Fan vad svårt det är med golf...

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

joakim.pekkari skrev: 26 feb 2021, 10:11 Kikade lite på Vallentunas 16 och kladdade upp 2 olika strategier, det är ju ett lite knepigt hål på pappret iallafall.

Röd strategi, lite säkrare: J4-ish från tee, sne ser det ut att kunna vara j5-j4 fram till ett behagligt wedge-avstånd och hoppas att man kan få upp den relativt nära. Greenen ser ganska åtkomlig ut. Från vit tee hade det nog blivit röd strategi också men med driver från tee och troligtvis en lite längre klubba på andraslaget.

Gul strategi, birdiejakt: J2 eller spoon från tee, ganska liten landningszon men förhoppningsvis inom avstånd för spoon upp mot green, kort chip om man inte hittar upp till green. Skulle man hitta ruff eller bunker från tee spelas istället röd strategi.

Deffinitivt en par 5 där par rär strategin och birdie kommer som en bonus vid bra inspel. Röd strategi känns som den föredragna.
Snyggt, funkade inte att infoga bild från luren (har gått förut) för mig.

Du säger det som att du inte spelat hålet, och för mig var det faktiskt länge sen så jag kanske minns fel.

Problemen med din röda väg är att greenen lutar åt höger. Jag minns det som att man behöver komma rätt långt fram för att få en bra vinkel in, samtidigt svänger fairway så jag har hamnat i buskarna rakt fram pga lite push där ett par gånger, och siktar man vänster är det träd istället.

Den gula vägen skär precis träden i vänsterkant, och landade förmodligen i den rätt djupa bunkern till höger om green. Så det slaget måste vara en rejäl draw för att nå runt.

I mitt huvud, för minsta krav på precision. Så är ett alternativ att slå långt men lämna marginal till vattnet, blir det miss vänster hamnar man perfekt på den lilla snutten fairway, missar man höger kan man spela från kanten till mötande fairway och råkar det bli perfekt så hamnar man i ruffen. Men då är vinkeln in rimlig och det är inte längre än 200 till green, ett hybridslag det går att få lite höjd på iaf. Eller att man slår ett kortare järn därifrån och lägger sig kort om green i backen upp, men på fairway och har ett bra läge att chippa för enputt.

Tittat ganska mkt på hål på det här sättet för att ta med mig "kraven" till träningen även om det är i simulator. Försöker spela "hål" i huvudet för att få lite kvalitet i slagen och inte bara mata bollar. Oftast är det ganska lätt att se en vettig strategi som möjliggör en hyfsad score, men just det här hålet känns som att jag kommer ha bogey på tills jag har +hcp haha..

Gått med duktiga spelare en del, och det är alltid spännande att se både vilka bold moves de vågar sig på, och när de bara "skolboksspelar" och tar ett enkelt par. Vallentuna har jag dock bara gått med andra hacks, vore kul att se hur någon riktig duktig tar sig an det där hålet.

Jag brukar försöka spela enligt din röd, men faila på inspelet på något sätt om jag inte hamnat i vattnet innan dess. Ska bli spännande att se hur det känns i sommar efter den här vinterns intensivträning.
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

McRuff skrev: 26 feb 2021, 10:31
joakim.pekkari skrev: 26 feb 2021, 10:11 Kikade lite på Vallentunas 16 och kladdade upp 2 olika strategier, det är ju ett lite knepigt hål på pappret iallafall.

Röd strategi, lite säkrare: J4-ish från tee, sne ser det ut att kunna vara j5-j4 fram till ett behagligt wedge-avstånd och hoppas att man kan få upp den relativt nära. Greenen ser ganska åtkomlig ut. Från vit tee hade det nog blivit röd strategi också men med driver från tee och troligtvis en lite längre klubba på andraslaget.

Gul strategi, birdiejakt: J2 eller spoon från tee, ganska liten landningszon men förhoppningsvis inom avstånd för spoon upp mot green, kort chip om man inte hittar upp till green. Skulle man hitta ruff eller bunker från tee spelas istället röd strategi.

Deffinitivt en par 5 där par rär strategin och birdie kommer som en bonus vid bra inspel. Röd strategi känns som den föredragna.
Snyggt, funkade inte att infoga bild från luren (har gått förut) för mig.

Du säger det som att du inte spelat hålet, och för mig var det faktiskt länge sen så jag kanske minns fel.

Problemen med din röda väg är att greenen lutar åt höger. Jag minns det som att man behöver komma rätt långt fram för att få en bra vinkel in, samtidigt svänger fairway så jag har hamnat i buskarna rakt fram pga lite push där ett par gånger, och siktar man vänster är det träd istället.

Den gula vägen skär precis träden i vänsterkant, och landade förmodligen i den rätt djupa bunkern till höger om green. Så det slaget måste vara en rejäl draw för att nå runt.

