Fan vad svårt det är med golf...

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Sandstream skrev:
McRuff skrev: 24 feb 2021, 23:10 Så för att summera era tips:

För att träna på att bli bättre med driver. Spela inte driver!

Episkt, stort tack.
Varför så lättirriterad? Tror du någon blir sugen på att hjälpa dig med den attityden?

Det jag tror folk här försöker säga är att en bra drive bara är en liten del av spelet....
Det jag blir irriterad på är att jag ställer en fråga om driver och får svar som antar att det är det enda jag tränar på. Om jag någonsin ska få en stabil drive som gör nytta på banan så måste jag ju träna med den, eller hur?

Järnen går ganska bra nu, och när de inte gör det så har jag en ganska bra uppfattning om varför. Drivern är stundvis mer av ett mysterium. Det lär knappast förändras av att inte träna med den. Om det så tar 2 säsonger till innan drivern hjälper mig på banan så är det inte argument för att inte träna med den nu.

Av min totala träningsvolym är kanske 20% ”längd” (6 -> driver), resten fokuserar jag på kontroll och precision (inspel).

Du får gärna förklara vad jag missat här annars?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

Sandstream skrev:
McRuff skrev: 24 feb 2021, 23:10 Så för att summera era tips:

För att träna på att bli bättre med driver. Spela inte driver!

Episkt, stort tack.
Varför så lättirriterad? Tror du någon blir sugen på att hjälpa dig med den attityden?

Det jag tror folk här försöker säga är att en bra drive bara är en liten del av spelet. Att ha bollen i spel hela tiden är betydligt mer avgörande för scoren.

Du pratar även om att jaga birdies och visst, det är kul, men jag lirar runt 10 i hcp och jag hade 3% birdies förra året. På 5,5 st 18 hålsrundor gör jag alltså endast 3 birdies.
Om du har ett hcp på runt 20 så försök komma ner till genomgående bogeys först, sen börjar du jaga par och när du är scratchspelare kan du fundera på hur många birdies du ska göra :)
Jag fick från 14 till 9 förra säsongen, och som du sa det är inte för man gör många birdies.

Förra säsongen så såg det ut såhär för mig:
Eagle = 1% 2st
Birde = 5% 26st
Par = 37% 195st
Bogey = 43% 224st
D-bogey+ = 14% 77st

Och jag snittade 35p på lite över 30st 18-hål rundor.

Så att jaga en massa birdie eller par när man har 25 i hcp kan i själva verket ge motsatt effekt, samma sak om man hela tiden ska jaga sänkning, det låser sig och man lyckas inte riktigt.
Men det som gjorde att jag i år äntligen kunde komma ner på singel var att träna mest på närspelet och puttning.

Jag förstår din vilja att kunna slå långt och rakt, var exakt likadan själv. Men sanningen är att det är först nu jag börjar bli "trygg" med min driver, så för att komma ner på singel hcp så är drivern absolut inte den största bidragande faktorn, det är närspelet och puttningen.

Jag spelade ner mig till 14 med j4/hybrid på utslagen, och bland mina bästa rundor förra året (79 slag på PGA i Bara) så spelade jag driver på 2 eller 3 av hålen men jag träffade många greener.

Så mitt förslag är att lägg ner mest energi på närspelet/puttning men för den sakens skull ska du ju absolut inte sluta träna på drivern, men den kanske inte behövs på så väldigt många hål väl ute på banan. Så fortsätt träna med din Pro så kommer det tillslut, men kanske sluta "försöka" få till den perfekt driven hela tiden så kanske det lossnar där också.

Men det är väldigt kul att bomba drives, det förstår jag :)

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app


---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Sandstream skrev:...när du är scratchspelare kan du fundera på hur många birdies du ska göra :)
Ärlig fråga. Hur många scratchspelare jagar inte birdies? Att notera par på 18 hål i rad måste vara betydligt svårare än 72 totalt?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

McRuff skrev: 24 feb 2021, 23:10 Så för att summera era tips:

För att träna på att bli bättre med driver. Spela inte driver!

