Spinn med järnen?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Vet inte riktigt vad jag fått det ifrån men har alltid tänkt att spinnen med järnen ska vara ungefär 1000 x järnet man slår.
J5 = 5000
J6 = 6000
osv

På senare tid har jag sett videos där instruktörer som är betydligt bättre än mig slå J7 med tex 5500 i spinn :|
Tex: https://www.youtube.com/watch?v=KRf9tP9aT_U

Kollar jag Trackmans snitt för PGA Tour proffsen så stämmer det bättre med tumregeln ovan:
https://blog.trackmangolf.com/trackman- ... our-stats/

Ni som har lite erfarenhet, tex @MaxP, @Egon och @joakim.pekkari, vad säger ni?
Ska man sträva efter att ha en spinn på 1000 x järnet man slår eller är landningsvinkel betydligt mer intressant för oss medelhandikappare?
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Sandstream skrev: 04 mar 2021, 10:35 Vet inte riktigt vad jag fått det ifrån men har alltid tänkt att spinnen med järnen ska vara ungefär 1000 x järnet man slår.
J5 = 5000
J6 = 6000
osv

På senare tid har jag sett videos där instruktörer som är betydligt bättre än mig slå J7 med tex 5500 i spinn :|
Tex: https://www.youtube.com/watch?v=KRf9tP9aT_U

Kollar jag Trackmans snitt för PGA Tour proffsen så stämmer det bättre med tumregeln ovan:
https://blog.trackmangolf.com/trackman- ... our-stats/

Ni som har lite erfarenhet, tex @MaxP, @Egon och @joakim.pekkari, vad säger ni?
Ska man sträva efter att ha en spinn på 1000 x järnet man slår eller är landningsvinkel betydligt mer intressant för oss medelhandikappare?
Beror ju på loft på klubban. Själv har jag 36* på min 7:a. I GC Quad ligger jag mellan 6400-7000 RPM.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

svingit skrev: 04 mar 2021, 10:56Beror ju på loft på klubban. Själv har jag 36* på min 7:a. I GC Quad ligger jag mellan 6400-7000 RPM.
Absolut, men nu tänkte jag i mer generella drag och om tumregeln är fel och inget man ska sträva efter.
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Sandstream skrev:
svingit skrev: 04 mar 2021, 10:56Beror ju på loft på klubban. Själv har jag 36* på min 7:a. I GC Quad ligger jag mellan 6400-7000 RPM.
Absolut, men nu tänkte jag i mer generella drag och om tumregeln är fel och inget man ska sträva efter.
Jag har också fått lära mig tumregeln och ligger nog relativt nära den, att få stopp på bollar har aldrig varit något problem. Dock kräver väl tumregeln att du har en del fart i klubban och längd, annars vill man nog ligga en bit under, speciellt med de spelförbättrande järnen.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

joakim.pekkari skrev:
Sandstream skrev:
svingit skrev: 04 mar 2021, 10:56Beror ju på loft på klubban. Själv har jag 36* på min 7:a. I GC Quad ligger jag mellan 6400-7000 RPM.
Absolut, men nu tänkte jag i mer generella drag och om tumregeln är fel och inget man ska sträva efter.
Jag har också fått lära mig tumregeln och ligger nog relativt nära den, att få stopp på bollar har aldrig varit något problem. Dock kräver väl tumregeln att du har en del fart i klubban och längd, annars vill man nog ligga en bit under, speciellt med de spelförbättrande järnen.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Är den tumregeln, även om den är korrekt, strikt korrelerad till loft?
En klassisk sjua är väl 36°? Min är drygt 32° och de värsta ”spelförbättrade” ner mot 27-28°. Min sjua är Mao en klassisk 6a och de mest strongloftade (Callaway leder väl där) motsvarande en 5a?

Om sen moderna järn kan ge mer spinn per loft än förr i tiden så jämnar det ut det lite, men realistiskt för en nedloftad sjua landar rimligt runt 5krpm då iaf.

Tänker jag fel?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

McRuff skrev: 04 mar 2021, 12:28
joakim.pekkari skrev:
Sandstream skrev:Absolut, men nu tänkte jag i mer generella drag och om tumregeln är fel och inget man ska sträva efter.
Jag har också fått lära mig tumregeln och ligger nog relativt nära den, att få stopp på bollar har aldrig varit något problem. Dock kräver väl tumregeln att du har en del fart i klubban och längd, annars vill man nog ligga en bit under, speciellt med de spelförbättrande järnen.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Är den tumregeln, även om den är korrekt, strikt korrelerad till loft?
En klassisk sjua är väl 36°? Min är drygt 32° och de värsta ”spelförbättrade” ner mot 27-28°. Min sjua är Mao en klassisk 6a och de mest strongloftade (Callaway leder väl där) motsvarande en 5a?

Om sen moderna järn kan ge mer spinn per loft än förr i tiden så jämnar det ut det lite, men realistiskt för en nedloftad sjua landar rimligt runt 5krpm då iaf.

Tänker jag fel?


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Den supertraditionella loften är säkert 36 men jag skulle nog säga att 34-35 är vad som anses vara relativt traditionellt numera. Det är ju inte så längesen vi kunde börja mäta de här siffrorna med precision och dessutom är det ju helt andra bollar nu än när de supertraditionella loften spelades.

Spelförbättrande klubbor förlitar sig mer på att launcha bollen riktigt högt och komma ner med en högre infallsvinkel för att få stopp, så det är en helt annan typ av bollflykt i pratar om där.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 04 mar 2021, 10:35 Vet inte riktigt vad jag fått det ifrån men har alltid tänkt att spinnen med järnen ska vara ungefär 1000 x järnet man slår.
J5 = 5000
J6 = 6000
osv

På senare tid har jag sett videos där instruktörer som är betydligt bättre än mig slå J7 med tex 5500 i spinn :|
Tex: https://www.youtube.com/watch?v=KRf9tP9aT_U

Kollar jag Trackmans snitt för PGA Tour proffsen så stämmer det bättre med tumregeln ovan:
https://blog.trackmangolf.com/trackman- ... our-stats/

Ni som har lite erfarenhet, tex @MaxPvad säger ni?
Ska man sträva efter att ha en spinn på 1000 x järnet man slår eller är landningsvinkel betydligt mer intressant för oss medelhandikappare?
Det är en bra tumregel att arbeta utifrån, med det sagt är det inte hela världen att ha exempelvis 6000 med en 7a eller vice versa. Du vill ju ha spinnen i kombination med landing angle som du nämner. Generellt sätt tycker jag många golfare har för lågt i dem båda, mycket klubbgolfare spelar med en lägre än optimal infallsvinkel och spinn.
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Dynamiskt loft trumfar det statiska loftet på klubban.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Tumregeln är lite satt ur spel pga. utveckling.
Ett gamnalt järn, midsize, ”normal” VCoG behöver ett visst loft vid en viss klubbhastighet för att skicka upp bollen på en bra bollbana. En j8’s loft med förutsättningarna ovan gav troligen 8000 rpm.
Thats it, egentligen.

Spinn är naturligtvis nödvändigt men det är också ett mått på förlorad energi till bollen.
O är ingen förlorad energi men sen så behöver vi spinn av aerodynamiska orsaker så, begränsa spinn utan att tappa l-a, ”lift and drag” och inte minst peak height på bollbanan ... is the trick.
Det här har ”vetenskapen” räknat ut och därför faller tumregeln bort lite.

Så, hjälp med L-A via klubbdesign (Lågt placerad VCoG), check.
Mindre spinn, check.
Kontrollerad nära square infallsvinkel, check.
Allt det här ger bättre längd, höjd och troligen kontroll på bollen.

För att faktiskt svara på frågan.
Bättre bollträff och inte minst sving brukar göra att man tappar mindre effektivitet i energiöverföringen mha. de korta järnen. Därmed kan man enkelt spela med mer spinn i dessa utan att få fel gap till de andra klubborna. Tumregeln bör därmed funka ner till j7/j8 nånstans och sen trappa av mot 6, 5, 4 und so weiter.
Kör man moderna blad (inte de ihåliga) så kanske man får anpassa tumregeln ber. på vilka loft man har.
Ihåliga ... wokar, skit i att kolla spinn utan titta bara på peak.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tack för inputen grabbar! :)
Skriv svar