I mitt huvud, för minsta krav på precision. Så är ett alternativ att slå långt men lämna marginal till vattnet, blir det miss vänster hamnar man perfekt på den lilla snutten fairway, missar man höger kan man spela från kanten till mötande fairway och råkar det bli perfekt så hamnar man i ruffen. Men då är vinkeln in rimlig och det är inte längre än 200 till green, ett hybridslag det går att få lite höjd på iaf. Eller att man slår ett kortare järn därifrån och lägger sig kort om green i backen upp, men på fairway och har ett bra läge att chippa för enputt.

Tittat ganska mkt på hål på det här sättet för att ta med mig "kraven" till träningen även om det är i simulator. Försöker spela "hål" i huvudet för att få lite kvalitet i slagen och inte bara mata bollar. Oftast är det ganska lätt att se en vettig strategi som möjliggör en hyfsad score, men just det här hålet känns som att jag kommer ha bogey på tills jag har +hcp haha..

Gått med duktiga spelare en del, och det är alltid spännande att se både vilka bold moves de vågar sig på, och när de bara "skolboksspelar" och tar ett enkelt par. Vallentuna har jag dock bara gått med andra hacks, vore kul att se hur någon riktig duktig tar sig an det där hålet.

Jag brukar försöka spela enligt din röd, men faila på inspelet på något sätt om jag inte hamnat i vattnet innan dess. Ska bli spännande att se hur det känns i sommar efter den här vinterns intensivträning.
Nej det saknas ju som alltid mycket detaljer i banguiden som påverkar beslutsprocessen. Tex hur tight eventuella buskar höger om green står samt hur hög skogen på vänster sida är. Lutningen på greenen oroar jag mig nog inte för mycket om på inspel <120m, det mesta brukar gå att spika fast då :P
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

joakim.pekkari skrev: 26 feb 2021, 10:37 Nej det saknas ju som alltid mycket detaljer i banguiden som påverkar beslutsprocessen. Tex hur tight eventuella buskar höger om green står samt hur hög skogen på vänster sida är.
Ne förstår, har försökt spela hål i huvudet genom banguide för att ha någon form av plan innan man står på tee när vi spelar nya banor, men det är som du säger svårt att förstå hur det är när man väl är där.

Har man någon med sig som hittar är det roligare. Åkersberga har ju hål 7-8 eller vad det kan vara där man slår över en fårhage. Ser helt sinnesjukt smalt ut på sidan om den och man ser inte var fairway tar vägen sen. Ett bra utslag är rakt mot hagen (massa höga enbuskar och skit där), känns livsfarligt om man inte vet hur det ser ut bakom.
joakim.pekkari skrev: 26 feb 2021, 10:37 Lutningen på greenen oroar jag mig nog inte för mycket om på inspel <120m, det mesta brukar gå att spika fast då :P
Jo, gäller det även om greenen är 10 m upphöjd?

Jag har bara en sådan tydlig referens men där ser man inte bollen landa så jag vet inte hur den beter sig, bara var den stannar.


Jävlar i lådan vad abstinens jag fick nu haha.. Kanske ska dra på understället och spela 9 i helgen :D

Nu måste det göras lite nytta här dock.
Användarens profilbild
MacAllan
Inlägg: 131
Blev medlem: 09 feb 2021, 16:08

McRuff skrev: 26 feb 2021, 10:31
joakim.pekkari skrev: 26 feb 2021, 10:11 Kikade lite på Vallentunas 16 och kladdade upp 2 olika strategier, det är ju ett lite knepigt hål på pappret iallafall.

Röd strategi, lite säkrare: J4-ish från tee, sne ser det ut att kunna vara j5-j4 fram till ett behagligt wedge-avstånd och hoppas att man kan få upp den relativt nära. Greenen ser ganska åtkomlig ut. Från vit tee hade det nog blivit röd strategi också men med driver från tee och troligtvis en lite längre klubba på andraslaget.

Gul strategi, birdiejakt: J2 eller spoon från tee, ganska liten landningszon men förhoppningsvis inom avstånd för spoon upp mot green, kort chip om man inte hittar upp till green. Skulle man hitta ruff eller bunker från tee spelas istället röd strategi.

Deffinitivt en par 5 där par rär strategin och birdie kommer som en bonus vid bra inspel. Röd strategi känns som den föredragna.
Snyggt, funkade inte att infoga bild från luren (har gått förut) för mig.

Du säger det som att du inte spelat hålet, och för mig var det faktiskt länge sen så jag kanske minns fel.

Problemen med din röda väg är att greenen lutar åt höger. Jag minns det som att man behöver komma rätt långt fram för att få en bra vinkel in, samtidigt svänger fairway så jag har hamnat i buskarna rakt fram pga lite push där ett par gånger, och siktar man vänster är det träd istället.

Den gula vägen skär precis träden i vänsterkant, och landade förmodligen i den rätt djupa bunkern till höger om green. Så det slaget måste vara en rejäl draw för att nå runt.

I mitt huvud, för minsta krav på precision. Så är ett alternativ att slå långt men lämna marginal till vattnet, blir det miss vänster hamnar man perfekt på den lilla snutten fairway, missar man höger kan man spela från kanten till mötande fairway och råkar det bli perfekt så hamnar man i ruffen. Men då är vinkeln in rimlig och det är inte längre än 200 till green, ett hybridslag det går att få lite höjd på iaf. Eller att man slår ett kortare järn därifrån och lägger sig kort om green i backen upp, men på fairway och har ett bra läge att chippa för enputt.

Tittat ganska mkt på hål på det här sättet för att ta med mig "kraven" till träningen även om det är i simulator. Försöker spela "hål" i huvudet för att få lite kvalitet i slagen och inte bara mata bollar. Oftast är det ganska lätt att se en vettig strategi som möjliggör en hyfsad score, men just det här hålet känns som att jag kommer ha bogey på tills jag har +hcp haha..

Gått med duktiga spelare en del, och det är alltid spännande att se både vilka bold moves de vågar sig på, och när de bara "skolboksspelar" och tar ett enkelt par. Vallentuna har jag dock bara gått med andra hacks, vore kul att se hur någon riktig duktig tar sig an det där hålet.

Jag brukar försöka spela enligt din röd, men faila på inspelet på något sätt om jag inte hamnat i vattnet innan dess. Ska bli spännande att se hur det känns i sommar efter den här vinterns intensivträning.
Nu har jag aldrig spelat hålet men jag hade nog försökt spela hålet enligt den gula linjen, dock utan intention att träffa green på 2:a slaget utan kort/höger green med max 50 meter in.
Därefter gäller det att få en wedge 2- 3 meter från hålet, men allt innanför 5 meter är ok.

Sen skrev du att problemet med gul linje var att man hamnade i greenbunkern, själv ser jag det inte som ett problem att vara i en greenbunker på 2 slag på en par 5.

Här är ett hålen från min hemmaklubb, det är lite liknande det på Vallentuna.
Jag spelar det (tee 58 = gul) genom en drive upp precis förbi 2:a vänsterbunkern, därefter blir det upplägg kort green och wedge in.
Med en bra drive kan jag nå green på 2:a slaget, men det lönar sig sällan att försöka eftersom man oftare hamnar bland träden på högersidan (kärr bland träden), bilden på hålet stämmer inte helt med verkligheten då doglegen är kraftigare och man måste alltså spela 2:a slaget över träden för att kunna träffa green.

Bild
Driver: Callaway Epic SZ @ 9° alt. Ping 410 Plus @ 9°
Spoon: Ping 410 @ 14,5°
Hybrider: Callaway Steelhead XR @ 19° & 22°
Järn: Ping i500, 5 - PW
Wedgar: Callaway MD5 Jaws @ 50° & 56° + MD3 @ 60°
Putter: Odyssey Ten 2-Ball TT
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

MacAllan skrev:.

Sen skrev du att problemet med gul linje var att man hamnade i greenbunkern, själv ser jag det inte som ett problem att vara i en greenbunker på 2 slag på en par 5.


Jag spelar det (tee 58 = gul) genom en drive upp precis förbi 2:a vänsterbunkern, därefter blir det upplägg kort green och wedge in.
Med en bra drive kan jag nå green på 2:a slaget, men det lönar sig sällan att försöka
Just den bunkern är elak haha.. Bunkrar och puttning var nog det enda jag kände riktigt självförtroende i förra säsongen, men den jäkla bunkern blev alltid dyr. (Inte testat alltför många gånger iofs)

Och ja jag förstår. Oftast kan jag se ett tydligt spel för birdie, även om jag inte haft längden och fortfarande inte har precisionen för det själv. Men vissa hål, som det ovan, där känns det riktigt tufft att ens få par. Min score på det hålet är förmodligen närmare 10 än 5 i snitt Bild

Som sagt, ska bli kul att se vad vinterns träning levererar när allt drar igång. Ska försöka återkomma hit och uppdatera efter några rundor där.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Jinx
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 nov 2020, 19:53

Gick 2st 9 håls rundor! Första varvet gjorde jag som vanligt dammade på drivern på alla hål över 220m
Andra varvet ”fegade” jag och lät bli drivern! Försökte spela strategiskt. 4 slag bättre blev resultatet! Drivern får vara kvar i bagen tills jag tränat mer och blir stabilare med den!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Jinx skrev:Gick 2st 9 håls rundor! Första varvet gjorde jag som vanligt dammade på drivern på alla hål över 220m
Andra varvet ”fegade” jag och lät bli drivern! Försökte spela strategiskt. 4 slag bättre blev resultatet! Drivern får vara kvar i bagen tills jag tränat mer och blir stabilare med den!


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Yup, jag slår helst inte driver om det inte finns plats för både push och hook. Längtar till dagen då man känner självförtroende på de där långa smala par 5orna... Lär dröja.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1384
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Grip it and rip it 😉
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

svingit skrev:Grip it and rip it Bild
Premiärrunda inom kort, lär offra några skitbollar bara för att få se dem flyga Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar