Foresight visar högre klubbhastighet än Trackman

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Läste det här intressanta inlägget av Martin Borgemier (tävlar i longdrive) angående varför Foresight GCQuad och Trackman visar olika klubbhastigheter.

https://www.instagram.com/p/CL2X-3rlPBu/

Det mäter tydligen vid samma tillfälle men på två olika ställen. Se bilderna i inlägget för skillnaden.

Martin skriver att Foresight visar ca 4% högre klubbhastighet än Trackman vilket är rätt stor skillnad.
100 mph i Trackman blir alltså 104 Mph i Foresight.
(Bollhastigheten är dock densamma)

Någon med egna erfarenheter av detta?
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1382
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Sandstream skrev: 01 mar 2021, 09:30 Läste det här intressanta inlägget av Martin Borgemier (tävlar i longdrive) angående varför Foresight GCQuad och Trackman visar olika klubbhastigheter.

https://www.instagram.com/p/CL2X-3rlPBu/

Det mäter tydligen vid samma tillfälle men på två olika ställen. Se bilderna i inlägget för skillnaden.

Martin skriver att Foresight visar ca 4% högre klubbhastighet än Trackman vilket är rätt stor skillnad.
100 mph i Trackman blir alltså 104 Mph i Foresight.
(Bollhastigheten är dock densamma)

Någon med egna erfarenheter av detta?
Det har jag vetat länge. Därför jag gillar Foresight då den mäter klubbhastighet bättre. trackman visar dock högre spinn än Foressight. Men Bollhastighet är lika. Foresight visar även lägre Smash än Trackman. Oftast kommer man inte över 1,45 i Foresight medan Trackman ofta visar 1,5 har jag erfarenhet av. Foresight är min favorit. Den jag står och slår i hos golfbutiken. Dom har nu fått större lokaler och använder GC Hawk istället för GC Quad.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

svingit skrev: 01 mar 2021, 09:36Det har jag vetat länge. Därför jag gillar Foresight då den mäter klubbhastighet bättre. trackman visar dock högre spinn än Foressight. Men Bollhastighet är lika. Foresight visar även lägre Smash än Trackman. Oftast kommer man inte över 1,45 i Foresight medan Trackman ofta visar 1,5 har jag erfarenhet av. Foresight är min favorit. Den jag står och slår i hos golfbutiken. Dom har nu fått större lokaler och använder GC Hawk istället för GC Quad.
Har förstått att det inte direkt är någon hemlighet men det var intressant att se varför :)

Om jag tolkar dig rätt så visar Foresight verkligheten?
Ingen vore gladare än jag för då är jag ju inte så långsam som jag tror :lol:
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1382
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Sandstream skrev: 01 mar 2021, 09:45
svingit skrev: 01 mar 2021, 09:36Det har jag vetat länge. Därför jag gillar Foresight då den mäter klubbhastighet bättre. trackman visar dock högre spinn än Foressight. Men Bollhastighet är lika. Foresight visar även lägre Smash än Trackman. Oftast kommer man inte över 1,45 i Foresight medan Trackman ofta visar 1,5 har jag erfarenhet av. Foresight är min favorit. Den jag står och slår i hos golfbutiken. Dom har nu fått större lokaler och använder GC Hawk istället för GC Quad.
Har förstått att det inte direkt är någon hemlighet men det var intressant att se varför :)

Om jag tolkar dig rätt så visar Foresight verkligheten?
Ingen vore gladare än jag för då är jag ju inte så långsam som jag tror :lol:
Ja, det är så jag fattar det också. Foresight mäter/fotar vid bollträff.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

svingit skrev: Foresight visar även lägre Smash än Trackman. Oftast kommer man inte över 1,45 i Foresight medan Trackman ofta visar 1,5 har jag erfarenhet av. Foresight är min favorit. Den jag står och slår i hos golfbutiken. Dom har nu fått större lokaler och använder GC Hawk istället för GC Quad.
Jag har bara ”hört” att Trackman och Flightscope mäter olika också, eller egentligen mäter de väl lika men ”räknar” olika.

Som jag förstod skulle då TM ge mer korrekt klubbdata, medan FS var bättre på bolldata. De båda kompenserar väl det ena genom att beräkna utifrån det andra?

