Fan vad svårt det är med golf...

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

Vet inte hur det är för övriga, men personligen tycker jag det är större risk för bogey om man börjar fokusera (jaga) birdie från tee.
Tanken på en birdie kommer inte förrän man slagit 2:a slaget (par 4 o 5) och det blivit riktigt bra, fram tills dess är det par som gäller.

Birdie kommer alltid från ett bra inspel mot green eller en bra putt, aldrig från ett bra utslag från tee, om det inte är ett par 3 eller nåbar par 4.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

McRuff skrev: 25 feb 2021, 14:54
joakim.pekkari skrev: Jag kan väl bidra med lite referens då...


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum

Stämmer rätt bra med mitt antagande. Min stora fråga är dock följande:

Du hade 12% b och 56% par. I hur många av de fallen gick du för birdie men slutade med par pga miss någonstans? Och var risken större eller mindre för en bogey om du gått för par direkt istället?




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Hänger ju mycket på hålen/banan men mest birdies kommer på par 5 och där har jag också bäst möjligheter att gå för det. Par 4 är väldigt varierande, altifrån hålets design, flaggplacering och vind dikterar om jag går för det, generellt sett går jag mer för en greenträff än att lägga mig riktigt nära. Par 3 försöker jag mest bara träffa green, ibland ges möjligheten att gå lite aggressivare.

Skulle säga att jag är rätt duktig överlag på att undvika bogeys och min spelstil handlar mer om att "trötta ut" banan genom att ge mig själv många greentäffar, till slut resulterar det i birdies. Har skjutit Even Par på många sätt, allt ifrån 7 birdies till 0 birdies och allt däremellan. Rundor där man bara rullar i par efter par efter par är dock dödstråkiga då det känns som att man missar birdies snarare än skjuter par så att säga.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MacAllan skrev:Vet inte hur det är för övriga, men personligen tycker jag det är större risk för bogey om man börjar fokusera (jaga) birdie från tee.
Tanken på en birdie kommer inte förrän man slagit 2:a slaget (par 4 o 5) och det blivit riktigt bra, fram tills dess är det par som gäller.

Birdie kommer alltid från ett bra inspel mot green eller en bra putt, aldrig från ett bra utslag från tee, om det inte är ett par 3 eller nåbar par 4.
Min andel birdies hittills kan nog främst skrivas av som tur. Jag har däremot tittat en del på banguider för banor jag spelat mer än en gång för att fundera på hur jag skulle vilja spela hålen med min nya vapenarsenal.

Mitt tjat om drivern handlar om att den givet hur jag slår mina järn förvandlar många 4or från 2% gir till 80% gir. Den gör också att jag med en ”ok” drive och ”ok” hybrid har wedge/pw till green istället för 7-5. Stor skillnad där, två riktigt bra långa slag ger att jag kanske t.o.m. har en 5a in, och även om jag inte sätter den så är det en chip och rimlig enputt för birdie. Istället för att ha ett inspel på 150 meter och fortfarande ofta ha chip upp, då med enputt för par.

På vissa hål ser jag få realistiska möjligheter att få par ens. Långa smala 4or med hinder runt green t.ex. träklubbor utgår om det är smalt, och inspel på svår green med j5 klarar jag inte. Å andra sidan finns hål där man kan slå nästan hur snett som helst, och där kan det verkligen löna sig att kunna bomba ur 260+ meter, även om andraslaget blir från ruff.

Med det sagt. Jag tänker att ett utslag med förutsättningar för ”dagens” drive ska drivas. Blir den bra och jag kan nå fram på två så är frågan vad farorna ”på vägen” är. Men att faktiskt ha möjlighet att nå på två eller ha en liten pitch/chip kvar vore ju episkt. Och för mig är det nog först då jag skulle kunna tänka birdie.

Lektionen idag gick kass, eller tvärtom kanske. Jag var kass så lektionen var nyttig.


Men nyfiken om du slår långt, hur skulle du spela det här hålet, några chanser till birdie? (Mitt hathål)
IMG_7574.JPG
IMG_7574.JPG
Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

McRuff skrev: 25 feb 2021, 20:34
MacAllan skrev:Vet inte hur det är för övriga, men personligen tycker jag det är större risk för bogey om man börjar fokusera (jaga) birdie från tee.
Tanken på en birdie kommer inte förrän man slagit 2:a slaget (par 4 o 5) och det blivit riktigt bra, fram tills dess är det par som gäller.

Birdie kommer alltid från ett bra inspel mot green eller en bra putt, aldrig från ett bra utslag från tee, om det inte är ett par 3 eller nåbar par 4.
Min andel birdies hittills kan nog främst skrivas av som tur. Jag har däremot tittat en del på banguider för banor jag spelat mer än en gång för att fundera på hur jag skulle vilja spela hålen med min nya vapenarsenal.

Mitt tjat om drivern handlar om att den givet hur jag slår mina järn förvandlar många 4or från 2% gir till 80% gir. Den gör också att jag med en ”ok” drive och ”ok” hybrid har wedge/pw till green istället för 7-5. Stor skillnad där, två riktigt bra långa slag ger att jag kanske t.o.m. har en 5a in, och även om jag inte sätter den så är det en chip och rimlig enputt för birdie. Istället för att ha ett inspel på 150 meter och fortfarande ofta ha chip upp, då med enputt för par.

På vissa hål ser jag få realistiska möjligheter att få par ens. Långa smala 4or med hinder runt green t.ex. träklubbor utgår om det är smalt, och inspel på svår green med j5 klarar jag inte. Å andra sidan finns hål där man kan slå nästan hur snett som helst, och där kan det verkligen löna sig att kunna bomba ur 260+ meter, även om andraslaget blir från ruff.

Med det sagt. Jag tänker att ett utslag med förutsättningar för ”dagens” drive ska drivas. Blir den bra och jag kan nå fram på två så är frågan vad farorna ”på vägen” är. Men att faktiskt ha möjlighet att nå på två eller ha en liten pitch/chip kvar vore ju episkt. Och för mig är det nog först då jag skulle kunna tänka birdie.

Lektionen idag gick kass, eller tvärtom kanske. Jag var kass så lektionen var nyttig.


Men nyfiken om du slår långt, hur skulle du spela det här hålet, några chanser till birdie? (Mitt hathål)
IMG_7574.JPG

IMG_7574.JPG

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Tyvärr syns inte bilderna så jag kan inte svara på det.

Numera slår jag inte så värst långt mot tidigare ( har märkt att man tappar längd norr om 50), har väl en stabil carry på 210 - 220 meter med driver men kan trycka upp den mot 230 - 235, dock är det betydligt större risk att jag tappar den då.
Sen i förhållande så slår jag mina järn kortare eftersom jag lugnar sving med dom.

Sen resonerar jag som så att inte alltid gå för green på 2:a slaget (par 5:a) bara för att jag kan nå, det kan ofta bli mycket bättre resultat av att lägga upp sig kort och chippa.

Jag tycker du helt klart skall fortsätta träna med din driver för när man behärskar den så har man nytta av den, dock tycker jag du skall prioritera om och inte fokusera på att slå den så långt som möjligt direkt utan så stabilt som möjligt istället, när du väl är stabil med den då börjar man träna för att öka längden.
Även om det innebär att du bara slår den 10 meter längre än klubban innan (spoon gissar jag) så innebär det att du har 1 klubba mindre på inspelet vilket kan vara bra, det innebär också att du säkert kan ta dig förbi ett hinder som spoonen riskerar att fastna i.
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MacAllan skrev:
McRuff skrev: 25 feb 2021, 20:34
MacAllan skrev:Vet inte hur det är för övriga, men personligen tycker jag det är större risk för bogey om man börjar fokusera (jaga) birdie från tee.
Tanken på en birdie kommer inte förrän man slagit 2:a slaget (par 4 o 5) och det blivit riktigt bra, fram tills dess är det par som gäller.

Birdie kommer alltid från ett bra inspel mot green eller en bra putt, aldrig från ett bra utslag från tee, om det inte är ett par 3 eller nåbar par 4.
Min andel birdies hittills kan nog främst skrivas av som tur. Jag har däremot tittat en del på banguider för banor jag spelat mer än en gång för att fundera på hur jag skulle vilja spela hålen med min nya vapenarsenal.

Mitt tjat om drivern handlar om att den givet hur jag slår mina järn förvandlar många 4or från 2% gir till 80% gir. Den gör också att jag med en ”ok” drive och ”ok” hybrid har wedge/pw till green istället för 7-5. Stor skillnad där, två riktigt bra långa slag ger att jag kanske t.o.m. har en 5a in, och även om jag inte sätter den så är det en chip och rimlig enputt för birdie. Istället för att ha ett inspel på 150 meter och fortfarande ofta ha chip upp, då med enputt för par.

På vissa hål ser jag få realistiska möjligheter att få par ens. Långa smala 4or med hinder runt green t.ex. träklubbor utgår om det är smalt, och inspel på svår green med j5 klarar jag inte. Å andra sidan finns hål där man kan slå nästan hur snett som helst, och där kan det verkligen löna sig att kunna bomba ur 260+ meter, även om andraslaget blir från ruff.

Med det sagt. Jag tänker att ett utslag med förutsättningar för ”dagens” drive ska drivas. Blir den bra och jag kan nå fram på två så är frågan vad farorna ”på vägen” är. Men att faktiskt ha möjlighet att nå på två eller ha en liten pitch/chip kvar vore ju episkt. Och för mig är det nog först då jag skulle kunna tänka birdie.

Lektionen idag gick kass, eller tvärtom kanske. Jag var kass så lektionen var nyttig.


Men nyfiken om du slår långt, hur skulle du spela det här hålet, några chanser till birdie? (Mitt hathål)
IMG_7574.JPG

IMG_7574.JPG

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Tyvärr syns inte bilderna så jag kan inte svara på det.

Damn it.. Hål 16 Vallentuna.

Kan se hur jag får par, men noll marginal på det.

Så många svårigheter. Slår jag långt är vattnet i spel, man måste slå väääldigt långt för att gör över det och spela vänstra fairway. Är man inte ”nästan” framme vid vattnet så måste man slå andraslaget ”längs med”, då känns det smalt mellan vatten och skog. Sen dogleg med träd som tveksamt går att slå över, och även om man kan lobba en pitch 40 meter högt så långt så får man slå i blindo.

Och så avslutas det med en lutande green och ibland flaggan där det är ondulerat. Par där är lika värt som en birdie i mitt huvud.

Inte spelat där på länge. Men det hålet är fan min Moby Dick.

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

En av de stora anledningarna att golfare tycker golf är svårt kommer upp i denna tråd helt naturligt. En spelare som inte har under 5 i HCP borde absolut inte "jaga birdies", du behöver starta med att spela strategiskt för din nivå för att undvika misstag. Golf är en sport som handlar om att missa så lite som möjligt. Oavsett om du är på + i HCP eller 36,0.

Som jag lär ut i mina strategikurser, sikta på att spela på din nivå så kommer det att ramla i lite puttar/andra slag som blir så bra att du tjänar slag. Du har inte en dålig score för att du inte gjort nog med birdies, du har det för att dubblar, tripplar och så vidare händer.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

McRuff skrev: 26 feb 2021, 01:22 Damn it.. Hål 16 Vallentuna.

Kan se hur jag får par, men noll marginal på det.

Så många svårigheter. Slår jag långt är vattnet i spel, man måste slå väääldigt långt för att gör över det och spela vänstra fairway. Är man inte ”nästan” framme vid vattnet så måste man slå andraslaget ”längs med”, då känns det smalt mellan vatten och skog. Sen dogleg med träd som tveksamt går att slå över, och även om man kan lobba en pitch 40 meter högt så långt så får man slå i blindo.

Och så avslutas det med en lutande green och ibland flaggan där det är ondulerat. Par där är lika värt som en birdie i mitt huvud.

Inte spelat där på länge. Men det hålet är fan min Moby Dick.

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver till FW är knepigt, för det är ju inte mkt att landa på där framme. Sen har man ju ändå en tvåhundring kvar-ish.
Spelar man safe så har man ett transportslag till en fw som går lite snett, men man bör ju ha ett hyggligt läge för inspel och två puttar för paret iallafall.

Angående birdies så brukar jag inte jaga birdies, men det dyker upp lägen och det är dom man får försöka ta till vara på. Jag spelar ganska jämnt, gör sällan bort mig, men gör inte så många birdies som jag kanske borde göra.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

McRuff skrev: 25 feb 2021, 13:33Det jag blir irriterad på är att jag ställer en fråga om driver och får svar som antar att det är det enda jag tränar på. Om jag någonsin ska få en stabil drive som gör nytta på banan så måste jag ju träna med den, eller hur?
Då tror jag du missförstår svaren i tråden. Det är ingen som säger att du INTE ska träna med drivern.
Vad vi försöker säga är att drivern bara är en liten del av spelet och att det absolut viktigaste är att ha bollen i spel.

Som Max är inne på ovan handlar det om att spela efter sin egen förmåga. Det jag försökte förtydliga är att om du har ett hcp på mer än tex 5 så är det inte birdies du ska jaga eftersom det kommer att straffa din score. Om jag gick för birdies på alla P4 och P5 skulle det bli katastrof.

Fortsätt träna med drivern men gör det framförallt på banan. Min erfarenhet är att nästan vem som helst kan slå bra drives på rangen men det är de duktiga spelarna som även gör det på banan.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

McRuff skrev: 25 feb 2021, 13:39 Ärlig fråga. Hur många scratchspelare jagar inte birdies? Att notera par på 18 hål i rad måste vara betydligt svårare än 72 totalt?
Det är ju det jag skriver! När du är scratchspelare kan du börja jaga birdies på ett annat sätt än om du har, säg 15 i hcp :)
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

McRuff skrev: 26 feb 2021, 01:22
MacAllan skrev:
McRuff skrev: 25 feb 2021, 20:34

Min andel birdies hittills kan nog främst skrivas av som tur. Jag har däremot tittat en del på banguider för banor jag spelat mer än en gång för att fundera på hur jag skulle vilja spela hålen med min nya vapenarsenal.

Mitt tjat om drivern handlar om att den givet hur jag slår mina järn förvandlar många 4or från 2% gir till 80% gir. Den gör också att jag med en ”ok” drive och ”ok” hybrid har wedge/pw till green istället för 7-5. Stor skillnad där, två riktigt bra långa slag ger att jag kanske t.o.m. har en 5a in, och även om jag inte sätter den så är det en chip och rimlig enputt för birdie. Istället för att ha ett inspel på 150 meter och fortfarande ofta ha chip upp, då med enputt för par.

På vissa hål ser jag få realistiska möjligheter att få par ens. Långa smala 4or med hinder runt green t.ex. träklubbor utgår om det är smalt, och inspel på svår green med j5 klarar jag inte. Å andra sidan finns hål där man kan slå nästan hur snett som helst, och där kan det verkligen löna sig att kunna bomba ur 260+ meter, även om andraslaget blir från ruff.

Med det sagt. Jag tänker att ett utslag med förutsättningar för ”dagens” drive ska drivas. Blir den bra och jag kan nå fram på två så är frågan vad farorna ”på vägen” är. Men att faktiskt ha möjlighet att nå på två eller ha en liten pitch/chip kvar vore ju episkt. Och för mig är det nog först då jag skulle kunna tänka birdie.

Lektionen idag gick kass, eller tvärtom kanske. Jag var kass så lektionen var nyttig.


Men nyfiken om du slår långt, hur skulle du spela det här hålet, några chanser till birdie? (Mitt hathål)
IMG_7574.JPG

IMG_7574.JPG

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Tyvärr syns inte bilderna så jag kan inte svara på det.

Damn it.. Hål 16 Vallentuna.

Kan se hur jag får par, men noll marginal på det.

Så många svårigheter. Slår jag långt är vattnet i spel, man måste slå väääldigt långt för att gör över det och spela vänstra fairway. Är man inte ”nästan” framme vid vattnet så måste man slå andraslaget ”längs med”, då känns det smalt mellan vatten och skog. Sen dogleg med träd som tveksamt går att slå över, och även om man kan lobba en pitch 40 meter högt så långt så får man slå i blindo.

Och så avslutas det med en lutande green och ibland flaggan där det är ondulerat. Par där är lika värt som en birdie i mitt huvud.

Inte spelat där på länge. Men det hålet är fan min Moby Dick.

Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Kikade lite på Vallentunas 16 och kladdade upp 2 olika strategier, det är ju ett lite knepigt hål på pappret iallafall.
Bild
Röd strategi, lite säkrare: J4-ish från tee, sne ser det ut att kunna vara j5-j4 fram till ett behagligt wedge-avstånd och hoppas att man kan få upp den relativt nära. Greenen ser ganska åtkomlig ut. Från vit tee hade det nog blivit röd strategi också men med driver från tee och troligtvis en lite längre klubba på andraslaget.

Gul strategi, birdiejakt: J2 eller spoon från tee, ganska liten landningszon men förhoppningsvis inom avstånd för spoon upp mot green, kort chip om man inte hittar upp till green. Skulle man hitta ruff eller bunker från tee spelas istället röd strategi.

Deffinitivt en par 5 där par rär strategin och birdie kommer som en bonus vid bra inspel. Röd strategi känns som den föredragna.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Skriv svar