker åt något håll och då är det jäkligt tråkigt att spela golf. De dagarna behöver jag en handlingsplan.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

McRuff skrev: 19 feb 2021, 10:17
MaxP skrev:
McRuff skrev: 19 feb 2021, 00:00

3. Det hade varit coolt att påstå att jag vill behärska att forma slag, men det är en utopi. Bra dagar kan jag slå hook, draw, fade o slice på beställning. Men rätt som det är så hookar jag allt hur jag än försöker.
Mitt viktigaste mål för hela min golf just nu är att lära mig identifiera grundorsaken till [insert dagens problem] och ha tydligare strategier för att råda bot på det.
Dagens tips från coachen - Bollen går till höger för att klubban pekar för mycket till höger, den går till vänster för att den petar för mycket vänster. Vill du göra det extra nördigt kan du även ta hänsyn till riktningen klubban svingas. Bild

Jo, det är lite 1a. Det är också som att tipsa någon om att slå ”längre och rakare”.

Knäckfrågan är ”varför” jag stänger eller öppnar bladet. I mitt fall hookar jag för att jag fastnar bakom bollen. Är det för att jag mentalt inte svingar igenom? Är det för att jag pga stel höft inte kan trycka fram höften tillräckligt? För att jag ”rullar över” bakre foten i baksvingen och inte får nog med tryck framåt? För att jag blir för flack i svingen och fäller höften för mkt så att jag inte har rörelsemån?

Motsvarande för fade/slice.

Vissa dagar är golf sjukt kul, bollen gör som man vill och svingen känns sådär ”fri”. Andra dagar tar det emot, alla bollar sticker åt något håll och då är det jäkligt tråkigt att spela golf. De dagarna behöver jag en handlingsplan.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Att du stänger/öppnar bladet kan ha olika orsaker. En kan vara att du har för smala grepp och gärna roterar över händerna. Lösningen är att testa tjockare grepp. Greppet är väldigt viktigt. En annan orsak är hur du greppar klubban. Svagt eller starkt grepp. starkt stänger gärna klubban svagt öppnar klubban.

TXG

WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

svingit skrev:
McRuff skrev: 19 feb 2021, 10:17
MaxP skrev: Dagens tips från coachen - Bollen går till höger för att klubban pekar för mycket till höger, den går till vänster för att den petar för mycket vänster. Vill du göra det extra nördigt kan du även ta hänsyn till riktningen klubban svingas. Bild

Jo, det är lite 1a. Det är också som att tipsa någon om att slå ”längre och rakare”.

Knäckfrågan är ”varför” jag stänger eller öppnar bladet. I mitt fall hookar jag för att jag fastnar bakom bollen. Är det för att jag mentalt inte svingar igenom? Är det för att jag pga stel höft inte kan trycka fram höften tillräckligt? För att jag ”rullar över” bakre foten i baksvingen och inte får nog med tryck framåt? För att jag blir för flack i svingen och fäller höften för mkt så att jag inte har rörelsemån?

Motsvarande för fade/slice.

Vissa dagar är golf sjukt kul, bollen gör som man vill och svingen känns sådär ”fri”. Andra dagar tar det emot, alla bollar sticker åt något håll och då är det jäkligt tråkigt att spela golf. De dagarna behöver jag en handlingsplan.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Att du stänger/öppnar bladet kan ha olika orsaker. En kan vara att du har för smala grepp och gärna roterar över händerna. Lösningen är att testa tjockare grepp. Greppet är väldigt viktigt. En annan orsak är hur du greppar klubban. Svagt eller starkt grepp. starkt stänger gärna klubban svagt öppnar klubban.

TXG


Jo, men jag kan missa både åt höger och vänster (olika dagar) utan att ändra grepp.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff skrev:
MaxP skrev:
McRuff skrev: 19 feb 2021, 00:00

3. Det hade varit coolt att påstå att jag vill behärska att forma slag, men det är en utopi. Bra dagar kan jag slå hook, draw, fade o slice på beställning. Men rätt som det är så hookar jag allt hur jag än försöker.
Mitt viktigaste mål för hela min golf just nu är att lära mig identifiera grundorsaken till [insert dagens problem] och ha tydligare strategier för att råda bot på det.
Dagens tips från coachen - Bollen går till höger för att klubban pekar för mycket till höger, den går till vänster för att den petar för mycket vänster. Vill du göra det extra nördigt kan du även ta hänsyn till riktningen klubban svingas. Bild

Jo, det är lite 1a. Det är också som att tipsa någon om att slå ”längre och rakare”.

Knäckfrågan är ”varför” jag stänger eller öppnar bladet. I mitt fall hookar jag för att jag fastnar bakom bollen. Är det för att jag mentalt inte svingar igenom? Är det för att jag pga stel höft inte kan trycka fram höften tillräckligt? För att jag ”rullar över” bakre foten i baksvingen och inte får nog med tryck framåt? För att jag blir för flack i svingen och fäller höften för mkt så att jag inte har rörelsemån?

Motsvarande för fade/slice.

Vissa dagar är golf sjukt kul, bollen gör som man vill och svingen känns sådär ”fri”. Andra dagar tar det emot, alla bollar sticker åt något håll och då är det jäkligt tråkigt att spela golf. De dagarna behöver jag en handlingsplan.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Poängen med min kommentar är att spelare ofta gör det mycket mer komplicerat än det behöver vara. Om du slår fem slag i rad för mycket till höger på banan är det klokare att försöka få klubban att peka med vänster/mindre höger vid nästa slag än att försöka fundera på vad armbågen, handleden eller något annat gör. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MaxP skrev:
McRuff skrev:
MaxP skrev: Dagens tips från coachen - Bollen går till höger för att klubban pekar för mycket till höger, den går till vänster för att den petar för mycket vänster. Vill du göra det extra nördigt kan du även ta hänsyn till riktningen klubban svingas. Bild

Jo, det är lite 1a. Det är också som att tipsa någon om att slå ”längre och rakare”.

Knäckfrågan är ”varför” jag stänger eller öppnar bladet. I mitt fall hookar jag för att jag fastnar bakom bollen. Är det för att jag mentalt inte svingar igenom? Är det för att jag pga stel höft inte kan trycka fram höften tillräckligt? För att jag ”rullar över” bakre foten i baksvingen och inte får nog med tryck framåt? För att jag blir för flack i svingen och fäller höften för mkt så att jag inte har rörelsemån?

Motsvarande för fade/slice.

Vissa dagar är golf sjukt kul, bollen gör som man vill och svingen känns sådär ”fri”. Andra dagar tar det emot, alla bollar sticker åt något håll och då är det jäkligt tråkigt att spela golf. De dagarna behöver jag en handlingsplan.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Poängen med min kommentar är att spelare ofta gör det mycket mer komplicerat än det behöver vara. Om du slår fem slag i rad för mycket till höger på banan är det klokare att försöka få klubban att peka med vänster/mindre höger vid nästa slag än att försöka fundera på vad armbågen, handleden eller något annat gör. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

Öppna/stänga bladet redan i uppställningen menar du?

Det är logiskt. Jag upplever dock att det känns väldigt konstigt då klubbans vikt gör att den vill vrida sig i handen. Jag har labbat med det lite för att slå medvetna hook/slice osv. Framförallt känns det som att de vill stänga, så jag slåss mot den känslan lite konstant.

Hmm... Kanske ska lägga det till listan att ägna en lektion åt faktiskt.

Kommer precis från ett pass, och började med konsekvent hook idag. Förvandlade 20 meter hook till 2-3 meter draw genom att slappna av i händerna (och förmodligen hela kroppen) vilket gjorde det lättare att få igenom höften. Problemet är att det tar mig 20 minuter och 30 bollar, på runda är jag körd haha..

I grund och botten vill jag åtgärda problem och inte bota symptom. Men golf kanske är såhär även för Tiger, att man får ”hantera” sina fel vissa dagar och träna bort det dagen efter.

(Tävlat och tränat annat än golf och har en mindset med mig, kanske inte alltid rätt...)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff skrev: 19 feb 2021, 15:16
Öppna/stänga bladet redan i uppställningen menar du?

Det är logiskt. Jag upplever dock att det känns väldigt konstigt då klubbans vikt gör att den vill vrida sig i handen. Jag har labbat med det lite för att slå medvetna hook/slice osv. Framförallt känns det som att de vill stänga, så jag slåss mot den känslan lite konstant.

Hmm... Kanske ska lägga det till listan att ägna en lektion åt faktiskt.

Kommer precis från ett pass, och började med konsekvent hook idag. Förvandlade 20 meter hook till 2-3 meter draw genom att slappna av i händerna (och förmodligen hela kroppen) vilket gjorde det lättare att få igenom höften. Problemet är att det tar mig 20 minuter och 30 bollar, på runda är jag körd haha..

I grund och botten vill jag åtgärda problem och inte bota symptom. Men golf kanske är såhär även för Tiger, att man får ”hantera” sina fel vissa dagar och träna bort det dagen efter.

(Tävlat och tränat annat än golf och har en mindset med mig, kanske inte alltid rätt...)
Nej, inte anpassa sig redan i starten. Förutsätter vi att du ställer upp riktad någorlunda korrekt så sker ju en förändring i svingen alltså är det i svingen lösningen behöver komma också. Du anar inte hur enkelt det kan vara att förändra resultatet av en bollflykt om du skiftar ifrån "undrar vad armbågen gör" till "nu ska jag göra såhär med bladet" - din kropp löser det väldigt ofta utan att du faktiskt vet exakt vad som var skillnaden. Och när vi pratar om en sport där fyra grader i bladets position kan göra 20 meter i riktning kan vi inte vara för specifika.

Jag gillar att likna det med andra sporter. Tänk att du står med bollen på straffpunkten framför ett fotbollsmål och ska sparka en boll till höger stolpe och en till vänster. Jag sätter 100kr på att du inte kommer börja fundera på "Hur ska höften/knäet/foten röra sig annorlunda nu?" utan snarare bara skfitar fokus - samma tanke går att använda med framgång i golf, det är bara vi golfare som gillar att analysera sönder saker och ting.

Golf är alltid en resa precis som du är inne på och det är inte den som är bäst som vinner, det är den som missar bäst som vinner.
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Målen för 2021. Började spela Maj 2020 och lyckats ta mig ner till HCP 15.9. Så målsättningen är att ta mig till singel HCP.

Något jag lärde mig under första året som golfare är att otroligt många fokuserar nått otroligt mycket på längd. Jag har dock varit tvärt om och insett att längden kommer tids nog. Fokuserar extremt mycket på att få bollen dit jag vill o räkna ut vad som krävs för att nå upp för att försöka göra banans par.

Detta är något jag kommer ta med mig 2021 och fortsätta träna in en korrekt sving som i slutändan ger mig mer längd. Dock är inte min prio längd utan kontroll på slangen o ge mig själv bättre lägen.

Stort fokus kommer jag även lägga på inspel o puttning.

Se om jag lyckas nå ner till singel när jag slår relativt kort mot övriga i gänget jag spelar med Bild




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
MENGZELL
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 feb 2019, 13:26

Min målsättning blir i år att:

Spela en runda under 90
Träffa mer fairways
Öva mycket in spel och hamna i bättre lägen på green.

Spännande i år är att jag har tagit över restaurangen på hemma klubben så kommer bli mycket tid på klubben och hoppas kunna spela många kvälls och morgon rundor.
Fördelen med norra Sverige är väl att vi kan spela dygnet runt under Juni-Juli. även om vi inte kan gå ut förens i maj.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Järn: Titleist AP1 712 / 5-PW
Hybrid: wilson straff 4H 24grader
FW : Srixon Z355 FW3 15 grader
Driver: Titleist 917 D2
Putter: 2 Ball fang

Huvud Målsättning 2019
Gå under 90 på en runda
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MENGZELL skrev:Min målsättning blir i år att:

Spela en runda under 90
Träffa mer fairways
Öva mycket in spel och hamna i bättre lägen på green.

Spännande i år är att jag har tagit över restaurangen på hemma klubben så kommer bli mycket tid på klubben och hoppas kunna spela många kvälls och morgon rundor.
Fördelen med norra Sverige är väl att vi kan spela dygnet runt under Juni-Juli. BildBild även om vi inte kan gå ut förens i maj. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

Med allt hemmajobb förra våren så satt jag en del på klubben som omväxling från hemma. Sjukt mycket värt att kunna träna lite chippar före morgonmötet, slå en hink på lunchen och boka runda 10 minuter efter dagens sista möte.

Lite avis faktiskt Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Mina mål för 2021:

- ha roligt på banan.
- skjuta 71 eller bättre från röd/blå/gul och vit tee. Klarade det från alla utom vit förra säsongen.
- skjuta 70 eller bättre från gul med bara järn. 71 var lägsta förra säsongen.
- behålla min plats i serielaget.
Skriv svar