Episkt, stort tack.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Har inte läst hela tråden, men jag tänker säger emot de andra i så fall. Spela och träna med driver. Spelade utan driver i flera år. Fastnade helt i spelet och kom absolut ingenstans. Om man gör mycket fel blir det förstärkt med drivern. Du kan komma undan med fler fel på korta järn. Slår du dåliga drives slår du nog egentligen dåliga järn också. Bara mycket enklare att se felen med drivern. LIte förenklat. Men det är min input.
Hcp: ~12
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

McRuff skrev:
Sandstream skrev:...när du är scratchspelare kan du fundera på hur många birdies du ska göra :)
Ärlig fråga. Hur många scratchspelare jagar inte birdies? Att notera par på 18 hål i rad måste vara betydligt svårare än 72 totalt?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag kan väl bidra med lite referens då, spelade förra säsongen kring 0 men mestadels på +-sidan
IMG_2397.JPG
IMG_2397.JPG (181.93 KiB) Visad 3196 gånger
Det som är värt att notera är att denna statistik är överhängande från de längre teerna, alltså banor norr om 6000m.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Niklas skrev:
McRuff skrev: 24 feb 2021, 23:10 Så för att summera era tips:

För att träna på att bli bättre med driver. Spela inte driver!

Episkt, stort tack.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Har inte läst hela tråden, men jag tänker säger emot de andra i så fall. Spela och träna med driver. Spelade utan driver i flera år. Fastnade helt i spelet och kom absolut ingenstans. Om man gör mycket fel blir det förstärkt med drivern. Du kan komma undan med fler fel på korta järn. Slår du dåliga drives slår du nog egentligen dåliga järn också. Bara mycket enklare att se felen med drivern. LIte förenklat. Men det är min input.

Rätt, den ”snygga draw” jag har på 9an är lite obekvämt mycket på 5an om jag slarvar minsta lilla, och 40m vänster med drivern.

Sen kan jag absolut spela bara järn på runda. Har längd nog i järnen för att kunna nå scratch utan träklubbor om jag mot förmodan skulle lära mig kontrollera längd och riktning.

Men dels spelar jag golf för att det är roligt, och det är kul att slå långt. Dels antar jag att det är betydligt lättare att spara slag på långa hål om jag har 450 meter på två slag, eller kan spela in en 8a på en lång par4 istället för en 5a.

På tre veckor gick jag från att slå en slice 200 meter höger till att ha 240m carry med en draw (med en tillförlitlighet jag skulle våga spela med där det finns plats att missa vänster iaf).

Jag vill tro att fortsatt träning kan skapa en hygglig storslägga framåt slutet av sommaren iaf.

Sen är jag tusentals timmar ifrån att vara en duktig golfare, men jag bockar av det en vecka i taget.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

robin.palmkvist skrev: 1. Du pratar även om att jaga birdies...

...närspelet och puttningen.

2. Men det är väldigt kul att bomba drives, det förstår jag :)

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
1. Absolut. Men rätta mig om jag har fel, ”jagar” du birdies så innebär en missat putt fortfarande par. Medan ett hål upplagt för par inte tillåter några missar?

Sen är det väldigt svårt att träna närspel i februari i Stockholm. Så det är inte riktigt ett alternativ.

2. I Trackman, som har betydligt hårdare fairways än Flightscope, så noterade jag totallängder väl över 270m när jag testade lite klubbor med styvare skaft (mitt R-flex gör det nog lite onödigt svårt med min schwung).

Det var... motiverande Bild


Mitt mål är dock någorlunda stabilitet på 220-240 carry. Det kräver inga mirakel mer än att ha en hyfsad AoA. Då klarar jag vatten, hinder och ”kullar” (kan landa i nedförsbacke) på ett gäng hål på de banor jag spelar ofta. Och kapar nästan 80 meter från andraslaget jämfört med j5.

Upplägget nu är att maxa motsvarande ”rangeträning” tills banorna öppnar. Sen spendera mer tid på och runt övningsgreenerna. Förhoppningsvis med lite stabilitet kvar för det långa spelet tack vare vinterträningen.



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

joakim.pekkari skrev: Jag kan väl bidra med lite referens då...


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Stämmer rätt bra med mitt antagande. Min stora fråga är dock följande:

Du hade 12% b och 56% par. I hur många av de fallen gick du för birdie men slutade med par pga miss någonstans? Och var risken större eller mindre för en bogey om du gått för par direkt istället?




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
robin.palmkvist
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 feb 2019, 15:38

McRuff skrev:
robin.palmkvist skrev: 1. Du pratar även om att jaga birdies...

...närspelet och puttningen.