Så angående smash. Jag har fått 1,5 i TM, så även en blind höna. I FS däremot tror jag toppnoteringen är 1,53 eller t.o.m. 1,54. Och rätta mig om jag har fel men det är väl fysiskt omöjligt?

Var på väg att säga att jag längtar tills datat blir bättre, men inser att det är sak samma och att vi redan får mer än man har riktig nytta av.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
jonathanfroberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 03 jul 2020, 13:08
Ort: Nyköping

Jag har inte testat Trackman.
Men jag testade Foresight inomhus förra veckan och i min värld visade den fantasilängder.
Den påstod att min J7 hade en carry på 175m och att J4 gick över 200m.
Är det någon fel-kalibrering eller hur är det möjligt?

J7 har i vanliga fall en carry på 140m.
Hemmaklubb: Jönåkers GK
Hcp: 9,2
Började spela: Maj 2020
Driver: Cobra F9 Speedback
Järn: Taylormade P790 4-PW
Wedgar: Wilson Staff Model 50/54/58
Putter: Ping Sigma 2 Anser
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

jonathanfroberg skrev: 01 mar 2021, 12:04 Jag har inte testat Trackman.
Men jag testade Foresight inomhus förra veckan och i min värld visade den fantasilängder.
Den påstod att min J7 hade en carry på 175m och att J4 gick över 200m.
Är det någon fel-kalibrering eller hur är det möjligt?

J7 har i vanliga fall en carry på 140m.
Golfbutik som är sugen på att sälja prylar? ;)

Har ju gått rykten för om att vissa handlare lite snabbt skickar upp den virtuella rangen ett par hundra höjdmeter för att pumpa upp siffrorna på utrustningen de vill sälja. WGC - Mexico Championship spelas ju på en rätt vansinning höjd om slaglängden är helt sjuk jämfört med en vanlig tour-vecka.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

McRuff skrev: 01 mar 2021, 11:22Som jag förstod skulle då TM ge mer korrekt klubbdata, medan FS var bättre på bolldata.
Tror det är precis tvärtom.
TM mäter bollen med radar till duken (eller tills den landar utomhus) medan Foresight tar bilder på första decimetern eller så och beräknar längd.
Foresight fotar däremot klubbhuvudet och med hjälp av de fyra prickarna på bladet kan de ge säkrare data än TM som utgår från en 3D bild bakifrån.
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

Sandstream skrev:
McRuff skrev: 01 mar 2021, 11:22Som jag förstod skulle då TM ge mer korrekt klubbdata, medan FS var bättre på bolldata.
Tror det är precis tvärtom.
TM mäter bollen med radar till duken (eller tills den landar utomhus) medan Foresight tar bilder på första decimetern eller så och beräknar längd.
Foresight fotar däremot klubbhuvudet och med hjälp av de fyra prickarna på bladet kan de ge säkrare data än TM som utgår från en 3D bild bakifrån.
FS = Flightscope

Sorry, blev en jäkligt otydlig förkortning i sammanhanget Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
jonathanfroberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 03 jul 2020, 13:08
Ort: Nyköping

joakim.pekkari skrev:
jonathanfroberg skrev: 01 mar 2021, 12:04 Jag har inte testat Trackman.
Men jag testade Foresight inomhus förra veckan och i min värld visade den fantasilängder.
Den påstod att min J7 hade en carry på 175m och att J4 gick över 200m.
Är det någon fel-kalibrering eller hur är det möjligt?

J7 har i vanliga fall en carry på 140m.
Golfbutik som är sugen på att sälja prylar? ;)

Har ju gått rykten för om att vissa handlare lite snabbt skickar upp den virtuella rangen ett par hundra höjdmeter för att pumpa upp siffrorna på utrustningen de vill sälja. WGC - Mexico Championship spelas ju på en rätt vansinning höjd om slaglängden är helt sjuk jämfört med en vanlig tour-vecka.
Det skulle inte ha förvånat mig, om det hade varit i en butik.. hehe!
Dock var detta i Bråviken GK’s nya träningsanläggning i Norrköping. Därför känns det lite märkligt.
Hemmaklubb: Jönåkers GK
Hcp: 9,2
Började spela: Maj 2020
Driver: Cobra F9 Speedback
Järn: Taylormade P790 4-PW
Wedgar: Wilson Staff Model 50/54/58
Putter: Ping Sigma 2 Anser
Skriv svar