Fan vad svårt det är med golf...

Här snackar vi allmänt om golf...
Mikaelanstad
Inlägg: 416
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

stevvee skrev:
McRuff skrev:
stevvee skrev: Om jag inte missuppfattade så har du 20+ hcp idag? Det är jättebra att ta saker steg för steg och inte skynda.

Att ha en wedge in istället för fullt slag med järn behöver inte betyda lägre scorer (för proffsen är det något helt annat). Jag har spelat mina bästa rundor genom att spela J3 från tee.

Själva singelhcp kommer ju inte komma med hjälp utav en bra driver från tee, det handlar om att förstå sitt spel och sina svagheter samt vara väldigt duktig på både järn,wedgar och puttar.

Du får ju självklart köra ditt eget race, det är inte det. Men jag har gjort resan och jag vet vad jag har lagt för mycket energi på och för lite energi på samt vad som gjorde att jag kom ner på singel.

Så du spelar inte driver?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Absolut gör jag det, men jag behöver inte spela driver.

Vill jag spela min absolut bästa golf så ska jag inte ta fram driver allt för ofta. Då slår jag den ändå rätt stabilt (flertalet medlemmar kan intyga).

Vill jag spela min bästa golf skall jag placera bollen så jag får bekväma längder. Tar faktiskt hellre en full P-9-8 in istället för valfria meter från 40-90. Hanterar ändå wedgarna skapligt även om jag kan förbättra där med.

Men jag vet, driver är kul och det gör att man gärna spelar den.

Var faktiskt lite kul på klubbens KM, vinnaren eller om han kom tvåa med nått slag så spela han J5, J5 Och Wedge in på par 5.

Var inte många tillfällen han pangade Drivern under de 3 rundorna


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Mikaelanstad skrev:
stevvee skrev:
McRuff skrev:
Så du spelar inte driver?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Absolut gör jag det, men jag behöver inte spela driver.

Vill jag spela min absolut bästa golf så ska jag inte ta fram driver allt för ofta. Då slår jag den ändå rätt stabilt (flertalet medlemmar kan intyga).

Vill jag spela min bästa golf skall jag placera bollen så jag får bekväma längder. Tar faktiskt hellre en full P-9-8 in istället för valfria meter från 40-90. Hanterar ändå wedgarna skapligt även om jag kan förbättra där med.

Men jag vet, driver är kul och det gör att man gärna spelar den.

Var faktiskt lite kul på klubbens KM, vinnaren eller om han kom tvåa med nått slag så spela han J5, J5 Och Wedge in på par 5.

Var inte många tillfällen han pangade Drivern under de 3 rundorna


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Allt beror väl på hur hålet ser ut i relation till hur stabil man är.

Öppningshålet på Vallentuna tillåter 70m båda slice och hook, men man måste ha 210 carry annars är det blött. Idre som jag spelat en del har flera smala hål där fairway övergår till blåbärsris (omöjligt att hitta boll). Där är det nog säkrare att knacka fram en nia än att riskera drivern.

Jag tvivlar dessutom på att vinnaren av km aldrig tränar sin driver. För det är vad vi pratar om, träning på rangen. Inte tävlingsspel.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Mikaelanstad skrev: 24 feb 2021, 20:51
stevvee skrev:
McRuff skrev:

Så du spelar inte driver?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Absolut gör jag det, men jag behöver inte spela driver.

Vill jag spela min absolut bästa golf så ska jag inte ta fram driver allt för ofta. Då slår jag den ändå rätt stabilt (flertalet medlemmar kan intyga).

Vill jag spela min bästa golf skall jag placera bollen så jag får bekväma längder. Tar faktiskt hellre en full P-9-8 in istället för valfria meter från 40-90. Hanterar ändå wedgarna skapligt även om jag kan förbättra där med.

Men jag vet, driver är kul och det gör att man gärna spelar den.

Var faktiskt lite kul på klubbens KM, vinnaren eller om han kom tvåa med nått slag så spela han J5, J5 Och Wedge in på par 5.

Var inte många tillfällen han pangade Drivern under de 3 rundorna


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag använder samma taktik, finns det ingen rimlig chans att nå på två så spelar jag för position från tee. J4/J5 sen mellanjärn för att ha 85-105m kvar (lobwedge eller sandwedge).
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

donballe skrev: 24 feb 2021, 21:18
Mikaelanstad skrev: 24 feb 2021, 20:51
stevvee skrev: Absolut gör jag det, men jag behöver inte spela driver.

Vill jag spela min absolut bästa golf så ska jag inte ta fram driver allt för ofta. Då slår jag den ändå rätt stabilt (flertalet medlemmar kan intyga).

Vill jag spela min bästa golf skall jag placera bollen så jag får bekväma längder. Tar faktiskt hellre en full P-9-8 in istället för valfria meter från 40-90. Hanterar ändå wedgarna skapligt även om jag kan förbättra där med.

Men jag vet, driver är kul och det gör att man gärna spelar den.

Var faktiskt lite kul på klubbens KM, vinnaren eller om han kom tvåa med nått slag så spela han J5, J5 Och Wedge in på par 5.

Var inte många tillfällen han pangade Drivern under de 3 rundorna


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag använder samma taktik, finns det ingen rimlig chans att nå på två så spelar jag för position från tee. J4/J5 sen mellanjärn för att ha 85-105m kvar (lobwedge eller sandwedge).
Alltid bra att förtydliga vad som är rimlig chans.
Antar att vi inte bara pratar längd utan även, hinder och hur greenområdet ser ut osv. Alltså att du kan ha 200 in efter drive men ändå avstår att gå för det just för risken att hamna i skiten.
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

stevvee skrev: 24 feb 2021, 21:21
donballe skrev: 24 feb 2021, 21:18
Mikaelanstad skrev: 24 feb 2021, 20:51


Var faktiskt lite kul på klubbens KM, vinnaren eller om han kom tvåa med nått slag så spela han J5, J5 Och Wedge in på par 5.

Var inte många tillfällen han pangade Drivern under de 3 rundorna


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag använder samma taktik, finns det ingen rimlig chans att nå på två så spelar jag för position från tee. J4/J5 sen mellanjärn för att ha 85-105m kvar (lobwedge eller sandwedge).
Alltid bra att förtydliga vad som är rimlig chans.
Antar att vi inte bara pratar längd utan även, hinder och hur greenområdet ser ut osv. Alltså att du kan ha 200 in efter drive men ändå avstår att gå för det just för risken att hamna i skiten.
Ja, precis så är det. Det är sällan enbart avståndet som säger ifrån utan det är avståndet ihop med hur det ser ut innan och runt green. Det är en sak att pegga upp på tee och slå 200 meter och en sak att spela bollen som den ligger från fairway. Jag personligen slår tex inte lika högt opeggat.
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Så för att summera era tips:

För att träna på att bli bättre med driver. Spela inte driver!

Episkt, stort tack.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

För att summera så är vi alla olika med olika svingar. Att ge tips via internet utan att ha sett alla siffror eller svingen blir därför omöjligt.

Du verkar ju dessutom träna med någon pro. Förslagsvis bör denne person som känner din sving kunna berätta för dig hur du kan träna utifrån dina förutsättningar.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

McRuff skrev: 24 feb 2021, 23:10 Så för att summera era tips:

För att träna på att bli bättre med driver. Spela inte driver!

Episkt, stort tack.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Nej för att summera, bli bättre på bollträff och hantera ditt blad så kommer du bli bättre på alla klubbor men fokusera inte så jävla mycket på driver.

Men du verkar ju inte vilja ta in utav det som både har erfarenhet och lågt hcp så varför ens skriva här ? Du har 25 i hcp. Kan ju harva runt med J7 och slå lägre scorer än så....... tack o hej
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

donballe skrev:För att summera så är vi alla olika med olika svingar. Att ge tips via internet utan att ha sett alla siffror eller svingen blir därför omöjligt.

Du verkar ju dessutom träna med någon pro. Förslagsvis bör denne person som känner din sving kunna berätta för dig hur du kan träna utifrån dina förutsättningar.
Vet inte om jag tycker att jag efterfrågade svingtips, utan tips på att checka AoA.

Och ja jag kör kontinuerligt lektioner nu, vilket gett resultat. Det återspeglas pga vinter inte i hcp eller score dock.

Vad jag blir förvånad över är träningstipset ”träna inte”. Tvivlar på att det finns särskilt många som är vassa på träklubbor som blev det genom att bara träna järnslag. Jag har en träningsvolym nu på närmare 1000 bollar per vecka, om 20% är driver/hybrid, 50% är järn och 30% är wedgear så känner jag mig rätt nöjd med den fördelningen.

Angående värdet av längd så slår jag hellre 35 m från ruffen än 160 meter från fairway alla gånger. Tittar jag på spridningen på mina 40,50,60,70 metersslag så är de cirklarna betydligt mindre än de från 140-160 meter. Det kan absolut bli sämre från gräs, men skillnaden är påtaglig.

5-30 meter känns meningslöst att träna på från matta, så kan jag få volym och hitta lite stabilitet i det längre spelet nu under vintern så kan jag lägga mer fokus på närspelet när det börjar finnas gräs igen.

Med det sagt, jag ska nog ägna lunchen åt att testa gräset på baksidan här nu när det har töat Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

McRuff skrev: 24 feb 2021, 23:10 Så för att summera era tips:

För att träna på att bli bättre med driver. Spela inte driver!

Episkt, stort tack.
Varför så lättirriterad? Tror du någon blir sugen på att hjälpa dig med den attityden?

Det jag tror folk här försöker säga är att en bra drive bara är en liten del av spelet. Att ha bollen i spel hela tiden är betydligt mer avgörande för scoren.

Du pratar även om att jaga birdies och visst, det är kul, men jag lirar runt 10 i hcp och jag hade 3% birdies förra året. På 5,5 st 18 hålsrundor gör jag alltså endast 3 birdies.
Om du har ett hcp på runt 20 så försök komma ner till genomgående bogeys först, sen börjar du jaga par och när du är scratchspelare kan du fundera på hur många birdies du ska göra :)
Skriv svar