2. Men det är väldigt kul att bomba drives, det förstår jag :)

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app
1. Absolut. Men rätta mig om jag har fel, ”jagar” du birdies så innebär en missat putt fortfarande par. Medan ett hål upplagt för par inte tillåter några missar?

Sen är det väldigt svårt att träna närspel i februari i Stockholm. Så det är inte riktigt ett alternativ.

2. I Trackman, som har betydligt hårdare fairways än Flightscope, så noterade jag totallängder väl över 270m när jag testade lite klubbor med styvare skaft (mitt R-flex gör det nog lite onödigt svårt med min schwung).

Det var... motiverande Bild


Mitt mål är dock någorlunda stabilitet på 220-240 carry. Det kräver inga mirakel mer än att ha en hyfsad AoA. Då klarar jag vatten, hinder och ”kullar” (kan landa i nedförsbacke) på ett gäng hål på de banor jag spelar ofta. Och kapar nästan 80 meter från andraslaget jämfört med j5.

Upplägget nu är att maxa motsvarande ”rangeträning” tills banorna öppnar. Sen spendera mer tid på och runt övningsgreenerna. Förhoppningsvis med lite stabilitet kvar för det långa spelet tack vare vinterträningen.



Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
En jakt på birdie börjar redan från tee. Har du en par 5a som man känner att får jag bara en kanon drive nu så KAN jag nå upp på 2 och 2putta för en birde. Men ett utslag i vatten, oob, bunker, rough eller vad som, så är hålet "förstört" samma sak med andraslaget, ska man gå för det för att ha en 2putt för birdie så här du även där många risker.
Där med inte sagt att man ska spela fegt, man ska spela så som man själv vill. Vill man lägga upp så gör man det, vill man gå för det så gör man det.
Men grejen är att jagar man birdies så är det ändå väldigt mpnga faktorer och slag som ska sitta för att det ska bli en birdie, inte bara en missad putt så det blir par.

Men vill du bli grym med sin driver så ska du självklart träna på den OCH våga använda den på banan. Det tror jag alla här inne håller med om.
MEN om man samtidigt vill bli en bättre golfspelare överlag så är drivern bara en väldigt liten del och absolut inte avgörande för att komma ner i hcp och göra fina scorer och massa birdies... Däremot att spela smart och kanske bara använda drivern (iaf nu i början) på de hål där man "har råd" med en miss eller man känner att man verkligen vill gå för det

Jag hade en sjuk slice innan i mååånga år, kunde verkligen inte slå med drivern. Men ändå skulle den fram på varenda jä*på hål, och nog f*n hade jag mängder med missat, kom aldrig lägre än 18-19 i hcp. Men då började jag använda j4/h3 (ca 200-220m för längd beroende på vilken klubba jag använde) och träffade nästan alla fairway. Då började jag komma ner i hcp och för 2 år sen tog jag lektioner (första på över 20år) och vips så började drivern också fungera.
Så mitt tips är: Ha tålamod och spela smart till en början. För varje gång du drar upp drivern och får ett "dåligt" utslag som kan sätta dig i skiten så blir självförtroendet med den sämre. Men fortsätt träna på den! För den asball att slå med :D

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

---------------‐---------------------------
Driver: Ping G410 9°
FW3: Ping G400 SFT 16°
Hybrid 3: Ping G400 19°
Järn: 4-PW Titliest AP2 718
Wedge 50°: Cleveland RTX-3
Wedge 56°: Cleveland RTX-3
Wedge 60°: Nike SV
Putter: Cleveland VP1 med Pistol GT 2.0
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

robin.palmkvist skrev:
Så mitt tips är:

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

Saknar likeknapp!

Ja, jag sparade ca 8 slag på att lämna drivern i bilen. Sen sparade jag 2-3 till den perioden förra sommaren när den fungerade och jag fick ut 240m ungefär. Mest för att jag träffade greener med pw som jag hade missat med 5an.

Sen blev det mjukvarufel på den igen och då fick den stanna i bilen.

Slicen är jobbig. Den hook jag slåss med nu är i varje fall lång så är det inte värre än ruff åt vänster är den klart spelbar även om hooken lever kvar i sommar. Men tanken är ju såklart att träna missen mindre så att det är rimligt att hålla bollen i spel även med ett dåligt slag. Om jag når dit i år återstår att se. Kanske fortsätter vara rangehjälte med drivern hela säsongen Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar