Fan vad svårt det är med golf...

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Tränat ikväll.. Min längtan till säsongen gick över!

Under januari började jag få ordning på drivern, vilket kändes kanon. Det kunde ge mig över 80 meter extra mot vad jag normalt kunnat kalla ”stabilt”. Receptet var: rimlig fart o klubban och rejält upp på bollen.

Det andra för att möjliggöra birdies på par5 var att få ordning på ett långt transportslag. Jag har lärt mig att jag kan snurra på J5 rejält, men med en elak hook på slutet. Hybriden har varit svår tidigare, liksom drivern delvis kanske pga mjukt skaft och att de är lite draw biased. Men den har gått bättre och bättre trots allt.

Idag gick den över förväntan. Episk känsla för bollträff och massa swoosch i pinnen. 208-215 carry om jag sopade på och ca 190 med en lugnare sving. I kombination med en bra drive borde jag se fram emot att nå par 5or på två, eller åtminstone nå ”fram” även om det är en wedge från sidan för att komma upp på green.

Men.... Nu är min fina AoA med drivern som bortblåst! Kändes helt orimligt att kunna slå flera grader upp på bollen. Snittfacit var flera mph ökad fart, men snarare 1° upp på bollen. Resultat: 20-30 meter borttappad carry Bild

Dessutom hade jag sämre kontroll på korta järn än på länge. Skulle jag spela som idag blir det ingen sänkning på länge.

Fan att det ska vara så svårt att hålla en hyfsad nivå på alla punkter. Och då har inte ens närspelet och puttarna tagits in i kalkylen.

(Ingen behöver kommentera.. Behöver bara tömma ur lite irritation och sambon vill inte ta emot haha)


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Vad hade du för clubhead speed?
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

donballe skrev:Vad hade du för clubhead speed?
Inkonsekvent, men inte ens med toppnoteringen 113,9 var värdena som de brukade.

Sen ska sägas att det är numer väldigt slitna rangebollar, så man ska ta det med en nypa salt. Men det är samma bollar som gick 25 meter längre med 105CHS för ett par veckor sedan.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

McRuff skrev:Tränat ikväll.. Min längtan till säsongen gick över!
Välkommen till golfen, det är bara att vänja dig. Men jag tror det är anledningen till att vi är tokiga nog att fortsätta. Bild
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

McRuff skrev: 23 feb 2021, 21:03
donballe skrev:Vad hade du för clubhead speed?
Inkonsekvent, men inte ens med toppnoteringen 113,9 var värdena som de brukade.

Sen ska sägas att det är numer väldigt slitna rangebollar, så man ska ta det med en nypa salt. Men det är samma bollar som gick 25 meter längre med 105CHS för ett par veckor sedan.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Ska vara snäll. Upp på hästen igen och kom tillbaka.
Back to basic så kommer resultatet.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

stevvee skrev:
McRuff skrev: 23 feb 2021, 21:03
donballe skrev:Vad hade du för clubhead speed?
Inkonsekvent, men inte ens med toppnoteringen 113,9 var värdena som de brukade.

Sen ska sägas att det är numer väldigt slitna rangebollar, så man ska ta det med en nypa salt. Men det är samma bollar som gick 25 meter längre med 105CHS för ett par veckor sedan.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Ska vara snäll. Upp på hästen igen och kom tillbaka.
Back to basic så kommer resultatet.
Ja det är väl så. Försökte ”nollställa” drivern lite genom att börja om från slow motion. Men även om spåret var bra, smashen var hemma osv så fick jag inte upp AoA.

Blir lite stressad av sådant här, trodde faktiskt att jag hade ”löst” drivern och [endast] hade fart, sweetspot och bladkontroll att jobba med. När sommaren kommer försvinner min FS, hur ska jag då veta om det är smash eller AoA som gör att jag inte når önskad längd?

Men men, nästan två månader och en hel hög lektioner kvar innan gräset växer.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

McRuff skrev: 23 feb 2021, 22:47 Blir lite stressad av sådant här, trodde faktiskt att jag hade ”löst” drivern och [endast] hade fart, sweetspot och bladkontroll att jobba med. När sommaren kommer försvinner min FS, hur ska jag då veta om det är smash eller AoA som gör att jag inte når önskad längd?
Välkommen till golfen, som någon skrev!

Att tro sig ha löst något kan du i princip glömma! Ena dagen slår man drives som gör att man googlar "How to join the PGA Tour" när man kommer hem och dagen efter, på samma banan, kan man inte ens under pistolhot träffa en fairway!

När jag spelade som bäst, för 4-5 år sedan, gick jag mycket hos en tränare och hade en period på drygt 40 dagar i sträck där jag spelade eller tränade på rangen.
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Sandstream skrev:
McRuff skrev: 23 feb 2021, 22:47 Blir lite stressad av sådant här, trodde faktiskt att jag hade ”löst” drivern och [endast] hade fart, sweetspot och bladkontroll att jobba med. När sommaren kommer försvinner min FS, hur ska jag då veta om det är smash eller AoA som gör att jag inte når önskad längd?
Välkommen till golfen, som någon skrev!

Att tro sig ha löst något kan du i princip glömma! Ena dagen slår man drives som gör att man googlar "How to join the PGA Tour" när man kommer hem och dagen efter, på samma banan, kan man inte ens under pistolhot träffa en fairway!

När jag spelade som bäst, för 4-5 år sedan, gick jag mycket hos en tränare och hade en period på drygt 40 dagar i sträck där jag spelade eller tränade på rangen.
Tänkte igårkväll, och lurar på om det som sabbat drivern är min förbättrade förmåga att behålla trycket på insidan av bakre foten. Det har varit fokus för järn och wedgeslag, men kanske trycker mig för mycket framåt med drivern vilket såklart gör det omöjligt att komma under bollen.

Men ja, saker är aldrig beständiga. Men just AoA började kännas rätt bra. Att från dag till annan tappa 4° när spår och övrigt inte förändrats nämnvärt är ändå irriterande.

Tränar 5-8h/vecka nu, och lektion varannan vecka ungefär. Hoppas på att hinna få till mig alla ”grunder”, samt att hinna få strategier för att hantera de typsaker som failar när jag vill för mycket.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

McRuff skrev: 23 feb 2021, 21:03
donballe skrev:Vad hade du för clubhead speed?
Inkonsekvent, men inte ens med toppnoteringen 113,9 var värdena som de brukade.

Sen ska sägas att det är numer väldigt slitna rangebollar, så man ska ta det med en nypa salt. Men det är samma bollar som gick 25 meter längre med 105CHS för ett par veckor sedan.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Den farten och 1gr upp är långt ifrån katastrof. När du tränar på det viset kollar du något på dynamiskt loft och var du träffar på bladet? Har du kläm på vad gear effect är för något?

Skulle kunna vara något så enkelt som träffar långt ner på bladet. Lägre utgångsvinkel och högre spinn. Ett bra recept för att döda längd i slagen :D
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

donballe skrev:
McRuff skrev: 23 feb 2021, 21:03
donballe skrev:Vad hade du för clubhead speed?
Inkonsekvent, men inte ens med toppnoteringen 113,9 var värdena som de brukade.

Sen ska sägas att det är numer väldigt slitna rangebollar, så man ska ta det med en nypa salt. Men det är samma bollar som gick 25 meter längre med 105CHS för ett par veckor sedan.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Den farten och 1gr upp är långt ifrån katastrof. När du tränar på det viset kollar du något på dynamiskt loft och var du träffar på bladet? Har du kläm på vad gear effect är för något?

Skulle kunna vara något så enkelt som träffar långt ner på bladet. Lägre utgångsvinkel och högre spinn. Ett bra recept för att döda längd i slagen :D
Fick inte ut längd trots bra ballspeed, vilket var min största irritation. Tror nog att bollen rullar ut rätt bra på en fairway, men jag är nästan mer mån om att maxa carry för att kunna klara hinder osv. Det kan jag offra några meter för.

Och har haft svårt med bollträff inne, träffar för lågt på klubban. Men... Måste nog pegga högre helt enkelt. Med 5° upp och sån gummipegg för matta så verkar det inte lämna marginal för duff.


Sen ska sägas att 114 svingen var långt ifrån en bra träff. Men jag hade en drös mellan 109-111 som inte gav önskat result heller, även när känslan var bra.

Krasst så kan jag acceptera kassa bollträffar nu. Är det något jag har med mig från annan träning så är det att träna på en sak i taget medan man lär sig nytt. När delarna fungerar var för sig får man jobba på att få ihop allt för att få ut resultatet.
Jag har jobbat på att slappna av mer vilket ökat farten rejält, jag har ändrat svingspår och börjat slå inifrån, jag har slutat slå ned på bollen och jag kämpar vidare med att kontrollera face angle.
Kan jag få de delarna att lira och dessutom ha 4-6°+ AoA (som för ett par veckor sen kändes hur lätt som helst) så är jag bara en ok bollträff från episka utslag.

Poängen är nog att även om andra delar fluktuerade för mkt igår. Så var AoA i ett avsevärt sämre spann än det varit tidigare. Det fantastiska med TM/FS är ju att kunna träna på en sak och se framsteg utan att nödvändigtvis kunna översätta det i resultat i bollen.

Kort svar: Ja, gearen kan absolut ha bidragit till att jag tryckte ner bollen. Jag har trots allt 9° loft och det borde ge högre launch än jag noterade igår.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar